Eheim proffa II putsausväli

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Riikka70
Junior Member
Junior Member

Eheim proffa II putsausväli

Viesti Kirjoittaja Riikka70 »

Mulla on 500 l purkissa 2 x Eheimin proffat, ja aloin miettimään, että onko aiheellista jo putsata pumput, kun kalan kakkaa alkaa nyt jäämään hiekan pinnalle ihan selvästi ( mulla hieno hiekka). Pumpuissa on makaroonit.

Olen yleensä putsannut noita 2 x vuodessa, vaikka virtaus on ollut vielä ihan ok.
Ehkä turhaa ? Veden vaihdon yhteydessä olen kyllä letkun päällä "imuroinnut" hiekan päällä olevat kököt, mutta nyt jotenkin häiritsee noi kakat [;)]

Miten usein te putsaatte pöntöt ?
"Synnyin vaatimattomaksi, mutta sitä ei kestänyt kauan"
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Mä olen joutunut putsaamaan omia pönttöjäni melkein 2-3 kk välein. Mulla vain on vissiin kasveja sen verran paljon sekä paskovia kaloja ja jonkin asteisesti reippaasti ruokkiva käsi, että joudun ahkeroimaan useammin kuin toiset. Likaisuuden huomaa vedessä leijailevasta ruskeasta höttöstä. Jos havaitset tämän tai veden virtauksen vähentyneen selkeästi, kannattaa suodatin putsata. Kakkaa voi jäädä, jos vesi ei vain jotenkin pääse kiertämään ja se kerääntyy sitten johonkin.

Suodattimen putsaan siten, että huuhtelen kaiken haaleassa vedessä. Puristelen puhtaaksi hienosuodatuslevyn kaikesta ruskeasta mössöstä. Massoja on tullut vaihdettua kerran vuodessa.
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Eheim proffa II putsausväli

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Riikka70 kirjoitti:Pumpuissa on makaroonit.
Siis eikö mitään muuta? Eipä niillä vielä yksinään paljon suodatella. Makaroonit kuuluvat alimmaksi, keskellä olisi syytä olla sintrattua lasia pari koria ja päällä vielä vanulevy.
Riikka70
Junior Member
Junior Member

pumppujen sisällöstä

Viesti Kirjoittaja Riikka70 »

Maisu :D Onhan toki suodatinvanut :D
Eli sininen suodatuslevy, 2 koria makarooneja, 1 kori palleroita ja hienosuodatus levy ( se valkoinen) :P
"Synnyin vaatimattomaksi, mutta sitä ei kestänyt kauan"
justiina8
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

Kiiki74 kirjoitti:Massoja on tullut vaihdettua kerran vuodessa.
Mitä massoja vaihdat ja miksi? Ihan uteliaisuuttani.. :|
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
Kiiki74
Senior Member
Senior Member

justiina8 kirjoitti:
Kiiki74 kirjoitti:Massoja on tullut vaihdettua kerran vuodessa.
Mitä massoja vaihdat ja miksi? Ihan uteliaisuuttani.. :|
Makarooneja sinänsä ei tarvitse varmaan vaihtaa, mutta Eheimin Substraattia vaihdan. Makaroonithan on vain karsivaa suodatusmateriaalia. Substraatti kuitenkin menee tukkoon (näin minulle on sanottu ja erään akvaariosaastumistapahtuman yhteydessä näin huomasin käynneen), jossain ajassa. Kai ne bakteerit sitten liikaa siellä lisääntyy? Emmää vaan tiedä. :mrgreen: Ja useammin on tullut vaihdeltua sitten sitä valkoistavanulevyä=hienosuodatuslevyä. Se kun menee semmoiseksi litteäksi, eikä enää palaudu omaan muhkeaan muotoonsa, on se syytä vaihtaa. Siitä ei silloin pahemmin ole enää hyötyä.
justiina8
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

Ei niitä substraatteja tarvi vaihtaa. Tietenkin sinne sekaan kertyy 'nöftää', mutta senhän voi pestä. Ihan turhaa rahanmenoa ostaa uusia. Huuhtelet kevyesti tai tarpeen mukaan ne pari, kolme kertaa vuodessa puhtaiksi. Niiden pitäis kestää vähintään kolme vuotta tai kauemminkin. Mihinkäs ne siitä kuluis tai muuttais muotoaan. Ne hienosuodatuslevyt voi vaihtaa sitten, kun tosiaan ei enää suosiolla puhdistu/palaudu muotoonsa.
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
Kiiki74
Senior Member
Senior Member

Mulla meni kyllä tukkoon ne sobstraatit silloin, kun suodattimessani ongelmia ja se toimi kiertovesipumppuna. Kaikki se liete ja mönjä tukki pallot niin, että melkein viikon välein oli höttöä allas täynnä ja arvot perseellään, suodattimen korjauksen ja huuhtelun jälkeen. Ei tietenkään sintrattulasi sinänsä muuta muotoa vaan ne huokoset tukkeutuu ja sitten niistä ei ole mitään iloa.
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja rsy »

Sen 'hienosuodatuksen' voi suorittaa jo ennen pönttöä eli imuritilän ympärille suodatinmattoa/vanua tms.

Varsinaiset hienosuodatuslevyt aiheuttaa sen verran tiuhan suodattimen avaus tarpeen, että olen jättänyt ko. levyt laittamatta kokonaan.

En ehkä ihan tuoreelle, kypsymättömälle pöntölle tätä kuitenkaan tekisi...

Esisuodatus imusiivilässä ehkäisee myös kotiloiden pesiytymistä suodattimeen, mikäli semmoista onkelmaa ilmenee.

Itse aloitin tuon esisuodatuksen sen jälkeen, kun ulkosuodattimet oli 'täynnä' kaiken maailman kalan ja ravun poikasia. :roll:
-=Rami=-
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Mulla on kaksi eheimin 2028 proffaa 530L altaassa ,lisäksi yksi 2048 lisäpatruunalla ja yksi aquaball oliko 2210 lisäpatruunalla
Kaksi kertaa vuodessa putsaan 2028:sit ja sisäsuotimet kerran kuussa.
Massat on nyt vuoden vanhoja mutta en ainakaan toistaiseksi niitä vaihda.

Kaikki on pelittänyt hyvin ja ongelmia ei ole ollut. :mrgreen: :mrgreen:
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Kiiki74
Senior Member
Senior Member

Eli tästä tulee tämmöinen nikkarointi-idea nyt mieleen: Siis jospa laittaisi akvan kulmaan palasen mattosuodatinta. Sen taakse / sisään sitten laittaisi tämän imuputken pään. Kaikki kököt kerääntyisi sitten mattoon ja suodatin voisi sitten hoitaa sen biologisen ylläpidon. Mitäs sanotte?
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Olen joskus miettinyt samaa mutta jäänyt kokeilematta. Sopisi hyvin nyt esimerkiksi kutu/poikas altaaseen. (Nyt vaahtomuovi palaset imuputkien päissä) :mrgreen:
Kiiki74
Senior Member
Senior Member

Mä laitoin ne vaahtomuovinpalaset kerran yhden suodattimen imupäähän, mutta tukkoon meni muistaakseni alle viikossa. Mulla ehkä on liikaa kasveja yms. roinaa akvaariossa, että ei ollut kovin hyvä idea. Alko suodatin pitää ihmeellistä ääntä ja veden virtaus alkoi olla nollassa. Kokeilin jopa sukkahousua, mutta ei sekään toiminut. Tarttis vissiin olla isompi ja laakeampi tila sen imuputken ympärillä.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Joo olen kokeillu kanssa menee tukkoon parissa viikossa. Mutta ei ongelmia jos puhdistaa vaahtomuovin kerran viikossa, kunhan muistaa sulkea suodattimen puhdistuksen ajaksi. :mrgreen:

Tämä oli vain nopein keino estää poikasten joutumasta suodattimen syöväreihin. 8O
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”