Auttakaa muita ja mua valaisemaan akvaario

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
AfterEight
Starting Member
Starting Member

Auttakaa muita ja mua valaisemaan akvaario

Viesti Kirjoittaja AfterEight »

Tervepä terve!
Oon noin parin kuukauden ajan vahdannut tuota omaa (Juwelin 240l Rio) pönttöä ja tullut siihen lopputulokseen että nuo Juwelin omat putket kellertää liikaa ja tuntuu tehottomilta, eli tuo valo ei ole sellanen kun haluan...yritin saada niihin tehoa lisää lisäämällä kumpaankin juwelin omat heijastimet mutta eipä tuo paljon muuttanut asiaa. Tuntuu että tuo K-raudan puhallushiekkakin on melko kellertävää...tai sit mulla on korvienvälissä jotakin keltaista ;)
Tässä mun pönttö
Olis kiva saada enemmän sinistä/luonnolista valoa ja tehoa niin ja tottakai että nuo kasvitkin kasvais 

Tuossa on pari hienoa esimerkkiä: (varmaan mahdotonta saada tuollainen valoteho kahdella loisteputkella mutta sinnepäin ainakin)
http://www.akvaristi.fi/images/interzoo ... io%204.jpg
http://www.akvaristi.fi/images/interzoo ... io%202.JPG
Nyt mulla on juwelin omat röörit kiinni, daylight takana ja warmlight edessä, olen yrittänyt seurata näitä kirjotuksia täällä mutta kun ei tiedä millälailla eri putket valaisee.

Tuossa on tottakai hyvä linkki http://saurama.aqua-web.org/ mutta kun noista putkista ei tiedä mikä niistä on kuinka kasviystävällinen/ levä.

Olisi kiva jos voisitte laittaa kuvia ja kokemuksia millälailla esim.teidän ehdottamanne putki(tai mikä muu valolähde) valaisee teidän omaa/tai jonkun muun allasta 
Onko teillä ehdotuksia?
Vihe90
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Vihe90 »

No sylvania aquastar on ainakin tollanen kirkas, sinertävä valo.
Ittelläni 2 kappaletta noita 120-litraisessa, ja olen tyytyväinen.
Kasvit tykkää ja omistaja.. [;)]
Jotkut väittävät aquastarien kasvattavan leviä, mutta itselläni ei juuri muu levä, kuin vihertäplä kasva kasvien lehdillä, mutta sitähän onkin melkeen mahdoton välttää. :roll:
AfterEight
Starting Member
Starting Member

Vihe90 kirjoitti:No sylvania aquastar on ainakin tollanen kirkas, sinertävä valo.
Jotkut väittävät aquastarien kasvattavan leviä, mutta itselläni ei juuri muu levä, kuin vihertäplä kasva kasvien lehdillä, mutta sitähän onkin melkeen mahdoton välttää. :roll:
Laitetaampa heti korvantaakse tuo Sylvania aquastar:)
Räähkä
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Räähkä »

Ne Juwelin omat putket ovat tosiaan kamalan väriset. Ei muuta kuin vaihdat putket, niin sillä siitä selviää. Minä ostin jotain päivänvaloputkia, mutta en muista valmistajaa.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Vihe90 kirjoitti:Jotkut väittävät aquastarien kasvattavan leviä, mutta itselläni ei juuri muu levä, kuin vihertäplä kasva kasvien lehdillä, mutta sitähän onkin melkeen mahdoton välttää. :roll:
Jaa, minulla on käytännössä levätön (leväongelmaton) akvaario Aquastareilla ja kasvit voivat hyvin. Se väri vain on kammottava luonnollisen valon diggarille. En olisi ikinä ostanut sellaisia, mutta ne tulivat akvaarion mukana. Yllätyin niitten toimivuudesta muutoin. Tosin täysvärisilläkin putkilla on kasvit voineet hienosti.
sardiini_85
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sardiini_85 »

Osram Skywhite on myös hyvä. Ja 36 wattinenkin maksaa alle kympin.
"Se on makuasia" Sanoi mäyrä, kun muniaan nuoli.
AfterEight
Starting Member
Starting Member

sardiini_85 kirjoitti:Osram Skywhite on myös hyvä. Ja 36 wattinenkin maksaa alle kympin.
Joo noita Osramin Skywhiteja kehutaan täällä. Taitaa kasvitkin niistä tykätä?
Noita ei taida ihan lähimmästä marketista löytyä?
sardiini_85
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sardiini_85 »

Minä en löytänyt niitä ainakaan karkkilasta mistään, mutta sähköliike tilasi niitä. Eikä veloittanut sen enempää kuin putki maksoi. Ne kun saavat ne muun kuorman mukana. Kannattaa kysellä lähimmistä sähköliikkeistä. :D
"Se on makuasia" Sanoi mäyrä, kun muniaan nuoli.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Vihe90 kirjoitti:No sylvania aquastar on ainakin tollanen kirkas, sinertävä valo.
Sylvanian putkea mollataan jonkinverran, mutta kasvien ja levän kannalta se on ihan hyvä. Värisävy vain ei yksinään ole kovin hyvä. Mielestäni Sylvania Aquastar 10000K ei ole kovin sininen sävyltään (ennemmin vaikuttaa punaiselta, vaikka spektrissä onkin sinistä):
Kuva
ja Osram Sky White 8000K taas on enemmäin sinisen ja vihreän sävyinen:
Kuva
yhdistelmä toimii hienosti, värisävy on mielestäni mainio. Kannattaa koittaa.
AfterEight
Starting Member
Starting Member

Joo niin mä teenkin, taidampa yhdistää Osram skywhiten ja sylvanian...Tulos varmasti paljon parempi kun nykyinen :D

Kiitti kaikille vastauksista!
saurama
Valopää
Valopää

Re: Auttakaa muita ja mua valaisemaan akvaario :)

Viesti Kirjoittaja saurama »

AfterEight kirjoitti:Olis kiva saada enemmän sinistä/luonnolista valoa ja tehoa niin ja tottakai että nuo kasvitkin kasvais 
Philips 965 (tai minkä hyvänsä muun merkin 6500-Kelvininen 9-sarjan väritoistolla oleva) on hyvä ratkaisu, jos haluat luonnollista värien toistuvuutta ja "sinertävää raikkautta". Mikäli sen alla vielä maisema näyttää liian kellertävältä niin siihen on kaksi syytä. Joko vesi on kellertävää eikä väritöntä (kannot värjäävät joskus paljon ja kauan) tai sitten maisemassasi ei vain ole muita kuin vihertäviä ja kellertäviä sävyjä (kuvan perusteella näytti vähän siltä).

Aquastar, Aquarelle ym. noin 10000K violetit akvaarioputket ovat sitten askel vielä pidemmälle, mutta niiden kanssa ei voida puhua mistään luonnollisuudesta. Sekä 965 että Aqua...:t ovat toimia vihannesten kanssa. Oikea lannoitus ja hiilidioksidin lisäys ovat yleensä paljon kriittisempiä kuin valon spektri kasvien viihtymiselle.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
viherparta
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja viherparta »

Supra-lux ja nominal tx putkien yhdistelmä tarjoaa tuon kaltaisen kirkkauden. Seuraavassa kuvassa allas, jossa 1x nominal tx + 2x supra-lux:
http://www.elisanet.fi/kameli/kuvat/11032007(001).jpg
Tällä valaistuksella myös kasvit kasvavat mukavasti.
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS

Viesti Kirjoittaja Micke »

Kerroppa minkä tehoiset putket sinun akvaariossasi on nyt tällä hetkellä?

240litraisen valaiseminen 2:lla putkella ei ole hyvä kasvien kannalta.
Tarvitset ainakin kolmannen putken niin pääset parempiin tuloksiin kasviesi kanssa.

2x30W => 0,25W/litra, 2x36W=> 0,3 W/litra tai 2x38W=>0,32W/litra.

Ihan sitten noista putkivalinnoista sen verran että eri putkista tulee erilaisia määriä valoa. Listaan tähän hieman esimerkkejä. Nuo lm eli lumenit varsinaisesti valaisee sitä akvaariota ei watit.

36W loisteputkien valomääriä.
Philips Aquarelle 2450lm
Sylvania Aquastar 2200lm
Osram 865 3250lm
Osram Skywhite 2900lm
Osram Biolux/965 2300lm

Eli tuosta 865-sarjalaisesta tulee paljon valoa ja Aquastarista tulee sitten hieman vähemmän.

Eli jos on 2kpl 865-loisteputkea niin samaan valaistustulokseen päästään kolmella Aquastarilla.
Valojen värit ovat erilaiset 10000K ja 6500K. Aquastarin värintoisto on todella huono 48 kun taas (xx-sarjalaisilla on aina yli 80:n.

Eli kuten Samu tuossa yllä mainitsi niin ei Aquastarin valossa akvaario näytä ollenkaan luonnolliselta. Huomioitavaa on kuitenkin se että se miltä akvaario tuntuu katsojasta on pitkälti siitä kiinni mihin on tottunut.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Tässaä vähän lumeneita pitemmälle menevä keskustelu. Mm. Photosynthetic Active Radiation mainittuna, jota voisi tavallaan verrata 'lumeniksi kasvin silmin'.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=68805
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Muuten vinkkinä vaan, että itse ostin Sylvania aquastar putket suoraan sähköliikkestä 8 eur/kpl eli lähes puolet halvemmalla kuin akvaarioliikkeissä. [;)]
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Saima
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Saima »

Ahdistaa!

Aion itse hankkia JuwelRio240.
Nuo valoasiat mietityttää.
Käykö tuo Osram 865 sarjainen Juweliin?
Kuinka paljon heijastimet lisää valoa? Puolet enemmän vai 1/3 enemmän?

Tuntuu niin älyttömältä kun alas tulee maksamaan niin paljon, sitten valoa ei ole riittävästi.
Mikä se riittävästi oikein on?
Sitä, että juuri mikään ei kasva vai sitä, että kaikkein vaativimmat kasvit eivät kasva?
Ne lannotteet ja hiilarit voi hankkia, mutta sille valokannelle ei oikein voi tehdä mitään. Minä kun nimenomaan haluan kalusteakvan.
Olisin todella pettynyt jos joutuisin myöhemmin hankkimaan uudet valaisimet valokannen tilalle, koska siinä tapauksessa olisin alusta asti voinut kastata altaan osaosalta.
Micke
Advanced Member
Advanced Member

Käykö tuo Osram 865 sarjainen Juweliin?
Kyllä käy jos loisteputki on saman mittainen ja -tehoinen.

Kuinka paljon heijastimet lisää valoa?
Heijastimet ei lisää valoa yhtään, ne heijastaa/suuntaa valoa paremmin akvaarioon.

Mikä se riittävästi oikein on?

HYVÄ VALAISTUS => Loisteputkitehoa 0.35-0,5 W/litra akvaariossa.
Kasvaa suurin osa kasveista tuolla välillä jos loisteputket ovat noin 10cm päässä veden pinnasta.
tinzue
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja tinzue »

Itse olen pitänyt samoisessa 240 litraisessa kahta aquastaria, ja miettinyt että miten saisin akvaarioon kolmannen putken... Mutta minunko ei tarvitsisi hankkia kolmatta, jos vaihtaisin nykyiset kaksi putkea Osram 865:ksi? Jos asia todella menee noin, säästyn paljolta pään vaivalta!
Saima
Starting Member
Starting Member

tinzue kirjoitti:Mutta minunko ei tarvitsisi hankkia kolmatta, jos vaihtaisin nykyiset kaksi putkea Osram 865:ksi? Jos asia todella menee noin, säästyn paljolta pään vaivalta!
Niinpä...

Ei tämä nyt niin yksinkertaista taida olla. Yritin lukea lisää tietoa ja menin aivan sekaisin.
Äsken kirjoitettiin valomääristä, mutta onko niissä nyt riittävästi oikeaa sävyä kasveille ( sinistä ja punaista)?

Eli onko tämä Osram 865 ratkaisu?

Tinzue, kasvavatko kasvisi huonosti? Minulle tarjotaan sylvania aquastar 38 W
Saima
Starting Member
Starting Member

Mistäköhän löytyisi taulukoita, että voisi katsoa noita pur arvoja
Micke
Advanced Member
Advanced Member

Kokeile tutustua tähän sivustoon:
http://www.aquabotanic.com/lightcompare.htm

Purreista ja parreista piittaamatta hyvä mitoitus tehon on tuo W/litra vettä kun puhutaan loisteputkivaloista jotka ovat sijoitettu akvaarion päälle noin 5-10cm korkeutaeen vedenpinnasta.
0,35-0,50 W/ litra on hyvä ja jos "parempaa" halutaan niin lisätään loisteputkia.

Levien kasvun saa aikaiseksi vain se että akvaariossa on niille otolliset olosuhteet...eli jotain hieman pielessä.

Monta kertaa kun olen näitä valaisin keskusteluja lueskellut niin on tullut mieleeni että miksei kaikki ole sähkäreitä.. on se vaan niin hyvä kun voi lisätä valaisimeen valotehoa miten haluaa kun on sähkäri. Eli tein itselle 2x30W => 3x36W eli valoteho nousi noin 180%:a eikä sitä ole vieläkään liikaa 300 litraiseen akvaarioon.
Saima
Starting Member
Starting Member

Micke kirjoitti: Monta kertaa kun olen näitä valaisin keskusteluja lueskellut niin on tullut mieleeni että miksei kaikki ole sähkäreitä..
Niin, minulle riittäisi sekin,että olisi naimisissa sellaisen kanssa tai veli, lanko tai edes auttavainen naapuri olisi sähkäri... :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”