Voinko lannoittaa lisää?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Kookkos
Starting Member
Starting Member

Voinko lannoittaa lisää?

Viesti Kirjoittaja Kookkos »

Minulla on 70l akvaario. Vesiarvot ok.

En ole aikaisemmin pahemmin lannoitellut, ja havaitsinkin ravinnepuutosta akvaariossani, esim. osa vallisnerioistani jäi todella lyhytkasvuisiksi. Epäilisin miekkakasvien imevän kaiken ravinnon vedestä...

Niinpä ostin Seran Florena- nestemäistä lannoitetta, jota lisään joka vedenvaihdon jälkeen 18ml (ohjeessa sanotaan 5ml/20l).

Ongelmana on, että mielestäni lannoite ei auta mitään. Okei, olen laittanut sitä veteen vasta 2 kertaa, eli tuskin tuloksia vielä näkyisikään...mutta silti (olen karsimätön!) [;)]
Kysymykseni kuuluukin, jos lannoite ei ala näyttämään toimivuuttaan niin voinko lisätä lannoitusta ja kuinka paljon? Tosin minulla on kyllä hieman sinilevää ja pelkään sen riehaantuvan..

Ärsyttää, kun vesirutonkin kasvu on jämähtänyt paikoilleen tai sitten se kasvaa TODELLA hitaasti! Eli nyt viisaita neuvoja kaivattaisiin :D
riksu70
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Saat hirmuisen leväriesan kyllä jos yliannostelet. Laita hiilaripullo sinne akvan päälle pulputtaa. Hyviä reseptejä esim Millian kiljurespa teko-ohjeineen on tosi hyvä. Sekä hyvä valaistus tekee ihmeitä kasveille.
AMN
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja AMN »

Vallisneriat ja miekat eivät pysty kovin hyvin käyttämään nestemäisiä lannoitteita hyväkseen. Kannattaa siksi käyttää pohjalannoitusta nestemäisen lisäksi. Sopivia pohjalannoitteita löytyy lähes jokaiselta valmistajalta. Älä silti lopeta sen nestemäisen lannoitteen käyttöä, vaikka otat pohjalannoitteen käyttöön, koska sinulla on vesiruttoa, joka taas tykkää nestemäisestä lannoitteesta.

Ja vielä yksi vinkki: (viher)levät voivat riehaantua, jos kaadat koko viikon nestemäisen lannoitteen kerralla akvaarioon. Parempi tapa on laittaa lannoite vaikka kahdessa erässä niin, että laittaa puolet viikkoannoksesta veden vaihdon jälkeen ja toisen puolen muutaman päivän päästä.
riksu70
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Moni lisää vallisnerian juurelle munankuoria antamaan lisäkalkkia. Kun sehän tykkää vähän kovasta vedestä. EIkös?
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Kuinkas paljon sulla on noita kasveja altaassasi(vähän, paljon vai siltä väliltä? Minäkin suosittelisin tuota pohjalannoituksen käyttämistä ja itse olen havainnut hyviksi nuo Satekin savipallerot. Lisäksi kannattaa hankkia se hiilidioksidinlevitin, jos sitä vielä ei ole.

Itselläni kun on altaassani melkein pelkästään köynnöskasveja ja allas muistuttaa aika lailla viidakkoa niin olen laittanut jopa altaaseeni tupla-annoksia nestemäistä lannoitetta, kun ei tuo normaaliannostus tunnu riittävän. Itselläni on pohjassa juuri noita Satekin savipalleroita, JBL seiskakuulia sekä kaksi passiivilevintä levittämässä hiilidioksidia ja nestehiiltä(ja lisäksi joudun lirauttelemaan viikottain nitraattilisää, kun kasvit vievät kaiken senkin).
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Eihän lannoitus suinkaan ole ainoa asia, joka kasvien kasvuun vaikuttaa. On nitraattipitoisuus, fosfaattipitoisuus, hiilidioksidin määrä, valon määrä ja laatu (loisteputkien määrä ja merkki, ovatko kansilasit likaiset, onko lampuissa heijastimet...), pohjamateriaalin laatu, kyseisen nestemäisen lannoitteen koostumus, pohjalannoitteiden määrä... Ja varmasti vielä monta muuta, joista en tiedäkään. Ja kasvien kasvua rajoittaa aina se tekijä, jota on vähiten. Nestemäisen lannoitteen lisäys ei siis korvaa esimerkiksi liian vähäistä valoa tai hiilidioksidia.

Ja sanottakoon nyt vielä, että "vesiarvot ok" ei kerro mistään yhtään mitään. :roll:
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”