400 litraisen altaan suodatus
Valvoja: Moderaattorit
400 litraisen altaan suodatus
Minulle tuli juuri uusi iso allas pienemmän lisäksi ja nyt mietin suodatinasioita. Kyseessä on Juwelin rio ja sisällä on nyt (vielä ainakin) juwelin oma suodatin. Minulle tarjottiin nyt kahta käytettyä Eheim professionel II suodatinta. Mietin nyt, vaihtoehto A) että ostanko molemmat ja laitan pelkästään ulkosuodattimet ja poistanko juwelin oman? B) ostan yhden 2028 Juwelin oman lisäksi? C) ostan kaksi 2028 ja pidän myös juwelin oman suodattimen?
Ehdotuksia otetaan vastaan. Kalastoksi haaveilen myöhemmässä vaiheessa kiekkoja.
Paljonko olisitte valmiita maksamaan 6vuotta vanhoista Eheim prof II 2028 suodattimista? Onko tarve jo uusia tiivisteitä tms. mikäli suodatin on toiminut tuon 6vuotta moitteettomasti, entä massat?
Ehdotuksia otetaan vastaan. Kalastoksi haaveilen myöhemmässä vaiheessa kiekkoja.
Paljonko olisitte valmiita maksamaan 6vuotta vanhoista Eheim prof II 2028 suodattimista? Onko tarve jo uusia tiivisteitä tms. mikäli suodatin on toiminut tuon 6vuotta moitteettomasti, entä massat?
Melkein tuo vaihtoehdon c valitsisin. Ja jos vielä kiekkoja haaveilet.
Mulla on 460l altaassa suodattimina Eheim 2028 ja 2228+2xsisäsuodattimet. Ja ei ole liikaa.
Tuohon Eheimin hintaan en oikeastaan osaa sanoa mitään, mutta kannattaa tarkistaa että oikeasti on prof.2 2028, eikä vanhempi malli eli prof 2228. Itse jouduin huijauksen kohteeksi kun matkahuollolla hyväuskoisena ostin käytetyn suodattimen(myytiin 2028 mallin nimellä). Rahat kun vielä etukäteen laitoin, niin se oli sit vähä voi voi tilanne, kun kotona paketin aukaisin ja 2028 tilalla olikin 2228.
No hyvinhän tuokin pelaa, ei siinä, mut tehot on heikommat ja kuitenkin VANHA malli... Olis vähän sitä hintaa miettinyt jos olis sen tiennyt.
Tuon ikäiseen suodattimeen kannattaa ainakin tiivisteitä uusia, mikäli niitä ei vielä ole vaihdettu.
Mulla on 460l altaassa suodattimina Eheim 2028 ja 2228+2xsisäsuodattimet. Ja ei ole liikaa.
Tuohon Eheimin hintaan en oikeastaan osaa sanoa mitään, mutta kannattaa tarkistaa että oikeasti on prof.2 2028, eikä vanhempi malli eli prof 2228. Itse jouduin huijauksen kohteeksi kun matkahuollolla hyväuskoisena ostin käytetyn suodattimen(myytiin 2028 mallin nimellä). Rahat kun vielä etukäteen laitoin, niin se oli sit vähä voi voi tilanne, kun kotona paketin aukaisin ja 2028 tilalla olikin 2228.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
No hyvinhän tuokin pelaa, ei siinä, mut tehot on heikommat ja kuitenkin VANHA malli... Olis vähän sitä hintaa miettinyt jos olis sen tiennyt.
Tuon ikäiseen suodattimeen kannattaa ainakin tiivisteitä uusia, mikäli niitä ei vielä ole vaihdettu.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
suodatus
Kävin paikan päällä katsomassa ja ehdat eheim prof. II 2028 olivat. Mietin itsekin vaihtoehtoa C).
75euroa on pyynti per suodatin. En osaa itse vain arvioida paljonko tuo 6vuotta tekee suodattimelle ja mitä kannattaa maksaa.

Eheimin suodattimista ei mulla ole kokemusta, mutta omassa Juwel Rion 400:ssa on seuraavanlainen suodatus:
- alkuperäinen suodatin poistettu (tunnustan, että lähinnä ulkonäön vuoksi, olisi ollut niin pahasti tiellä sohvalta katseltaessa!)
- kaksi ulkosuodatinta (Rena XP3 sekä nyt uutena Tetratec EX1200)
- roskankerääjänä AquaEL Unifilter 1000 sisäsuodatin
Kiekot kuulemma sotkevat aikalailla, joten ilmeisesti suodatusta ei voi olla liikaa... Mulla on useita plekoja, jotka samoin vaativat tehokasta suodatusta
- alkuperäinen suodatin poistettu (tunnustan, että lähinnä ulkonäön vuoksi, olisi ollut niin pahasti tiellä sohvalta katseltaessa!)
- kaksi ulkosuodatinta (Rena XP3 sekä nyt uutena Tetratec EX1200)
- roskankerääjänä AquaEL Unifilter 1000 sisäsuodatin
Kiekot kuulemma sotkevat aikalailla, joten ilmeisesti suodatusta ei voi olla liikaa... Mulla on useita plekoja, jotka samoin vaativat tehokasta suodatusta

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Tässä kannattanee sitten kuitenkin muistaa, että kiekot eivät kuulemma pidä virtauksesta, joten jos laittaa paljon virtausta aiheuttavia suodattimia, niin niitten virtauksia pitää fiksata.Pipsu kirjoitti:Kiekot kuulemma sotkevat aikalailla, joten ilmeisesti suodatusta ei voi olla liikaa... Mulla on useita plekoja, jotka samoin vaativat tehokasta suodatusta
Ei 75€ paha hinta ole, jos ne kunnossa on. Ikähän ei aina tarkoita että tuote on huono(paitsi ruoissa
). Tietäisit vaan mitä minä menin maksamaan tuosta 2228:sta... Halpoja nuo on siihen verrattuna. Ottaa kieltämättä päähän ja kovasti.
Varmasti joutuu vähän suuntailemaan virtaa pitkin seiniä ja laittaa pitkät ulostuloputket, ettei kiekot tykkää kyttyrää, mut kyllä ne tykkää siitäkin huonoa jos altaassa lilluu p***aa kokoajan.

Varmasti joutuu vähän suuntailemaan virtaa pitkin seiniä ja laittaa pitkät ulostuloputket, ettei kiekot tykkää kyttyrää, mut kyllä ne tykkää siitäkin huonoa jos altaassa lilluu p***aa kokoajan.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
hinta
Mikä on tuon 2048 sisäsuodattimen hinta uutena? Sain vielä tingittyä hintaa ja nyt irtoaa suhteellisen halvalla. Kaksi Eheim proff. II yhteishintaan 135
; joten taidan ottaa molemmat: Pienemmässä altaassa on proff. II 2026, joten pitää vaihtaa päikseen jos alkaa puskee liikaa. Onko kokemusta heikkeneekö Eheimin ulkosuodattimissa pumppausteho merkittävästi ajan kanssa? Onko siis 6 vuotta vanha ulkosuodatin jo vanhus?
Tiivisteiden uusiminen ei onneksi ole iso menoerä.

-
- Member
- Akvaarioseurat: SMAS, TAS
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Pumppaustehohan on suurempi pro kakkoseen verrattuna. Eli vesi kiertää 'ihan kivasti'. Meillä tuo ei ole ollut vielä kauaa käytössä.. eli vielä kypsytellään. Mutta onhan se puhdistuksen kannalta silleen huonompi, ku tuo on niin paljo isompi ja sitä kautta raskaampi kuljettaa. Rattaat alla helpottaa kuljettamista kylläkin.akvaarioprojekti kirjoitti:Kysynpä nyt kun hyvä ketju sattui kohdalle: kuinka olennaisia parannuksia noissa prof 3:sissa on kakkosiin verrattuna ihan perusasioiden suhteen, vai onko kyse vain "kivan" elektroniikan lisäämisestä?
Tarkoitan perusasioilla esim. suodatuskykyä, puhtaana pysymistä ja helppoa puhdistettavuutta.
Rohannalle.. uus 2048 maksaa 80-90€. 6 vuotta vanha pro 2.. hmmm... ei oo kokemusta tuosta, ku kaikki ollu suht uusia.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mutta meillä on -97 ostettu 2229.. ja toimii kuin unelma.

Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
-
- Member
- Akvaarioseurat: SMAS, TAS
Tosiaan, pumpputehoissa on aika reilu ero. Esim. tätä paria olen vertailltu 300 litran purkkiin:justiina8 kirjoitti:Pumppaustehohan on suurempi pro kakkoseen verrattuna. Eli vesi kiertää 'ihan kivasti'. Meillä tuo ei ole ollut vielä kauaa käytössä.. eli vielä kypsytellään. Mutta onhan se puhdistuksen kannalta silleen huonompi, ku tuo on niin paljo isompi ja sitä kautta raskaampi kuljettaa. Rattaat alla helpottaa kuljettamista kylläkin.akvaarioprojekti kirjoitti:Kysynpä nyt kun hyvä ketju sattui kohdalle: kuinka olennaisia parannuksia noissa prof 3:sissa on kakkosiin verrattuna ihan perusasioiden suhteen, vai onko kyse vain "kivan" elektroniikan lisäämisestä?
Tarkoitan perusasioilla esim. suodatuskykyä, puhtaana pysymistä ja helppoa puhdistettavuutta.
Prof II 2048 = 1050 l/h, massaa 7,4 l, hinta n. 150 e
Prof 3 2076 = 1650 l/h, massaa 6,6 l, hinta n. 220 e
En oikein tiedä onko suuremmasta kierrosta minun tapauksessani etua, kun kasvipainotteinen allas pienehköillä ja virtausta kaipaamattomilla kaloilla on perusteilla - menee hiilarit hukkaan?
Onko huollossa yms. merkittäviä eroja? Jos ei, niin voisin kallistua II:sen suuntaan kun hintaeroa kuitenkin on tuonkin verran.
hmm
Hmm..kuulostaa aina pelottavalta, kun kyseessä on 400litraa vettä!Rohannalle.. uus 2048 maksaa 80-90€. 6 vuotta vanha pro 2.. hmmm... ei oo kokemusta tuosta, ku kaikki ollu suht uusia.![]()
Mutta meillä on -97 ostettu 2229.. ja toimii kuin unelma.

-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: hmm
Noin vanhan suodattimen kaikki tiivisteet kannattaa kyllä vaihtaa. Roottoria voi joutua myös vaihtamaan.rohanna kirjoitti:Hmm..kuulostaa aina pelottavalta, kun kyseessä on 400litraa vettä!Rohannalle.. uus 2048 maksaa 80-90€. 6 vuotta vanha pro 2.. hmmm... ei oo kokemusta tuosta, ku kaikki ollu suht uusia.![]()
Mutta meillä on -97 ostettu 2229.. ja toimii kuin unelma.Uskaltanen kuitenkin luottaa Eheimien luotettavuuteen.
Ja meillä luotetaan 1000 litrasessa noihin suodattimiin.

Kommentoin 'akvaarioprojektin' kirjoitusta.. proffa 2 eli 2028 käytetty maksaa 150€.. uus 250€ ja proffa 3 eli 2080 uus maksaa n. 300€.
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Ajattelin liittää tähän viestiketjuun oman kysymykseni:
Tulossa on n.412 litrainen allas. Altaan mukana on tulossa Eheimin proffa I 2228 ja Eheimin 2252. Olen laittamassa myyntiin oman 200 litraiseni, jossa on Eheimin proffa II 2026. Ylimääräisenä minulla on nurkissa ei ehkä niin luotettava Hydorin suodatin R20?, noin 150 litraan sopiva. Mitähän kannattaisi sitten laittaa tähän 412 altaaseen suodatukseksi? En ehkä haluaisi myydä kuitenkaan vuoden vanhaa 2026:stani, josta maksoin noin 230 euroa. Mitähän sitä sitten möisi 200 litraisen altaan kanssa taas eteenpäin? Kiitos avusta jo etukäteen.
Kalastona nyt ainakin aluksi lehtikaloja, rusokirjoahvenia, tetroja, monnisia ja plekoja.
Lisäys:
Tuli sitten vinkkiä, että laittaisin altaaseen 2008 ja 2026 suodattimet ulos sekä sisälle 2252:n. Joten tarttee nyt sit kattoo, että mitä tässä oikeen teen.
Tulossa on n.412 litrainen allas. Altaan mukana on tulossa Eheimin proffa I 2228 ja Eheimin 2252. Olen laittamassa myyntiin oman 200 litraiseni, jossa on Eheimin proffa II 2026. Ylimääräisenä minulla on nurkissa ei ehkä niin luotettava Hydorin suodatin R20?, noin 150 litraan sopiva. Mitähän kannattaisi sitten laittaa tähän 412 altaaseen suodatukseksi? En ehkä haluaisi myydä kuitenkaan vuoden vanhaa 2026:stani, josta maksoin noin 230 euroa. Mitähän sitä sitten möisi 200 litraisen altaan kanssa taas eteenpäin? Kiitos avusta jo etukäteen.
Kalastona nyt ainakin aluksi lehtikaloja, rusokirjoahvenia, tetroja, monnisia ja plekoja.
Lisäys:
Tuli sitten vinkkiä, että laittaisin altaaseen 2008 ja 2026 suodattimet ulos sekä sisälle 2252:n. Joten tarttee nyt sit kattoo, että mitä tässä oikeen teen.
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.