Kirsikkasukaravuille ja kaloille sopiva suodatin?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
Kirsikkasukaravuille ja kaloille sopiva suodatin?
Liekö tämä oikea foorumi..
Mulla on 100l allas, jossa on kaloja ja kirsikkasukarapuja. Suodattimena Eheimin Pick up (vanha, ei tätä uutta mallistoa). Rapuja katosi jatkuvasti ja nostelin niitä sitten suodattimesta takaisin veteen. Kyllästyin jatkuvaan räpläämiseen ja viritin palstavinkin mukaan nailonnilkkasukan suodattimen päälle kuminauhalla kiinni.
Ravut pysyvät vedessä, mitä nyt kiipeilevät sukalla, mutta nyt vesi tuntuu paljon likaisemmalta! Irtoroskat kerään käsin tai haavilla, mutta vedessä on pientä höttöä ja näyttää jotenkin sameammalta kuin ennen.
Osaisiko kukaan suositella sisäsuodatinta, joka olisi samalla sopiva kaloja ajatellen, sekä rapuystävällinen? Neuvoja otetaan ilolla vastaan.
Mulla on 100l allas, jossa on kaloja ja kirsikkasukarapuja. Suodattimena Eheimin Pick up (vanha, ei tätä uutta mallistoa). Rapuja katosi jatkuvasti ja nostelin niitä sitten suodattimesta takaisin veteen. Kyllästyin jatkuvaan räpläämiseen ja viritin palstavinkin mukaan nailonnilkkasukan suodattimen päälle kuminauhalla kiinni.
Ravut pysyvät vedessä, mitä nyt kiipeilevät sukalla, mutta nyt vesi tuntuu paljon likaisemmalta! Irtoroskat kerään käsin tai haavilla, mutta vedessä on pientä höttöä ja näyttää jotenkin sameammalta kuin ennen.
Osaisiko kukaan suositella sisäsuodatinta, joka olisi samalla sopiva kaloja ajatellen, sekä rapuystävällinen? Neuvoja otetaan ilolla vastaan.
mieletön innostus!
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Heh, täältä löytyy myös nuo kolme pienempääkin, mutta ihan ketjun aloittajan altaan koon huomioiden lienee tuo 2212 suosittelun arvoinen.peltsi92 kirjoitti:sama täällä itselläni on rapulaariossa ko. suodatin mutta pienin malli!crisse_83 kirjoitti:Aquaball-suodattimia voin itse suositella lämmöllä sukarapuja sisältäviin altaisiin.
-
- Starting Member
Moi ja kiitos ehdotuksista! Kyllästyin höttöiseen veteen ja poistin sukan, ja kas, vesi on taas kirkasta
Saas nähdä koska ravut taas katoavat.
riffin ehdotus imuaukon pohjan peittämisestä oli hyvä, mutta (tosi tyhmä kysymys) mikä on imuaukko? Onko se pohjalla? Tossa pömpelissä on reikiä ja aukkoja ympäriinsä
Kokeilisin sitä kikkaa vielä ennen uutta suodatinta. Toisaalta toi suodatin menee ehkä pojan tulevaan terraarioon..

riffin ehdotus imuaukon pohjan peittämisestä oli hyvä, mutta (tosi tyhmä kysymys) mikä on imuaukko? Onko se pohjalla? Tossa pömpelissä on reikiä ja aukkoja ympäriinsä

mieletön innostus!
Pistänpä nyt tähän vaan linkin, kun en viitti lähettää samaa viestiä kahesti:
tässä juttua maton laittamisesta suodattimen ympärille -> tehokas tapa vähentää rapuja suodattimessa.
Oon kokeillut tota mattosysteemiä joskus Eheim pick-up 2008:n.

Siihen laitoin mattoa ihan samalla systeemillä, kun tuossa em. linkistä löytyy. Vain harmaan yläosan jätin näkyviin, että vesi pääsi puhaltamaan ulos.
Tossa kuvan pick upissa se imuaukko on ainakin toi harmaa ritiläosa tossa alhaalla, siinä kuitenkin oli niinpaljon imeviä koloja takana ja sivuillakin, että katsoin sen takia parhaaksi peittää koko höskän.
Tietysti roskienkeruu ominaisuus saattaa vähän heikentyä tällä tavoin, kun roskat ei pääse imeytymään suodattimen sisälle. (ainakin näin vois luulla, en mä ole kyllä edes ajatellut asiaa
)
Kaloja/rapuja syömättömiä sisäsuodattimia on olemassa myös tämmöisiä:
(tosin tuskin yhtään paremmin niitä roskia imevät)
linkki
Siellä nuo Seran L- ja F- suodatin sarjat.
tässä juttua maton laittamisesta suodattimen ympärille -> tehokas tapa vähentää rapuja suodattimessa.
Oon kokeillut tota mattosysteemiä joskus Eheim pick-up 2008:n.

Siihen laitoin mattoa ihan samalla systeemillä, kun tuossa em. linkistä löytyy. Vain harmaan yläosan jätin näkyviin, että vesi pääsi puhaltamaan ulos.
Tossa kuvan pick upissa se imuaukko on ainakin toi harmaa ritiläosa tossa alhaalla, siinä kuitenkin oli niinpaljon imeviä koloja takana ja sivuillakin, että katsoin sen takia parhaaksi peittää koko höskän.
Tietysti roskienkeruu ominaisuus saattaa vähän heikentyä tällä tavoin, kun roskat ei pääse imeytymään suodattimen sisälle. (ainakin näin vois luulla, en mä ole kyllä edes ajatellut asiaa
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Kaloja/rapuja syömättömiä sisäsuodattimia on olemassa myös tämmöisiä:
(tosin tuskin yhtään paremmin niitä roskia imevät)
linkki
Siellä nuo Seran L- ja F- suodatin sarjat.
I'm #1 so why try harder?