Lämpötila alas, kuinka?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
stiigo
Junior Member
Junior Member

Lämpötila alas, kuinka?

Viesti Kirjoittaja stiigo »

Meidän huushollissa on kesäisin lämmintä noin 28-30C (kiva..). Ja akvaarion lämpötila täytyisi saada pysymään 24C. Kuinka? Jääpalat suodattimessa ei auta, kannen pois nosto ei auta riittävästi. Viileän veden lisääminen päivittäin on työlästä (Ainut vaihtoehto?). Nyt tarvitsisi ideoita aika pian. Kalat kellistyy.
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Myynnissä on ainakin erilaisia tuulettimia.

Koita hakea täältä aqua-webistä aiheeseen liittyviä keskusteluita.. Muistan nähneeni alkukesästä parikin aiheeseen liittyvää otsaketta..
Hermen
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Tuuletin? Mie hommasin tavallisen pöytätuulettimen tuohon akvaarion päälle puhaltamaan (puhaltaa ilmaa valaisinkannen alle ruokinta-aukoista). Veden lämpötila jopa 23 astetta helteiden aikaan! Silloin kyllä laitan tuulettimen kiinni, koska kalat jäätyy. :roll: Kannattaa kokeilla!
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Tästä on olemassa jo tsiljoona keskustelua, haulla löytyy. (en toki haluaisi olla ilonpilaaja, mutta kuitenkin :roll: )

Joka tapauksessa, tuuletin toimii. Myynnissä on myös nimenomaan akvaarioita varten tehtyjä tuuletinsysteemejä, jotka eivät ainakaan saksalaisissa nettikaupoissa maksakaan mahdottomia. Sellaisen voi näppärämpi rakentaa itsekin tietokoneen tuulettimesta. Toki myös pöytätuuletin hoitaa asiansa.

Veden ilmastus auttaa etenkin, jos ilmanotto-osan voi sijoittaa johonkin, missä on viileämpää, vaikka lattianrajaan tai ikkunasta ulos. Myös suodattimen puhallus kannattaa sijoittaa niin, että se rikkoo veden pinnan. Veden vaihtuminen lisää lämmönkin haihtumista. Kansilasit pois, suojaus auringonpaisteelta. Itse totesin myös käteväksi sijoittaa allas niin, että tuuletusikkuna on aivan sen takana: ikkunan avaaminen auttaa kummasti sekä akvaarion että koko huoneen kuumuuteen.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
stiigo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja stiigo »

Tsiikailin noita vanhempia viestejä. Se tuuletin kuulostaa hyvältä, mutta miten se toimii noin käytännössä? Juwelin (60L Muistaakseni?) pytty kun on.
haukka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja haukka »

Ei siinä mitään sen kummempaa et se puhaltaa veden pintaan ja nopeuttaa veden haihtumista. Rakennat tietokone tuulettimista sen ja samalla laitat jonkun säätimen niin voit laittaa mieleisellesi teholle tuulettimet kun jotkut tuppaa huriseen aika kovalla äänellä.
Miiwa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Miiwa »

Olkaahan onnellisia jos vaan 28-30 astetta, meillä 34 astetta ja kolme kuollutta kalaa jo sen takia.. Akvassa lämpö 29-32. Ja kämppä täynnä tuulettimia :(
MIVI
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MIVI »

Munkin akvan lämpö on 28-30 astetta Celssiusta, onneksi kalalajini pitävät lämpimästä vedestä..
Mulla on vasta 54 litranen seura-akvaario ja 40 l rapuja.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tuli tämmönen mieleen että kun mie oon ottanu akvaariosta tuon kansi lasin pois, niin pitäisikö se laittaa yöksi paikoileen?
Miiwa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Miiwa »

Jos sulla ei ole hyppyherkkiä kaloja tai mahdollisesti muita elukoita (meidän toinen kissa yrittää aina mennä uimaan taistiksen kanssa...) niin ei tartte laittaa takas yöksi. Eihän kaikilla edes ole kansilasia [;)] Jos epäilet että kalat saattais hypätä pois niin laske muutaman sentin verran vettä pois.
Monni16
Starting Member
Starting Member

lämpötila

Viesti Kirjoittaja Monni16 »

Minulla oli sama ongelma ja termostaatti ei pitänyt vettä 24 asteisena joten akvaario liikkeessä sanottiin että vettä täytys vaihtaa viileempään. Minä kokeilin ja altaan lämpötila laski [;)] nyt se on 25 asteista ja ennen oli 30.
Omistan tällä hetkellä kaksi partaimumonnia ;D ja altaasta löytyy myös seeprakaloja, miljoonakaloja, leväbarbeja, platyjä ja miekkapyrstöjä.
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Täällä myös kämpässä 28 astetta ja altaissa vaihtelevasti 27-30 astetta. (en muuten ymmärrä miten kahdessa altaassa oli viileämpää vettä kuin kämpässä?) Itse olen valikoinut kalat pääasiassa siten, että kestävät korkeampiakin lämpötiloja, koska talvellakin lämmöt altaissa on 24-26 astetta ilman lämmittimiä.

Tämän tytön ratkaisut:
-karantteeni allas: lämpötila 30 astetta, kaksi sisäsuodatinta, joihin kumpaankin ilmastus päälle ja valot ovat päällä vain 1/2 h ruokinnan aikana.
-120L juwel: lämpötila 27 astetta, kansiluukut kiilattu auki sinitarroilla, suodattimen puhallus suoraan ylöspäin vedenpintaa kohden ja päivisin ilmastin.
-80L allas: lämpötila 27 astetta, kansilasit raotettu edestä 2,5 cm ja takaa 1,5 cm auki, ei ilmastusta/pintavedenkiertoa lisätty.
-240L allas: lämpötila 30 astetta, 1x30w putki sammutettu (taaimmainen) jotta valokotelot on saatu taaksepäin ja kansilasi edestä auki 4cm, Fluval 4+ ilmastus täysillä päivät, yöllä hiljempaa (pitää kovaa meteliä)

Lämpötilat eivät sinänsä laskeneet altaissa, mutta yksikään kala ei reagoinut näkyvästi kuumuuteen. Ei edes marmorimonniset 80L, otot eikä sysievämonniset 240L.

OT: on se muuten kumma ettei näissä Suomen vaihtelevissa sääolosuhteissa ole asuntoihin laitettu ilmastointia! Ja kyllähän sitä ilmastointia talvellakin tarvitsee. Tosi kivaa tuulettaa kämpää ikkunat ja ovet avaamalla, kun pihalla on 20 pakkasta eikä asunnossa ole muuten minkäänlaista ilmanavaihtoa. Kyllä sen pitäisi olla ihan itsestään selvää, että ilmastoinnit joka ikiseen asuntoon laitetaan jo rakennus vaiheessa ja esim. jokaisessa kerrostalo asunnossa lämpötilan voi säätää asukas itse haluamakseen. Ei se voi olla niin vaikeeta! Sama koskee työpaikkoja ym.
(Minäkö V*ttuuntunut kuumuuteen/ huonoon sisäilmaan? [}:)] )
only--
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja only-- »

Mä teen niin et jos mulla on akvassa liian lämmintä vettä niin lisään sinne kylmää vettä. Toimii [;)]
kala on kaveri ei sapuska!
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Kaloille äkilliset lämpötilamuutokset ovat vaarallisia. Sikisipä juuri ei kannata kovin paljon sitä kylmää vettä laittaa.
Thomas29Hki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Malys kirjoitti:Kaloille äkilliset lämpötilamuutokset ovat vaarallisia. Sikisipä juuri ei kannata kovin paljon sitä kylmää vettä laittaa.
Niin ei ainakaan mitään 4-10 asteen äkillisiä heittoja kestä. 1-3 asteen heiton vielä kestävät.

Valojen päällä pitäminen päiväsaikaan voi rajoittaa sekä jo mainittu kansilasien pois ottaminen. Hyvä lisä on tuo tuuletin. Lämmittimet kannattaa suosiolla sammuttaa.
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Mie oon kans tehny tuon viileätä vettä akvaarioon. Tosin teen sen pikkuhiljaa pienen kulhon avulla niin, että lämpötila laskee suht tasaisesti sen asteen pari. Taistoaltaassa on lämpöisempi vesi olemassaankin, eli sitä en ole joutunut viilentämään.

Olen myös tehnyt sitä, että olen ulkosuodattimeen vaihtanut kylmän veden (n.22-23 asteista). Se laskee suht tasaisesti lämmöt sinne 24-25 asteeseen, mikä on normaali tuossa 140 litraisessa. Tämä tietysti ei ole jokapäiväinen toimi, ettei bakteeritasapaino suodattimessa liiaksi häiriinny.

Luonnollisesti olen myös huomioinut lämpöisen huoneilmani akvaarioissani niin, että en ole hankkinut sinne viileän veden kaloja. Lämmitin on paikallaan vain taistelukalojen pikku paratiisissa. Tosin sekään ei näin kesäaikaan yleensä joudu lämmittämään.

Kansilasit eivät ole missään akvoista paikoillaan. Vielä ei ole kukaan karannut olkkarin puolelle asumuksestaan. Riski tosin on olemassa, ainakin teoreettisesti akvaarioideni kalastot huomioiden.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Re: lämpötila

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Monni16 kirjoitti:Minulla oli sama ongelma ja termostaatti ei pitänyt vettä 24 asteisena joten akvaario liikkeessä sanottiin että vettä täytys vaihtaa viileempään. Minä kokeilin ja altaan lämpötila laski [;)] nyt se on 25 asteista ja ennen oli 30.
Mikä termostaatti? Tietääkseni akvaariossa ei ole termostaatti kuin lämmittimessä eikä se kykene viilentämään, vain lämmittämään. Siksi se onkin lämmitin. :mrgreen:
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”