Pandamonnisen unelma-akvaario
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Pandamonnisen unelma-akvaario
Olen rakentamassa pienelle pandamonnis-parvelle omaa kotia 63-litraiseen akvaarioon. Tarkoitus on siis pitää se lajiakvaariona, joten kaikki olosuhteet voi rakentaa juuri pandoille sopiviksi. Oletan että tuon kokoiseen voi hankkia vain sen minimiparven, eli 6 kappaletta? Akvaario on kypsytetty ja hiekkapohjainen, toistaiseksi hyvin vähäkasvinen vielä. Lämpötila 21'c.
Kiirettä sen "valmiiksi" saamiseen ei ole, toiminut toistaiseksi sairaalana.
Minkälaisissa oloissa pandamonniset viihtyvät parhaiten, pehmeäpohjainen joenuoma? Entä minkä tyyppisiä kasveja, pitävätkö pintakasveista, entä "ruohomaisesta"?
Edit. Korjattu rivitys.
-Ylläpito
Kiirettä sen "valmiiksi" saamiseen ei ole, toiminut toistaiseksi sairaalana.
Minkälaisissa oloissa pandamonniset viihtyvät parhaiten, pehmeäpohjainen joenuoma? Entä minkä tyyppisiä kasveja, pitävätkö pintakasveista, entä "ruohomaisesta"?
Edit. Korjattu rivitys.
-Ylläpito
http://www.scotcat.com/factsheets/corydoras_panda.htm :
The water conditions in this black water river was a pH of 7.7 and 3.1dGH. The temperature of the water ranged from 23.5°C (74.3°F) during the day and dropping down to 22.5°C (72°F) in the evening
Ja paljon muutakin juttua...
The water conditions in this black water river was a pH of 7.7 and 3.1dGH. The temperature of the water ranged from 23.5°C (74.3°F) during the day and dropping down to 22.5°C (72°F) in the evening
Ja paljon muutakin juttua...
Kertokaa minulle mitkä on oikeat pandamonnisen lämpötilavaatimukset, joka paikassa tuntuu olevan niin ristiriitaista tietoa, ettei enää tiedä mihin uskoa. Netistä löytyy lämpötiloja 20-25, 24-26 ja jopa 22-28, eli aivan laidasta laitaan.
Ja sitten vielä yleensäkin mikä olisi luotettava lähde, kun noita kalojen vaatimuksia lähtee katselemaan? Löytyykö netistä?

Ja sitten vielä yleensäkin mikä olisi luotettava lähde, kun noita kalojen vaatimuksia lähtee katselemaan? Löytyykö netistä?
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
No, luotettavintahan on tieto, joka on mitattu suoraan kalojen kotivesistä. Eli tuon en:in lainaaman tekstin mukaan noin 22-24 astetta olisi ainakin varmasti pandoille sopiva.Sienna kirjoitti: Ja sitten vielä yleensäkin mikä olisi luotettava lähde, kun noita kalojen vaatimuksia lähtee katselemaan? Löytyykö netistä?
Tällä hetkellä luotettavimmaksi suomenkieliseksi lähteeksi täytynee mainita Markku Varjon Akvaariokalat-kirja, jonka taustalla on paljon selvitystyötä kalojen elinoloista luonnossa ja sopeutuvuudesta akvaario-oloissa. Jos ihanneoloja etsitään, kannattaa kuitenkin yrittää löytää paikan päällä mitattua tietoa siitä, millaisissa oloissa kalat luonnossa elävät. Fishbaseen, niin asiallinen sivusto kuin se onkin, ei näissä asioissa kannata luottaa, koska sen tarjoamat lämpötilat ovat ilmeisesti ilman lämpötilan keskiarvoja eivätkä kerro veden lämpötilasta juuri mitään.
No, tätä filosofiaa ainakin pyrin itse noudattamaan.

520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pääosa myytävistä pandamonnisita on viljeltyjä.7330 kirjoitti: No, luotettavintahan on tieto, joka on mitattu suoraan kalojen kotivesistä. Eli tuon en:in lainaaman tekstin mukaan noin 22-24 astetta olisi ainakin varmasti pandoille sopiva.
Mikä on sellaisen monnisen kotivesi, jota on vaikkapa 15 sukupolvea viljelty Thaimaassa ja veden lämpötila ei ole koskaan käynyt esim. alle 27 celciusasteen?
Monnisissa on syytä erottaa viljellyt kalat luonnosta tuoduista. Pitkään viljellyillä kaloilla ei ole mitään jäljellä alkuperäiseen kotiveteen sopeutumisesta. Jos tuollaisen thaimaalaisen pandan pistää 22 asteeseen voi käydä huonosti.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"
Eino Leino & Juice Leskinen
vaan toinen on heikinheimompi toista"
Eino Leino & Juice Leskinen
Re: Pandamonnisen unelma-akvaario
Tuo kirjoitus väkisinkin antaa uskoa siihen että, voisin hankkia pandamonnisia altaaseeni.
Pandat ovat jostakin syystä nousseet ehdottomiksi monnis suosikekseni, minulla vaan ei niitä tällähetkellä ole kun olen sitä lämpötilaa miettinyt.
Lämpötila altaassa on 25 c., mutta helteellä lämpö väkisinkin nousee asteen tai pari.
Jotta mitenkäs on kärsiikö pandamonninen em. lämpötiloissa?
Olen moniltakin tahoilta kuullut juttua "heikoista" pandamonnisista, jotka eivät elä kovin kauan.
Lämpötilakin toisilla on suht alhainen, että sekään ei kaikissa tapauksissa ole se syy lyhyeen elämään.
Yksittäisessä tapauksessa voisi kuvitella vesiarvojen, hoidon tai sen puutteen olevan syynä, vaan kun näitä tapauksia olen kuullut useampiakin, mistähan moinen voisi johtua?
Pandat ovat jostakin syystä nousseet ehdottomiksi monnis suosikekseni, minulla vaan ei niitä tällähetkellä ole kun olen sitä lämpötilaa miettinyt.
Lämpötila altaassa on 25 c., mutta helteellä lämpö väkisinkin nousee asteen tai pari.
Jotta mitenkäs on kärsiikö pandamonninen em. lämpötiloissa?
Olen moniltakin tahoilta kuullut juttua "heikoista" pandamonnisista, jotka eivät elä kovin kauan.
Lämpötilakin toisilla on suht alhainen, että sekään ei kaikissa tapauksissa ole se syy lyhyeen elämään.
Yksittäisessä tapauksessa voisi kuvitella vesiarvojen, hoidon tai sen puutteen olevan syynä, vaan kun näitä tapauksia olen kuullut useampiakin, mistähan moinen voisi johtua?
Omakohtaisten kokemusten perusteella 23 asteen lämpötila on pandoille se mieluisin, vaikka ovat (tai ainakin osa on) viljeltty jossain tuolla Aasian suunnalla.
Näin kesähelteillä kun tuo lämpötila on vähän väkisinkin nousuut 26 asteeseen, ovat huomattavan paljon apaattisempia ja olivat myös silloin kun pidin niitä muutoinkin korkeammissa lämmöissä, heti kun hoksasin laskea lämpöjä monniset vilkastuivat heti ja ovat nyt kuteneen säännöllisesti viikottain.
Ja jostain syystä pandamonniset ovat varsin huonosti kestävää sorttia, jokaisesta erästä jonka olen ostanut on jo karanteenissa kupsahtanut vähintään yksi yksilö (on jo käynyt mielessä että olenko sitten huono hoitaja, mutta muut kalat kyllä kukoistavat). Suosittelenkin näille kunnollista karanteenia, varsinkin jos täydennät parvea, itse olen pitänyt ainakin neljä viikkoa. Viimeksi kun näitä ostin sanoi myös kauppias että näitä monnisia tippuu aika paljon, että eivät ole sieltä kestävimmästä päästä. Ettei vain näillä olisi ongelmanan sitten sisäsiittoisuus tai jokin, kun käsittääkseni näitä ei juuri luonnosta tuoda.
Ovat kyllä todella kauniita, ja viihtyessään ne saavat kauniin oranssin hohteen tuonne "niskaan".
Näin kesähelteillä kun tuo lämpötila on vähän väkisinkin nousuut 26 asteeseen, ovat huomattavan paljon apaattisempia ja olivat myös silloin kun pidin niitä muutoinkin korkeammissa lämmöissä, heti kun hoksasin laskea lämpöjä monniset vilkastuivat heti ja ovat nyt kuteneen säännöllisesti viikottain.
Ja jostain syystä pandamonniset ovat varsin huonosti kestävää sorttia, jokaisesta erästä jonka olen ostanut on jo karanteenissa kupsahtanut vähintään yksi yksilö (on jo käynyt mielessä että olenko sitten huono hoitaja, mutta muut kalat kyllä kukoistavat). Suosittelenkin näille kunnollista karanteenia, varsinkin jos täydennät parvea, itse olen pitänyt ainakin neljä viikkoa. Viimeksi kun näitä ostin sanoi myös kauppias että näitä monnisia tippuu aika paljon, että eivät ole sieltä kestävimmästä päästä. Ettei vain näillä olisi ongelmanan sitten sisäsiittoisuus tai jokin, kun käsittääkseni näitä ei juuri luonnosta tuoda.
Ovat kyllä todella kauniita, ja viihtyessään ne saavat kauniin oranssin hohteen tuonne "niskaan".
Meidän altaassa asustaa:
kiilakylkiä
Ruusutetroja
Sitruunatetoja
Helmimonnisia
Safiirimonnisia
(Pandamonnisia)
Oisko mitään mahdollsuutta säätää lämpötila niin että kaikki voisi edelleenkin majailla samassa altaassa ja vielä jos siihen saisi ujutettua niitä pandamonnisia, kommenttia hyvät ihmiset?
Oliskin helppoa jos olisi olemassa vain yksi vastaus, vaan nettiäkin kun tonkii ja mitä enemmän tietoa kaivelee sitä useampia toisistaan poikkeavia vastauksia alkaa löytyä.
kiilakylkiä
Ruusutetroja
Sitruunatetoja
Helmimonnisia
Safiirimonnisia
(Pandamonnisia)
Oisko mitään mahdollsuutta säätää lämpötila niin että kaikki voisi edelleenkin majailla samassa altaassa ja vielä jos siihen saisi ujutettua niitä pandamonnisia, kommenttia hyvät ihmiset?
Oliskin helppoa jos olisi olemassa vain yksi vastaus, vaan nettiäkin kun tonkii ja mitä enemmän tietoa kaivelee sitä useampia toisistaan poikkeavia vastauksia alkaa löytyä.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Pandat viihtyvät viileämmässä vedessä, kuin helmet ja safiirit. En laittaisi samaan punkkaan.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Niin joo, no enpä hanki pandoja tähän altaaseen.
Mutta mikäs monninen olisi sopiva?
Oikastaan ainut "toive" monnislajin suhteen olisi että edes mahdollisesti pääsisin monnisvauvoja jossain vaiheessa kasvattelemaan.
Niin siis lähes kaikkien monnisten viljely on varmaan periaatteessa mahdollista, mutta haen tässä nyt lajia jonka kudetus olisi mahdollista jopa seuralassakin, joskaan ihan kuparimonnisen kaltaista kutijaa en ihan tarkoita.
Mutta mikäs monninen olisi sopiva?
Oikastaan ainut "toive" monnislajin suhteen olisi että edes mahdollisesti pääsisin monnisvauvoja jossain vaiheessa kasvattelemaan.
Niin siis lähes kaikkien monnisten viljely on varmaan periaatteessa mahdollista, mutta haen tässä nyt lajia jonka kudetus olisi mahdollista jopa seuralassakin, joskaan ihan kuparimonnisen kaltaista kutijaa en ihan tarkoita.
-
- Elite Member
MIhinkäs akvaarioon tarkalleen olit noita bandamonneja ajatellu, siis tuonnekko missä on nuo helmi/safirimonnisetkii?
Sinneppä sinne, vaan ilmeisesti ei lämpötilan suhteen ollut hyvä idea.
Tilaa kyllä olisi jollekkin sopivalle lajille, allas kun on 400 l. ja pohjaa asuttaa 9 kpl. helmimonnisia ja 11 kpl. safiirimonnisia ja 1 kpl. partamonni.
Tilaa kyllä olisi jollekkin sopivalle lajille, allas kun on 400 l. ja pohjaa asuttaa 9 kpl. helmimonnisia ja 11 kpl. safiirimonnisia ja 1 kpl. partamonni.
Itse kyllä kasvattaisin vain noita nykyisiä parvia, 9 ja 11 kpl on kuitenkin vielä aika pieni parvi, monnisetkin tykkäisivät ja isommassa on ihan toisenlaista meininkiä kuin pienessä parvessa.
Eikö nuo nykyiset monniset ole lisääntyneet vai haluatko uutta lajia kudettaa? Helmimonninen on käsittääkseni aika helppo saada lisääntymään seuralassakin, safiireista en tiedä, mutta tuskin nekään mikään mahdottomuus.
Eikö nuo nykyiset monniset ole lisääntyneet vai haluatko uutta lajia kudettaa? Helmimonninen on käsittääkseni aika helppo saada lisääntymään seuralassakin, safiireista en tiedä, mutta tuskin nekään mikään mahdottomuus.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Samaa mieltä. Toki altaaseen sopii kolmaskin parvi, jos niin tykkää? 30-40 pyrstöinen monnisparvi taas on jo aika kiva näky. Itse kudettaisin noita kahta. Molemmat ovat tosi helppoja tapauksia. Mulla on 240ltr. altaassa reilu parikymmenpyrstöinen parvi C. Sterbaita ja poikaset päälle. C. similikset taas asustavat 128ltr. purkissa. Niitä on liki kaksikymmentä myös, ja poikaset päälle.Itse kyllä kasvattaisin vain noita nykyisiä parvia, 9 ja 11 kpl on kuitenkin vielä aika pieni parvi
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Yhdyn edellisiin Tetratar eli kannattaisi lisätä jo olemassa olevien lajien määrää, mutta tässä kuitenkin vaihtoehtoja. Helpoiten lisääntyvä ja todella kestävä monninen on kuparimonninen, joka samalla kestää lämpöäkin 22-28 astetta, myös pH- ja GH-alueet laajat eli pH: 6-7,5 ja GH: <15. Muita hyvinkin helposti lisääntyviä monnisia ovat ruusu-, täpläpyrstö-, soma-, kultapää-, mustaselkä-, nokikuono-, täplä-, panda-, safiiri- ja helmimonniset.
Pandamonnisille täydelliset olot olisivat:
- Akvaario >85l mitä isompi pohjapinta-ala sitä parempi.
- GH: pehmeä <10dH, C: viileähkö 22-25, pH: lievästi hapan tai neutraali 6-7.
- Paljon suojaisia kasveja, mutta ehdottomasti myös avointa/vapaata hiekkapintaa vaikkapa ruokinta-alueen ympärille. Luola tai pari esim. kookosluolat osoittautuneet todella suosituiksi.
- Todella hienorakeinen hiekka tai muuten viikset katoavat(todistettu juttu!) ja eivät pysty suodattelemaan hiekkaa kiduksiensa läpi ruuan toivossa, myöskin käyttäytyminen on kaikkea muuta kuin luonnollinen sorapohjassa. Hienossa hiekkapohjassa näyttävät onnellisilta kun viikset väpättäen ja hiekka pöllyten etsivät ruokaa pohjaa tonkien.
- Sävyisä seura esim. punapääbarbit saattavat näykkiä eviä ainakin vähänkin ahtaammassa/pienemmässä akvaariossa ja tiedetäänpä jopa pandamonniselta lähteneen silmän päästä barbi seurassa
.
Pandamonnisille täydelliset olot olisivat:
- Akvaario >85l mitä isompi pohjapinta-ala sitä parempi.
- GH: pehmeä <10dH, C: viileähkö 22-25, pH: lievästi hapan tai neutraali 6-7.
- Paljon suojaisia kasveja, mutta ehdottomasti myös avointa/vapaata hiekkapintaa vaikkapa ruokinta-alueen ympärille. Luola tai pari esim. kookosluolat osoittautuneet todella suosituiksi.
- Todella hienorakeinen hiekka tai muuten viikset katoavat(todistettu juttu!) ja eivät pysty suodattelemaan hiekkaa kiduksiensa läpi ruuan toivossa, myöskin käyttäytyminen on kaikkea muuta kuin luonnollinen sorapohjassa. Hienossa hiekkapohjassa näyttävät onnellisilta kun viikset väpättäen ja hiekka pöllyten etsivät ruokaa pohjaa tonkien.
- Sävyisä seura esim. punapääbarbit saattavat näykkiä eviä ainakin vähänkin ahtaammassa/pienemmässä akvaariossa ja tiedetäänpä jopa pandamonniselta lähteneen silmän päästä barbi seurassa

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS, TAS
Itse olen ostamassa leopardimonnisia. Miten vaikea niitä on kudettaa seuralassa?
Leopardimonnisen(Corydoras trilineatus) kudetus on melkoisen vaikeaa jopa laji- tai kutualtaassa, mutta ei silti täysin mahdotonta, koska suomessakin on tuohon pystytty. Isoleopardimonnisen kudettamista ei kannattaisi edes yrittää, se kun alkaa jo olla melkein mahdottomuuskala_fani kirjoitti:Itse olen ostamassa leopardimonnisia. Miten vaikea niitä on kudettaa seuralassa?

Helmimonniset eivät ainakaan vielä ole osoitteneet kutemisen merkkejä.
Safiirimonnisen kutemista en ole nähnyt, mutta mätipalleron olen kerran nähnyt päätylasissa.
Ai mistäkö tiedän että safiirin
, no ei ollut muita monnisia silloin.
Ei vaan silloin tullut ajateltua että, mitkähän tekijät ne sai innostumaan kutemisesta, kun ei mätipalleroita ole ainakaan näkyville liimailleet sen jälkeen.
Vettä vaihdoin silloinkin , kuten myös nykyisin, kerran viikossa, myöskin, "surviaispäivä" on viikottain.
En oikein osaa perustella mutta jostain syystä juuri monniset ovat tulleet vuosien varrella minulle erikoisen rakkaiksi ja todella, todella innokas olisin niitä myös kasvattelemaan.
Samanlainen mysteeri on myös mikä viehättäisi juuri pandamonnisessa, joskin myös soma- mustaselkä- ja miksei ruusumonninenkin olisi myös sopiva vaihtoehto, jos niitä vaan jostain saisi. Ovat niin paljon pandan näköisiä.
Niin, mutta toisaalta jos monnisvauvoja alkaisi omasta takaa syntyä, niin eipä siihen kolmatta lajia oikeastaan tarvitseisikkaan.
Mitkä olisi ihan konkreettiset neuvot kutuhommiin innostamiseksi, juuri näillä kahdella lajilla?
Safiirimonnisen kutemista en ole nähnyt, mutta mätipalleron olen kerran nähnyt päätylasissa.
Ai mistäkö tiedän että safiirin

Ei vaan silloin tullut ajateltua että, mitkähän tekijät ne sai innostumaan kutemisesta, kun ei mätipalleroita ole ainakaan näkyville liimailleet sen jälkeen.
Vettä vaihdoin silloinkin , kuten myös nykyisin, kerran viikossa, myöskin, "surviaispäivä" on viikottain.
En oikein osaa perustella mutta jostain syystä juuri monniset ovat tulleet vuosien varrella minulle erikoisen rakkaiksi ja todella, todella innokas olisin niitä myös kasvattelemaan.
Samanlainen mysteeri on myös mikä viehättäisi juuri pandamonnisessa, joskin myös soma- mustaselkä- ja miksei ruusumonninenkin olisi myös sopiva vaihtoehto, jos niitä vaan jostain saisi. Ovat niin paljon pandan näköisiä.
Niin, mutta toisaalta jos monnisvauvoja alkaisi omasta takaa syntyä, niin eipä siihen kolmatta lajia oikeastaan tarvitseisikkaan.
Mitkä olisi ihan konkreettiset neuvot kutuhommiin innostamiseksi, juuri näillä kahdella lajilla?
Nyt kyllä vastaan sen parempaa tietoa, mutta..
Ainakin helmimonnisen kohdalla minulla on sellainen käsitys että lämpötilan nosto 28 asteeseen saattaisi laukaista kutuinnon ja tietysti ne tavalliset eli suuri veden vaihto ja ne herkut, mitä olet tehnytkin.
Ovathan monnisesi jo täysikasvuisia (minkä ikäisiä ovat)? Erotatko sieltä naaraat ja koiraat? Kutu valmiit naraat tuppaavat olemaan mukavan pulskia.
Ainakin helmimonnisen kohdalla minulla on sellainen käsitys että lämpötilan nosto 28 asteeseen saattaisi laukaista kutuinnon ja tietysti ne tavalliset eli suuri veden vaihto ja ne herkut, mitä olet tehnytkin.
Ovathan monnisesi jo täysikasvuisia (minkä ikäisiä ovat)? Erotatko sieltä naaraat ja koiraat? Kutu valmiit naraat tuppaavat olemaan mukavan pulskia.
Ostin ne jotakin reilut puolivuotta sitten, eivät mielestäni olleet silloinkaan ihan poikasia.
Ilmeisestikkään eivät ole kutuvalmiita tai sitten ovat kaikki poikia, olisippa huono tuuri!
Kukaan näistä ei nimittäin ole mitenkään erityisen pyöräkkä, tahi sitten eivät vaan ole vielä siinä iässä.
On siellä kuitenkin jonkinlaisia kokoeroja, että ainakin voisin kuvitella olevan tyttöjä, isommat ja poikia, pienemmät.
Se lämpötilan nosto voisi kyllä olla ihan mielenkiintoinen "koe", voisikohan se olla kutuun innostava tekijä myös safiireilla?
Ilmeisestikkään eivät ole kutuvalmiita tai sitten ovat kaikki poikia, olisippa huono tuuri!
Kukaan näistä ei nimittäin ole mitenkään erityisen pyöräkkä, tahi sitten eivät vaan ole vielä siinä iässä.
On siellä kuitenkin jonkinlaisia kokoeroja, että ainakin voisin kuvitella olevan tyttöjä, isommat ja poikia, pienemmät.
Se lämpötilan nosto voisi kyllä olla ihan mielenkiintoinen "koe", voisikohan se olla kutuun innostava tekijä myös safiireilla?
Kannattaa etsiskellä täältä haulla monnisten sukupuolieroista, mutta voihan olla että eivät vielä ole lisääntymis iässä. Kannattaa myös katsastella vanhempia ketjuja josko löytäisit helmi/safiirimonnisten kutu innostus ohjeita. Yleensä koiraat ovat sellaisia sukkulamaisempia ja naaraat pulleampia, myös (onko ne nyt) vatsaevät voivat olla eri malliset, naarailla sellaiset viuhkamaisemmat ja koirailla terävemmät, mutta en tiedä onko kaikilla monnislajeilla.