Akvaario hissiin

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
NoiR
Member
Member

Akvaario hissiin

Viesti Kirjoittaja NoiR »

Moi.

Etsin haulla akvaarion muuttoon vinkkejä. Tarkemmin sanottuna akvaarion kultjettamisesta hissillä. Jotain infoa löytyi, mutta kysyn nyt vielä varmuudeksi: siis 150cm pitkä akvaario pitäisi saada päädylleen pystyyn hissiin. Kyseessä olisi kokolasiallas. Alle styrox tms. pehmike ja sitten sen päädyn alareunan kautta hiljalleen pystyyn...

Kestääkö kehyksetön kokolasiallas tuota pystyyn nostoa?
Nippi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nippi »

Kestääkö ... vaikee sanoo mutta itse muuttaisin nokkakärryillä ... [;)]
Piuku
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piuku »

Kehyksettömästä en tiedä mutta meillä tungettiin tuo 2 metriä pitkä kehysallas pystyyn hissiin, jonne se juuri ja juuri saatiin mahtumaan yhden saattajan/pystyssäpitäjän kera. Retkipatjan kappale oli hissin lattialla pehmikkeenä.
Kyllä virtasi pojilla hiki kun juuri kuvaamallasi tavalla allasta hissukseen hissiin hivutettiin :mrgreen: . Mä en voinu muuta ku nauraa, kun herra joka oli siellä hissin sisällä päädystä allasta pystyyn kampesi (muita ei hissiin mahtunut, eikä rappusiakaan voinut mennä kun allas oli kerrostalon kahdeksannessa kerroksessa kera kierreportaiden) puhisi nenä litussa pohjalasia vasten ja meiän isäntä tuuppoo ja nostaa ja huutaa että nosta ny p.....e se ylös ja toinen pihisee vastaan v...u koko ajan yrittävänsä :mrgreen: .
Luulisin kehyksettömän altaankin kestävän kun vain on kovasti varovainen, ettei allas pääse esim kolahtamaan lattiaa vasten alas laskiessa.
NoiR
Member
Member

Nippi kirjoitti:Kestääkö ... vaikee sanoo mutta itse muuttaisin nokkakärryillä ... [;)]
Niin totta, hyvä idea nuo nokat!

Ja ihan huojennukseksi, että en pidä vastuussa henkilöä joka täällä sanoisi että "pitäisi kestää" jos vaikka siruiks menisi ;) Jos vastaavanlaisesta siirrosta kokemuksia jollain on niin niitä halusin vain kysellä...
Piuku kirjoitti:Mä en voinu muuta ku nauraa, kun herra joka oli siellä hissin sisällä päädystä allasta pystyyn kampesi
Kiitos kokemuksen jaosta! :D kuulostaa kivalta iltapuhteelta... jäin vaan ihmettelemään että herra joka oli hississä nosti allasta pystyyn? Itse ajattelin juuri toisin päin: altaan pääty hissiin sisälle ja sitten joku hissiin ottamaan vastaa allasta kun toinen/toiset nostaa hissin ulkopuolelta...
ToniR81
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Niin, pehmustetta alle ja alapää hissiin ja siitä ylös.

Sitten kysymys, miksi se allas ei kestäisi pystyyn nostamista? Tyhjä allas on huomattavasti kevyempi kuin täysi allas. Täydessä altaassa saumat uhkaavat revetä, pystyyn nostaessa ne yrittää tiivistyä. Jos allasta ei kolhi ei se periaatteessa voi hajota oli se missä asennossa tahansa. Kehyksellisen altaan(varsinkin isomman) saattaisin nostaa hissiin niin että lattialla on levy ja sen päällä pehmike niin että altaan reunat eivät periaatteessa osu mihinkään. Näin vältetään mahdollinen pistekuormitus ja alumiini listojen taipuminen.

Tuntuu että tämä ei ole enää mikään "akvaario" sivusto vaan uus avuttomien kerhon kotisivut. Joka asiaa kysytään, mitään ei mietitä/selvitetä itse ja uusi aihe lyödään pystyyn ilman että edes viitsii vilkaista olisiko ennestään ko keskusteluja(tässä nyt kaiketi sentään yritetty etsiä valmista aihetta). Samat henkilöt leikkivät pikku jumalaa mielipiteineen ja haukkuvat kaikki jotka ovat erimieltä yhtään mistään.

Ei ei minulla ole paha päivä, harmittaa vaan etsiä mitään tietoa kun samaa aihetta aina väännetään ja käännetään sen sadassa eri ketjussa ja jos jostain syystä asiat ei ketjussa riitele(mikä on harvinaista) niin sitten ainakin käyttäjät pistää härdellin pystyyn jos ei muusta niin väärästä pilkun paikasta. Toivottavasti tänne tulee joku tolkku ja järki ennenkuin tämä kaatuu omaan mahdottomuuteensa ja alkaa muistuttamaan enemmän suomi24 keskusteluja.

p.s en viitsinyt laittaa avautumiselle uutta ketjua kun täällä ei enää tunnu olevan väliä missä kirjoittaa ja mitä kirjoittaa, kunhan jotain kirjoittaa. Ja modet varmaan osaa poistaa tai siirtää turhat pois, olettaen että he edes enää ovat olemassa täällä tekemässä oikeaa työtään.
NoiR
Member
Member

Joo, tiedän tunteen Toni ja olen pahoillani jos nyt sain sun hiilen käryämään vielä yhdellä uudella uusavuttomalla kysymyksellä. Tosiaan yritin etsiä nimenomaan kehyksettömän altaan pystyyn nostosta kokemuksia... threadeja on muutamia, mutta joko meni sivu silmien tai sitten ei ollut vaan nimenomaan kehyksettömän altaan nostosta tietoa. Itse olen aikaisemmin harrastanut vain kehyksellisiä ja en tunne "akvaariomekaniikkaa" niin hyvin, että ajattelinpa varmuuden vuoksi kysyä täältä.

Lisäksi omalla kohdalla varmaan vaikuttaa näiden uusavuttomien kysymysten tulvaan se innostus, joka saa taas pään pyörälle kun muutaman vuoden tauon jälkeen harrastuksen pariin takaisin pääsee. Tulevaisuudessa varovaisemmin sitten niin ei kenenkään tarvitse hermostua... ainakaan minun takiani :)
Piuku
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piuku »

NoiR kirjoitti:
Piuku kirjoitti:Mä en voinu muuta ku nauraa, kun herra joka oli siellä hissin sisällä päädystä allasta pystyyn kampesi
Kiitos kokemuksen jaosta! :D kuulostaa kivalta iltapuhteelta... jäin vaan ihmettelemään että herra joka oli hississä nosti allasta pystyyn? Itse ajattelin juuri toisin päin: altaan pääty hissiin sisälle ja sitten joku hissiin ottamaan vastaa allasta kun toinen/toiset nostaa hissin ulkopuolelta...
Niinpä, pääty hissiin sisälle ja ulkopuolella olevat nostavat. Näinhän sitä voi suunnitella, mutta ainakaan tuon kaksimetrisen kanssa suunnitelmat eivät vastaneet käytäntöä. Tuota kokoluokkaa olevaa allas painaa tyhjänäkin ihan julmetusti, tiedät kyllä mistä puhun kun pääsette siihen hissiin pakkaamiseen asti [;)] . Pitäähän sen hissin sisällä olijankin altaan päätyä ylös nostaa että se pystyyn saadaan, eikö ?
NinZe
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Kun ostin ton uuden altaani,ja käytii se hakemas,ni hissillä tuotii alas ..ja ei ollu ees alla mitään ja pystyyn kans nostettiin ja ehjänä saatiin allas alas :D Ja akvaario on myös 150cm.
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
NoiR
Member
Member

Piuku kirjoitti:
Niinpä, pääty hissiin sisälle ja ulkopuolella olevat nostavat. Näinhän sitä voi suunnitella, mutta ainakaan tuon kaksimetrisen kanssa suunnitelmat eivät vastaneet käytäntöä. Tuota kokoluokkaa olevaa allas painaa tyhjänäkin ihan julmetusti, tiedät kyllä mistä puhun kun pääsette siihen hissiin pakkaamiseen asti [;)] . Pitäähän sen hissin sisällä olijankin altaan päätyä ylös nostaa että se pystyyn saadaan, eikö ?
Joo tuossa 200cm:ssä voipi tulla hissin oven yläkarmi vastaan kallistettaessa, mutta luulen että 150 menee sisään helpommin. No sittenhän sen näkee :) Luulisi kahdestaan jaksavan kammeta tuommoisen 150 senttisen purkin pystyyn sieltä ulkopuolelta. hississä olijalle sitten jäisi vain se "vastaanottaminen"... mene ja tiedä sitten. :)
murmeliotus
Member
Member

Viesti Kirjoittaja murmeliotus »

OT: Otsikosta ihmettelin, että kuinka mukaviksi ne hissit oiken pitää tehdä, kun hissimusiikki ei enää riitä, pitää saada hissin seinään akvaario luomaan tunnelmaa :mrgreen: Mutta hieman väärin tuli ymmärrettyä [;)]
NoiR
Member
Member

murmeliotus kirjoitti:OT: Otsikosta ihmettelin, että kuinka mukaviksi ne hissit oiken pitää tehdä, kun hissimusiikki ei enää riitä, pitää saada hissin seinään akvaario luomaan tunnelmaa :mrgreen: Mutta hieman väärin tuli ymmärrettyä [;)]
Yritin vaihtaa otsikkoa paremmaksi mutta herjaa: "valitettavasti et voi muokata viestiä johon on jo vastauksia" :|
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

ToniR81 kirjoitti: Tuntuu että tämä ei ole enää mikään "akvaario" sivusto vaan uus avuttomien kerhon kotisivut. Joka asiaa kysytään, mitään ei mietitä/selvitetä itse ja uusi aihe lyödään pystyyn ilman että edes viitsii vilkaista olisiko ennestään ko keskusteluja(tässä nyt kaiketi sentään yritetty etsiä valmista aihetta).
Uusavuttomuus tuntuu nykyään olevan kovin yleistä (älköön aiheen aloittaja ottakoon tätä henk.koht. Tarkotan tässä nyt aika monia muita juttuja) Ehkä Suomessa on jossainvaiheessa tehty kokeita vastasyntyneillä vauvoilla ja tehty heille lobotomia ja tutkittu, miten se vaikuttaa käytökseen aikuisena? Toivottavasti ovat jo lopettaneett moisen. MARINAAJANARINAA
ToniR81 kirjoitti:Samat henkilöt leikkivät pikku jumalaa mielipiteineen ja haukkuvat kaikki jotka ovat erimieltä yhtään mistään.
*auts* tunsin piston sydämmessäni. Olenko minä yksi heistä?
Eikös se ole niinkus väittelyä mielipideasioista, ehheh...emmää pahalla en... selittelyä
ToniR81 kirjoitti:(...)...ja alkaa muistuttamaan enemmän suomi24 keskusteluja.
Kääk! Tästä saakin pahat painajaisunet pariksi yöksi.

Päätelmä: Meillä on paljon tsempattavaa. mutta milläs iskostat sen jonkun lobotomiapotilaan päähän? :twisted:
I'm #1 so why try harder?
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Meillä altaan alle on (uuuuseassa muutossa :roll: ) laitettu hissiin reilun kokoinen retkipatja tai matto, sitten jo mainitulla tavalla allas pystyyn hissiin. Mutta hienous onkin siinä, kun tullaan hissistä, eli kun se matto/retkipatja on suurempi kuin altaan pohja, niin siitä saa kätevästi altaan liu'utettua ulos hissistä. Tämä on kätevää etenkin jos hissi on sen kokoinen kuin meillä, eli se joka on siellä takana on kunnolla liiskattuna seinään :roll: :mrgreen: Jos on seinään kiinni liiskautuneena niin on hankalahkoa taipua alas ja nostaa allasta, eli kun sen saa pystyssä hinattua hissistä niin on himpun verran helpompi saada se taas nostettua.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
NoiR
Member
Member

Kiitos -Alix-

Juuri tällaisia elämää helpottavia vinkkejä kaipasin!
H-hetkeen vielä viikko aikaa 8-)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”