250 l malawiallas

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nipletius
Starting Member
Starting Member

250 l malawiallas

Viesti Kirjoittaja nipletius »

Moi!
Olen ajatellut tehdä malawialtaan, mutta en ole vielä varma saanko tehdä. Eli olisi sellaisia kysymyksiä kuin: Kuinka paksua lasia pitäisi olla jos akvaario olisi 100x50x50cm, mitä ahvenia sinne voisi laittaa ja kuinka monta, olen ajatellut kasvissyöjiä sinne hankkia, minkälainen valaistus, suodatus ja mikä olisi kasvissyöjille parasta ruokaa? Ja sisustus on vissiinkin kiviä? ja olen myös ajatellut tehdä sinne taustan, miten olisi paras ja halvin tapa?
Nämä kalat olisivat sellaisia joita sinne haluaisin:
pseudotropheus demasoni, pseudotropheus sp. acei, pseudotropheus zebra, labidohcromis sp. hongi ja sciaerohromis ahli, eli voiko noita pitää samassa ja montako kutakin menisi tuon kokoiseen altaaseen? Kiitos vastauksista!

-Niklas
Dauthi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Dauthi »

Ensinnäkin omasta mielestäni allas saisi olla 350 litrainen, 150cm pitkä. Nämä meinaan ottavat spurtteja.

Minulla on 475L allas ja siinä lasin paksuus on 10mm. Kannattaa olla paksua lasia, sillä jos kiviröykkiöt sattuisivat kaatumaan niin ei mene lasi rikki.

Malawiahvenia on suuri valikoima, saat itse päättää mitä haluat mutta 10-15L per kala on hyvä ratio, eli 16-25 kalaa. Jos kasvissyöjiä sinne hankit niin itse laittaisin pelkästään demasoneja, eli siis näitä:

Kuva

Valaistuksella ei ole malawialtaassa väliä paljoltikkaan, riippuu aivan siitä, laitatko kasveja ja jos laitat niin kuinka paljon.

Suodatus malaweille on tärkeä. noin 8x suodatus altaaseen nähden on miltei pakollinen, koska nämä syövät ja sotkevat aika tehokkaasti. Itselläni on 1x sisäsuodatin ja 2x mattosuodatinta, 1250l/h + 1250l/h + 600l/h = 3100l/h. Riittää juuri ja juuri. Ulkosuodatin on aika turha, nämä kalat pitävät virrasta.

Jos itse alat taustaa väsäämään niin siinä en voi auttaa, mutta aika halpoja taustoja saa akvaariokaupoista, noin 50cmx50cm pala = 10e. Styroksista tehty.

Ei tuonne oikein noita kaikkia mahtuisi, edelleen pidättäytyisin vain demasoneissa, koska ne ovat kooltaan pieniä, mutta näyttäviä ja ärhäköitä.
Ostetaan/Otetaan malaweja!
nipletius
Starting Member
Starting Member

noi onki tosi hienoja, täytyypi ruveta harkitsemaan noiden hankintaa. Toi 250 l on kyllä maksimi meiän tilaan nähden.
nipletius
Starting Member
Starting Member

tai oikeestaan maksimi kokoinen allas olis 115*50*(mikä ois paras korkeus?) cm. Sanokaa mitä vaan malawiahvenia mitä tonne vois laittaa? Ja mitä kasveja noille vois laittaa ja kuinka paljon? Osaisko kukaan sanoa kuinka paljon tulisi kaikki maksamaan yhteensä, jos akvaariota ja kaloja ei oteta mukaan. Kiitos vastauksista, taas! :mrgreen:
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Kyselet, nipletius, semmosia asioita, mihin löydät vastauksia ja erilaisia näkökulmia tältä palstalta. Niihin on vaikea vastata yksioikoisesti. Suosittelen korkeudeksi vaikka 60cm. Itse en pidä kasveista malawaarioissa, mutta toiset pitävät niissä esim. vallisnerioita ja jaavansaniaisia. Kalojen hankintaa hankaloittaa saatavuus. Asutko pääkaupunkiseudulla? Jos, niin NL-aquaan kannattaa poiketa ihastelemaan tarjontaa. Toiset tykkää lajiakvaarioista toiset sekamelskasta, niin kuin minä, ainakin toistaiseksi. Kyllä itse tuonne ainakin kolme lajia laittaisin :D
salama66
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja salama66 »

Kyllä kannattaa ottaa mahdollisimman iso allas, niin iso kuin sille varattuun tilaan mukavasti sopii. Itsellä oli tilaa 113 senttiselle niin tilasin mittatilauksena 110x55x55 altaan. Allas kannattaa sitten muuten ostaa uutena ja lasin paksuudessa EI kannata tinkiä, omani ostin porin akvaariokeskuksesta, 10millin lasit, musta kehys(kalliimpi), ja hinta kissankestävine 6millin kansilaseineen vain 225 euroa! mielestäni halpaa ku HK:n sininen. Eipähän ainakaan tarvi pelätä altaan puolesta vaikka yli sata kiloa suomalaista graniittia siellä onkin :) On aika jykeviä nuo porilaiset akvat, just passeleita kiviroomiolle.
nipletius
Starting Member
Starting Member

Asun lahden lähellä; Kärkölässä. Minun ei tarvi maksaa akvaariosta mitään, oli se minkä kokoinen tahansa, koska pappani tekee minulle akvan. Ajattelin juuri tuollaista 10 mm lasia. Joo no täytyy katsoa jos täältä jotain tietoa löydän. :D Nii ja osaisko kukaan sanoa mitään linkkejä?
_Ansku_
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja _Ansku_ »

salama66
Junior Member
Junior Member

Kannattaa silti vielä miettiä että olisiko se kaupasta ostettu sittenkin viisaampi ratkaisu. Itse en ottaisi olohuoneeseeni tai muuallekaan sisätiloihin 300 litraa vettä ellen tietäisi varmasti että allas on tukeva ja että altaalla on myös takuu ja valmistajalla vastuuvakuutus. Voi sitä v____ksen määrää kun allas poksahtaa eikä ole ketään muuta maksamassa vesivahinkoa.
nipletius
Starting Member
Starting Member

No jos altaan aion ite ostaa ni siihen sitten menee aikaa säästämiseen. Noh, kyllä se sitten varmaa paras on allas ostaa. Menee riparirahat malaweihin :D
Ja sit ois sellanen kysymys vielä että, kun joka paikassa lukee että malaweilla pitää olla erilainen vesi? Sori jos kyselen koko aika, en ole vaan mitään lukijatyyppiä ni en jaksa muita keskusteluja lukea, ehkä huomenna sitten. :mrgreen:
salama66
Junior Member
Junior Member

Joo kyllä ne malawit, siinä missä muutkin kalat, vaativat omanlaista vettä. onneksi malawi vesi on helppoa valmistaa, itsellä Gh jo valmiiksi kohdillaan kraanasta mutta Kh:n joudun nostamaan ruokasoodalla. Niin ja tarvittaessahan saat Gh:n ylös kipsillä. Kipsiä saa esim akvaarioon.fi:stä ja ruokasoodaa kaupasta. Tarkasta ruokasoodaa ostaessa että tuotteessa ei ole mausteaineita mukana vaan että purkissa on 100% ruokasoodaa. Annostelun joutuu jokainen hakemaan itse kokeilemalla. Jokatapauksessa veden "säätö" malaweille on halvempaa ja helpompaa kuin esim turveuutetta vaativille Amazonin kaloille.
minerva
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja minerva »

Ja tässä Malawi ja Tanganjika valikossahan on heti ylimmäisenä aiheena perustietoa malweista pdf, eli sen jos ensiksi jaksaisit lukea niin saat jo melkoisesti tietoa 8-)
nipletius
Starting Member
Starting Member

Oon sen melkeen jo lukenut :D Joo no kiitos oikeen paljon et jaksoitte vastata. Niin ja olen aloittelija, kai tää käy alotus akvaarioks?
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Ehdottomasti käy ekaksi akvaarioksi ja hienoa että aloitat harrastuksen tietoa hakemalla niin vältät todennäköisemmin mieltämusertavat virheet. Muuten, mistäs tollaisia pappoja saa jotka tekis altaita toiveiden mukaan :mrgreen: ...

Linkkejä: http://www.juissi.com/akvaario/index.php
http://bairix.aqua-web.org/
http://www.ciklider.se/malawi/
http://www.nl-aqua.com/
http://www.cichlid-forum.com/profiles/c ... .php?cat=2
http://koti.welho.com/phappon1/akvaario ... /index.htm
http://malawicichlids.com/mw07000.htm :mrgreen:

Salama66, eikös liikkeen vastuuvakuutus korvaa uuden altaan jos siinä ilmenee virhe, laaja kotivakuutus ne tuhansien eurojen vahingot kotosalla...?
salama66
Junior Member
Junior Member

En tiedä mitä se vastuuvakuutus noin niinkuin virallisesti korvaa. Minulla nyt kun tuo allas vuosi ja meni kaapisto pilalle niin kyllä se sen korvasi..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”