Valon määrä

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Zamora
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Zamora »

Kertokaas kokeneemmat paljon joutuu suurinpiirtein pulittamaan noista elohopealampuista?
Ostin 250 litraisen altaan jossa tuli 2 valaisinta mukaan, toinen seinään kiinnitettävä ja toinen kattoon (kyseisillä lampuilla). Kannattaako ostaa noihin uudet lamput, vai hommata perinteiset loisteputket?
Altaan mitat samat mitä ketjun aloittajalla.

Muoks. Niin ja kauan nuo ko. lamput kestävät käytössä?

Myös muita vinkkejä saapi antaa :)
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Zamora kirjoitti:Kertokaas kokeneemmat paljon joutuu suurinpiirtein pulittamaan noista elohopealampuista?
Ostin 250 litraisen altaan jossa tuli 2 valaisinta mukaan, toinen seinään kiinnitettävä ja toinen kattoon (kyseisillä lampuilla). Kannattaako ostaa noihin uudet lamput, vai hommata perinteiset loisteputket?
Altaan mitat samat mitä ketjun aloittajalla.

Muoks. Niin ja kauan nuo ko. lamput kestävät käytössä?

Myös muita vinkkejä saapi antaa :)
Mitkä lamput sinulla on? Merkki/teho?

p.s. kylläpä löysit mielenkiintoisen vanhan ketjun :mrgreen:
Zamora
Junior Member
Junior Member

^ Päätin jatkaa vanhaan ketjuun kun sellainen löytyi ;)

Mutta itse asiaan.. Lamput näyttäis olevan Osramin 80W HOL-R (MBF-R) Deluxet. Kopsailin lampun kyljestä, joten sillä isot kirjaimet.. :mrgreen:
Zamora
Junior Member
Junior Member

Nostetaampas aihetta, jospa jollain sattuis neuvoja olemaan takataskussa.. :)

Miten niin kärsimätön..? :mrgreen:
Lightforce
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lightforce »

Laitanpa tänne samaan ketjuun sitten tämänkin.

Onko 130-litraiseen akvaarioon riittävä valaistus, jos putkina ovat Aqua-Glo ja Sun-Glo, molemmat 20-wattisia? Osa kasveista on punalehtisiä (mm. papukaijalehti).
340 l seura-akvaario (loistobarbit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Zamora kirjoitti:Ostin 250 litraisen altaan jossa tuli 2 valaisinta mukaan, toinen seinään kiinnitettävä ja toinen kattoon (kyseisillä lampuilla). Kannattaako ostaa noihin uudet lamput, vai hommata perinteiset loisteputket?
---
Mutta itse asiaan.. Lamput näyttäis olevan Osramin 80W HOL-R (MBF-R) Deluxet.
Itse valaisimet sinulla siis on, mietit ostaisitko niihin polttimot? Vähän selvennystä, mun korvaan kun tuo "lamppu" tarkoittaa joko sitä valaisinta tai sitten valaisinta + polttimoa kokonaisuutena.

Itse maksoin käytettyinä Osram Floraset valaisimista polttimoineen 25-30 € kappaleelta. Pelkän polttimon muistelisin olevan noin 10-15 €? Jos altaasi on avonainen niin kannattaahan noita elohopeita kokeilla, itse tykkään niistä kovasti. Makuasia, sano mäyrä [;)] .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Zamora
Junior Member
Junior Member

Jos kauppaan menee, niin eipä sieltä mitään kattovalaisinta lampun nimellä tarjota :mrgreen: Lamppu on valonlähde mun tietääkseni ;)

Valaisimet ovat valmiina, mutta niissä olevat lamput (= Ardiannan polttimot ;)) himmeinä, joten uudet pitää ostaa. :)
Mietin tuossa vaan, että kuinka pitkäaikaiset nuo kyseiset Osramin lamput/polttimot/whatever ( :mrgreen: ) ovat, että tulisiko kenties perinteinen loisteputkivalaisin putkineen edullisemmaksi pidemmän päälle?
Aiempaa kokemusta avoimesta akvasta ei ole..
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Jatkan tähän aiheeseen elikkäs onko 180 litraseen akvaarioon 3 osram florasettia liikaa, jos aikoo kasvattaa valonsuhteen vaativia kasveja ja sammalia? Mitat ovat 100x40x45(pituus x leveys x korkeus)
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

Ja minäpä heitän ilmoille tämmöisen:

Arcadia Overtank, kannattaako ostaa 4kpl t5 putkia vai 3kpl t8 putkia?
Kuvia
317L kalakippo.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tämmöstä aattelin kysyä että, oon aatellu ostaa tohon meijän 120L akvaarioon semmosen valaisin kotelon, johon mahtuu kaksi lamppua.
Vanha lamppu on Sylviana aquastar 18W. Minkä värinen lamppu olisi hyvä tuon kanssa?
klassik
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja klassik »

Sylvania aquastarin kanssa osram skywhite on mielestäni hyvä.
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Onko liikaa, jos 180 litran akvaarioon laittaa 3 osram florasettia? Polttimot ovat aika vanhoja, joten todellinen valaistus on varmaan noin 1 w per litra.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Valaistus ei ole liikaa, jos lannoitus (nestemäinen, pohja ja hiilidioksidi) ovat kunnossa. Valo keila on florasetissa sen verran kapea, että 3 kpl loisivat tasaisemman valaistuksen altaaseen. Nosta aluksi florasetit korkealle ja kun kasvit pääsevät kasvuun. laske valaisimia alemmas. Valaistuksestakaan ei aina voi varmaksi sanoa, sillä valon tarve riippuu pitkälti lannoituksesta, kasvien määrästä, kasvunopeudesta ja todennäköisesti kuun asentokin vaikuttaa valontarpeeseen. 8-)
Iiris76
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Iiris76 »

Minkä tehoinen monimetallivalaisin sopisi 100 litraiseen akvaarioon, vai eikö mikään? Kasvattaisin mielelläni vaativiakin kasveja. Olen yrittänyt etsiä haulla, mutta vastausta ei löytynyt. No kuitenkin vasta syksyllä ajattelin ostaa valaisimen.
Reetta J.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Reetta J. »

Mitä tapahtuu jos valoa on liikaa?

Ja onko 150cm * 50cm * 50cm (375 litraa) kokoiseen akvaarioon 3 kpl 150cm / 58W (yhteensä siis 174W) osram skywhite loisteputkea liikaa valoa (0,46W/litra)?
Valaisin roikkuu katosta noin 10 senttiä altaan yläpuolella eli valaisin ei ole ihan siinä päällä.

Mulla on leväongelmaa akvaariossa vaikka laitan päivittäin nestemäistä hiililannoitetta ja annostelen nestemäisen kasvilannoitteenkin päivittäin. Lisäksi pohjatabletteja olen laittanut kasveille. Aloin sitten miettimään että oisko syynä liika valaistus.

Entä voisiko auttaa jos vaihtaisin yhden putken johonkin kasvivaloputkeen? Ja mikä olis hyvä sellainen?
Ei akvaariota tällä hetkellä, kotoa löytyy kolme koiraa, kaksi brasilianterrieriä ja yksi englanninkääpiöterrieri
Jentse
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jentse »

Minkälainen valaistus kävisi 100 litran altaaseen? Pirtuus 70cm, leveys 35cm.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Reetta J. kirjoitti:Mitä tapahtuu jos valoa on liikaa?

Kalat haalenee,piilottelee ja levät rehottaa. Valoa tuskin altaassasi vielä liikaa on mutta valon laatu voipi olla leviä suosivaa. Sky whitet antaa keltaista valoa mihin levät sopeutuu paremmin kuin kasvit. Mielenkiinnolla odottelen lisähavaintoja skywhiten käyttökokemuksista. Epäilen jottet ole ainoa käyttäjä levineen.
Syynä levään voi olla muitakin kuten liikaravinne lannoituksineen jota kasvit eivät pystyhyödyntämään tai jotakin muuta.
Jos olisi sä niin vaihtaisin tehoputkien tilalle täysputket esim. 950 ja vähentäisin lannoittamista ja lisäisin vasta tarvittaessa. Ja sitten tietenkin ne pakolliset leväsyöpöt. Levikset partikset jne.
Sissie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sissie »

Helou.

Miten tuo wattimäärä/litra oikein lasketaan? Minulla on 317-l akvaario, ja ainakin toinen loisteputkista on 40W 18 000L. Akvan koko on 130*50*50. Tarkoitus olisi vaihtaa toinenkin loisteputki, mutta riittääkö valo silti? Kasviputki on Sylvanian joku liila putki, TOSI RUMA. Putkilla on mittaa 120 cm. Muuta en osaa kertoa.

Mutta kasvaako kasvit jollain muulla kuin tuolla liilalla putkella, sillä minusta se vääristää kalojen värejä tosi ilkeästi.
Hurahatanut akvaarionhoitoon...
NoiR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NoiR »

Sissie kirjoitti:Helou.

Miten tuo wattimäärä/litra oikein lasketaan? Minulla on 317-l akvaario, ja ainakin toinen loisteputkista on 40W 18 000L.
Juuri noin niinkuin itsekin kirjoitit ;) wattimäärä/litra... eli vaikkapa 80w (2kpl. 40w loisteputkea) jaettuna 317l (sinun akvaariosi tilavuus).

80:317= 0,25236593059936908517350157728707 ~ 0.25wattia/litra
Sissie
Junior Member
Junior Member

NoiR kirjoitti:
Sissie kirjoitti:Helou.

Miten tuo wattimäärä/litra oikein lasketaan? Minulla on 317-l akvaario, ja ainakin toinen loisteputkista on 40W 18 000L.
Juuri noin niinkuin itsekin kirjoitit ;) wattimäärä/litra... eli vaikkapa 80w (2kpl. 40w loisteputkea) jaettuna 317l (sinun akvaariosi tilavuus).

80:317= 0,25236593059936908517350157728707 ~ 0.25wattia/litra
ELI LIIAN VÄHÄN!!! Täytyykö minun ostaa uusi valaisin vai voiko asiaa auttaa heijastimilla? Ilmankos minusta on tuntunut, että kasvit vaan kituuttaa, eivät oikeastaan kasva (paitsi vallisneria). Valaisimen väri sisäpuolelta taisi olla joko mattaharmaa tai valkoinen, en muista... Paljonkohan ne kalat sitten tykkää, jos sitä valon määrää kasvattaa...
Reetta J.
Junior Member
Junior Member

No mulla oli edellisessä akvassa kaksi skywhite putkea ja kaksi aquastar putkea eikä levä rehoittanut. Joten en mä näitä skywhiteja kyllä kokonaan laita pois. Ihan vasta ku oon putketkin hommannut. Mutta voisinpa sitten kokeilla että vaihdan yhden putken kasviputkeen.
Ehdotuksia hyvistä kasviloisteputkista?
Ei akvaariota tällä hetkellä, kotoa löytyy kolme koiraa, kaksi brasilianterrieriä ja yksi englanninkääpiöterrieri
viiveliina
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja viiveliina »

Mikä valo olisi paras kasveille ja huono leville?

Joku tuossa yllä kirjoitti, että levvät sopeutuvat kasveja paremmin skywhite-valoon.

Allas on 180-litrainen ja kaksi putkea tarvitsisin.

Suosituksia?

Onko merkitystä millainen putki on edessä/takana

-------

ELi mulla on sellainen kahden valaisimen kotelo, giant-valaisin (malli222, 2x30)
ja putkina tällä hetkellä toinen jossa ei lue mitään (molemmat putket tulivat akvan mukana) ja toinen on Sylvania Aguastar F30W/174 t8 10000k
Reetta J.
Junior Member
Junior Member

Itselläni levä rehottaa altaassa ku valoina pelkästään skywhiteja. Ennen oli sekä skywhiteja että sylvania aquastar putkia ja kasvit kasvoi hyvin ja levää ei pahemmin ollut. Jotta ehdotan toiseksi putkeksi osramin skywhitea ja toiseksi putkeksi sylvania aquastaria. Parhaudesta en sano mitään, ehdotan vaan oman kokemuksen perusteella.
Reetta J.
Junior Member
Junior Member

Ostin yhden skywhiten tilalle osram fluora putken. Siihen kohtaan mihin tämä fluoran valo osui ei kasvanut enää levää, mutta siihen kohtaan mihin skywhiten valo osui niin kasvoi. Puhun lähinnä nyt laseista... Siispä päädyin vaihtamaan skywhite putket loputkin pois ja tilalle philips aquarelleja. Allas on nyt violetin sävyinen fluora putken johdosta, mutta eipä ole levää enää tullu siihen tahtiin ku aiemmin. Ja tuo levä mitä tuleekin niin on erilaista ku ennen, sellaista normaalimpaa mitä olen akvastani ennenkin pongannut. Että enpä kyllä enää suosittelekaan skywhite putkia :?
Sissie
Junior Member
Junior Member

Minusta tuo akva näyttää ihan liian hämärältä, mutta lemmikkitarvikkeita myyvässä liikkeessä eivät suositelleet heijastimien hankintaa... miksiköhän? Kuitenkaan tuossa ei ole kuin 40W*2 ja litroja 317. Korkeuttakin tankilla on 50cm. Muutoinkin meinaa nyt vähän turhauttaa tämä homma, kun nuo akvaarion kasvitkin hapsottavat. Samasta liikkeestä odottelin sisäsuodattimen tuloa viikkokausia, eivät tienneet milloin tulee, ja pari viikkoa sitten sanoivat että tulee viimeviikon alussa. Ei tullut. Onneksi netissä on tuo akvaarioon.fi, niin sieltä saa sitten nopeasti kun kyllästyy paikallisten liikkeiden jahkailuun... harmi ettei näillä ole heijastimia myynnissä!

Ihan blääh koko homma :frown:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”