Nurkassa nököttää tommonen 150 litrainen ihan tyhjän panttina, ja siitähän tulis mainio ala-allas, eiks je? siis missään nimessähän mä en voi laittaa tota akvaarioksi, enhän ny toki
Tällä hetkellä aktiivinen tiedonkeruu ja lukeminen meneillään -aiheesta kirjoitetut kirjat kiinnostaisi kovasti. Jos jollakulla lojuu tyhjän panttina jotain pätevää opasta niin tarjotkaa ihmeessä mulle YV:nä, joko lainaan tai omaksi asti..
Kysymyksiäkin on jo, eli ihan ensimmäisenä tosta refusta, eli onko sille jotain suositeltua kokoa olemassa? Entäs millaiset valot vaatii -käykö siihen tällänen perus makeanveden akvaarion putkivalaisin? Itse ajattelin, että jos laittaisin siis ton pitkän akvaarion useampaan osastoon, ja niistä yksi vois olla se refugio -vai voiko? Pitääkö refugion olla ihan oma osionsa vai voiko olla siinä "väliosastona", siis ennen veden pumppausta akvaarioon? Refugiossa siis on elävää kiveä ja hiekkapetiä?
Tuosta hiekkapedin paksuudesta kait on monia mielipiteitä -mutta onko ihan väärin kuvitella laittavansa se paksu peti sinne pääaltaaseen. Onkos sitten mitään hyötyä laittaa myös refugioon suhteellisen paksusti hiekkaa?
Ajatuksissa olisi sellainen akvaario, joka ei sisältäisi mitenkään mahdottomasti kaloja. Mureenan naamassa joku viehättää, mutta mureenat eivät kait ole mitenkään kiitollisia kasvatettavia akvaariossa? Rapuja, tai siis katkoja tms pitäis olla, ja sitten vuokkokala tai -pariskunta kiinnostaisi. Kuitenkin niin, että akvaariossa pääosassa olisivat kivet/korallit ja vain muutama harva ja valittu kala olisi seassa, ikäänkuin valopilkkuina.
Asetelman näen tietenkin jo päässäni
Myös aamu/iltahämärän imitointi kiinnostaisi -pystyykö näitä valaistuksessa käytettäviä valoja himmentämään ihan normaalein keinoin? Olis ihana "herätellä" akvaario aamukuuden maissa, ja antaa sitten päivän paistaa iltaan saakka, ja sitten alkaa hämärrellä paikkoja...
Mikäs ihme on se kuuvalo mistä usein puhutaan? Entäs mitä virkaa on sinivalolla, joka usein laitetaan muiden lamppujen yhteyteen? Tuoko se vain sen riutta-akvaariolle tyypillisen värin vai onko sillä jotain tärkeämpääkin funktiota esim.yhteyttämisen tai kasvien värin kannalta?
Sitten: nimetkää sellainen nk.mukavuuslaite (eli laite joka ei ole aloittavalle välttämätön) jonka kuitenkin kehoittaisitte hankkimaan, sillä se helpottaa akvaristin elämää huomattavasti!
Olikos mulla muuta... Joo: jos joku teistä asustelee tässä Seinäjoki-Vaasa-Kokkola-akselilla, niin olisin enemmän kuin otettu, jos pääsisin tutustumaan altaisiinne joskus, ihan ohimennen! Myös rakenteluvaihekuvia otan kiitollisna vastaan!
Meillä projekti olisi tarkoitus aloitella, kuten jo sanoin, sitten kun olen valmis. Iso akvaario (500-800l) ala-altaineen olisi tiedossa olohuoneen katseenvagitsijaksi, itse rakennetulla jalustalla. Suunnitelmissa olisi sellainen jalusta, että se jättäisi mahdollisesti tyylikkäästi myös tekniikkaa esille, jos ei muuta niin ainakin ala-altaan/refugion ja ehkä myös vaahdottimen.
No, toivottavasti ei päreet palanu tän pitkän postin myötä ja joku teistä intoontuisi myös vastailemaan!
Yst.terv.Aksu