Mitä ripsimonneja suosittelette?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Junttis
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Junttis »

prboy kirjoitti: Angelicukset ovat äärimmäisen aggressiivisia toisilleen ja useimille muille ripsimonneille. Yksinäisenä ripsimonnina 325-litraisessa suuri lähes 25-senttinen angelicus on nimensä mukainen enkeli. Sitä saa rapsuttaa leuan alta.
Tämäkin taitaa riippua yksilöstä. Enemmän taitaa olla näitä räyhääjiä. Oma n.15cm angelicukseni on enkeli oli seurassa missä tahansa. Sillä on ollut seuranaan monenlaista ripsaria eikä ole keneenkään kajonnut. Tälläkin hetkellä sillä on seuranaan parvi tummaselkäuimareita sekä muutama muu vähän isompi ripsimonni. Allas on muutenkin aikalailla täyteen pakattu, koska allas on ns "grow out" pönttö muille kaloille.
jippo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jippo »

prboy kirjoitti:
jippo kirjoitti: Tummaripsari on luonnossa loissyöjä eli roikkuu muiden kalojen ihossa ja kiduksissa ja syö loisia näistä kaloista. Meidän tummaripsari tekee myös samaa eli aina välillä sille tulee pakonomainen tarve seurata isompia kaloja ja kiertää niitä ympäri etsien loisia iholta ja kiduksista(toivottavasti ei ole kauheasti niitä löytänyt). Muut ripsimonnit eivät tästä toimeenpiteestä tykkää vaan säntäävät karkuun kun tummaripsari on sillä tuulella. Plekot ja mustaveitsi eivät tummaripsarin lähentelyistä välitä vaan antavat kaverin touhuta rauhassa. Kun kala oli pienempi niin tätä tapahtui hyvin usein mutta nyt sen ollessa jo n.10cm, tätä tapahtuu enää aika harvoin. Liekö helpompi ruoansaanti syrjäyttänyt luonnollisen käyttäytymisen?
Tummaripsimonni loissyöjä? En ole kymmenissä ja kymmenissä ripsimonneja koskevissa artikkeleissa ja kirjoissa koskaan törmännyt kyseiseen väitteeseen. Mihin lähteeseen tuo perin kummallinen asia perustuu? En nimittäin usko sitä. Sitä paitsi kalojen pinnalla ja vielä vähämmän kiduksissa ei kyllä ole niin paljon loisia, että sillä eläisi tummaripsimonnin kokoiseksi kasvava kala, useammasta puhumattakaan. Monet kalat kyllä yrittävät raastaa toisten kalojen ihon pintakerroksia välipaloikseen ja siihen hommaan kyllä ripsimonnin suukin soveltuu hyvin.
Jostain olen sen lukenut tai kuullut monta aikaa sitten, silloin ihmettelin tummaripsarin kylkimyyry-käytöstä seeprakirjoahventen kanssa. Sama asia tuli vastaan jossain nettisivulla myöhemminkin. Mistään "luotettavasta" lähteestä nämä tiedot eivät välttämättä ole peräisin, olen vain sitten tyhmyyttäni luullut asian olevan näin kun niin on sanottu. Suomalaista kirjallisuutta ei taida olla kuin sinulta joten sieltä ei tarvitse ainakaan etsiä. Laitan lähteet kyseisestä aiheesta talteen ja tänne jos ja kun vastaan tulee.
Uskon toki sinua tämän asian suhteen, kokemus puhukoon.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

prboy kirjoitti:Muuten aivan käsittämättömältä tuntuu tummaripsimonnin väitetty pienempien kimppuun käynti. Mahtaakohan laji olla määritetty oikein?
Ei toki ole mitään takeita, että kala olisi ainakaan puhdas tummaripsimonni. Näyttää kyllä melko paljon netistä löytyviltä robbianuksen kuvilta, mutta en tiedä, ovatko nekään oikeasta lajista. Yritin kaverin identiteettiä joskus täällä foorumilla kyselläkin, mutta tulokseen ei oikein päästy.
Tässä vanha kuva kaverista kuljetuspussissa, vielä kohtuullisen hoikkana. Taitaa olla edelleen paras kuva mikä löytyy. Mitä mieltä olette?
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
nukki2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nukki2 »

Tungenpa tähän mielenkiintoisen keskustelun väliin.

Palatakseni itselle tärkeään asiaan, eli mitä ripsareita mun 250l altaaseen voisi edes harkita-teemaan. Kiitos jo tulleista ehdotuksista. Aalto- sekä sokkeloripsari kiinnostavat kovasti tuon tummaselkäuimarin ohella. Epäilyksiä herättää tuo sulkaripsari. Upean näköinen, mutta luin tunnetusta kirjasta sen muuttuvan äkäiseksi vanhemmiten? En mielellään kokeilisi kuin ns melko varmoja tapauksia=ei territoriaalinen, kiltti muille kaloille-typ.
Haluaisin pitää pääkalastona kuitenkin nuo siimahäntäiset ja muut olisivat täydentämässa. (Sivumennen sanottuna, kuolasin keltanoitamonnin perään, nähdessäni sen kuvan.)
Ymmärsin myös, että kirjan kirjoittajan kohdalla siimahäntäiset eivät viihtyneet ripsimonnien kanssa samassa altaassa!? Kokemuksia hyvät lukijat!
Näillä tiedoilla varma nakki olisi siis tuo tummaselkäuimari (ei huono ollenkaan).
Täytyypä tehdä kierros pääkaupunkiseudun akvaarioliikkeissä. TRE on liian pitkällä; eikös selkäuimarit ole erityisen herkkiä tuon kuljetuksen suhteen?
tytsi
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

7330 kirjoitti: Mitä mieltä olette?
Mielestäni tuo ei ole tummaripsimonni.
/jari
Veikkonen
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

7330 kirjoitti:
prboy kirjoitti:Muuten aivan käsittämättömältä tuntuu tummaripsimonnin väitetty pienempien kimppuun käynti. Mahtaakohan laji olla määritetty oikein?
Ei toki ole mitään takeita, että kala olisi ainakaan puhdas tummaripsimonni. Näyttää kyllä melko paljon netistä löytyviltä robbianuksen kuvilta, mutta en tiedä, ovatko nekään oikeasta lajista. Yritin kaverin identiteettiä joskus täällä foorumilla kyselläkin, mutta tulokseen ei oikein päästy.
Tässä vanha kuva kaverista kuljetuspussissa, vielä kohtuullisen hoikkana. Taitaa olla edelleen paras kuva mikä löytyy. Mitä mieltä olette?
Luulen, että se onpi tummaripsimonni tai (tummaripsimonnin ja ruskoripsimonnin?) hybridi. Tuo pilkkujen epämääräinen määrä viittaisi hybridiyyteen. Olkalisäke ja evät ovat kuin P. Rassin kirjan njassanripsimonnilla, mutta kirjan kuva saattaa olla tummaripsimonnin. Pään ja kuonon profiili on kuin ruskoripsimonnin. Tarkempaa määritystä en osaa tietää. Jos pitäisi lyödä vetoa, sanon, että ruskoripsi-tummaripsihybridi tmv.
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Veikkonen kirjoitti: Luulen, että se onpi tummaripsimonni tai (tummaripsimonnin ja ruskoripsimonnin?) hybridi. Tuo pilkkujen epämääräinen määrä viittaisi hybridiyyteen. Olkalisäke ja evät ovat kuin P. Rassin kirjan njassanripsimonnilla, mutta kirjan kuva saattaa olla tummaripsimonnin. Pään ja kuonon profiili on kuin ruskoripsimonnin. Tarkempaa määritystä en osaa tietää. Jos pitäisi lyödä vetoa, sanon, että ruskoripsi-tummaripsihybridi tmv.
Häviäisit vetosi. Ripsimonnit lisääntyvät akvaarioissa pääsääntöisesti vain hormonien avulla keinotekoisesti. Viljeltyjen lajien yksilöt voivat toki lisääntyä joskus myös kotiakvaarioissa, mutta harvinaista se on edelleen. Yhtään risteytymistä en tiedä. Eli jonkun olisi pitänyt risteyttää tumma- ja ruskoripsimonni hormonien avulla. Miksi ihmeessä kukaan risteyttäisi kaksi niin mitään sanomattoman näköistä lajia keskenään? Risteytysten tavoitteena on saada aikaan uusia eriskummallisen näköisiä ripsimonneja, joiden kantalajit tai ainakin toinen ovat yleensä komeimmasta päästä, kuten käki- tai koruripsimonni.

Jos palataan kuvaan, niin kyllä siinä minun mielestäni on robbianus. Aiemmin pidin erottamista nigritasta helppona, mutta asia on muuttunut sotkuisemmaksi. Hyvin usein minun tummaripsimonnina pitämiäni kaloja kutsutaan nykyään ruskoripsimonneiksi. Mm Planet Catfishissä on kuvia, joissa minun mielestäni on robbianus. On myös mahdollista, että porukassa on kolmas (ja neljäs ja viides??) kuvaamaton laji. Selvää tummaripsimonnia on saksalaisessa kirjallisuudessa pidetty kauan sp. -aff. - vel -lajina.

Pollin mukaan tummaripsimonnilla on ruskoripsimonniin verrattuna huomattavasti isompi (pitempi ja korkeampi) rasvaevä. Olkalisäkkeessä on alareunassa harju. Kylkien väri voi olla vaaleampi tai joskus myös tummempi. Tyypillisellä ruskolla se on suklaanruskea. Ruskoripsimonnilla on kyljissään nukkapeite, tummaripsimonnin kyljet ovat kaljut jne. Pään muodossa eroja ei ole, mm silmän läpimitta on kuonon pituuteen verrattuna sama.

Pisteiden määrä ripsimonneilla vaihtelee iän myötä. 7330:n kala näyttää aika vanhalta.

Seeprakalojen vammat olisivat kyllä paremmin sopineet ruskoripsimonnille. Olivatko ne varmasti ripsimonnin aiheuttamia? Minulla mikaan ripsimonnilajie ei ole vastaavaan kyennyt.

PS. Kirjani kuvassa oleva njassanripsimonni on tummaripsimonni, kuten kotisivullani ja lehtiartikkeleissa olen kauan sitten jo kertonut.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
Veikkonen
Senior Member
Senior Member

prboy kirjoitti:
Veikkonen kirjoitti: Luulen, että se onpi tummaripsimonni tai (tummaripsimonnin ja ruskoripsimonnin?) hybridi. Tuo pilkkujen epämääräinen määrä viittaisi hybridiyyteen. Olkalisäke ja evät ovat kuin P. Rassin kirjan njassanripsimonnilla, mutta kirjan kuva saattaa olla tummaripsimonnin. Pään ja kuonon profiili on kuin ruskoripsimonnin. Tarkempaa määritystä en osaa tietää. Jos pitäisi lyödä vetoa, sanon, että ruskoripsi-tummaripsihybridi tmv.
Häviäisit vetosi. Ripsimonnit lisääntyvät akvaarioissa pääsääntöisesti vain hormonien avulla keinotekoisesti. Viljeltyjen lajien yksilöt voivat toki lisääntyä joskus myös kotiakvaarioissa, mutta harvinaista se on edelleen. Yhtään risteytymistä en tiedä. Eli jonkun olisi pitänyt risteyttää tumma- ja ruskoripsimonni hormonien avulla. Miksi ihmeessä kukaan risteyttäisi kaksi niin mitään sanomattoman näköistä lajia keskenään? Risteytysten tavoitteena on saada aikaan uusia eriskummallisen näköisiä ripsimonneja, joiden kantalajit tai ainakin toinen ovat yleensä komeimmasta päästä, kuten käki- tai koruripsimonni.

Jos palataan kuvaan, niin kyllä siinä minun mielestäni on robbianus. Aiemmin pidin erottamista nigritasta helppona, mutta asia on muuttunut sotkuisemmaksi. Hyvin usein minun tummaripsimonnina pitämiäni kaloja kutsutaan nykyään ruskoripsimonneiksi. Mm Planet Catfishissä on kuvia, joissa minun mielestäni on robbianus. On myös mahdollista, että porukassa on kolmas (ja neljäs ja viides??) kuvaamaton laji. Selvää tummaripsimonnia on saksalaisessa kirjallisuudessa pidetty kauan sp. -aff. - vel -lajina.

Pollin mukaan tummaripsimonnilla on ruskoripsimonniin verrattuna huomattavasti isompi (pitempi ja korkeampi) rasvaevä. Olkalisäkkeessä on alareunassa harju. Kylkien väri voi olla vaaleampi tai joskus myös tummempi. Tyypillisellä ruskolla se on suklaanruskea. Ruskoripsimonnilla on kyljissään nukkapeite, tummaripsimonnin kyljet ovat kaljut jne. Pään muodossa eroja ei ole, mm silmän läpimitta on kuonon pituuteen verrattuna sama.

PS. Kirjani kuvassa oleva njassanripsimonni on tummaripsimonni, kuten kotisivullani ja lehtiartikkeleissa olen kauan sitten jo kertonut.
Kiitos sivistyksestä! Onneksi ei vetoa laitettu. Totta, miksi kukaan risteyttäisi kahta tuollaista lajia keskenään: ei miksikään. Artikkeleja tai korjausta nettisivuilla en ole nähnyt, sillä sellaisia nettisivuja en ole löytänyt. Taitavat olla pois netistä tätänykyä?
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

prboy kirjoitti:
Pisteiden määrä ripsimonneilla vaihtelee iän myötä. 7330:n kala näyttää aika vanhalta.

Seeprakalojen vammat olisivat kyllä paremmin sopineet ruskoripsimonnille. Olivatko ne varmasti ripsimonnin aiheuttamia? Minulla mikaan ripsimonnilajie ei ole vastaavaan kyennyt.
Kiitos vastauksista. :)

En tiedä ripsimonnini iästä, mutta kokonsa puolesta se on vielä poikanen: mittaa oli tuon kuvan ottohetkellä vain reilu 5 cm, nyt hieman enemmän. Oudolta tuo näykkiminen minustakin vaikuttaa. En ole suoranaisesti nähnyt sen näykkivän seeproja, mutta mitään muuta kalaa altaaseen ei ole tullut, ja kaikki puremat ovat tulleet varsin lyhyessä ajassa ripsimonnin altaaseen muuttamisen jälkeen. Muina kaloina on noitamonneja, villimiljoonakaloja ja musta-aavetetroja, joista mikään ei mielestäni vaikuta vähääkään aggressiiviselta tai muutenkaan kyvykkäältä tekemään noinkin isoja puremia. Täytyypä seurata, loppuvatko puremiset, kun ripsimonni muutti pois.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Veikkonen kirjoitti: Artikkeleja tai korjausta nettisivuilla en ole nähnyt, sillä sellaisia nettisivuja en ole löytänyt. Taitavat olla pois netistä tätänykyä?
Jep, ovat olleet poissa varmaan 4 vuotta, mutta raato kyllä löytyy varastosta esim. täältä:
http://web.archive.org/web/200208020031 ... fi/~prboy/

Taitaa muuten kaikki, mitä nettiin laittaa, säilyä maailman loppuun saakka. Harva muistaa sitä tänne kirjoitellessaan.

Veikkonen
Senior Member
Senior Member

Kiitos suuresti tuosta linkistä! Toimii aikasta hitaasti syystä tai toisesta.
nukki2
Junior Member
Junior Member

Sivulla 2 tässä ketjussa hohoilin minun 250l kippoon sopivia ripsareita.....päädyin sitten 11 kpl selkäuimareita synodontis nigriventris kitu-muotoon. Ovat sitten vähän erinäköisiä kuin mitä yleensä olen nähnyt. <vatsapuoli on yhtä tumma kuin selän suuret läiskät>...

Olen ihastunut!
tytsi
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

nukki2 kirjoitti:päädyin sitten 11 kpl selkäuimareita synodontis nigriventris kitu-muotoon. Ovat sitten vähän erinäköisiä kuin mitä yleensä olen nähnyt. <vatsapuoli on yhtä tumma kuin selän suuret läiskät>...

Olen ihastunut!
Mikä helkkarin kitumuoto?

Veikkonen
Senior Member
Senior Member

prboy kirjoitti:
nukki2 kirjoitti:päädyin sitten 11 kpl selkäuimareita synodontis nigriventris kitu-muotoon. Ovat sitten vähän erinäköisiä kuin mitä yleensä olen nähnyt. <vatsapuoli on yhtä tumma kuin selän suuret läiskät>...

Olen ihastunut!
Tässä kai tarkoitetaan muistaakseni ainakin Siniriutassa myytävää Synodontis nigriventris "Kitu" -muotoa. En tiedä, mistä on kyse, onko se "Kitu" jokin joen mutka, kylän nimi, pyyntipaikan kalastajan tyttären lempoinimi vai mikä nimi. Mutta tällaisella "Kitu" -nimellä niitä on joissain kaupoissa pyörinyt. Ei siis tieteellinen nimi, vaan ehkä tukkurin keksimä myyvä jokin nimi. Korjatkaa jos olen väärässä.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Näyttäisi siltä, että tässä on kyseessä Synodontis nigriventris (zebra kutu), ja mainitun liikkeen altaassa on painovirhepaholainen.
Kai prboy on kyseisestä uimarista kuullut?
[;)]
nukki2
Junior Member
Junior Member

Veikkonen kirjoitti:
prboy kirjoitti:

Olen ihastunut!
Tässä kai tarkoitetaan muistaakseni ainakin Siniriutassa myytävää Synodontis nigriventris "Kitu" -muotoa. En tiedä, mistä on kyse, onko se "Kitu" jokin joen mutka, kylän nimi, pyyntipaikan kalastajan tyttären lempoinimi vai mikä nimi. Mutta tällaisella "Kitu" -nimellä niitä on joissain kaupoissa pyörinyt. Ei siis tieteellinen nimi, vaan ehkä tukkurin keksimä myyvä jokin nimi. Korjatkaa jos olen väärässä.
Aivan...pyydän anteeksi lapsusta!

PlanetCatfish-kuvastossa kalaseni näyttävät jokseenkin s. nigriventris "zebra kutu" -mallisilta, niinkuin Kalakaverit jo tuossa ounasteli.
tytsi
Nono
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nono »

Itselläni löytyy keltaripsimonnia ( Synodontis Petricola ), joka on vallan mainio ripsimonni. Erittäin sävyisä, melko pieni ja hoikka ripsimonnilaji.
Lisäksi myös todella kaunis ripsimonni!
Viihtyy tosin porukassa, joten ainakin yksi lajikumppani olisi oltava. Omassa altaassa muutama nuorukainen on kasvamassa, että voi vaikka niitä kysellä [;)] . Helsingin Akvaariokeskuksessa on myös ollut myynnissä kyseistä lajia.
nukki2
Junior Member
Junior Member

Eikös nuo keltaripsimonnin vaatimat vesiarvot ole hieman erilaiset kuin selkäuimarien. Synodontis petricola on kai Tanganjikajärven kalastoa!?

Kaunis on!
tytsi
Veikkonen
Senior Member
Senior Member

Nono kirjoitti:Itselläni löytyy keltaripsimonnia ( Synodontis Petricola ), joka on vallan mainio ripsimonni. Erittäin sävyisä, melko pieni ja hoikka ripsimonnilaji.
Lisäksi myös todella kaunis ripsimonni!
Viihtyy tosin porukassa, joten ainakin yksi lajikumppani olisi oltava. Omassa altaassa muutama nuorukainen on kasvamassa, että voi vaikka niitä kysellä [;)] . Helsingin Akvaariokeskuksessa on myös ollut myynnissä kyseistä lajia.
Jos haluaa kyseistä lajia, Vantaalta löytyy myös kävelykadulla olevasta liikkeestä. Kaksi yksilöä löytyy, viljeltyjä ja näyttäisi jopa aidoilta. Vaikeahan sitä on tuosta S. lucipinniksestä tosin erottaa... Käykää katsomassa, jos ne vielä siellä on.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Taitavat todennäköisemmin olla juuri lucipinniksia. Oikea petricola on harvinaisempi eikä niin helppo viljellä.

Akvaariokeskuksessa olen joskus katsonut siellä silloin olleita petricolia. Ne eivät olleet aitoja tanganjikalaisia, vaan taas kerran jotakin halvatun sekasikiöitä. Tiedä häntä olisiko nyt sitten oikeita.

Joo, sain minäkin aikoinaan tuollaisen "Kutun". Onnistui tyrimään sen hengiltä ennen kuin sain edes kuvaakaan. Hämärästi muistelen, että tuo väritys muuttuu normaalin näköiseksi iän myötä. Kyseessä on vain nuoruusiän värimuoto. Pienet selkäuimarit taitavat kaikki olla tuon värisiä.

Junttis
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Junttis »

prboy kirjoitti:Joo, sain minäkin aikoinaan tuollaisen "Kutun". Onnistui tyrimään sen hengiltä ennen kuin sain edes kuvaakaan. Hämärästi muistelen, että tuo väritys muuttuu normaalin näköiseksi iän myötä. Kyseessä on vain nuoruusiän värimuoto. Pienet selkäuimarit taitavat kaikki olla tuon värisiä.
Minullakin oli muutama tuollainen "kutu" muodon selkäuimari. Kyllä niiden väritys pysyi tummempana ja pisteet valkoisina vielä vanhetessaan. Olivat viel samassa altaassa tavisten kanssa, joten eron kyllä näki. Pystyraidat kyllä hävisivät.
Veikkonen
Senior Member
Senior Member

prboy kirjoitti:Taitavat todennäköisemmin olla juuri lucipinniksia. Oikea petricola on harvinaisempi eikä niin helppo viljellä.

Akvaariokeskuksessa olen joskus katsonut siellä silloin olleita petricolia. Ne eivät olleet aitoja tanganjikalaisia, vaan taas kerran jotakin halvatun sekasikiöitä. Tiedä häntä olisiko nyt sitten oikeita.
Kokoa taisi olla sellainen 8 cm. Tukkuna on ruotsalainen imazo. Ainakin pelkoja ne tunnistavat ihan oikein, minun tilaamani muutamat lajit ovat olleet ihan sitä mitä pitikin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”