Pakko kysyä kun olen niin huono näissä suomenkielisissä nimissä: mikä mahtaa olla tuo maljakivikoralli? Turbinaria peltata?tmpitkan kirjoitti:Maljakivikorallia kasvaa silmissä...
Hei kaikille, ja heti kauhia kysely päällä!
Valvoja: Moderaattorit
-
Tatu Vaajalahti
- Senior Member

- Viesti:
-
akvaarioprojekti
- Member

- Akvaarioseurat: SMAS, TAS
Eli siis tämän EV-180:n edeltäjä:tmpitkan kirjoitti:vaahdottimena Aqua EV-150 plus Eheim 1250,(mainio vaahdotin!)
http://www.proteinskimmer.com/products/EV180.htm
AquaC:n laitteita ei eurooppalaisten verkkokauppojen sivuilta löydy, oletko hankkinut sen USA:sta?
Miten olet sijoittanut vaahdottimen? Esittelyn mukaanhan se on ala-altaaseen suunniteltu.
Ala-altaattomissa systeemeissä tulee AquaC:n Remora-mallit (kuva) usein vastaan (kyseessä on niin sanottu hang-on-back -malli eli roikkuu lasissa akvaarion ulkopuolella kuten jotkut täälläkin myytävät Deltecin mallit).
Mikähän olisi tuon maljakorallin tieteellinen nimi, tuossa on sen kuva ohessa.( Turbinaria sp., small polyp turbinaria, vase coral?)Kupin yläreunan halkaisija on noin 30cm, ja alkaa taas kasvaa ylöspäin. (edellisessä altaassa kasvoi veden pintaa myöten, nyt taas kasvattaa "torvea" ylöspäin. Voikohan tuota pieniä, laittaa pienemmiksi paloiksi? On nimittäin aika tilaa vievä...
Tuon vaahdottimen voi (ainakin valmistajan ohjeiden mukaan) asentaa sekä ala-altaaseen, pääaltaan viereen (kuten minulla) ja muistaakseni jotenkin muutenkin...Ainakin minulla pelittää tehokkaammin kuin Tunzen vaahdotin. Ostin vaahdottimen käytettynä, tietääkseni on tilattu jenkeistä.Ei ole tuo roikkuva versio , vaan tuo ensimmäisessä linkissä ollut, presis samannäköinen.
Tuossa perustamis vaiheen kuvassa näkyy vaahdottimen sijoitus. (vasemmalla altaan vieressä)

Klikkaamalla suuremmaksi.
Tuon vaahdottimen voi (ainakin valmistajan ohjeiden mukaan) asentaa sekä ala-altaaseen, pääaltaan viereen (kuten minulla) ja muistaakseni jotenkin muutenkin...Ainakin minulla pelittää tehokkaammin kuin Tunzen vaahdotin. Ostin vaahdottimen käytettynä, tietääkseni on tilattu jenkeistä.Ei ole tuo roikkuva versio , vaan tuo ensimmäisessä linkissä ollut, presis samannäköinen.
Tuossa perustamis vaiheen kuvassa näkyy vaahdottimen sijoitus. (vasemmalla altaan vieressä)

Klikkaamalla suuremmaksi.-
akvaarioprojekti
- Member

- Akvaarioseurat: SMAS, TAS
Ok, enpä tiennytkään että tuollakin tavalla kytkettäviä vaahdottimia on, tavallaan kuin toinen ulkosuodatin. Onhan se ideana joustava ratkaisu. Ja hyvin olet laitteen saanut maastoutumaantmpitkan kirjoitti:Tuon vaahdottimen voi (ainakin valmistajan ohjeiden mukaan) asentaa sekä ala-altaaseen, pääaltaan viereen (kuten minulla) ja muistaakseni jotenkin muutenkin...Ainakin minulla pelittää tehokkaammin kuin Tunzen vaahdotin. Ostin vaahdottimen käytettynä, tietääkseni on tilattu jenkeistä. Ei ole tuo roikkuva versio , vaan tuo ensimmäisessä linkissä ollut, presis samannäköinen.
Jenkkilaitteiden tilaamisessa ei taida yleensä olla järkeä eri sähköjännitteen vuoksi, mutta tuossa onkin tosiaan erillinen pumppu.
En epäillytkään laitettasi Remoraksi, mainitsin sen vain siksi että tuntuu olevan jenkkilässä suosittu mallisto pienehköissä altaissa. Noita roikkuvia malleja ei Euroopassa juuri taida olla tarjolla, muihin en ole törmännyt kuin Deltecin malleihin (esim. MCE 600, jossa on lisäksi tilaa suodatinaineellekin eli kaikki suodatus aika kompaktissa tilassa - vaatii n. 8 cm tilaa akvaarion ja seinän välistä eli suunnilleen saman verran kuin mitä streamien magneettikiinnikkeiden käsittely joka tapauksessa vaatisi
Vaahdottimen säätäminen on portaatonta, voi säätää helposti veden korkeutta vaahdottimessa ja sisään menevän ilman määrää. Saa juuri sellaista vaahtoa kuin haluaa. Vaahtokupissa on letkuventtiili ja letku, jonka voi laittaa menemään vaikka suoraan viemäriin, jos niikseen haluaa. (ei huolta vaahdottimen kupin täyttymisestä) Hiljainen vaahdotin, vaikka on meilläkin olohuoneessa, ei häiritse esim. television katselua. Ja muunneltavuus siinä mihin vaahdottimen haluaa laittaa, olipa se sitten ala-allas tai joku muu paikka. Mutta jokainen kai kehuu omaansa ... 
-
iso5817
- Member

- Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Tuosta putouksesta yms "erikoisuudesta" tulikin mieleeni, että jos haluaa jotain erikoista akvaarioiden saralta, ja sitten tuon putouksen yms, niin kannattaisi kokeilla murtovedessä viihtyviä ampujakaloja tai tokkoja! Paludaarioonhan voi sitten rakennella vaikka mitä mieleen pälkähtää, ja varmasti riittää vierailla katseltavaa
Näistä murtoveden kaloista (ja monista muistakin) kerrotaan mielestäni kohtalaisen hyvin gummerruksen suuressa akvaariokirjassa. Ystävälläni on juuri tokkoja tälläisessä akvaariossa missä on kiviä myös veden pinnan yläpuolella ja vesi valuu sieltä ales ja on kyllä kuulemma mielenkiintoisen näköistä
Sitten jatkan kyselyäni -silläkin uhalla että kysymykset hukkuu kaikkeen tähän OT:hen täällä
1: Säädetäänkö streameja vuorokaudenajan mukaan? Tai voiko säätää? Millaiset ohjaukset streameissä yleisesti ottaen, esim Tunzella on? Hyötyisivätkö kalat/korallit erilaisista virtauksista päivän mittaan? Maalaisjärjellä ajateltunahan olisi hyvä, jos yöllä olis kovat virtaukset ja paljon pyydystettävää koralleille vedessä? Millaisia järjestelmiä teillä tän suhteen on?
2: voiko artemiaa tai rataseläimiä kasvattaa siellä (paljon puhutussa
) refussa? Vai mitä te kasvatatte siellä? Aattelin siis, että voiko koralleille ja kaloille tarjota siten enemmän elävää ruokaa, eikä tököttejä putkeista? Entäs elävät pikkukalat -ootteko antaneet, ja jos niin mitä lajeja?
3: Miten vuokkokalan saa sinne vuokkoon? Meneekö se itse ihan oma-aloitteisesti, tyyliin: pussi laitetaan veteen + lämmöntasaukset yms ja sitten pussi vaan avataan sopivasti vuokon kohdalla ja kala sujahtaa sinne? Joo-o, tiedän, melkoisen
kysymys.. Mutta kun sitä on ihmisellä aikaa mietiskellä vaikka mitä 
4: Paljonko arvoisitte sähkölaskunne lisääntyneen merivesiakvaarion myötä? (lyhyesti myös laitteistosta siihen liittyen olis kiva kuulla..)
5: Kuinka usein "vakiintuneen" akvaarion vesiarvoja mittailette?
Pahoittelen jo tässä vaiheessa kysymysten mahdollista tyhmyyttä
Vian ei kato tartte olla iso kun se on oikeassa paikassa
Eiköhän tässä ollut taas tälle kertaa 
Sitten jatkan kyselyäni -silläkin uhalla että kysymykset hukkuu kaikkeen tähän OT:hen täällä
1: Säädetäänkö streameja vuorokaudenajan mukaan? Tai voiko säätää? Millaiset ohjaukset streameissä yleisesti ottaen, esim Tunzella on? Hyötyisivätkö kalat/korallit erilaisista virtauksista päivän mittaan? Maalaisjärjellä ajateltunahan olisi hyvä, jos yöllä olis kovat virtaukset ja paljon pyydystettävää koralleille vedessä? Millaisia järjestelmiä teillä tän suhteen on?
2: voiko artemiaa tai rataseläimiä kasvattaa siellä (paljon puhutussa
3: Miten vuokkokalan saa sinne vuokkoon? Meneekö se itse ihan oma-aloitteisesti, tyyliin: pussi laitetaan veteen + lämmöntasaukset yms ja sitten pussi vaan avataan sopivasti vuokon kohdalla ja kala sujahtaa sinne? Joo-o, tiedän, melkoisen
4: Paljonko arvoisitte sähkölaskunne lisääntyneen merivesiakvaarion myötä? (lyhyesti myös laitteistosta siihen liittyen olis kiva kuulla..)
5: Kuinka usein "vakiintuneen" akvaarion vesiarvoja mittailette?
Pahoittelen jo tässä vaiheessa kysymysten mahdollista tyhmyyttä
Olohuoneessa 800:n litran kalakeitto suolan kera.
Vastauksia joihinkin:
2 (elävä ravinto) En tiedä mitä kasvatan refussa, elävän kiven mukana niitä sinne meni eikä kukaan sieltä syö. "Podeiksi" sanovat nuo kokeneemmat niitä siellä kasvavia pikkuhöttiäisiä. Kun kiskon sieltä makrolevää pois, pesuvatiin tippuu yksiä pieniä luikertavia ja toisia soikeita vipeltäviä ja joskus sellaisia rullalangasta tehdyn näköisiä käärmetähtiä.
Planktonia on meillä kasvatettu välillä näinkin ammattimaisesti:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... t=plankton
3 (miten vuokkokalan saa vuokkoon) Kala keksii sen itse. Meillä vuokkokalat ovat keksineet itselleen vuokkoja myös pitkäpolyyppisista koralleista, ja kun saivat oikean vuokon, harkitsivat pitkään.
2 (elävä ravinto) En tiedä mitä kasvatan refussa, elävän kiven mukana niitä sinne meni eikä kukaan sieltä syö. "Podeiksi" sanovat nuo kokeneemmat niitä siellä kasvavia pikkuhöttiäisiä. Kun kiskon sieltä makrolevää pois, pesuvatiin tippuu yksiä pieniä luikertavia ja toisia soikeita vipeltäviä ja joskus sellaisia rullalangasta tehdyn näköisiä käärmetähtiä.
Planktonia on meillä kasvatettu välillä näinkin ammattimaisesti:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... t=plankton
3 (miten vuokkokalan saa vuokkoon) Kala keksii sen itse. Meillä vuokkokalat ovat keksineet itselleen vuokkoja myös pitkäpolyyppisista koralleista, ja kun saivat oikean vuokon, harkitsivat pitkään.
http://eriutta.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Kottarainen
- Starting Member

Akvaarioharrastuksen jo lopettaneena voisin sanoa, että tuo sähkölasku ei oo mikään ihan pieni osa harrastuksen hintaa. Minulla oli pieni akvaario, 150W lamppu, vaahdotin, kiertopumppu, lämmitin. Ei siis mitään ylimääräistä. Silti sähkönkulutukseni tuplaantui akvaarion myötä. No, lähtökohtaisesti sähkönkulutus yhden hengen yksiössä on pientä, mutta olin silti järkyttynyt. Jokaisen suoraveloitetun arviolaskun lisäksi tipahti ylimääräinen, suunnilleen yhtä iso lasku. Tietenkin jos asuu isossa kämpässä ja sähköä on kuluttamassa perheellinen ihmisiä (ja jo valmiiksi iso akvaario), ei lisäys sähkölaskussa tunnu niin dramaattiselta.
Perskule, tänään kävin altaan läpi uudella EasyBladella ja voin kyllä sydämestäni suositella tätä pikku apuvälinettä kaikille. Toimii todella hyvin. Ei uskoisi, jos ei itse olisi kokeillut. Nyt lähti kalkkilevät aivan silikonisauman reunasta asti. Allas näyttää taas aivan uudelta, kun ei ole kalkkilevät sotkemassa näkymää.patu kirjoitti:Täällä on kaksi erinkokoista magneettipuhdistinta joissa molemmissa easyblade, iso ja pieni, kalkkilevät lähtee eikä meinaa