Apua monnisen tunnistukseen

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kastanya
Junior Member
Junior Member

Apua monnisen tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja Kastanya »

Nyt tahdon selvittää mieltäni kauan piinanneen kysymyksen.

Onko tämä tosiaan rusomonninen, kun minusta se ei näytä ollenkaan siltä, mitä saa kun googlettaa "Corydoras adolfoi". Ihmetyttää tuo musta läntti pyrstöntyvessä ja selkäevässä.

Kuva

Minulla on näitä kolme jotka ovat uskoakseni samasta poikueesta. Sitten on yksi myös rusomonnisena tullut, jolla ei ole vastaavia länttejä vaan pelkkä musta selkä ja silmäläntti. Myöhemmin samaan akvaarioliikkeeseen tuli uusi satsi rusomonnisia joilla oli musta selkäevä mutta ei länttiä pyrstön tyvessä :(
Tuo on vähän kuin somamonnisen ja pandamonnisen risteytys...

Kertokaas nyt minulle, onko kyse kokonaan toisesta lajista vai vain jostain värimuunnoksesta? Olen koettanut etsiä tällaisia läntikkäitä rusoja, mutta totuuden nimissä en ole nähnyt niitä missään muualla. En edes täällä.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Re: Apua monnisen tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja prboy »

Kastanya kirjoitti:Nyt tahdon selvittää mieltäni kauan piinanneen kysymyksen.

Onko tämä tosiaan rusomonninen, kun minusta se ei näytä ollenkaan siltä, mitä saa kun googlettaa "Corydoras adolfoi". Ihmetyttää tuo musta läntti pyrstöntyvessä ja selkäevässä.

Minulla on näitä kolme jotka ovat uskoakseni samasta poikueesta. Sitten on yksi myös rusomonnisena tullut, jolla ei ole vastaavia länttejä vaan pelkkä musta selkä ja silmäläntti. Myöhemmin samaan akvaarioliikkeeseen tuli uusi satsi rusomonnisia joilla oli musta selkäevä mutta ei länttiä pyrstön tyvessä
Tuo on vähän kuin somamonnisen ja pandamonnisen risteytys...

Kertokaas nyt minulle, onko kyse kokonaan toisesta lajista vai vain jostain värimuunnoksesta? Olen koettanut etsiä tällaisia läntikkäitä rusoja, mutta totuuden nimissä en ole nähnyt niitä missään muualla. En edes täällä.
Tuollaista monnislajia ei taida nykytiedon valossa olla olemassa. Kaikki viittaa vahvasti risteytymiseen. Onko tietoa, mistä ne ovat peräisin, luonnosta vaiko joltakin kasvattajalta?
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
Vihe90
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Vihe90 »

Kastanya
Junior Member
Junior Member

En tiedä mitään muuta näistä kuin että eräästä akvaariokaupasta ne ostin ja silloin niitä oli suuri lauma, myöhemmin jäljellä oli enää yksi ja ostin sitten senkin pois. Nykyään samassa kaupassa myydään rusomonnisen nimellä normaaleja rusoja. Liekkö tullut eri kasvattajalta?

Kuin helposti monniset sitten risteytyvät keskenää? :S

Vihe90: Huomaa rusomonniseni musta selkä, jota pandamonnisella ei ole.
Lasitetra
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lasitetra »

Veikkaisin somamonnista kuvan perusteella. Vertailin kuvaa monnis-kirjaan ja on aika liki corydoras davidsandis (somamonninen). Sata varma en kuitenkaan ole.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Re: Apua monnisen tunnistukseen

prboy kirjoitti:
Tuollaista monnislajia ei taida nykytiedon valossa olla olemassa. Kaikki viittaa vahvasti risteytymiseen. Onko tietoa, mistä ne ovat peräisin, luonnosta vaiko joltakin kasvattajalta?
Lasitetra kirjoitti:
Veikkaisin somamonnista kuvan perusteella. Vertailin kuvaa monnis-kirjaan ja on aika liki corydoras davidsandis (somamonninen). Sata varma en kuitenkaan ole.
Arvelet siis, että en tunne somamonnista (davidsandsi, ei -sandis)? Jos vain muutamat yksityiskohdat kaikkien sijasta sopivat, on tunnistus tai oikeammin arvaus todennäköisesti väärä. Mitähän jos pistäisit sen somamonnisen kuvan tuo ylläolevan kuvan vierelle ja katsoisit uudestaan. Aloita kuonon kärjestä ja jatka pyrstöevän kärkeen. Ovatko kuvioinnin yksityiskohdat todellakin samanlaiset? Jos edelleenkin olet samaa mieltä, minä kerron sinulle miksi Kastanyan kala ei ole somamonninen.

Kastanya
Junior Member
Junior Member

Nohnoh, Lasitetra ei varmaan lukenut kaikkia topicin vastauksia. Minäkin uskon, että kyseessä on jonkinlainen risteymä tai kummallinen värivirhe.
prboy, osaatko sanoa kuinka helposti eri monnislajit risteytyvät keskenään? Kuitenkin soma- ja pandamonninen muistuttavat todella paljon toisiaan. Ja voihan tuossa olla ihan aitoa rusomonnistakin (ja varmaan onkin, koska sen nimellä olivat myynnissä). Toinen vanhemmista vain on jotain muuta.

Olisi mielenkiintoista saada nuo kutemaan :) Silloin voisi ehkä poikasista päätellä jotain. Nuo ovat kyllä todella läheisiä keskenään, mutta eivät ole kutuun innostuneet. Lienee syynä varmaan myös korkeahko lämpötila.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Ja voihan tuossa olla ihan aitoa rusomonnistakin (ja varmaan onkin, koska sen nimellä olivat myynnissä).
Siihen mikä monninen tai minkä lajien risteymä on kyseessä en ota kantaa paitsi pintaan raapaisten toteamalla seuraavan; se että ko. monninen/monniset on myyty rusomonnisena ei tarkoita että niissä sitä olisi.
Valitettavan usein näkee noita ihan tavallisiakin monnisia väärin nimettynä myynnissä, itselläni altaassa uiskentelee kulmajuovamonnisia jotka kaupassa olivat pandamonniseksi nimetty... :roll: . Eräästä kaupasta olisi saanut kohtuullisen halvalla helmimonnisia, täplämonnisiksi kun oli nimetty ja niiden hinnalla myivät, ei vaan viitsinyt ostaa kun ei ollut kuin kolme jäljellä.

Tuntuu olevan joillain kauppiaalla tapa että sillä nimellä laitetaan myyntiin mikä sattuu tukkurin listassa lukemaan, tai sitten sillä mikä sattuu kuulostamaan hyvältä.
Nimimerkillä: Nähnyt myynnissä "kirahviplekoja", "viulunuoliaisia", "kääpiöimumonneja" jne...
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Kastanya kirjoitti: Nohnoh, Lasitetra ei varmaan lukenut kaikkia topicin vastauksia. Minäkin uskon, että kyseessä on jonkinlainen risteymä tai kummallinen värivirhe.
Jotta kalaa voisi hoitaa oikein, sen pitäisi olla mahdollisimman oikein määritetty. Tästä syystä suhtaudun varsin nuivasti tunnistamisarpajaisiin. Aivan erityisen pettynyt olen siihen, että Aqua-Webin kaltaisella todella laajalla sivustolla on äärimmäisen vähän henkilöitä, jotka suhtautuvat kalojen (ainakin monnien) tunnistamiseen vakavasti.
Kastanya kirjoitti:prboy, osaatko sanoa kuinka helposti eri monnislajit risteytyvät keskenään? Kuitenkin soma- ja pandamonninen muistuttavat todella paljon toisiaan. Ja voihan tuossa olla ihan aitoa rusomonnistakin (ja varmaan onkin, koska sen nimellä olivat myynnissä). Toinen vanhemmista vain on jotain muuta.
Monnisten risteytymisherkkyys on suorassa suhteessa niiden akvaariolisääntymisalttiuteen. Helposti akvaariossa lisääntyvät monniset ovat yleensä myös herkkiä lisääntymään muiden lajien kanssa, jos niiden omaa lajia edustavaa kumppania ei ole lähettyvillä. Niin panda- kuin somamonninenkin kuuluvat edellä mainittuun porukkaan. Niistä tunnetaan melkoinen joukko erilaisia risteymiä.

Arvaukseni kaloistasi on, että ne ovat panda- ja rusomonnisen risteymiä. En muista sellaisen kuvaa missään nähneeni, joten kyseessä on vain arvaus. Rusomonninen on, vaikka onkin pikkasen vaikea saada lisääntymään, kovasti herkkä risteytymään. Siitä tunetaan Suomestakin risteytymä kultpäämonnisen (gossei) kanssa. Kalojesi niskatäplän väri puolestaan viittaa mielestäni vahvasti rusomonnisen mukanaoloon. Pyrstöevän tyven täplä taas viittaa pandaan. Luonnossa ne eivät voi olla risteytyneet. Taitavat taas entisen "itäblogin" kaverit olla asialla.
Kastanya kirjoitti:Olisi mielenkiintoista saada nuo kutemaan :) Silloin voisi ehkä poikasista päätellä jotain. Nuo ovat kyllä todella läheisiä keskenään, mutta eivät ole kutuun innostuneet. Lienee syynä varmaan myös korkeahko lämpötila.
Kutu tuskin tuo selvyyttä asiaan. Jos se ylipäätään onnistuu, arvelen jälkeläisten olevan edelleen alkuperäisten lajien välimuotoja

Anuski
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anuski »

Onko monni porukka yhtä tiukkana kuin hammaskarppi ihmiset siinä, ettei lajeja pitäisi mennä risteyttämään keskenään? Onhan siinä juuri tuo pointti minkä prboy sanoi, ettei lajin arvaileminen ole hyvä asia. Eikö tuollaisten risteymien kuduttaminen olisi hyvä tehdä sellaisissa olosuhteissa joissa tiedetään kaikki taustat noista kutupareista? Jos liikkeisiin sitten menee myyntiin näitä risteymiä on taas kohta uusi monnisen omistaja ihmeissään, että mitähän on tullut hankittua.
240l
Kastanya
Junior Member
Junior Member

Minä ottaisin mielelläni itselleni suuremman joukon noita risteymiä, sillä varmaan kaikki ovat sitä mieltä, ettei kolme ole oikein kunnon parven mitta. Lisäksi altaassa on neljä muuta monnista, mutta ryhmät eivät ole toistensa kanssa tekemisissä kuin pelästyessään (menevät lähekkäin).
Siksipä minua ei ainakaan haittaisi vaikka lisääntyisivätkin. Ovat minusta myös paljon kauniimpia kuin mitkään muut monniset. Myyntiin noita nyt en ikinä raaskisi antaa :D
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Noista risteymistä...
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että aidot ja alkuperäiset, luonnonmuodot ovat niitä kauneimpia ja että niitä tulisi suosia ja kasvattaa ennemmin kuin erinäisiä "ihmisen keinotekoisia viritelmiä". Noista alkuperäisistä lajeista kun löytyy valtava määrä vaihtoehtoja valittavaksi niin monneista, tetroista, ahvenista, jen.
Jos joku haluaa välttämättä altaassaan joidenkin lajien risteytystä kokeilla/näiden jälkeläisiä kasvattaa niin en siltin saa sydänkohtausta asian vuoksi, vaan ihan rauhassa kunhan ei laita kiertoon niitä poikasia. Liiallinen jälkikasvu, jota ei omassa altaassaan pysty pitämään tulisi lopettaa asiallisesti.
Julsku4
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Julsku4 »

Uskoisin tuon olevan pandamonninen, meillä on nuita ihan samoja;P :D :)
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Julsku4 kirjoitti:tuo on pandamonninen.. minulla on noita :) :mrgreen: :D :)
Kastanya'n laittama kuva monnisesta: Kuva ja vertailun vuoksi pandamonninen: Kuva

Pandamonnisella ei edelleenkään ole tuollaista mustaa selkää kuin Kastanya'n kuvan monnisella. Monnisilla se laji on välillä todella pienestäkin erotuksesta kiinni; kuonon muoto, väritys, selkäevän/selkäevän ruotojen lukumäärä.... Vertaappa esim. näitä kaloja Julsku4 toisiinsa:
Kuva Kuva Kuva
Kyseessä on kolme eri lajia.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Risteytykseltä tuo näyttää, mulla sattuu olemaan molempaa lajia (ovat onneksi sitt eri altaissa). Rusolta on tullut selkälinjan viiva sekä oranssi täplä niskassa. Pandalta taasen täplä ennen pyrstöä ja pieni määrä mustaa selkäevässä.

Mikä mahtaa olla risteytymän aikuiskoko? Pandahan on aika pieni monni ja ruso aikuisena 6 sentin paikkeilla.
Kastanya
Junior Member
Junior Member

Risteymät ovat arviolta 4-5cm pitkiä tällä hetkellä, ovat olleet minulla reilusti yli vuoden ja ovat saman kokoisia kuin omistamani puhdas rusomonninen. En siis tiedä ovatko vielä aikuisia. Eivät ole kuitenkaan kasvaneet yhtään minulla olon aikana.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Koko lienee sitten periytynyt rusoilta. Pandathan pitäis olla aika pieniä.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

bj kirjoitti:Koko lienee sitten periytynyt rusoilta. Pandathan pitäis olla aika pieniä.
Minkä tiedon mukaan pandan pitäisi olla pieni? Sen akvaariokoko on 4,5-5 cm, rusomonnisen 5,5-6 cm. Toki panda on jonkun verran hoikempi.

bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Jaa-a, jostain netistä mun muistaakseni luin tämmöisen, kun hain tuohon pienempään akvaan sopivia monnisia. Yritänpä vaikka ehtoolla kaivaa sitä, kun alkoi kiinnostaa, oonko sekoittanut lajit vai lukeeko jossain niin. Jossain mun mielestä tuota rusoa sanottiin 6 senttiseks, mut ei sitt välttämättä aina ole ihan sitä? Vaiko lasketaanko puolen sentin heittoa?

Noi mun omat on kuiteskin aika poikasia vasta, et niiden mukaan en sanokaan mitään. Mikään monnisexpertti en olekaan, päinvastoin, kun nykyään on tullut melkoisesti uusia lajeja suomen kauppoihin siitä ajasta, kun mulla joskus akva oli.

------------------------

Tässä äkki-päätä katoin yhden mun käyttämän sivuston, jossa ruso mainitaan 6 senttiseksi ja panda 5. Eli panda on kyl sitt tämän mukaan aika pienehkö (?, mun mittakaavassa 6 - 7 senttiset on isoja), mut ruso on kyl pandaa suurempi. Onhan prboy, noissa sun antamissakin jo sentin ero.

Mut se lienee sitten totta, et tuon tässä ketjussa olevan risteymän monnien koko täsmää kyl sitt pandaankin. Sitä varmaan tarkoititkin.

Tässä sivusto, voiko luottaa?
http://www.scotcat.com/callichfamily.htm
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”