Kääpiökyynel ei pysy pohjassa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Kääpiökyynel ei pysy pohjassa

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Ostin akvaarioliikkeestä ihastuttavaa kääpiökyyneltä (hemianthus callitrichoides). En tiedä oliko vikatikki irrotella se lasivillasta jossa se oli kasvatettu ja istuttaa hiekkapohjaan lähestulkoon yksitellen (arvatkaa kauanko kesti kahden potin istuttaminen :| ), mutta ainakaan se ei nyt pysy millään pohjassa vaan löytyy vuorokauden sisään uudelleenistutuksesta pintakasvillisuuden joukosta. Millä ilveellä olette saaneet sen juurtumaan?!
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Varmaan nyt lämmittää hirmuisesti kun kerron että Hemianthusta ei kannata hajottaa kuin korkeintaan pariin osaan juurikin tuon istuttamisongelman takia. Mä olen istuttanut sen yleensä niin, että olen kaivanut pienen kuopan hiekkaan, painanut Hemianthuksen siihen ja kaatanut hiekkaa keon päälle. Kädellä huljuttelemalla olen varovasti sitten pöllyttänyt liiat hiekat sen päältä pois.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Mari kirjoitti:Varmaan nyt lämmittää hirmuisesti kun kerron että Hemianthusta ei kannata hajottaa kuin korkeintaan pariin osaan juurikin tuon istuttamisongelman takia. Mä olen istuttanut sen yleensä niin, että olen kaivanut pienen kuopan hiekkaan, painanut Hemianthuksen siihen ja kaatanut hiekkaa keon päälle. Kädellä huljuttelemalla olen varovasti sitten pöllyttänyt liiat hiekat sen päältä pois.
Juu lämmittää, suorastaan kuumottaa :mrgreen: . Enpä hoksannut, kun se villa on niin epämiellyttävää ettei tullut mieleenkään laittaa sitä altaaseen. Onkohan peli menetetty? Saako sitä enää millään juurtumaan? Kääpiönuoliaisia pahempia pohjanpöllyyttäjiä altaassa ei asustele.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Eikun siis kyllä se villa pitää pois ottaa, mutta sitä itse kasvituppoa ei kannata hajottaa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Ahaa, no nämä kyyneleet kasvoivat niin erillään sen villan sisällä että kasvipotti hajosi siinä ihan käsiin kun villaa irrotti - kuinka varovasti tahansa sen tekikin. Siinä sitä aikaa juuri kului.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Kääpiökyyneleen voi istuttaa yksitellen, mutta akvaariossa ei silloin kannata olla myllääviä kaloja (monniset, plekot, monnit yms.). Itse olen istutellut kasvia pinseteillä, muutama pätkä kasvia pinsetteihin ja sitten vain painetaan ne osittain hiekkaan.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Ehkä ne kääpiönuoliaiset ovat kuitenkin riittävän tonkivaisia irrottelemaan kääpiökyyneleen pikkuriikkiset oksat hiekasta. Ei auta kuin koittaa vaikka kiven reunan alle niitä laittaa.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Mulla on kääpiökyynel pysynyt pohjassa niiden joidenkin akvaarioliikkeistä ostettavien kasvien mukana tulevien metallisten painojen avulla (sellaiset liuskat) jotka olen sitten laittanut pystyyn siihen kasvin päälle niin että peittää mahdollisimman vähän lehtiä alleen mutta pitää kasvin kuitenkin pohjassa. Tosin tämäkin keino toimii lähinnä vain jos kasvi on tarpeeksi isossa kasassa.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
kavaljeeri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kavaljeeri »

Itse hajotin potin ja poistin villat, ja sitten vaan työntelin hiekkaan ihan varren päältä painamalla. Osa lehdistä jäi hiekan alle, mutta päättelin että sieltä se nousee, ja vaikka joku lehti kuolisikin, niin se nostelee uusia. Kuten se sitten tekikin, ja kivalta näyttää :D

Tosin tuolla ei kukaan myllää, kirsikkaravut kun valtavilla lihaksillaan ei paljon pohjaa pöllytä :mrgreen:
Äh. Keksiikö kukaan kivaa parikalaa 140-litraiseen, jonka ph 8?
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Syylliset paljastuivat! Pikkulehtikalat syövät ja repivät irti kääpiökyyneleet pohjasta! Enpä olisi uskonut! Tiesin että tuhosivat jo aiemmin glossoni, ja tässä viikolla nousivat hiukset pystyyn kun nän että poimupatsuleista oli tehty selvää päivässä. Luulin alkuun että kiukuttelivat hetkellistä vedenvaihdon aikaisesta virtauksenlisäyksestä johtuen, kunnes sain tämän kalaparin kiinni itse teosta :( . Nyt kun niskani yöllä jämähti niin että ainoa paikka missä pystyn olemaan on akvaarion edessä oleva nojatuoli, näin kun pikkulahtikalat kävivät riipimässä kääpiökyyneliä, osa irtoili ja nousi pintaan, osa nielaistiin ahneesti. Mitenkä pikkulehtikaloja oikein pitäisi ruokkia, voiko kasvisten syönnin jotenkin välttää? Ruokin kaloja monipuolisesti mutta ehkä sitten niukanlaisesti. Tähän asti (n. vuoden) varsinkin naaras on enimmäkseen piilotellut kasvien takana arkana ja syönyt vähänlaisesti kokoonsa nähden. Voisikohan niillä olla kutu mielessä kun ovat tulleet rohkeammiksi ja tällaisiksi syömäreiksi? Vai muuten vain kotiutuneet ja näyttäneet nyt todellisen luonteensa?
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Ei nyt liity kääpiökyyneleeseen mutta tuohon kasvien nyppimiseen kylläkin.
Tuolla meidän kiekkolassa on tuon suurimman koiraan huvia nyppiä kääpiömiekkakasveja irti pohjasta aina välillä, lehdestä kiinni ja kunnon nyppäisy. Välillä nousee koko kasvi, yleensä vain lehti irtoaa. Toinen kiekkokoiraan suuri huvi on nyppiä kotiloita laseista, sylkäistä ulos suusta ja katsoa miten tippuvat pohjalle, sen jälkeen seuraava taas samalla tavalla. On tuo saanut jo yhden noista junioreistakin innostumaan samasta puuhasta.

Lehtikalat puolestaan rakastivat nyppiä rihmalevää meillä kun invaasio iski altaaseen tuossa viime vuoden lopussa allaskoon vaihtuessa suurempaan.
Kuparitetrat puolestaan syövät innolla pikkulimaskaa jota aina välillä ihan tarkoituksella siirrän toisesta altaasta niille napsittavaksi.

Ennen meillä nypittiin tehokkaasti hennoista köynnöstävistä lehdet irti, mutta se loppui kun aloin viherravinnon lähteenä käyttämään Tropicalin spirulinaa sisältäviä granuja ja hiutaleita, KLIK.
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

Pallokala kirjoitti:Mulla on kääpiökyynel pysynyt pohjassa niiden joidenkin akvaarioliikkeistä ostettavien kasvien mukana tulevien metallisten painojen avulla (sellaiset liuskat)
Oon miettinyt mitä ainetta tuo on? Oiskohan lyijyä? En oo uskaltanut akvaarioon laittaa, aattelin, että siitä irtoo jotain.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Lyijyä on ja en menisi laittamaan akvaarioon. Liikkeessä esim. kiekkojen yms. "arkojen" kalojen altaaseen kun joutuu heittelemään kasvipotteja suojaksi, niin pitää muistaa olla laittamatta noita nippuja. Niillä kuulemma aiheuttaa aika tuhoa myyntialtaassa, itse uskoin sanomista ja jätin kokeilematta ;).
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”