Miksi T5 eikä T8?
Valvoja: Moderaattorit
Miksi T5 eikä T8?
Niin tälläinen kysymys minua on tässä vaivannut. kun aloin tietoa etsiä viime talvena, oli silloin lähes kaikissa merivesiohjeissa maininta että valaisimeksi HQI on lähes ainoa vaihtoehto, nyt enemmän asiaan syventyessäni olen löytänyt paljon harrastajia jotka vannovat T5sten nimeen. Mutaa mikä oikeasti estää T8en käytön? mulla on varastossa 6kpl 30w T8 valaisimia jotka asennettuna vie tasan 5senttiä tilaa kukin, nuo kuusi mahtuu 55 senttiä leveän altaan päälle oikein mainiosti. 6x30w on 180W ja yleisesti käytetty T5 on 4x39w eli 156w, ja moni on sitä mieltä että metrin pitkä ja 45senttiä syvä allas pärjää mainiosti 150 watin HQI:llä. Vai onko kyse vaan siitä että iso osa meriharrastajista vaan haluaa "hifistellä" laitteissa?
-
- Member
- Akvaarioseurat: SMAS, TAS
T5-putkista ainakin lähtee enemmän valoa "per sentti putkea" eli vaikka asettelisit putket yhtä tiheään, valoa on T8-putkien alla vähemmän. Joissain T5-valaisimissa on vakiona ilmeisen hyvät heijastimet ja jäähdytys, jonka pitäisi senkin nostaa valotehoa.
Valoa eniten vaativat lajithan voi ja varmasti pitääkin sijoittaa tuon HQI:n läheisyyteen, päädyt taas ovat HQI:llä hämärämmät. T8-putkien alla on tasaisen valoisaa, mutta onko se tarpeeksi näille vaativimmille?
Viisaammat jatkakoot.
Valoa eniten vaativat lajithan voi ja varmasti pitääkin sijoittaa tuon HQI:n läheisyyteen, päädyt taas ovat HQI:llä hämärämmät. T8-putkien alla on tasaisen valoisaa, mutta onko se tarpeeksi näille vaativimmille?
Viisaammat jatkakoot.
Hifistelyä tai ei, minulla eniten vaikutti se että kuumimpaan aikaan voin ajaa allasta 4x39 watilla ja muuten 8x39 watilla.
Onnistuisi varmaan kahdella 150W monimetallilla mutta silloin altaan toinen pää olisi pimeässä ja toisessa päässä valot. Vähän sellaista On/Off tyyliä.
Tuo 8 kpl T5-putkia mahtuu väljästi 32 cm koteloon eli jos allas on esimerkiksi 100x50x50 niitä menee altaan päälle 12 kpl eli n. 468W.
T8 putkia menee 10 kpl eli 300W.
Varmaan kuitenkin tärkeämpää kuin tehot on se mitä sävyjä eri putkissa löytyy. (ja asiantuntijat voivat sitten jatkaa mitä niiden sävyjen pitäisi olla
)
Edittiä: Mittasin tuon putkien viemän tilan: 8 kpl T5 putkia vie n. 23 cm eli 50 cm altaan päälle niitä mahtuisi 16 kpl = 624W
Onnistuisi varmaan kahdella 150W monimetallilla mutta silloin altaan toinen pää olisi pimeässä ja toisessa päässä valot. Vähän sellaista On/Off tyyliä.
Tuo 8 kpl T5-putkia mahtuu väljästi 32 cm koteloon eli jos allas on esimerkiksi 100x50x50 niitä menee altaan päälle 12 kpl eli n. 468W.
Varmaan kuitenkin tärkeämpää kuin tehot on se mitä sävyjä eri putkissa löytyy. (ja asiantuntijat voivat sitten jatkaa mitä niiden sävyjen pitäisi olla

Edittiä: Mittasin tuon putkien viemän tilan: 8 kpl T5 putkia vie n. 23 cm eli 50 cm altaan päälle niitä mahtuisi 16 kpl = 624W
Noita kunnollisia heijastimia minäkin mietin. Niistä tulee kuitenkin melkein puolet lisää valotehoa. Minun käsitykseni mukaan nykyään on saatavana ihan laadukkaita merivesikäyttöön tarkoitettuja sinivaloputkiakin. Suurin ongelmahan tässä on se että kotelo täytyy itse rakentaa ja mahduttaa sinne mahdollisimman monta putkea, eikä siitä saa millään yhtä siroa kuin T5 valaisimesta. Mutta muuta ongelmaa en näe, paitsi että kivikoralleja ei varmaan pysty kasvattamaan mutta se ei haittaa.
Mutta eikös 39 w T5:n ole 85 cm pitkä?Jouko kirjoitti:Hifistelyä tai ei, minulla eniten vaikutti se että kuumimpaan aikaan voin ajaa allasta 4x39 watilla ja muuten 8x39 watilla.
Varmaan kuitenkin tärkeämpää kuin tehot on se mitä sävyjä eri putkissa löytyy. (ja asiantuntijat voivat sitten jatkaa mitä niiden sävyjen pitäisi olla)
"When you do things right,
people won't be sure you've done anything at all."
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
suolapuolesta mitään tietämättä, mutta maalaisjärkeä käyttäen:
jos nyt tungetaan nuota T8 putkia niin lähekkäin, kuin vain suinkin on mahdollista, niiin milläs laitat toimivan heidastimen jokaiselle putkelle?
Kaikki näkemäni T8-heijastimet nimittäin vievät tilaa ainakin tuplat normi putken viemään nähden... T5-putkia en olekaan käyttänyt, eli niistä en osaa kommentoida.... HQI:n suureksi eduksi voisi kyllä mainita elävämmän näköisen lopputuloksen, eli akvan veden liike aiheuttaa väreilyä valoon... toisin kuin tuubeilla tulos on tylsän tasainen.
jos nyt tungetaan nuota T8 putkia niin lähekkäin, kuin vain suinkin on mahdollista, niiin milläs laitat toimivan heidastimen jokaiselle putkelle?
Kaikki näkemäni T8-heijastimet nimittäin vievät tilaa ainakin tuplat normi putken viemään nähden... T5-putkia en olekaan käyttänyt, eli niistä en osaa kommentoida.... HQI:n suureksi eduksi voisi kyllä mainita elävämmän näköisen lopputuloksen, eli akvan veden liike aiheuttaa väreilyä valoon... toisin kuin tuubeilla tulos on tylsän tasainen.

Pidin taannoin 200 litraisessa altaassa 4*39 W T5-valaisinta ja totesin sen aivan riittämättömäksi valoteholtaan koralleille. Allas oli 50 cm korkea, mutta ehkä tuollainen T5 -valaisin riittää erityisen matalaan riuttaan kuten 35 cm korkeaan. Minä en näe silmämääräisest merkittävän suurta eroa T5 ja T8 putkien välillä valon määrässä. Mikään loisteputkivalaisin ei korvaa HQI-valaisinta.
jau cat kirjoitti:Onhan noita pehmytkoralleja, jotka viihtyvät hämärämmässäkin, mulla kasvaa refussa Capnellaa yhden 18W loisteputken ja yhden energiasäästöhehkun valossa...
Näin minäkin ajattelin, toki lajikirjo on huomattavasti suppeampi pienellä valoteholla mutta ei akvaario silti elottomaksi jää vaikkei olisikaan 500euron monimetalleja. uskon että entisellä makeavesiharrastajalla riittää ihan tarpeeksi seurattavaa altaassa vaikka ei olisikaan kymmentä erilaista korallilajia. Minua ainakin kiehtoo enemmän ne mönkijät ja öttiäiset...

Aivan, ja esimerkkiallas 100 cm pitkä, 50 cm syvä ja 50 cm korkea.Jay82 kirjoitti:Mutta eikös 39 w T5:n ole 85 cm pitkä?Jouko kirjoitti:Hifistelyä tai ei, minulla eniten vaikutti se että kuumimpaan aikaan voin ajaa allasta 4x39 watilla ja muuten 8x39 watilla.
Varmaan kuitenkin tärkeämpää kuin tehot on se mitä sävyjä eri putkissa löytyy. (ja asiantuntijat voivat sitten jatkaa mitä niiden sävyjen pitäisi olla)
Aivan... ja yhdessä valaisimessa on 8 eikä 4 putkea.Jouko kirjoitti:Aivan, ja esimerkkiallas 100 cm pitkä, 50 cm syvä ja 50 cm korkea.Jay82 kirjoitti:Mutta eikös 39 w T5:n ole 85 cm pitkä?Jouko kirjoitti:Hifistelyä tai ei, minulla eniten vaikutti se että kuumimpaan aikaan voin ajaa allasta 4x39 watilla ja muuten 8x39 watilla.

"When you do things right,
http://www.aquafis.de/catalog/product_i ... 93f7cf4f16
Tuollainen edullinen T5 valaisin tuli vastaan, samassa firmassa myös muita edullisia valaisimia. Onko tuossa joku koira haudattuna kun hinta on noinkin alhainen? Itse en saksaa ymmärrä. Hintansa puolesta siis jotain tuollaista T5 valaisinta voisin harkitakin T8:en sijaan.
Tuollainen edullinen T5 valaisin tuli vastaan, samassa firmassa myös muita edullisia valaisimia. Onko tuossa joku koira haudattuna kun hinta on noinkin alhainen? Itse en saksaa ymmärrä. Hintansa puolesta siis jotain tuollaista T5 valaisinta voisin harkitakin T8:en sijaan.
Minulla on juuri tuo. Ei mikään Rolls Royce, ehkäpä Opel (hyi!) olohuonekelpoisissa kuorissa. Noita samoja valaisimia saa monesta muustakin paikasta mm. täältä.salama66 kirjoitti:http://www.aquafis.de/catalog/product_i ... 93f7cf4f16
Tuolla on noita sinivaloputkiakin aika edullisesti. Ilmeisesti kuitenkin myyvät vain jälleenmyyjille.
Tuolta Aquafissistä tuli viikossa kotiovelle, maksu Paypalilla. Sama myyjä myy noita Silversun lamppuja myös eBayssa.
-
- Kivenpyörittäjä
- Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Perustamiseen kuluvasta kokonaiseuromäärästä voi sitten jatkaa jappastamista täällä.
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
-
- Member
Tuossa taitaa olla yhteinen heijastin kaikille putkille?Jouko kirjoitti:Minulla on juuri tuo. Ei mikään Rolls Royce, ehkäpä Opel (hyi!) olohuonekelpoisissa kuorissa.salama66 kirjoitti:http://www.aquafis.de/catalog/product_i ... 93f7cf4f16
ATI:n Sunpowerissa olisi putkikohtaiset heijastimet ja lisäksi tuulettimet. Samoin elektroniikka taitaa olla Osramin tekemää eli oletettavasti hyvälaatuista. Mutta hintaa on tietysti enemmän, putkia korkeintaan 6 ja ripustustarvikkeetkin myydään lisähintaan... Kuorien olohuonekelpoisuuskin on vähän siinä ja siinä, kun sivut ovat jostain ihmeen syystä läpinäkyvää akryyliä.
Mitenkä pakollinen tuo tuuletin yleensä on t5 valaisimissa? Ovat kuitenki senverran avoimia että ylikuumenemista ei luulisi tapahtuvan, kun ei kai ketään pidä valaisintaan kiinni kansilaseissa, silloin tuuletin voisi olla tarpeen. Tuota laadukkuutta minäkin mietin, toki tulee kyllä laadulle hintaa jos vertaa vastaaviin laatumerkkeihin.
Tuo kyseinen 8x39wattinen valaisin on vaan niin edullinen että pelkät putket maksaa suomesta ostettuna helposti enemmän...
Tuo kyseinen 8x39wattinen valaisin on vaan niin edullinen että pelkät putket maksaa suomesta ostettuna helposti enemmän...

-
- Member
ATI mainostaa täällä 15%:n tehon lisäystä tuuletuksen ansiosta. On tuossa Powerluxissakin suojamuovi putkien päällä, eli ei se mikään avoin rakenne olesalama66 kirjoitti:Mitenkä pakollinen tuo tuuletin yleensä on t5 valaisimissa? Ovat kuitenki senverran avoimia että ylikuumenemista ei luulisi tapahtuvan, kun ei kai ketään pidä valaisintaan kiinni kansilaseissa, silloin tuuletin voisi olla tarpeen.