Mulla on ollut monneja jo 7 vuotta, mutta akvaarion oikea hoito on vielä uutta. Vaihdoin juuri isompaan akvarrioon (150 L), ja innostuin niin että haluaisin enemmän kaloja.
Mulla on jo partamonneja ja 25 centtinen pleco. Voinko laitta akvaarion miekkapysrtöja ja millejä ilman että miekkapyrstöt rupee näykkimään?
Plekojen ja synnyttävien (millit ja miekat) vesiarvot poikkeavat aika radikaalisti toisistaan. Lisäksi miekkapyrstö vaatii suuren altaan, millaiset mitat altaassasi on?
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Kun ostin ton plekon ostin samalla 3 miekkapyrstöä... ihmeellistä että myyjä ei sanonut mitään ej ihme et miekat kuolivat... mut ne liisääntyvät kerran enne kun ne kuolivat.
Noilla mitoilla sain altaallesi kokoa hieman alle 130l. Miekkapyrstöille se on liian vähän. Olennaista on, millaiset vesiarvot altaassasi ovat nyt? Sopivatko ennemmin noille pehmeänveden kaloille(kuten plekosi) vai kovan (joita synnyttävät siis ovat).
Olipa plekosi mikä tahansa, allas on pieni sillekkin. Samoin partamonneja pitäisin tuolla vain yhden.
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Kuulostaa aika hurjalta pitää 25cm mittaista plekoa 150 litraisessa altaassa... Eli suosittelen tippa vesitestien hankkimista ja vaikka http://millia.aqua-web.org näiden sivujen tutkailua.
"Mitäs matoja noi on?"
Kysyi isä nähdessään sukaravut.
160 ja 21 litraa
Ant kirjoitti:Mulla ei oo hajuakaan mitkä vesiarvoit siinä on... niin aloittelija olen. Mun pitää testata toi vesi ennenkun hankin enemmän kaloja...
Mä löysin netistä että akvaarion minimikoko pienelle miekkpyrstötryhmälle olisi 140 L. Ja tiedän nyt että mun akvaario on liian pieni plekolle
Altaasi on noilla mitoilla 128 l eli kannattaa suosiolla unohtaa nuo miekkapyrstöt.
Suosittelisin nyt todella menemään akvaariokauppaan ostamaan kunnon vedentestausvälineet ja sitten vasta suunnitella asiat kalojen vaatimusten kohdalta kuntoon .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Perustestejä ovat PH,GH,kH,NO2 ja NO3 testit, liuskatestejä EI kannata ostaa, eli ehdottomasti tippatestejä. Jaksamista ja yritystä niin kyllä asiat selkenee
"Mitäs matoja noi on?"
160 ja 21 litraa
Se riippuupi vähän siitä että mitä lajia kyseinen öllikkä on, jotkut plekot valtaavat reviirin ja toiset taas ovat rauhallista poppoota, itse antaisin tuon kokoiselle kaverille yli 250 litraisen altaan...
"Mitäs matoja noi on?"
160 ja 21 litraa
Sanna.Kaisa kirjoitti:Se riippuupi vähän siitä että mitä lajia kyseinen öllikkä on, jotkut plekot valtaavat reviirin ja toiset taas ovat rauhallista poppoota, itse antaisin tuon kokoiselle kaverille yli 250 litraisen altaan...
Se lepää enimmäkseen yhessä tai kahessa paikassa ja ui ees takas kun on ruokaaika. Ei se piittaa vaikka partsit piilottelevat sen evien alla.
näyttää tosi samanlaiselta mutta ei ihan... ton selkäevä on korkeampi, ja pyrstö on vähän toisenlainen ja suomut ovat 'piikikkäämmät' kun mitä mun plekolla on... ja sitt mun pleko on pilkullien mut muuten sama väri.
Krokotiilipleko siis... Jollei kauppa huoli takaisin niin varmasti menee kaupaksi myydään-palstan kautta, tosin suosittelen ottamaan kalasta kuvan ja laittamaan sen tänne varmempaa tunnistusta varten. Vielä se että kala näyttää samalta kuin jokin, ei takaa että ko. laji olisi kyseessä.
Ant olikin jo ehtinyt korjailemaan ettei näytä tuo krokotiili aivan samalta kuin hänen plekonsa. Ja jotenkin mieleeni hiipii epilys että jos kyseessä olisikin vanha kunnon tummaleväpleko: tai vaihtoehtoisesti isopurjepleko