Retkipatja/styrox altaan alle

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tatti
Starting Member
Starting Member

Retkipatja/styrox altaan alle

Viesti Kirjoittaja Tatti »

Tähän en löytänyt vastausta hakemallakaan, olenko sitten sokea vai tyhmä vai mitä... :?

Eli tuo retkipatja/styrox, joka tulee altaan alle, minkä kokoinen sen pitäisi olla? Kyseessä on siis kehyksellinen allas. Pitäisikö tuon alustan olla koko akvaarion kokoinen(kehyksen ulkoreunoille) vaiko vain lasin kokoinen. Olen kallistumassa retkipatjan suuntaan.

Akvaario tulee tukevalle "puupöydälle" ja siis puolesta suorassa, passilla mitattu tulevalla paikallaan.

Mun järkeni mukaan alustan, varsinki retkipatjan, pitäisi olla vain pohjalasin kokoinen, mutta oikokaa jos olen pähkäillyt väärin. En uskalla koeponnistaa allasta ennen kuin alla on oikean kokoinen "pehmuste"(mikä se oikea termi nyt olisikaan?).
sos-84
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

Ihan koko altaan kokoinen saa olla sen pehmuste. Oli se styrox eli retkipatja. Siis niin että se tulee kehyksienkin alle. Retkipatja on helppo viimeistellä kun allas on täynnä, leikkelee mattopuukolla reunojen yli tulevat lirpakkeet.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
ViisiraitaKen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ViisiraitaKen »

Kiitos! Samaa myös mietin, kun uutta akvaa perustelen. Järkevästi ajatellen onhan siinä purkissa sen verran painoa, että kehysten kohdalta patja hyvin painuu kasaan.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Kyllä se on hyvä tulla myös kehysten alle. Jos kehysten profiili on kovin korkea, niin kannattaa laittaa pehmikettä sen verran paljon että kun kehysten alla pehmike menee lyttyyn, tukee pehmike silti pohjalasia. Jos siis pehmikettä ei ole tarpeeksi paksulti kehysakvan alla, niin se ei tee mitään muuta kuin tukee kehyksiä.
L-27
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja L-27 »

Mutta siinä on sitten riskinsä jos pitää jotain lasin alla. Varmista tarkkaan ettei lasin ja patjan väliin jää mitää kovaa. Sokerimurunenkin riittää saamaan jännitteen altaaseen. Itse suosin siksi jalustaa ilman mitään, jolloin pohjalasin näkee alhaalta. Jänniteriskiä ei ole silloin. Ja hyvin se lasi kestää.

Edit: Lisätty isot alkukirjaimet.
-Ylläpito
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Onkohan teillä vähän erilaiset fysiikan lait voimassa siellä jos sokerin muru pehmikkeen ja lasin välissä aiheuttaa altaalle rikkoutumisvaaran...taisin ymmärtää "pikkuisen" väärin. [:I]
Enemmän huolestuttaa pistekuormitus pohjalasiin ylhäältä päin jos pohjalasia ei tue yhtään mikään. Riittävän paksu ja laadukas lasi kestää, mutta jos onkin jotain jännityksiä materiaalissa ja säästetty lasin paksuudessa...
L-27
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja L-27 »

No sitä en tiedä jos sen itse tekee, mutta jos uuden altaan ostat ni kyllä se kestää. Sehän joutuu molemminsuuntaiseen puristukseen, jos sinne väliin jää esim. se sokerimurunen. On noita kuullut ja pikku altaalla kokeillut. Kun allas on vaaterissa ja kunnon jalusta niin ei ole mitää hätää. Tietenkin tuo pohja ollessa avonainen voi poksahtaa, jos joku idiootti menee tökkäämään sitä sormella pohjasta.

Edit: Lisätty isot alkukirjaimet.
-Ylläpito
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Aikamoiset sormivoimat on tolla "idiootilla" jos lasin saa tökkäämällä rikki :) Saa muuten tökätä aikast lujaa...kokeile vaikka. Kyllä mulla katkeaa sormi ennen kuin saan sen läpi tosta 12mm lasista.

Meillä on altaita sekä pehmusteella että ilman. 900 litrainen on ilman, 500 litrainen vanerilla ja t.patjalla, 250 litrainen vanerilla ja styroxilla. Kaikki ovat vielä ehjiä. Tosin en ole niitä sormella tökkinyt... [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”