Nyt tarttis apua.
Olen tehnyt erilaisista muoveista akvaan sopivia "luolia" käyttäen pinnoitteena samaa materiaalia kuin akvassakin on.
Esim. http://img216.imageshack.us/img216/3915/img1717nw7.jpg
Isolla kivellä ja isorakeisella hiekalla toi on aika helppoa, mutta nyt mulle tuli tilaus (hankinta hintaaan, eli 0 €) missä pitäis olla todella hienoa hiekkaa.
Ongelma tuli siinä että "hieno hiekka" ei muodosta pintaa silikonin päälle, vaan se pöly tekee sen.
Eli kysymys on siinä että voiko silikonia laimentaa jotenkin, tai miten esim. tavalliset vesiohenteiset sävyttämättömät maalit soveltuu sen tilalle.
Silikoni pitäisi ehkä laimentaa noin 60-80 %, että siitä saisi tarpeeksi juoksevaa, ja että hiekat uppoaisivat siihen.
Maali olisi jo kaupasta haettuna valmista.
Akvaan sopivia aineita
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
Akvaan sopivia aineita
Frustra poeticas fores compos sui pepulit.
-
- Junior Member
Löysin aikoinaan keskiaikaharrastajien parista tällaisen jutun: telttakankaiden tekemiseen vettähylkiväksi / pitäväksi voidaan käyttää silikonia, joka on ohennettu ksyleeni (autotarvikeliikkeestä, yleinen maalinohenne)+ isopropanoli- seoksella. Isopropanolin osuus olisi muistini mukaan n. 20 %, mutta sen tehtävä olisi ollut lähinnä veden liuottajana. Eli mahdollinen kosteus käsiteltävissä telttakankaissa olisi liuennut isopropanoliin ja kyllästyskäsittely olisi saatu tasaiseksi. Tämä seos sitten sumutinpulloon ja kankaiden kostutus.
Kokeilin aikoinaan silikonin ohentamista tuolla seoksella käyttäen isopropanolia vain lirauksen verran (prosentti-pari). Sitten vain ahkeraa sekoittamista ja kyllähän se silikoni siihen tasaisesti sekoittui. Kovin ohueksi tuota seosta ei tosin kannata tehdä, liuottimien haihtuessa tulisi sitä silikonia kuitenkin jäädä ehyt kerros.
Ja se liuottimien kanssa läträäminen tehdään ulkosalla. Ksyleeni käryää sen verran, että päänsärky on varma jollei tuuletus ole kunnossa. Samaten siihen tulenarkuuteen tulee suhtautua vakavuudella.
Toinen vaihtoehto, mitä tuolle pinnalle ripottelulle voisi kokeilla, on hiekan sekoittaminen hieman ohennettuun massaan ja tämän massan sively kappaleen pintaan. Ihan vaan heittona, kokemusta ei ole.
Kokeiltua tuli kuitenkin tällainen: sivelin tasaisen styroks-levyn pinnan ohentamattomalla silikonilla ja ripottelin pinnan täyteen hiekkaa. Silikonin kuivuttua irroitin levyn pinnasta tämän kerroksen. Silikoni+hiekka muodostivat lötkön nahkamaisen levyn. Tätä voisi kenties käyttää naamiointiin tms.
Kokeilin aikoinaan silikonin ohentamista tuolla seoksella käyttäen isopropanolia vain lirauksen verran (prosentti-pari). Sitten vain ahkeraa sekoittamista ja kyllähän se silikoni siihen tasaisesti sekoittui. Kovin ohueksi tuota seosta ei tosin kannata tehdä, liuottimien haihtuessa tulisi sitä silikonia kuitenkin jäädä ehyt kerros.
Ja se liuottimien kanssa läträäminen tehdään ulkosalla. Ksyleeni käryää sen verran, että päänsärky on varma jollei tuuletus ole kunnossa. Samaten siihen tulenarkuuteen tulee suhtautua vakavuudella.
Toinen vaihtoehto, mitä tuolle pinnalle ripottelulle voisi kokeilla, on hiekan sekoittaminen hieman ohennettuun massaan ja tämän massan sively kappaleen pintaan. Ihan vaan heittona, kokemusta ei ole.
Kokeiltua tuli kuitenkin tällainen: sivelin tasaisen styroks-levyn pinnan ohentamattomalla silikonilla ja ripottelin pinnan täyteen hiekkaa. Silikonin kuivuttua irroitin levyn pinnasta tämän kerroksen. Silikoni+hiekka muodostivat lötkön nahkamaisen levyn. Tätä voisi kenties käyttää naamiointiin tms.
Älä hätäile.
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
-
- Starting Member
Kiitos vaan vinkeistä.
Tämmöisiä tuli vielä mieleen:
Mites toi ksyleeni "vuotaa" tuolta silikonin sisältä.
Asetonikin ois kai vähän pehmeämpää kamaa, mutta hirveetä myrkkyä sekin...
Kuulostaa ihan hyvältä, mutta kalojen kanssa ei kai voi päästökauppaa tehdä.
Kuulostaa ihan mielenkiintoiselta.
Mites jos hartsi kovettuu, ja ksyleeni haihtuu, niin eikö voisi käyttää ihan mitä vaan maalia,liimaa,lasikuitua, ihan mitä vaan mikä kovettuu ennenkuin menee altaaseen???

"Ihmiset sanoo että mä oon tyhmä.
En mä vaan ymmärrä että miks..."
Tämmöisiä tuli vielä mieleen:
Mites toi ksyleeni "vuotaa" tuolta silikonin sisältä.
Asetonikin ois kai vähän pehmeämpää kamaa, mutta hirveetä myrkkyä sekin...
Kuulostaa ihan hyvältä, mutta kalojen kanssa ei kai voi päästökauppaa tehdä.
Mikäs tää on ja mistä siitä saapi lisätietoja...Kokeiles (Nanten)injektiohartsia, sopii akvaario-"käyttöön".
Kuulostaa ihan mielenkiintoiselta.
Mites jos hartsi kovettuu, ja ksyleeni haihtuu, niin eikö voisi käyttää ihan mitä vaan maalia,liimaa,lasikuitua, ihan mitä vaan mikä kovettuu ennenkuin menee altaaseen???

"Ihmiset sanoo että mä oon tyhmä.
En mä vaan ymmärrä että miks..."
Frustra poeticas fores compos sui pepulit.