Miten toimitte kun lähetätte kaloja?
Valvoja: Moderaattorit
Miten toimitte kun lähetätte kaloja?
Täältä varmasti löytyy sellaisiakin jotka ovat lähettäneet kaloja matkahuollon kautta. Mitenkä olette sopineet ostajan kanssa, jos tapahtuukin niin että kala kuolee matkan aikana? Korvaatteko kuolleen kalan ja miten? Olisi lähetettävä kaloja, ja ostaja kysyi että mitä jos kalat kuolevat. Mietin vain sitä, että miten voin tietää että kalat ovat kuolleet juuri kuljetuksen aikana.
Akvaarioita löytyy kolmisen kappaletta...54l,124l ja 240l=)
Yleensä kannattaa miettiä millaiselle ostajalle myy kaloja matkahuollon kanssa. Jos huomaa vaikkapa jo viesteistä tai muuten että ostaja on nipo tai jotenkin yhteistyökyvytön niin minä en ainakaan tekisi kauppaa sellaisen kanssa. Jotkut tuntuvat oikein nauttivan siitä että saavat myyjän pulaan ja saavat itse jotain hyötyä.
Lisäksi pitää olla aika reilu, jos vaikka kaikki kalat kuolevat olisi minusta oikein, että myyjä tulisi hieman hinnassa vastaan tai lähettäisi uudet kalat. Nimittäin jos matkahuollon kuljetus kestää siedetyn ajan (noin vuorokauden vaikkapa) ja siinä lähes kaikki kalat kuolevat niin sitä voidaan pitää pakkaajan vikana.
Jos yksi kala kuolee, sitä pitäisin näin yksityisten välillä ostajan riskinoton kielteisenä puolena (tulipa vaikeesti sanottua), eli siis myyjä ei ole siitä vastuussa.
Mutta jos matkahuolto tyrii, niin silloin korvaus on etsittävä sieltä ehdottomasti. Varsinkin jos paketissa on tiedetty olevan elävää!
Tietysti myyjä voi aina vaatia, että ostaja kuvaa kalat esim. vaikka lähetyspussissa heti saapumisen jälkeen. Silloin ainakin tietää että kala on kuollut matkalla. Minusta myyjän vastuu loppuu varsinkin tusinakalojen kohdalla heti kun paketti on tullut (onnistuneesti) perille
Lisäksi pitää olla aika reilu, jos vaikka kaikki kalat kuolevat olisi minusta oikein, että myyjä tulisi hieman hinnassa vastaan tai lähettäisi uudet kalat. Nimittäin jos matkahuollon kuljetus kestää siedetyn ajan (noin vuorokauden vaikkapa) ja siinä lähes kaikki kalat kuolevat niin sitä voidaan pitää pakkaajan vikana.
Jos yksi kala kuolee, sitä pitäisin näin yksityisten välillä ostajan riskinoton kielteisenä puolena (tulipa vaikeesti sanottua), eli siis myyjä ei ole siitä vastuussa.
Mutta jos matkahuolto tyrii, niin silloin korvaus on etsittävä sieltä ehdottomasti. Varsinkin jos paketissa on tiedetty olevan elävää!
Tietysti myyjä voi aina vaatia, että ostaja kuvaa kalat esim. vaikka lähetyspussissa heti saapumisen jälkeen. Silloin ainakin tietää että kala on kuollut matkalla. Minusta myyjän vastuu loppuu varsinkin tusinakalojen kohdalla heti kun paketti on tullut (onnistuneesti) perille
Kaloja joita olen lähettämässä ovat milliksen poikasia n.3 kk ikäisiä. Kalamäärä on alle 10 kpl. Pakkaisin kalat n. klo 16 veisin paketin matkahuoltoon ja kalat pitäisi olla perillä seuraavana päivänä viimestään klo 14..joten ei mielestäni mene liian pitkäksi kuljetusaika? Kyseinen ostaja on vain nyt jo jotenkin puhelimessa tuntunut todella negatiivisella asenteella olevan matkassa, ja näinollen uskoisin ongelmia tulevan. Olisiko parasta jättää kalat kokonaan lähettämättä?
Sanoisin, että aika pitkä aika olla reissussa.Taaja kirjoitti:Kaloja joita olen lähettämässä ovat milliksen poikasia n.3 kk ikäisiä. Kalamäärä on alle 10 kpl. Pakkaisin kalat n. klo 16 veisin paketin matkahuoltoon ja kalat pitäisi olla perillä seuraavana päivänä viimestään klo 14..Olisiko parasta jättää kalat kokonaan lähettämättä?
Luulisi, että lähempääkin saisi miljoonakaloja??
Minä en lähettäisi - ihan vain kalojen parasta ajatellen.
Niinhän sitä luulisi, että miljoonakaloja lähempääkin saisi. Siksi neuvo täältä kysynkin, koska aiemmin en ole kaloja lähettänyt. Ja olen kyllä lukenut monia juttuja joissa kalojen lähettäminen on kestänyt paljon kauemman. Mutta en usko että kuitenkaan noita kaljoa lähetän minnekkään. Ainoa ongelma vain on se etten raaskisi niitä lopettaa. Mutta taitaa vaihtoehdot olla aika vähissä.
Harrastuksen juuri tammikuussa vasta aloittaneena,en toki voi kaikkea vielä tietää. Siksi apua kysyn täältä.
Harrastuksen juuri tammikuussa vasta aloittaneena,en toki voi kaikkea vielä tietää. Siksi apua kysyn täältä.
Hyvä, että kyselet. Saat toivottavasti vahvistusta omille ajatuksillesi. Eikö ole mitään eläinkauppaa, minne voisi ko. kalat viedä?Taaja kirjoitti:Niinhän sitä luulisi, että miljoonakaloja lähempääkin saisi. Siksi neuvo täältä kysynkin, koska aiemmin en ole kaloja lähettänyt. Ja olen kyllä lukenut monia juttuja joissa kalojen lähettäminen on kestänyt paljon kauemman. Mutta en usko että kuitenkaan noita kaljoa lähetän minnekkään. Ainoa ongelma vain on se etten raaskisi niitä lopettaa. Mutta taitaa vaihtoehdot olla aika vähissä.
Itse olen vastaanottanut kaloja, jotka matkasivat n. 12 tuntia ja sitä pidän henk.koht. aika maksimiaikana.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Luonnosta pyydetyt ja kasvattamoiltakin hankitut kalat saattavat olla paljon pidempäänkin pussissa, matkatessaan maailman toiselta puolelta tänne suomen suuntaan.Itse olen vastaanottanut kaloja, jotka matkasivat n. 12 tuntia ja sitä pidän henk.koht. aika maksimiaikana.
Asiallisesti pakattuna kestävät varmasti moisen ajan ja pidempäänkin reissussa.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Muistaakseni Matkahuolto ei kuljeta kaloja tavallisessa kyydissä vaan vain pikarahtina, joten se kannattaa laskea aika-arvioon aina mukaan, sekä myös hintaan. Etukäteen on myös hyvä soitella lähettävälle asemalle ja kysellä mitä vuoroa suosittavat, mukava täti (tai säkästä riippuen penseä akka) kertoo kyllä millä autolla kannattaa otukset laittaa ja minkä verran ennen pitää olla paikalla punnitsemassa ja tarroja liimailemassa
.

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
- Member
Re: Miten toimitte kun lähetätte kaloja?
Olen varmaankin yli sata rapu-kalapakettia lähettänyt Matkahuollon kautta. Toistaiseksi ei ole ollut ongelmia.Taaja kirjoitti:Täältä varmasti löytyy sellaisiakin jotka ovat lähettäneet kaloja matkahuollon kautta. Mitenkä olette sopineet ostajan kanssa, jos tapahtuukin niin että kala kuolee matkan aikana? Korvaatteko kuolleen kalan ja miten? Olisi lähetettävä kaloja, ja ostaja kysyi että mitä jos kalat kuolevat. Mietin vain sitä, että miten voin tietää että kalat ovat kuolleet juuri kuljetuksen aikana.
Kalat tulee pakata asian mukaisesti kalapusseihin. Mielellään useampi pussi kuin sulloa kaikki kalat samaan pussiin. Ilmaa tulisi olla suurin osa, mutta vettä kuuluu olla niin että pystyvät selvästi uimaan. Kannattaa suosia styrokslaatikoita, vaikka noita on pirun vaikea aina löytää mistään. Sisälle sanomalehtivuoraus. Paketin päälle selkeät ohjeet paketinkuljettajalle ja Matkahuollon virkailijoille miten pakettia tulee käsitellä. Esim. juuri jäätymisvaara tai liian kuuma ilma tms.
Kalat kannattaa aina pistää mielellään heti aamulla lähtevään vuoroon että kerkeävät perille iltapäiväksi ellei nyt sitten lähetä Helsingistä Rovaniemelle jolloin matka-aika on jo sen verran pitkä että kannattaa silloin laittaa illalla matkaan ja on perillä aamulla. Kannattaa tosiaan selvittää juurta jaksaen Matkahuollon kanssa mikä toimitusaika on suorin ja helpoin! Mitään kymmentä vaihtoasemaa en suosittele. Vaan mielellään sitten suora Pikavuoro paikasta A paikkaan B.
Toki voit antaa takuun ostajalle että hyvität matkalla kuolleet, jos haluat. Itse olen laittanut pitkillä matkoilla rapuja muutaman ylimääräistä jos matkalla tulee kuolemia. Näin ei tarvitse turhaan jäädä miettimään jälkeen päin hyvityksiä. Kalojen varsinkin kalliiden osalta tuo hyvittäminen onkin sitten jo toinen juttu.
Hankalia asiakkaita toki on aina, mutta eiköhän selkeiden ohjeiden ja aikataulujen luonnin ansiosta ne turhatkin kitinät jäävät pois, kun homma hoituu kunnialla loppuun asti.
Eikös siellä vastaanottopäässä voisi virkailijan kanssa yhdessä tarkistaa että kalat ovat hengissä ja jos eivät ole niin silloinhan siltä virkailijalta se vastaanottaja saisi todistuksen että matkalla ovat kupsahtaneet ?
Näin myyjänkään ei tarvitseisi "epäillä" jos vastaanottaja ilmoittaa kaloja kuolleeksi.
Näin myyjänkään ei tarvitseisi "epäillä" jos vastaanottaja ilmoittaa kaloja kuolleeksi.
Re: Miten toimitte kun lähetätte kaloja?
Akvaarioliikkeistä voi kysellä noita styroks-laatikoita, heittävät niitä näet roskiin, kun tulee kalalähetyksiä itselleen..Thomas29Hki kirjoitti:Kalat tulee pakata asian mukaisesti kalapusseihin. Mielellään useampi pussi kuin sulloa kaikki kalat samaan pussiin. Ilmaa tulisi olla suurin osa, mutta vettä kuuluu olla niin että pystyvät selvästi uimaan. Kannattaa suosia styrokslaatikoita, vaikka noita on pirun vaikea aina löytää mistään.
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.