Kalasto jotakuinkin ihan pielessä
Valvoja: Moderaattorit
Kalasto jotakuinkin ihan pielessä
Hei,
Olen pikkuhiljaa, Aqua-webiä seurattuani, tullut siihen tulokseen, että oma kalastoni on jotakuinkin ruhtinaallisen pielessä. Paljon on mennyt akvaarion hoidossa pieleen, mutta jotain on ehkä osunut oikeaan.
Allas on 180 litrainen. Vesi on Helsingin veden, mutta vesiarvoista ei ole sen tarkempaa tietoa. Veden vaihdan kerran viikossa, n 70%. Noin paljon siksi, että akvaariossa on ehkä liikakansoitusta. Ainakin sen perusteella, mitä olen palstaa lukenut. Huoh. Ei auta huokailu, siksi kirjoitan.
Pohjalla on Bilteman hiekkapuhallushiekkaa.
Ja tässä kalasto karmaisevassa kokonaisuudessaan:
10 kardinaalitetraa
1 partamonni
5 kääpiönuoliaista
2 vasamamonnia (luultu katinkultamonneiksi)
5 leopardimonnista
5 kääpiömonnista
3 nuolimonnia
1 avainkirjoahven
2 + 1 hunajarihmakala
2 leväbarbia
Mitä ihmettä teen? Ja minne ihmeessä sijoitan liiat kalat?
Olen pikkuhiljaa, Aqua-webiä seurattuani, tullut siihen tulokseen, että oma kalastoni on jotakuinkin ruhtinaallisen pielessä. Paljon on mennyt akvaarion hoidossa pieleen, mutta jotain on ehkä osunut oikeaan.
Allas on 180 litrainen. Vesi on Helsingin veden, mutta vesiarvoista ei ole sen tarkempaa tietoa. Veden vaihdan kerran viikossa, n 70%. Noin paljon siksi, että akvaariossa on ehkä liikakansoitusta. Ainakin sen perusteella, mitä olen palstaa lukenut. Huoh. Ei auta huokailu, siksi kirjoitan.
Pohjalla on Bilteman hiekkapuhallushiekkaa.
Ja tässä kalasto karmaisevassa kokonaisuudessaan:
10 kardinaalitetraa
1 partamonni
5 kääpiönuoliaista
5 leopardimonnista
5 kääpiömonnista
3 nuolimonnia
1 avainkirjoahven
2 + 1 hunajarihmakala
2 leväbarbia
Mitä ihmettä teen? Ja minne ihmeessä sijoitan liiat kalat?
-
noel.runeberg
- Member

- Sukupuoli: Mies
Minä voin myös tarjota kodin joillekin kaloille tosin riippuen missä asut...
Juu siis asiaan. Kaloja vaan on yksinkertaisesti liikaa.
Kaardinaaliitetrat jos haluat pitää arvostavat lämmintä vettä ja näitä voit huoletta ottaa parikymmentä.
Vasamamonnit kuulemma syövät kasveja. Leväbarbeille liian pieni. Monnisia voit myös ostaa lisää ja kääpiöt haluat ison parven ympärille. En sitten tiedä miten häviävät näkymättömiin tuon kokoisessa.....
Juu siis asiaan. Kaloja vaan on yksinkertaisesti liikaa.
Kaardinaaliitetrat jos haluat pitää arvostavat lämmintä vettä ja näitä voit huoletta ottaa parikymmentä.
Vasamamonnit kuulemma syövät kasveja. Leväbarbeille liian pieni. Monnisia voit myös ostaa lisää ja kääpiöt haluat ison parven ympärille. En sitten tiedä miten häviävät näkymättömiin tuon kokoisessa.....
Monnisfriikki!! 250l
Sekä hölmö koiramme
Get a life or die tryin
Sekä hölmö koiramme
Get a life or die tryin
-
millia
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Ei tuo ole niin paha kunhan toipuu ensijärkytyksestä. Ongelma on lähinnä siinä että lajeja on paljon ja parvikaloilla pienet parvet, mikä taas on sinällään hyvä asia koska kaikkia ei mahtuisi kunnollista parvea. Noh, ei nyt puhuta leviksistä ollenkaan. Ne on selvästi joutuneet väärään osoitteeseen.
Jos olisin sinä, tuolta lähtisi lätkimään ne leväbarbit tietysti, mutta lisäksi vielä kääpiönuoliaiset ja hunajarihmakalat. Perustelut siinä, että kääpiönuoliaiset ovat oikeasti ihan kauheita näykkimään ja monniset ovat oikeasti ihan onnellisen tietämättömiä tästä asiasta = vaara. Lisää perusteluja sillä että jos leväbarbit ja kääpiönuoliaiset lähtee, niin jäljelle jäävistä lajeista ainoastaan hunajarihmakalat ovat kaakkois-aasialaisia, kaikki muut ovat etelä-amerikkalaisia lajeja.
Sitten kalasto onkin aika lailla siinä kunhan hommaat pikkuisen lisää populaa kardinaalitetra ja kääpiömonnisparveen (voit rauhassa tuplata molemmat parvet).
Jos olisin sinä, tuolta lähtisi lätkimään ne leväbarbit tietysti, mutta lisäksi vielä kääpiönuoliaiset ja hunajarihmakalat. Perustelut siinä, että kääpiönuoliaiset ovat oikeasti ihan kauheita näykkimään ja monniset ovat oikeasti ihan onnellisen tietämättömiä tästä asiasta = vaara. Lisää perusteluja sillä että jos leväbarbit ja kääpiönuoliaiset lähtee, niin jäljelle jäävistä lajeista ainoastaan hunajarihmakalat ovat kaakkois-aasialaisia, kaikki muut ovat etelä-amerikkalaisia lajeja.
Sitten kalasto onkin aika lailla siinä kunhan hommaat pikkuisen lisää populaa kardinaalitetra ja kääpiömonnisparveen (voit rauhassa tuplata molemmat parvet).
-
-Tassu-
- Senior Member

- Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit
No jaa, monet monniset kyllä viihtyy ihan hyvin sekaparvissa.
Sulla ei onneksi mitään hirveiksi jättiläisiksi kasvavia ole, vain leväbarbit vaativat lajina isompaa allasta. Monien lajien vesivaatimuksetkin sopivat ihan hyvin yhteen, mutta lämpötilavaatimukseltaan tuossa on kahdenlaisia kaloja, 26-27 asteiseen tai 23-24 asteiseen sopivia. Mikähän veden lämpö nyt on? Myöskin osa pitää virtaavasta, osa seisovammasta vedestä, mutta sehän on vain järjestelykysymys.
Jos haluat pitää kardinaalitetrat ja/tai kääpiönuoliaiset tai nuolimonnit, niiden parvia kannattaa kasvattaa ja muita lajeja karsia vähemmäksi.
Mieti, mikä lajeista on sellainen, josta ehdottomasti et halua luopua. Aletaan sitten sen ympärille rakennella muuta kalastoa. Missään nimessä sinun ei tarvitse kaikista luopua!
Sulla ei onneksi mitään hirveiksi jättiläisiksi kasvavia ole, vain leväbarbit vaativat lajina isompaa allasta. Monien lajien vesivaatimuksetkin sopivat ihan hyvin yhteen, mutta lämpötilavaatimukseltaan tuossa on kahdenlaisia kaloja, 26-27 asteiseen tai 23-24 asteiseen sopivia. Mikähän veden lämpö nyt on? Myöskin osa pitää virtaavasta, osa seisovammasta vedestä, mutta sehän on vain järjestelykysymys.
Jos haluat pitää kardinaalitetrat ja/tai kääpiönuoliaiset tai nuolimonnit, niiden parvia kannattaa kasvattaa ja muita lajeja karsia vähemmäksi.
Mieti, mikä lajeista on sellainen, josta ehdottomasti et halua luopua. Aletaan sitten sen ympärille rakennella muuta kalastoa. Missään nimessä sinun ei tarvitse kaikista luopua!
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
Nöyrä kiitos. Nyt on kai se vaikein askel otettu, kun julkinen tunnustaminen on suoritettu (mauton vertaus, mutta vähän kuin AA-kerhoon olisin liittynyt).
Asun siis Helsingissä (=Helsingin vesi). Ja tuo 180 litran allas on ollut pystyssä lähes 2 vuotta. Sitä ennen minulla oli 54 litrainen, jonka peruja nuo kääpiömonniset ja nuolimonnit ovat. Parvien jämät liittyvät siihen, etten oikein ole tiennyt, mitä parvien viimeisille kaloille tekisin, joten olen paremman puutteessa antanut niiden vain olla.
Selvä. Eli leväbarbit lähtevät pois, siitä on yleinen yhteisymmärrys (tämä on siis oikeasti minulle vielä mysteeri, että miten käytännössä tämä "pois lähteminen" tapahtuu, mutta palataan siihen myöhemin).
Olkoon siis tuleva suunta etelä-amerikka. Silloin poislähtijöiden joukossa olisivat siis vielä kääpiönuoliaiset sekä hunajarihmat. Jäljelle jäisivät:
10 kardinaalitetraa
1 partamonni
5 leopardimonnista
5 kääpiömonnista
3 nuolimonnia
1 avainkirjoahven
Mutta tuo monnispolitiikka vielä. Alunperin mieleni on tehnyt 10 kpl:en parvea kuparimonnisia, mutta olisiko siinä järkeä? Eli pois lähtisivät myös 5 leopardimonnista sekä 5 kääpiömonnista ja tilalle ottaisin x määrän kuparimonnisia?
Kunhan saisin kalaston edes ajatustasolla kuntoon, alan selvittää minne sijoitan "väärät" kalat. Ja minulle on arvoitus, miten kääpiönuoliaiset saadaan kiinni...
Asun siis Helsingissä (=Helsingin vesi). Ja tuo 180 litran allas on ollut pystyssä lähes 2 vuotta. Sitä ennen minulla oli 54 litrainen, jonka peruja nuo kääpiömonniset ja nuolimonnit ovat. Parvien jämät liittyvät siihen, etten oikein ole tiennyt, mitä parvien viimeisille kaloille tekisin, joten olen paremman puutteessa antanut niiden vain olla.
Selvä. Eli leväbarbit lähtevät pois, siitä on yleinen yhteisymmärrys (tämä on siis oikeasti minulle vielä mysteeri, että miten käytännössä tämä "pois lähteminen" tapahtuu, mutta palataan siihen myöhemin).
Olkoon siis tuleva suunta etelä-amerikka. Silloin poislähtijöiden joukossa olisivat siis vielä kääpiönuoliaiset sekä hunajarihmat. Jäljelle jäisivät:
10 kardinaalitetraa
1 partamonni
5 leopardimonnista
5 kääpiömonnista
3 nuolimonnia
1 avainkirjoahven
Mutta tuo monnispolitiikka vielä. Alunperin mieleni on tehnyt 10 kpl:en parvea kuparimonnisia, mutta olisiko siinä järkeä? Eli pois lähtisivät myös 5 leopardimonnista sekä 5 kääpiömonnista ja tilalle ottaisin x määrän kuparimonnisia?
Kunhan saisin kalaston edes ajatustasolla kuntoon, alan selvittää minne sijoitan "väärät" kalat. Ja minulle on arvoitus, miten kääpiönuoliaiset saadaan kiinni...
-
-Tassu-
- Senior Member

Aika monnipitoinen kalasto jää
Ota nyt sitten lisää niitä kardinaalitetroja samalla!
"Poistettavia" kaloja voi tarjota akvaarioliikkeeseen tai yrittää myydä täällä. Nuo kääpiönuoliaiset ja hunajarihmat kelpaisi mullekin![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
"Poistettavia" kaloja voi tarjota akvaarioliikkeeseen tai yrittää myydä täällä. Nuo kääpiönuoliaiset ja hunajarihmat kelpaisi mullekin
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
Pistä ylijäämä kalat tuonne myydään palstalle, suosittelen ma. Varsinkin monniset tuppaa menemään kuin kuumille kiville.
Kuparimonnisia tuonne pohjalle sitten semmoset 10 kipaletta ja kardinaaleja voisit toki ottaa lisää, kun muut kalat ovat enemmän pohjan tuntumassa eläjiä.
Tuon yhden yksinäisen avaimen voisit vaihtaa vaikka johonkin ihanaan (puolueellinen mielipide toki) kääpiöahvenpariin.
Suosittelee:
ruoskirjoahven
keltakääpiöahven
töyhtökääpiöahven
ja täältä lisää
Kuparimonnisia tuonne pohjalle sitten semmoset 10 kipaletta ja kardinaaleja voisit toki ottaa lisää, kun muut kalat ovat enemmän pohjan tuntumassa eläjiä.
Tuon yhden yksinäisen avaimen voisit vaihtaa vaikka johonkin ihanaan (puolueellinen mielipide toki) kääpiöahvenpariin.
Suosittelee:
ruoskirjoahven
keltakääpiöahven
töyhtökääpiöahven
ja täältä lisää
I'm #1 so why try harder?
-
-Tassu-
- Senior Member

Re: Kalasto jotakuinkin ihan pielessä
Kuparimonninen sopisikin paremmin tuohon lämpimään veteen, jota kardinaalitetra ja avainkirjoahven vaatii. Jossain liikkeessä voisi yrittää vaihtaa nykyiset monniset niihin.
Eli, tämän hetkinen kalasto on:
10 kardinaalitetraa -> näitä lisää!
1 partamonni -> ok
5 kääpiönuoliaista -> myy pois tai osta toinen akvaario
2 vasamamonnia (luultu katinkultamonneiksi) -> vähän rajoilla..
5 leopardimonnista -> nämä..
5 kääpiömonnista ->.. ja nämä vaihtuvat kuparimonnisiin
3 nuolimonnia -> itse möisin tästä porukasta pois, tai sitten lisää
1 avainkirjoahven -> ok
2 + 1 hunajarihmakala -> myyntiin tai kääpiönuoliaisten kanssa toiseen
2 leväbarbia -> äkkiä myydään/lahjoitetaan palstalle!
Miltäs kuulostaa tämä:
1 avainkirjoahven
20 kardinaalitetraa
1 partamonni
10 kuparimonnista
toinen parvi jotain muuta tetralajia (esim. intiaaninsulka tai tapparakalat toisivat elämää myös pintakerroksiin)
Lämpötila n. 26 astetta, pH 6,5-7
Eli, tämän hetkinen kalasto on:
10 kardinaalitetraa -> näitä lisää!
1 partamonni -> ok
5 kääpiönuoliaista -> myy pois tai osta toinen akvaario
2 vasamamonnia (luultu katinkultamonneiksi) -> vähän rajoilla..
5 leopardimonnista -> nämä..
5 kääpiömonnista ->.. ja nämä vaihtuvat kuparimonnisiin
3 nuolimonnia -> itse möisin tästä porukasta pois, tai sitten lisää
1 avainkirjoahven -> ok
2 + 1 hunajarihmakala -> myyntiin tai kääpiönuoliaisten kanssa toiseen
2 leväbarbia -> äkkiä myydään/lahjoitetaan palstalle!
Miltäs kuulostaa tämä:
1 avainkirjoahven
20 kardinaalitetraa
1 partamonni
10 kuparimonnista
toinen parvi jotain muuta tetralajia (esim. intiaaninsulka tai tapparakalat toisivat elämää myös pintakerroksiin)
Lämpötila n. 26 astetta, pH 6,5-7
-Tassu- !
Ensimmäinen vastauksesi meni hieman ristiin kirjoitukseni kanssa (nukkumaanmenohässäkkä tässä samalla). (Enkä osaa muuten vielä lainata tekstiä.)
Mutta siis akvaarion lämpötila on 25 astetta. Menettelee siis jonkinlaisena kompromissina.
Kysyit hyvän kysymyksen: mitä itse toivoisin tai mistä en haluaisi luopua. Kala, josta kaikkein vähiten pidän, on tuo avainkirjoahven. Eniten pidän hunajarihmoista. Hunajarihmat, kardinaalitetrat sekä monniset ovat lempikalojani. Mitä, jos siitä lähtisi rakentamaan kalastoa?
Olen pahoillani, että ajatuksenjuoksuni menee näin epäloogisesti. Mutta olen tosiaan kateissa tämän kaiken kanssa.
Ensimmäinen vastauksesi meni hieman ristiin kirjoitukseni kanssa (nukkumaanmenohässäkkä tässä samalla). (Enkä osaa muuten vielä lainata tekstiä.)
Mutta siis akvaarion lämpötila on 25 astetta. Menettelee siis jonkinlaisena kompromissina.
Kysyit hyvän kysymyksen: mitä itse toivoisin tai mistä en haluaisi luopua. Kala, josta kaikkein vähiten pidän, on tuo avainkirjoahven. Eniten pidän hunajarihmoista. Hunajarihmat, kardinaalitetrat sekä monniset ovat lempikalojani. Mitä, jos siitä lähtisi rakentamaan kalastoa?
Olen pahoillani, että ajatuksenjuoksuni menee näin epäloogisesti. Mutta olen tosiaan kateissa tämän kaiken kanssa.
-
-Tassu-
- Senior Member

Hunajarihmat ovat myös mun lemppareita
Ihan hyvällä menestyksellä olen pitänyt niitä yhdessä partiksen ja kardinaalitetrojen kanssa, tosin allas oli vain 100-litrainen.
No siis:
1+2 hunajarihmakalaa (toinenkin pariskunta tai 1-2 naarasta lisää voisi mennä tuon kokoiseen)
1 partamonni
6-8 kääpiönuoliaista
8-10 kuparimonnista
20 kardinaalitetraa
Ei mikään biotooppi, mutta kivoja kaloja kaikki
Jos kuparimonniset vaihtaa johonkin pieniin nuoliaisiin ja/tai piikkisilmiin, voisi lämpötilan nostaa 26-27 asteeseen. pH ja kovuus kannattaa testata, mutta Helsingissä käsittääkseni aika lailla sopiva noille.
No siis:
1+2 hunajarihmakalaa (toinenkin pariskunta tai 1-2 naarasta lisää voisi mennä tuon kokoiseen)
1 partamonni
6-8 kääpiönuoliaista
8-10 kuparimonnista
20 kardinaalitetraa
Ei mikään biotooppi, mutta kivoja kaloja kaikki
Sittenhän voisit vaihtaa kuparimonniset esim. helmimonnisiin. Kestävät hyvin korkeita lämpötiloja, koska lämpöä sinun pitää nostaa mielummin 26:n asteen paremmalle puolelle jos haluat pitää rihmakalat tyytyväisinä.musstikka kirjoitti:(...) Eniten pidän hunajarihmoista. Hunajarihmat, kardinaalitetrat sekä monniset ovat lempikalojani. Mitä, jos siitä lähtisi rakentamaan kalastoa?
(...)
Tokikin monnisten lämmönsietokyvystä on ollut paljon keskustelua ja ilmeisen hyvin ne tuntuvat kestävän korkeita lämpötiloja, vaikka aika monen lämpöhaarukan maksimina on mainittu 26 astetta.
Kyllä siis kuparimonninenkin tuolla käy, mutta se tuskin tulee ainakaan kutemaan. Helmimonnisen voisit saada kutemaan lämpimässäkin. (joo, eihän se pakollista ole, mutta mukavaa)
Miten olisi sitten sellainen kalasto esitys:
Hunajarihma haaremi 1k+3n
kardinaalitetroja 20-25
kupari(tms)monnisia 10-15
partis
edit. olen hidas kirjoittamaan h-i-d-a-s
I'm #1 so why try harder?
Katsopa tekstistä yläoikealle, siellä on "Lainaa"-painike - siitä kun klikkaa niin tämä tekstinpätkä on valmiina seuraavassa viestissäsimusstikka kirjoitti:-Tassu- !
Kivat kalasuunnitelmat!
-
-Tassu-
- Senior Member

Ja halutessaan tekstiä voi editoida leikkaamalla ylimääräistä pois ymFisumamma kirjoitti:Katsopa tekstistä yläoikealle, siellä on "Lainaa"-painike - siitä kun klikkaa niin tämä tekstinpätkä on valmiina seuraavassa viestissäsimusstikka kirjoitti: (..klip-klip..) (Enkä osaa muuten vielä lainata tekstiä.)![]()
Kivat kalasuunnitelmat!
Täällä on sellainen osio kuin "Testi ja räpellykset", jossa voi kokeilla erilaisia toimintoja ja saada hyviä neuvoja toisilta käyttäjiltä.
Hurraa, tämä rouva oppi lainaamaan! Kiitos Fisumamma pikakurssista. On se jännä, kun pitää ensin miettiä ja murehtia vuoden verran tätä kalastoasiaa ja sitten lopulta tarttuu toimeen ja alkaa kirjoittamaan, kun ei kotihässäkän vallitessa ehdi keskittyä uusien asioiden opiskeluun-Tassu- kirjoitti:
1 partamonni
6-8 kääpiönuoliaista
8-10 kuparimonnista
20 kardinaalitetraa
Ei mikään biotooppi, mutta kivoja kaloja kaikkiJos kuparimonniset vaihtaa johonkin pieniin nuoliaisiin ja/tai piikkisilmiin, voisi lämpötilan nostaa 26-27 asteeseen. pH ja kovuus kannattaa testata, mutta Helsingissä käsittääkseni aika lailla sopiva noille.
-Tassu- Tuo sinun ehdotus tuntuu tällä lyhyellä miettimisellä eniten omimmalta. Mutta seuraavaksi mietin nyt tätä tosiaan rauhassa, sillä tarkoitus ei ole mennä ojasta allikkoon vaan oikeasti parantaa kalojen elämää sekä saada sekametelisoppa selkeämmäksi.
-
Taju
- Advanced Member

Mitäs mautonta tuossa on? Anonyymit Akvanistit...musstikka kirjoitti:Nöyrä kiitos. Nyt on kai se vaikein askel otettu, kun julkinen tunnustaminen on suoritettu (mauton vertaus, mutta vähän kuin AA-kerhoon olisin liittynyt).
Mielestäni tuo sinun tilanteesi ei ole ollenkaan pahimmasta päästä, koska kalat ovat pääsääntöisesti vesiarvoiltaan yhteensopivia. Täältä ääni monnisille, isolle kardinaaliparvelle ja avainkirjoahvenparskunnalle. Omat avaimeni ovat ainakin varsin ihastuttavaa väkeä!
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
-
Mari Kurki
- Elite Member

Mä en jättäisi sekä kääpiönuoliaisia, että monnisia tuonne pohjalle. Kääpiönuoliaistenkin on todettu napsivan monnisten silmiä ja näykkivän muutenkin.
Minä suosittelen seuraavaa:
Hunajarihmahaaremi
10 - 15 kuparimonnista
30 kardinaalitetraa
ne vasamamonnit ja nuolimonniset voivat ihan hyvin jäädä.
Hunajarihmahaaremi
10 - 15 kuparimonnista
30 kardinaalitetraa
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Taju: Joo, aloitetaan aina kirjoittaminen: "Hei, olen se ja se ja olen riippuvainen akvaariosta!"
Jostakin syystä mielikuvani avainkirjoahvenista on perin _tylsä_. En tiedä, onko minulla vain käynyt huono tuuri, mutta minulla ollut pariskunta (ja enää siis jäljellä on vain toinen) ei sytyttänyt minussa hehkua avaimia kohtaan. Pyydän ymmärrystä kaikilta avaimiin ihastuneilta ja korostan, että tämä on ihan yksittäinen mielipide, tiedän, miten sydänjuuriaan myöten ne voivat ihastuttaa.
Toinen kysymys: miten se partamonni, eikö se kuitenkin voisi jatkaa oloaan tuolla? Eli laittaisin sen ehdottamasi listan jatkoksi. Mutta muuten tuolla linjalla itsekin kernaasti olisin siis
Kolmas kysymys: onko hunajarihmahaaremi 1 + 2 vai sopisiko mielestäsi enemmänkin? Jos sopisi, niin millaisella kokoonpanolla?
Vasamamonnien kanssa olen pärjännyt ihan mukavasti eikä reikäsiä kasveja ole näkynyt.
Ainahan nämä kalastopähkäilyt ovat tällaisia - ajatuksien kehittelyjä pikku hiljaa...
Jostakin syystä mielikuvani avainkirjoahvenista on perin _tylsä_. En tiedä, onko minulla vain käynyt huono tuuri, mutta minulla ollut pariskunta (ja enää siis jäljellä on vain toinen) ei sytyttänyt minussa hehkua avaimia kohtaan. Pyydän ymmärrystä kaikilta avaimiin ihastuneilta ja korostan, että tämä on ihan yksittäinen mielipide, tiedän, miten sydänjuuriaan myöten ne voivat ihastuttaa.
Mari: Kun nyt kerran olen ottanut täysin rehellisen linjan näissä vastauksissani kaikessa karmeudessaan, niin tärkein syy, miksi haluaisin pitää kääpiönuoliaiset on se, etten voi kuvitellakaan saavani niitä ikinä tai koskaan kiinni! Eli mikäli joku tulee ne henkilökohtaisesti kalastamaan altaastani, niin ilmaiseksi saa 5 kpl (Itä-Helsinki), voin poistaa kasvit ja kannot sekä vähentää vettä mikäli siitä on apua...Mari kirjoitti:Mä en jättäisi sekä kääpiönuoliaisia, että monnisia tuonne pohjalle. Kääpiönuoliaistenkin on todettu napsivan monnisten silmiä ja näykkivän muutenkin.
Hunajarihmahaaremi
10 - 15 kuparimonnista
30 kardinaalitetraa
Toinen kysymys: miten se partamonni, eikö se kuitenkin voisi jatkaa oloaan tuolla? Eli laittaisin sen ehdottamasi listan jatkoksi. Mutta muuten tuolla linjalla itsekin kernaasti olisin siis
Kolmas kysymys: onko hunajarihmahaaremi 1 + 2 vai sopisiko mielestäsi enemmänkin? Jos sopisi, niin millaisella kokoonpanolla?
Vasamamonnien kanssa olen pärjännyt ihan mukavasti eikä reikäsiä kasveja ole näkynyt.
Ainahan nämä kalastopähkäilyt ovat tällaisia - ajatuksien kehittelyjä pikku hiljaa...
-
vuosaari78
- Junior Member

Itä-Helsingistä akvanisti ilmoittautuu vapaaehtoiseksi pelastamaan (vaikka itse haavimaan) leväbarbit 500L altaaseen, kunhan se täysin valmistuu
. Kyllä se on aluksi hitonmoinen homma noiden sekametelisoppien kanssa. Omani oli tämmöinen, kun altaan mukana tuli:
2 partamonnia (uros ja naaras)
5 kardinaalitetraa
2 kardinaalikalaa
1 kääpiörihmakala naaras
3 tiikeribarbia
1 leväbarbi
2 piikkisilmää
Onneksi aqua-webin akvaristit riensivät sankoineen kalojen pelastukseen
.
Tsemppia kalasopan selvittelyyn. Minä annan myös ääneni avaimesta luopumiseen ja tilalle ehdottomasti Rusoja!!
2 partamonnia (uros ja naaras)
5 kardinaalitetraa
2 kardinaalikalaa
1 kääpiörihmakala naaras
3 tiikeribarbia
1 leväbarbi
2 piikkisilmää
Onneksi aqua-webin akvaristit riensivät sankoineen kalojen pelastukseen
Tsemppia kalasopan selvittelyyn. Minä annan myös ääneni avaimesta luopumiseen ja tilalle ehdottomasti Rusoja!!
500L + 250L + 160L +40L
-
Taju
- Advanced Member

Hei, olen Tanja ja olen akvaNisti...
Juu, avaimethan ovat kyllä nösöimmästä päästä koko kirjoahvensukua, joten saattavat käydä tylsiksi, jos kaipaa liikettä altaaseen. Itse olen mieltynyt tähän myös siksi, että vaikka kalalla on jo vähän kokoa, ei ole liikaa luonnetta seura-akvaarioon.
Kyllä hunajarihmakalakin kuuluu suosikkeihin aivan ehdottomasti. Tuon kokoiseen altaaseen menisi varmaan koiraan kaveriksi kolme-neljä naarasta. Nämä ovat kanssa aika säyseää sakkia.
Ja kyllä se partiskin tuolla menee polskuttaa monnisten kaverina.
Juu, avaimethan ovat kyllä nösöimmästä päästä koko kirjoahvensukua, joten saattavat käydä tylsiksi, jos kaipaa liikettä altaaseen. Itse olen mieltynyt tähän myös siksi, että vaikka kalalla on jo vähän kokoa, ei ole liikaa luonnetta seura-akvaarioon.
Kyllä hunajarihmakalakin kuuluu suosikkeihin aivan ehdottomasti. Tuon kokoiseen altaaseen menisi varmaan koiraan kaveriksi kolme-neljä naarasta. Nämä ovat kanssa aika säyseää sakkia.
Ja kyllä se partiskin tuolla menee polskuttaa monnisten kaverina.
-
vuosaari78
- Junior Member

Noista hunajarihmoista oli pakko ruveta omaa kokemusta kirjottamaan. Itselläni on 180 litraisessa hunajarihmapariskunta. No uros rakenteli sitten kuplapesän ja olihan sinne sitten kutukin ilmestynyt
.
Nyt poikaset ovat kuoriutuneet ja hunajarihmakala uros puolustaa poikasia pesässä aivan kauhealla raivolla
. Uros ei päästä muita kaloja lähellekään vaan ajaa muut kalat toiseen päähän. Yllätyin itse tästä, koska luulin tosiaan, että hunajat ovat rauhallisia kaloja. Oikeastaan tuo toisten kalojen ajaminen (kardinaalitetroja, monnisia, taistelukala ja töyhtökääpiöahven pariskunta) alkoi jo kuplapesän rakennusvaiheessa.
Nyt poikaset ovat kuoriutuneet ja hunajarihmakala uros puolustaa poikasia pesässä aivan kauhealla raivolla
-
Taju
- Advanced Member

OT:n OT, mutta niinhän ne sanoo, että nimi on enne...vuosaari78 kirjoitti:Taju kirjoitti:Hei, olen Tanja ja olen akvaNisti...![]()
.
Hei kaima, oli pakko OT:tata, mutta luin viestiäsi tässä yöntunteina ja ajattelin että mistä se tiesi, että mun nimi on Tanja ja olen....Ahaa syttyi lamppu kaima akvanistihan se siellä.
Re: Kalasto jotakuinkin ihan pielessä
Tarina jatkuu:
Olen saanut ilokseni järjestettyä jatkosijoituspaikan leväbarbeille, avaimelle sekä kääpiönuoliaisille! (Kiitos kaikille anonyymeille Akvanisteille!)
Eli jäljelle jäisivät (akvan koko siis 180 l):
10 kardinaalitetraa
1 partamonni
5 leopardimonnista
5 kääpiömonnista
3 nuolimonnia
2 + 1 hunajarihmakala
Eli tästä pitäisi jatkaa eteenpäin.
Kardinaalitetroista
-Lisää kardinaalitetroja, montako niitä olisi yhteensä uudessa kalastossani?
Monnisista:
-Monniset (leopardit 5 kpl ja kääpiömonniset 5 kpl) ovat kaikki vähintään 3 vuotta minulla olleita. Olen pikku hiljaa kallistumassa ehkäpä mieluummin helmimonnisiin kuin kuparimonnisiin, sillä lämpötilaa on kaiketi tarpeen ruuvata huniksia ajatellen ylöspäin? (Nyt siis 25 astetta.) Ja ajattelin, että ehkäpä voisin ottaa monnisten joukon jatkoksi helmimonnisia, viihtyvät ymmärtääkseni sulassa sovussa eri monniset? Ja pikku hiljaa, kun leopardit vähenevät, täydentäisin helmimonnisten parvea? Miltä kuulostaa? Ja montako helmimonnista ottaisin?
Olisiko se kalasto sitten siinä? Pitkässä juoksussa siis:
xx kardinaalitetraa
1 partamonni
xx helmimonnista
xx hunajarihmakaloja
Kääpiönuoliaisten kiinniottaminen?
Olen haulla lukenut ja lukenut erilaisia vihjeitä kalojen pyydystämiseen. Kääpiönuoliaisia on varmaan paras yrittää pyydystää pulloansaan (muovipullosta yläosa irti ja väärinpäin sisään, herkkupala houkuttimeksi ja kivi painoksi) vai osaako joku kertoa jonkin muun konstin? Altaassa on tietysti todella runsaasti kasveja...
Olen saanut ilokseni järjestettyä jatkosijoituspaikan leväbarbeille, avaimelle sekä kääpiönuoliaisille! (Kiitos kaikille anonyymeille Akvanisteille!)
Eli jäljelle jäisivät (akvan koko siis 180 l):
10 kardinaalitetraa
1 partamonni
5 leopardimonnista
5 kääpiömonnista
3 nuolimonnia
2 + 1 hunajarihmakala
Eli tästä pitäisi jatkaa eteenpäin.
Kardinaalitetroista
-Lisää kardinaalitetroja, montako niitä olisi yhteensä uudessa kalastossani?
Monnisista:
-Monniset (leopardit 5 kpl ja kääpiömonniset 5 kpl) ovat kaikki vähintään 3 vuotta minulla olleita. Olen pikku hiljaa kallistumassa ehkäpä mieluummin helmimonnisiin kuin kuparimonnisiin, sillä lämpötilaa on kaiketi tarpeen ruuvata huniksia ajatellen ylöspäin? (Nyt siis 25 astetta.) Ja ajattelin, että ehkäpä voisin ottaa monnisten joukon jatkoksi helmimonnisia, viihtyvät ymmärtääkseni sulassa sovussa eri monniset? Ja pikku hiljaa, kun leopardit vähenevät, täydentäisin helmimonnisten parvea? Miltä kuulostaa? Ja montako helmimonnista ottaisin?
Olisiko se kalasto sitten siinä? Pitkässä juoksussa siis:
xx kardinaalitetraa
1 partamonni
xx helmimonnista
xx hunajarihmakaloja
Kääpiönuoliaisten kiinniottaminen?
Olen haulla lukenut ja lukenut erilaisia vihjeitä kalojen pyydystämiseen. Kääpiönuoliaisia on varmaan paras yrittää pyydystää pulloansaan (muovipullosta yläosa irti ja väärinpäin sisään, herkkupala houkuttimeksi ja kivi painoksi) vai osaako joku kertoa jonkin muun konstin? Altaassa on tietysti todella runsaasti kasveja...