Kokemuksia kalojen lähettämisestä matkahuollolla?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Helgaliini
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Kokemuksia kalojen lähettämisestä matkahuollolla?

Viesti Kirjoittaja Helgaliini »

Älkää pliis lukitko tätä aihetta, vaikka keskusteluja muita löytyykin! Hakua käyttämällä olen kyllä yrittänyt etsiä tietoa, mutta tuloksena oli kuitenkin vain vanhentunutta tietoa, hinnat ja ehdot ovat muuttuneet sen jälkeen monta kertaa.

Toivoisin pikaisesti tuoretta ja oikeaa tietoa, miten lähetän kaloja turvallisesti matkahuollolla? Eli miten pakkaan, mitä lähettäminen maksaa (1 kalapussi), vienkö paketin normaalisti rahtipalveluihin vai suoraan kuljettajalle, pitääkö mainita paketin sisältävän kaloja jne. Kuljetetaanko kalat matkustamossa vai rahtitilassa? Matkahuollon sivulta löysin eläinkuljetukset kohdasta kuljetusehdot, jossa hinnaksi mainittiin pikarahti+200%!!! Voiko se tosiaan olla kalojen kohdallakin niin, eihän silloin ole mitään kannattavaa lähettää? Entä jos ei mainitse kaloista mitään, jotta välttäisi tuon 200 % korotuksen, uskaltaako tavallisesti pikarahtina lähettää?

Kertokaa kiltit ihmiset omia kokemuksianne, rakkaille kotiloahvenilleni olisi hyvä koti tiedossa, jos vain kuljetus järjestyisi. Matkana olisi Jyväskylä-Oulu, joulukuun puolivälissä.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Katso aikataulusta pika- tai expressvuoro joka sopii sinun ja hakijan aikatauluun. Pakkaa normaalisti pussiin, pussin ympärille eristettä (ja jokin lämmönlähde?) ja koko komeus pahvilaatikkoon. Kiikuta laatikko matkikseen. Ilmoita mihin vuoroon haluat paketin ja että mukana on eläviä kaloja. Täytä lähetelappu. Vilkuta kaloille laiturilta.

Näin kaustannus oli n. 1 kk sitten pikarahdin verran, täti kertoi että 200 % lisää ei enää ole. Kerro aina että pakkauksessa on eläviä kaloja! Omaan lähetykseeni (Lahti-Hki) piirtelin vielä suuret "tämä puoli ylöspäin" nuolet ja isot tekstit laatikon sisällöstä.

Edit. Kaikki paketit menevät rahtitilassa oletuksena. Kuskilta voi pyytää josko tämä suostuu omien sääntöjensä vastaisesti ottamaan kuormaa matkustamoon. Osa ottaa, osa ei.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Itse lähetin kaloja pikapakettina varoenkäsittelyllä (se lasitarra päälle). Hinta oli jotain 30 euroa (vähän päälle), mutta paketti painoikin sitten reilu 10kg (tuolle pikapakettihinta on 19,52€).

Pakkasin kalat akvaariokaupasta saataviin isoihin kalapusseihin. Paljon ilmaa pussiin. Pusseja oli tuollaiset 6kpl. Pussit laitoin styroxlaatikkoon ja sanomalehteä vielä eristeeksi (pussien ympärille).

Paketin vein ihan matkahuoltoon, missä se punnittiin ja missä maksoin kuljetuksen.

Itse en jättäisi mainitsematta, että kyydissä on eläimiä, vaikka täällä sainkin vääntää rautalangasta ja selittää matkahuollontädeille, että joo-o, te kuljetatte myös eläimiä (väitti ensin, että eivät kuljeta) :D.
Helgaliini
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Helgaliini »

Kiitos Adrianna, näin olisin pakkaamisen ihan omin nokkineni hoitanutkin. Jos jollain muulla on vielä lisää hyviä vinkkejä niin toki olen niistä kiitollinen. Ja varmaa tietoa tuosta 200% lisän olemassaolostakin kaivataan, siitä löytyy maininta nettisivuilta vielä tänäkin päivänä. Lämmön lähteeksi olin ajatellut lodjuun pakata esim. lämpimällä vedellä täytettyjä pusseja. Onko tähän parempia vinkkejä?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

f_isu kirjoitti:Itse en jättäisi mainitsematta, että kyydissä on eläimiä, vaikka täällä sainkin vääntää rautalangasta ja selittää matkahuollontädeille, että joo-o, te kuljetatte myös eläimiä (väitti ensin, että eivät kuljeta) :D.
Saman rumban olen itse käynyt kerran läpi Kotkan matkahuollon kanssa. Ihmeellistä "mä oon vaan töissä täällä" porukkaa tuossa firmassa :roll: .
Helgaliini kirjoitti:Ja varmaa tietoa tuosta 200% lisän olemassaolostakin kaivataan, siitä löytyy maininta nettisivuilta vielä tänäkin päivänä.
Soita siihen pisteeseen johon pakettia olet viemässä ja kysy. Eivät itsekään ole kai ihan varmoja koko käytännöstä, mulle väitettiin ettei moista 200 % lisää ole ollutkaan ja siitä ei ainakaan heidän nettisivuillaan mitään lue, väärästä paikasta olen varmasti katsonut 8O .

Ihan pelottaa mikä muu tuossa firmassa on yhtä pahasti rempallaan... Toki nämä eläinkuljetukset ovat harvinaisia, mutta silti.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Anza
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

Monta kertaa viikossahan sitä tulee töiden puolesta Matkahuollossa rampattua... Sanoisin että postiin verrattuna kyllä parempi (=vähemmän mokia) kuljetusmuoto (kalojen ollessa kyseessä tietysti se ainoa mahdollinenkin). Hyvin harvoin on mokia sattunut, mutta tietysti silloin kun sattuu, niin se harmittaa kun on elävästä kyse. On myös varauduttava ottamaan itse lähettäjänä vastuu, Matkahuolto yleensä pesee näppärästi kätensä kaikesta vastuunottamisesta. Kerran tuli yksi akvaario tukusta rikkinäisenä, Matkahuolto korvasi vain akvaarion (ja sekin raha näkyi tilillä vasta n. kuukauden kuluttua), ei rahtia. Ja kalat aina pikarahtina! Styroksilaatikkoon (paitsi ehkä kesäisin menee "rotevassa" pahvilaatikossa runsaan sanomalehden kera), joko runsaaseen ilmaan tai pidemmillä matkoilla happeen (ei labyrinttikalat eikä monniset), ja pakkasilla lämpöpussi mukaan. Lämmin kuljetus on ihan kuskin hyväntahtoisuudesta kiinni, joten itse olen pitänyt pakkasrajana ainakin yön yli kestäville kuljetuksilla 10-15 astetta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”