Tuore(ahko) kuusi

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kaaka81
Junior Member
Junior Member
Viestit: 149
Liittynyt: 13:37, 14.03.2005
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Tuore(ahko) kuusi

Viesti Kirjoittaja Kaaka81 »

Minä sain alkukeväästä hienon vastakaadetun kuusen juurakon itselleni ja laitoin se kesäksi muhimaan isoon sadevesisaaviin.
Olen nyt kesän ajan käännellyt sitä ja harjaillut roskia irti.
Milloin ja miten uskallan laittaa sen akvaariooni. Lähinnä siis vaatiiko se muuta kuin huuhtelun ja irtoroskien poistamisen?

Onko kukaan vielä kokeillut tällaisella tuoreella kuusella. Vaikuttaako se kovasti vesiarvoihin ja uskaltaako sitä ylipäätään laittaa altaaseen?

Altaani on noin 600l vetoinen ja kanto on iso! Kalstona kiekkoja ja plekoja.
KuPLa_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 22:46, 20.06.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja KuPLa_ »

Jos kannosta ei hirveämmin irtoa väriä veteen voi sen laittaa akvaarioon.
Kannattaa ensin huuhdella juoksevalla vedellä ja harjata vielä kertaalleen.
Ei pitäisi ongelmia aiheuttaa kun on kuitenkin liotuksessa ollut :)

Itselläni on akvaariossa ollut kaikenlaisia puita ja kuusi ei ole aiheuttanut mitään ongelmia. Olen kuitenkin kuullut että joillain on ongelmia ollut havupuiden kanssa. Mutta en tosiaan usko että hirveitä ongelmia tuon kanssa tulee, kun on vain kunnolla pudistettu [;)]
Tosin vesiarvoja on varmasti hyvä mittailla ettei tuosta liukene mitään.
400, 225, 100 ja 80 litraiset akvaariot
+2 kissaa
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Viesti Kirjoittaja joppe »

Kyllä mulla on ollut havupuuta altaassa useamman vuoden ja en ole ainakaan vielä havainnut siitä aiheutuvia ongelmia. Monnitkin sitä käyvät mieluummin raastamassa kuin mangrovea. Havu kelluu joten aluksi se pitää sitoa pohjaan. Kävin taannoin akvaariokaupassa ja näin isohkoja juurakoita myytävän noin 60e:lla. Metsästä ja peltoraivauksista niitä saa ilmatteeksi.
Tuota taustaa vasten on ymmärrettävää nuo kauppiaiden lahoamis,myrkyllisyys,vesiarvoin vaikuttamis jne. teoriat. Jotakin syytä sitä pitää keksiä että kauppa käy saa kulut maksettua ja makkaraa leivän päälle jne.
Kaaka81
Junior Member
Junior Member
Viestit: 149
Liittynyt: 13:37, 14.03.2005
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaaka81 »

Kiitokset vinkeistä!

Toi mun kanto uppos kyllä ihan saman tien, joten se ei ole ongelma. Jos ei kukaan mitään ehdotonta "älä missän tapauksessa laita" syytä keksi, niin täytyy alkaa virittelemään tuota altaaseen, samalla kun uudistan sisustaa muutenkin.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member
Viestit: 729
Liittynyt: 18:36, 15.09.2005
Paikkakunta: Tampere/TAS

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

...vihreänä kateudesta... mun kuusijuurakko on ollut altaassa painojen kanssa jo yli vuoden eikä vieläkään uppoa!! Painoja on toki saanut vähentää mutta olen jo aikeissa luopua koko juurakosta...
Damae
Junior Member
Junior Member
Viestit: 191
Liittynyt: 15:36, 22.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja Damae »

Täällä myös kuusen juurakon pala ollut yli vuoden painojen alla eikä uppoa kokonaan vieläkään. Sen verran hieno on, etten ala haivaamaan pois. Kellukoon vaikka toisen vuoden mun puolesta.
Pessimisti ei pety.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”