Uutta kalastoa pohdinnassa 180l

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tepis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 14:57, 14.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Uutta kalastoa pohdinnassa 180l

Viesti Kirjoittaja tepis »

Hei,

Vaihdoin isompaan akvaarioon vuosi sitten ja nyt mietin mitä uutta kalastoa altaaseen hankkisin.
Eli allas on 180 litraa, lämpötila 27 astetta, Ph 7 paikkeilla, pehmeä vesi, nitriitit ja nitraatit kunnossa.

Tällä hetkellä altaassa on 5 piikkisilmää, 12 kuusiraitabarbia sekä partamonni.

Altaassa käväisi kääpiörihmakaloja mutta niiden kanssa kävi huonosti, koska kolmesta kaksi olikin uroksia vaikka piti olla kaksi naarasta ja yksi uros. Eli jahtasivat toisensa hengiltä. Siihen saakka kun naaras oli jahdattu hengiltä niin toinen koiraista näytti aivan naaraalta ja naaraan kuoleman jälkeen alkoi taistelu koiraiden kesken. Kääpiörihmakalat saavat siis jäädä väliin tällä kertaa.

Ajattelin, että joko kasvatan kuusiraitabarbien parvea enkä ota muita kaloja tai sitten joku rihmakala tms pariskunta/haaremi tai joku muu parvi barbien lisäksi.
Haluaisin kuitenkin pitää kalaston nyt Aasia kalastona, eli se rajaa aikapaljon vaihtoehtoja.

Mitä ehdotuksia teillä olisi?
Ja jos vain kasvatan barbien parvea niin monta altaaseen vielä voisi ottaa nykyisten lisäksi?
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Olen lukenut noiden kuusiraitabarbien (toisin kuin tiikeribarbien) olevan todella rauhallisia kaloja. Siksi rihmakalojen luulisi sopivan niiden kanssa. Kiltimpiä rihmakaloja ovat ainakin hunaja- ja suklaarihmakala, todella nättejäkin molemmat mielestäni. Sitten on niitä pikkusinttejä: korurihmakala ja lakritsigurami. Rihmakaloja haaremi, kuten sulla oli yritys noiden kääpiörihmakalojenkin kanssa. Kuusiraitabarbien määrää en osaa kommentoida.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 01:30, 03.09.2006
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Mä sanoisin, että toinen parvi.
Semmoinen pieni värikäs ja kiltti ylä-/keskivedenkala, joka ei piilottele kauhiasti, on rauhallinen ja Aasiasta. Elikkä joku rasbora parvi voisi sopia tarkoitukseen.
Tässäpä muutama vaihtoehto ihmeteltäväksi:
nopsarasbora
Kasvaa 5 senttiseksi ja pitää 25-28 asteisesta vedestä ja ui keskivedessä.
hohtorasbora
Pari senttiä suuremmaksi kasvava keski- ja pintaveden rauhallinen uimari.
helmiäisrasbora
Pieni, nätti ja rauhallinen keskiveden kala.
hohtokiilakylki
Samaa luokkaa kuin edellinen.
I'm #1 so why try harder?
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Parvi olisi ollut munkin vaihtoehtoinen ehdotus. Rusokiilakylki, tavallinen kiilakylki tai vaikka rubiiniseeprakala. Tosin viimeksi mainitulle voisi vesi olla vähän viileämpääkin, kun suosituksen yläraja on 26. Onko veden muuten tarpeellista olla 27 astetta? Voisiko sitä laskea esim. asteen verran?
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Hohtorasbora kasvaa kyllä mielestäni vähän turhan isoksi ainakaan perusmalliseen, metrin mittaiseen 180-litraiseen.

Mitenkäs olisivat lasimonnit? Kauniita, erikoisia ja aasialaisia [;)] tosin usein turhan arkoja. Ne ovat myös aika isoja, noin 7-8-senttisiä, mutta liikkeissään paljon rauhallisempia kuin esim. särkikalat. Suurimman osan ajastaan viettävät paikallaan väristellen.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
tepis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 14:57, 14.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tepis »

Ihan mukavan näköisiä vaihtoehtoja nuo kaikki ehdotetut.
Täytynee käydä liikkeissä katselemassa miten mitäkin noista on tarjolla.

Lämpötilaan ei ole mitään ehdotonta syytä että olisi tuon 27 astetta, että esimerkiksi asteen verran laskemiselle ei ole estettä.


Kiitoksia tähän mennessä tulleista ehdotuksista, uusiakin otetaan edelleen vastaan mielellään!
--------
Lasimonneissa jotenkin "puistattaa" tuo läpinäkyvyys :D
joten se taitaa nyt jäädä pois vaihtoehdoistani.


Edit. Yhdistetty peräkkäiset viestit. -Ylläpito
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Kuusiraitabarbille Akvaariokalat-kirjan mukaan olisi lämpösuositus 22-26 astetta, joten sen puoleen ehkä voisi lämpöä pudottaa [;)] . Ja muuten yllämainittu rubiiniseeprakala ei ole pintaveden uimari, vaan ui aika alhaalla.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
tepis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 14:57, 14.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tepis »

Hyvä tietää, kaikkialta mistä itse olen katsonut (pääasiassa siis netistä akvaarioliikkeiden ja harrastajien sivuilta) on lämpötila suositus ollut 28 asteeseen asti. Minulla se on ilman lämmitintä tuon 27 niin täytynee lisätä hieman viileämpää vettä.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

tepis kirjoitti:Hyvä tietää, kaikkialta mistä itse olen katsonut (pääasiassa siis netistä akvaarioliikkeiden ja harrastajien suvuilta) on lämpötila suositus ollut 28 asteeseen asti. Minulla se on ilman lämmitintä tuon 27 niin täytynee lisätä hieman viileämpää vettä.
Oikealle viisiraitabarbille se onkin 26-29 astetta, mutta nämähän lajit sekoitetaan lähes poikkeuksetta toisiinsa. Aidolla viisiraidalla on tumma täplä selkäevän takana. Tuolle rubiiniseeprakalalle on myös tuossa kirjassa lämpösuositus 20-25 astetta.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
tepis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 14:57, 14.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tepis »

Juu, nämä minunkin barbit on myyty viisiraitabarbeina mutta myös kuusiraitabarbeille olen nähnyt tuota 28 asteeseen asti suositusta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”