Akvaarion teko
Valvoja: Moderaattorit
-
maketzu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Akvaarion teko
Kuinka moni on tehnyt ja rakentanut itse akvaarionsa? Tai edes yrittänyt?
Minä olen kerran kokeillut ja lopputulos ei ollut paras mahdollinen.
Akvaario kyllä saatiin kasaan mutta sopii paremmin terraarioksi. Allas on melko pieni joku 40 litran paikkeilla.
Vuotaakin hiukan. Ja silikooniakin roiskui vähän muuallekin kuin liitoskohtiin.
Ei ole mitenkään kovin helppoa hommaa jollei ole aiemmin tehnyt paljon.
Minä olen kerran kokeillut ja lopputulos ei ollut paras mahdollinen.
Akvaario kyllä saatiin kasaan mutta sopii paremmin terraarioksi. Allas on melko pieni joku 40 litran paikkeilla.
Vuotaakin hiukan. Ja silikooniakin roiskui vähän muuallekin kuin liitoskohtiin.
Ei ole mitenkään kovin helppoa hommaa jollei ole aiemmin tehnyt paljon.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Minä olen tehnyt nuoruudessani useitakin. Kaikista tuli siistejä ja kaikki pitivät vettä. Koot olivat 150-250 litraa. Tekisin vieläkin ellei valmiina saisi halvemmalla.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
maketzu
- Advanced Member

- Viesti:
Minulla tosin vaikutti sekin asiaan ettei ollut kaikkia tarpeellisia välineitä.
Koulussa Kiipulassa kun kokeilin.
Mukavaa puuhaa se kyllä on, mutta aika tarkkaa.
Koulussa Kiipulassa kun kokeilin.
Mukavaa puuhaa se kyllä on, mutta aika tarkkaa.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
-
Kimbela
- Senior Member

Käsintehty...
Olen tehnyt kaverin kanssa nuoruudessani (13 v) yhden n. 60 litraisen altaan. Omasta mielestämme se oli tosi hyvä, kunnes kaverini veli tuli pikkukaljoissaan kotia ja kommentoi: "Jaa on pojat tehnyt akvaarion, ihan hyvä, sehän on ihan itse tehdyn, muttei käsintehdyn näköinen." 
Meille akvaario kelpasi ja se toimi niin kauan kun putosi lattialle (tyhjänä) ja sen pohja halkesi. Akvaario toimi useiden miljoonakalasukupolvien jalostusaltaana.
Seuraavan tein huomattavasti myöhemmin. Se oli 156 litrainen vanhoista kaupan laseista tehty (6 mm) ja siinä oli muutama 8 mm paksuinen tuki. Akvaariosta tuli ihan siisti ja se toiminee yhä jossain Kuopion suunnalla.
Seuraava projekti olikin epäonnisempi. Sain akvaarioliikkeestä poiskantohintaan mp akvaarion valaisukannen, koska itse akvaario oli hajonnut kuljetuksessa. Aloin tehdä sille allasta ja halusin siihen mustat silikonit, enkä kehyksiä (jotka löytyivät aikaisemmista tekeleistä). Joensuun kaupungista ei silloin löytynyt mustaa akvaario silikonia ja erehdyin aineeseen nimeltä FIXALL, myyjä lupasi sen olevan elintarvikelaatua ja kestävän mitä vaan Kalojen hengissä säilymistä hän ei taannut. No tuumasta toimeen. Akvaariosta tuli todella siisti ja koeponnistin sen kaksi kertaa n. 19 tuntia. No kaikki meni ihan hyvin ja pian Platyt uivatkin uudessa kodissaan ja allas näytti hienolta. Samana kesäisenä päivänä lähdin ostamaan pari kaltsua kun takaisin tullessa ehdin ihmetellä n. 2 sekuntia ennen kirosanaryöppyä miksi akvaario on puolillaan. No ripeää toimintaa ja suuremmalta katastrofilta vältyttiin. Allas oli vain n. 100 litraa, mutta se oli pitkän mallinen. Aioin korjata altaan mutta lasit jäivät puhdistamatta ja auraustraktori rusikoi ne kun en ollut niitä kunnon säilöön laittanut.
Meille akvaario kelpasi ja se toimi niin kauan kun putosi lattialle (tyhjänä) ja sen pohja halkesi. Akvaario toimi useiden miljoonakalasukupolvien jalostusaltaana.
Seuraavan tein huomattavasti myöhemmin. Se oli 156 litrainen vanhoista kaupan laseista tehty (6 mm) ja siinä oli muutama 8 mm paksuinen tuki. Akvaariosta tuli ihan siisti ja se toiminee yhä jossain Kuopion suunnalla.
Seuraava projekti olikin epäonnisempi. Sain akvaarioliikkeestä poiskantohintaan mp akvaarion valaisukannen, koska itse akvaario oli hajonnut kuljetuksessa. Aloin tehdä sille allasta ja halusin siihen mustat silikonit, enkä kehyksiä (jotka löytyivät aikaisemmista tekeleistä). Joensuun kaupungista ei silloin löytynyt mustaa akvaario silikonia ja erehdyin aineeseen nimeltä FIXALL, myyjä lupasi sen olevan elintarvikelaatua ja kestävän mitä vaan Kalojen hengissä säilymistä hän ei taannut. No tuumasta toimeen. Akvaariosta tuli todella siisti ja koeponnistin sen kaksi kertaa n. 19 tuntia. No kaikki meni ihan hyvin ja pian Platyt uivatkin uudessa kodissaan ja allas näytti hienolta. Samana kesäisenä päivänä lähdin ostamaan pari kaltsua kun takaisin tullessa ehdin ihmetellä n. 2 sekuntia ennen kirosanaryöppyä miksi akvaario on puolillaan. No ripeää toimintaa ja suuremmalta katastrofilta vältyttiin. Allas oli vain n. 100 litraa, mutta se oli pitkän mallinen. Aioin korjata altaan mutta lasit jäivät puhdistamatta ja auraustraktori rusikoi ne kun en ollut niitä kunnon säilöön laittanut.
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
-
Jami
- Junior Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Akvaario itsetehtynä
Minä olen kasannut monta allasta, kaikki toimii... Vanhat altaat, jotka olen uudelleen liimannut, on kaikista hankalimpia, jos ei malta putsata laseja tarpeeksi hyvin.
-
Kimbela
- Senior Member

ostettu kallimmpi
Mistä muuten jukkaj ostat akvaariosi, kun kerta ovat halvempia kuin itse tehdyt. Suoraan Saksanmaalta?
Ainakin suomalaiset liikkeet osaavat hinnoitella itsensä ulos, jopa käytettyjen altaiden kanssa.
Naarmuinen nuhruinen 450 litran allas - 450 €. (Lahti)
Olisin saanut halvemmalla Joensuun Kerroslasista minkäkokoisen olisin halunnut jos olisin odotellut jämäpaloja esim. akvaarion päätylaseiksi.
Ainakin suomalaiset liikkeet osaavat hinnoitella itsensä ulos, jopa käytettyjen altaiden kanssa.
Naarmuinen nuhruinen 450 litran allas - 450 €. (Lahti)
Olisin saanut halvemmalla Joensuun Kerroslasista minkäkokoisen olisin halunnut jos olisin odotellut jämäpaloja esim. akvaarion päätylaseiksi.
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
Mä olen tehnyt itse yhden altaan ja korjannut varmaan viisi. Jostain syystä jos satun löytämään (ja ihme kyllä niitä löytää useinkin) rikkinäisen akvaarion minulle tule ihan hirvittävä "pakko" saada korjata se.
Se allas, jonka itse tein - tai kehykset teetin ja itse hoidin vain kasaamisen - oli noin 250-litrainen. Tarkempia mittoja en enää muista, mutta ensimmäisen koetäytön aikana astia pullistui niin, että siihen oli sitten laitetava tukilista. Sen jälkeen se kyllä palveli loistavasti.
Se allas, jonka itse tein - tai kehykset teetin ja itse hoidin vain kasaamisen - oli noin 250-litrainen. Tarkempia mittoja en enää muista, mutta ensimmäisen koetäytön aikana astia pullistui niin, että siihen oli sitten laitetava tukilista. Sen jälkeen se kyllä palveli loistavasti.
Männäänkö moottortietä, rantatietä vae tyrkkeenkö keskustan läpi?
-
Isenhard
- Junior Member

Sanoisin että tollasia palasia saat lasiliikkeestä nättiä hymyä vastaan ilmaiseksi + siihen 7e silikonit = puhutaan euroista ei kymmenistä.Paljonkohan tulisi n. 20 litrasen, vaikka 25cmx20cmx25cm tai 30cmx30cmx30cm kokoisen altaan hinnaksi? n, eli puhutaanko sadoista vai kymmenistä euroista?
3 allasta
-
-Ilona-
- Starting Member

- Sukupuoli: Nainen
Tein tuossa syksyllä pienen eli ~25 litraisen altaan itse. Sopivan silikonin löytämiseen meni hetki, kun rautakaupassa ei enää taattu aiemmin akvaariokäyttöön tarkoitetun silikonin sopivuutta akvaarioon. Eräästä lemmikkieläin kaupasta tarjottiin pientä silikonituubia hurjaan 30 euron hintaan. Lopulta ostin sellaisen 7 euron tuubin...
Lasit ostin 15 eurolla lasiliikkeestä. Akvaariosta tuli siisti ja pitää vettäkin
.
Lasit ostin 15 eurolla lasiliikkeestä. Akvaariosta tuli siisti ja pitää vettäkin
Purkkeja on tullut kasattua joitain kymmeniä. Yhden isomman satsin syy oli todella halpa lasi, mutta nykyisellään iso merkitys on sillä, että saa siistin täyslasialtaan - niitä kun ei Suomesta tahdo järkevillä hinnoilla löytyä. Tästä syystä esim. kaikki merialtaat on tehty itse.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta