Pikkulehtikala?
Valvoja: Moderaattorit
Pikkulehtikala?
Akvaarioliikkeen vanha konkarimyyjä sanoi minulle ettei pikkulehtikalaa ole olemassakaan! Hän sanoi, että on olemassa vain lehtikala ja lippulehtikala.
Omituista!
Omituista!
-
VesiEläin
- Elite Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Pikkulehtikala??
Eipä sitten kovin konkari ole.Calatar kirjoitti:Akvaarioliikkeen vanha konkarimyyjä sanoi minulle ettei pikkulehtikalaa ole olemassakaan!
http://kapsi.fi/~skare/akvaario/pikkulehtikala.html
Re: Pikkulehtikala??
Heippa,Calatar kirjoitti:Akvaarioliikkeen vanha konkarimyyjä sanoi minulle ettei pikkulehtikalaa ole olemassakaan!!! Hän sanoi, että on olemassa vain lehtikala ja lippulehtikala.
Omituista!
myös minulla uiskentelee akvaariossani pikkulehtikaloja (Pterophyllum leopoldi), fishbase kirjoittaa lehtikaloista
näin.
Kiistellä voidaan tietysti siitä, onko yksilö tavallinen lehtikala (Pterophyllum scalare) vai pikkulehtikala...
40l. tyhjänä ja 40l. viljakäärmeen kotina. Niin se harrastus pikkuhiljaa hiipuu...
-
pikku-barbi
- Senior Member

- Viesti:
Okei, monet ihmiset ovat/ovat olleet sitä mieltä, että lehtikaloja on vain kahta lajia: Pterophyllum scalare ja Pterophyllum dumerilii
Pikkulehtikala Pterophyllum leopoldi olisi samaa lajia kuin Pterophyllum dumerilii.
Ja Pterophyllum altum ja Pterophyllum eimekei olisivat sama kala kuin Pterophyllum scalare.
Ja nämä tiedot nappasin kirjasta Freshwater angelfishes kirjoittajinaan Dr. Herbert R. Axelrod ja Dr.Warren E. Burgess. Kirja on vuodelta 1979 ja englanninkielinen.
Ja siis siinä kirjassa juurikin kerrotaan kuinka kirjoittaja oli pyydystämässä lehtikaloja ympäri Etelä-Amerikkaa ja millaisia lehtikaloja löytyi miltäkin alueilta. Lajimääritykset ovat toki voineet muuttua tuon jälkeen.
Eli siis lehtikaloja on kahta lajia, mutta ne eivät ole lehtikala ja lippulehtikala vaan lehtikala ja pikkulehtikala.
Pikkulehtikala-Pterophyllum leopoldi (=P. dumerilii) <---näin lukee Helsingin Akvaariokeskuksen sivuilla
Monesti lippulehtikala Pterophyllum (scalare) altum kuvataan omana lajinaan, mutta tuosta mun kirjasta saa ainakin sellaisen kuvan, että niissä olisi niin paljon samaa, että niitä on pidetty samana lajinakin. Lippulehtikala on kylläkin isompi.
Tavallinen lehtikala ja pikkulehtikala ovat kotoisin samoilta alueilta. Kun taas Lippulehtikalan kanssa samoilla aluella ei kai ole muita lehtikaloja. Lippulehtikala elää käsittääkseni mustemmassa vedessä, matalemmissa kovuuksissa ja matalemmassa Ph:ssa kuin muut lehtikalat ja se on todella vaikea saada lisääntymään. Tosin jos sen on saanut lisääntymään niin sitten jälkeläiset varmaan lisääntyvät helpommin. Löysin jostain netistä jutun, jossa joku oli kudettanut sitä 0-luvun alussa ja onnistunut.
Luulen, että tavallisesta lehtikalasta on värimuotoja ja muista ei koska se lisääntyy helpoimmin. Mutta eikös lippulehtikalaa ole kudetettu tavallisen lehtikalan kanssa? (Tai siis jos ne on periaatteessa samaa lajia niin eikös se olis ihan luonnollista)
Joku tietävä voi nyt sitten pistää mun tiedot ajantasalle. Netistä ainakin löytyy niin ristiriitaista tietoa.
Jaahas tuo fishbase taas oli sitä mieltä, että dumerilii ei ole sama kuin leopoldi (vaikka se Helsingin Akvaariokeskus oli sitä mieltä että on)vaan se on scalare. Ja lippulehtikala oli tunnustettu omaksi lajikseen.
Hmm, tämä on varmaan joku ikuisuus/mielipidekysymys noille tieteilijöille.
Pikkulehtikala Pterophyllum leopoldi olisi samaa lajia kuin Pterophyllum dumerilii.
Ja Pterophyllum altum ja Pterophyllum eimekei olisivat sama kala kuin Pterophyllum scalare.
Ja nämä tiedot nappasin kirjasta Freshwater angelfishes kirjoittajinaan Dr. Herbert R. Axelrod ja Dr.Warren E. Burgess. Kirja on vuodelta 1979 ja englanninkielinen.
Ja siis siinä kirjassa juurikin kerrotaan kuinka kirjoittaja oli pyydystämässä lehtikaloja ympäri Etelä-Amerikkaa ja millaisia lehtikaloja löytyi miltäkin alueilta. Lajimääritykset ovat toki voineet muuttua tuon jälkeen.
Eli siis lehtikaloja on kahta lajia, mutta ne eivät ole lehtikala ja lippulehtikala vaan lehtikala ja pikkulehtikala.
Pikkulehtikala-Pterophyllum leopoldi (=P. dumerilii) <---näin lukee Helsingin Akvaariokeskuksen sivuilla
Monesti lippulehtikala Pterophyllum (scalare) altum kuvataan omana lajinaan, mutta tuosta mun kirjasta saa ainakin sellaisen kuvan, että niissä olisi niin paljon samaa, että niitä on pidetty samana lajinakin. Lippulehtikala on kylläkin isompi.
Tavallinen lehtikala ja pikkulehtikala ovat kotoisin samoilta alueilta. Kun taas Lippulehtikalan kanssa samoilla aluella ei kai ole muita lehtikaloja. Lippulehtikala elää käsittääkseni mustemmassa vedessä, matalemmissa kovuuksissa ja matalemmassa Ph:ssa kuin muut lehtikalat ja se on todella vaikea saada lisääntymään. Tosin jos sen on saanut lisääntymään niin sitten jälkeläiset varmaan lisääntyvät helpommin. Löysin jostain netistä jutun, jossa joku oli kudettanut sitä 0-luvun alussa ja onnistunut.
Luulen, että tavallisesta lehtikalasta on värimuotoja ja muista ei koska se lisääntyy helpoimmin. Mutta eikös lippulehtikalaa ole kudetettu tavallisen lehtikalan kanssa? (Tai siis jos ne on periaatteessa samaa lajia niin eikös se olis ihan luonnollista)
Joku tietävä voi nyt sitten pistää mun tiedot ajantasalle. Netistä ainakin löytyy niin ristiriitaista tietoa.
Jaahas tuo fishbase taas oli sitä mieltä, että dumerilii ei ole sama kuin leopoldi (vaikka se Helsingin Akvaariokeskus oli sitä mieltä että on)vaan se on scalare. Ja lippulehtikala oli tunnustettu omaksi lajikseen.
Hmm, tämä on varmaan joku ikuisuus/mielipidekysymys noille tieteilijöille.
-
Ilkka T
- Junior Member

- Akvaarioseurat: HAS - Ciklidistit - SAL
- Sukupuoli: Mies
pikku-barbi kirjoitti:Okei, monet ihmiset ovat/ovat olleet sitä mieltä, että lehtikaloja on vain kahta lajia: Pterophyllum scalare ja Pterophyllum dumerilii
Valideja lehtikalalajeja katsotaan olevan kolme: lehtikala (P. scalare), lippulehtikala (P. altum) ja pikkulehtikala (P. leopoldi). On tosin vähintäänkin mahdollista nimen P. scalare alle lukeutuu muitakin tällä hetkellä vielä tieteellisesti kuvaamattomia lehtikalalajeja. Erinäisiä korkearuumiisia lehtikalaan luettavaksi katsottuja muotoja on markkinoilla liikkunut lippulehtikalan nimellä (esim. niin sanotut "Perun altumit"), mutta lippulehtikala on siis itsenäinen laji.pikku-barbi kirjoitti: Monesti lippulehtikala Pterophyllum (scalare) altum kuvataan omana lajinaan, mutta tuosta mun kirjasta saa ainakin sellaisen kuvan, että niissä olisi niin paljon samaa, että niitä on pidetty samana lajinakin.
Ei muuten ole suotavaa mainita synonyyminimeä tms. tieteellisten suku- ja lajinimen välissä suluissa, sillä tällä tavoin (tosin sukunimen tapaan isolla alkukirjaimella) sijoitetaan alasuvun nimi tai (pienellä kirjoitettuna) muun suvunsisäisen lajiryhmän nimi.
pikku-barbi kirjoitti:Pikkulehtikala-Pterophyllum leopoldi (=P. dumerilii) <---näin lukee Helsingin Akvaariokeskuksen sivuilla
Nykyisellään nimet P. eimekei ja P. dumerilii katsotaan nimen P. scalare synonyymeiksi. Eri asia on sitten se että akvaariopiireissä pikkulehtikalasta on käytetty virheellisesti P. dumerilii -nimeäpikku-barbi kirjoitti: Jaahas tuo fishbase taas oli sitä mieltä, että dumerilii ei ole sama kuin leopoldi (vaikka se Helsingin Akvaariokeskus oli sitä mieltä että on)vaan se on scalare. Ja lippulehtikala oli tunnustettu omaksi lajikseen.
Ja tähän kokoonhan näitä "pikkuisia" voi laittaa 6 kpl.annikki kirjoitti:Pikkulehtikala on parvena pidettävä kala.
Väh 45 cm korkea ja n 200 l allas.
40l. tyhjänä ja 40l. viljakäärmeen kotina. Niin se harrastus pikkuhiljaa hiipuu...
Varoituksena pikkulehtareista että ovat ERITTÄIN riippuvuutta aiheuttavia
Onnekkaana sain Johikselta hankittua hetki sitten näitä pikkuisia 6kpl ja nyt jo ostetaan osastolla ilmoitus toisesta akvaariosta.Pakko saada toinen altaallinen näitä sympaattisia otuksia
Että kiitosta vaan Johikselle,kalat voivat hyvin ja luultavasti syövät meidät konkurssiin ennen vuoden loppua 
akvaario=kissojen televisio