Akvaario & rakennekynnet

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Tiina_
Member
Member
Viestit: 287
Liittynyt: 12:28, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turenki
Viesti:

Akvaario & rakennekynnet

Viesti Kirjoittaja Tiina_ »

Tunnenpa itseni hienohelmaksi :roll: Haeskelin vastaavaa keskustelua, mutta ei löytynyt... (tiedoksi vaan)

Nyt kun hommat raksalla ovat hetken aikaa tauolla, niin elättelen toiveita rakennekynsistä. Mielenkiintoista olisi tietää, että miten touhuaminen akvaarioitten kanssa onnistuu? Hanskat pitää ilmeisesti olla kädessä kun veden kanssa lotraa..? Eikös tämä päde myös muuhun siivoamiseen?

Saa nähdä miten kauan ne edes tällaisen tohelon käsissä pysyvät.. Mutta kokemuksia kiitos! :D

(Kuten huomaatte koko elämäni keskittyy tälle foorumille, enkä edes osaa hakea apua mistään muualta 8O )
Tiedotus kansalaisille: Tunnelin päässä näkynyt valo on kustannussyistä päätetty sammuttaa.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Ei ole henkilökohtaista kokemusta :mrgreen:

Mutta hygieniatestin suorittaneena voin valistaa, että rakennekynsien ja oikeiden kynsien liitoskohdat ovat yksi parhaimpia bakteerien ja mikrobien kasvupaikkoja, joten kannattaa tosiaan käyttää varmaan suojakäsineitä akvaariohommissa (ja miksei ruoanlaitossakin)
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
NannaKoo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 188
Liittynyt: 18:47, 27.10.2003
Paikkakunta: Helsinki, Käpylä

Viesti Kirjoittaja NannaKoo »

He... täällä tunnustautuu toinen hienohelma :roll: Puoli vuotta akvaariota rakennekynsillä ja puoli ilman. Tällä hetkellä ilman. En ole varma, onko ajatus ihan hyvä.

Rakennekynnet eivät estä akvaarion kanssa touhuamista ainakaan ns. kätevyystasolla, eli eivät haittaa mitään puhdistus- ym. toimenpiteitä. Itselläni ei ole hanskoja, mikä kyllä aiheutti lyhyempää huoltoväliä - kaikki kastuminenhan pehmentää omaa kynttä. Kävin noin kolmen viikon välein huollossa.

Se, mikä mietityttää näin jälkikäteen, on punapäätetrojeni kunto. Kynsien aikana niillä oli jatkuvalla syötöllä mitä ikävämpiä ongelmia - kynsien lähdettyä kaikki ovat olleet kunnossa. Lisäksi lisääntyminen, jota kaikkien muiden tankeissa tuntuu tapahtuvan ihan koko ajan, on kaikilla kaloillamme vähän huonoa, vaikka kääpiöpalloset säännöllisesti yrittelevät toisiaan kyhnytellä. Sitä tässä mietin, että olenko tahtomattani toiminut akvaariomme ympäristökatastrofina.

Geelikynnethän ovat kuulemma myrkyttömät, mutta ehkä vain meille...? Ja entäpä ne muut aineet, lakat, poistoaineet, käsivoiteet? Käsien pesusta huolimatta ilmeisesti jotain on voinut jäädä haittaamaan eväkkäiden hipiää.

Tieteellisiä todisteitahan minulla ei ole, mutta näitä ehkä kannattaa miettiä kuitenkin. Tai hankkia keinosiemennyshanskat akvaariopuuhiin :mrgreen:
-Nanna
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viestit: 620
Liittynyt: 07:52, 20.01.2004
Paikkakunta: Pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maximoves »

Kerran testimielessä mulla oli rakennekynnet jenkeissä asuessani, mutta oli ekat ja vikat sellaiset. Omat kynnet siellä alla oli niin kipeet kaks päivää, ettei farkkujen nappeja pystynyt laittamaan kiinni. Kauheat kidutusvälineet, kalliit ja jatkuvasti saa olla hoitamassa. Laittaisin mieluummin senkin rahan harrastuksiini.

Mutta aina voi kokeilla, sittenhän tietää tykkääkö vai ei ja en kyllä niiden kanssa menisi altaaseen käsiäni uittamaan, tokkopa tykkää puolin ja toisin.
Ratsastan auringonlaskuun....

http://community.webshots.com/user/maximove
spakarin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 22:39, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja spakarin »

Mulla on nyt geelikynnet (ja vielä poikkeuksellisen pitkät) jo kuudetta kuukautta putkeen, enkä ole huomannut niistä olevan mitään haittaa akvaarioharrastukselle. Kesällä uiskentelinkin ihan kohtalaisesti, eikä sekään tuntunut tekevän kynsille pahaa. Ainoa hankaluus oli se että muutossa kirjojen ja muiden tavaroiden käsittely, pakkaaminen, purkaminen, kantaminen ja kaikki muu hosuminen katkoi kynsiä aika pahasti.

Kynsityön laadussa tosin tuntuu olevan paljonkin eroa. Viime talvena kävin toisessa paikassa laitattamassa kynteni ja ei olisi tullut mieleenikään uida niillä, kun eivät olisi kestäneet sitäkään kahta viikkoa mitä hyvin varovaisella käsittelyllä kestivät. Jos kynnet tai kynsinauhat ovat kipeät kynsien laiton jälkeen, tai kynnet irtoilevat parin viikon jälkeen normaalikäytössä niiden laittaja ei ole oman kokemukseni mukaan ollut ammattitaitoinen.
Satu
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1074
Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Hassuja ovat ihmiset! Tai naiset tässä tapauksessa. Mikä saa ihmisen laittamaan kynsiinsä jatkeet, jotka maksavat kamalasti, ovat usein epäkäytännölliset (tai ainakin epäkäytännöllisemmät kuin tavallisen pituiset omat kynnet), joita pitää uusia vähän väliä, joiden kanssa normaalit toiminnat ei aina suju ja jotka saattavat sattuakin. Pitävätkö jotkut (vaikkapa miehet) rakennekynsiä oikeasti hyvän näköisinä ja varsinkin kaiken tämän vaivan arvoisina?

Hassuja olette! Ei ollenkaan pahalla, kyllähän oikeastaan itsekin kärsin välillä vähäisesti ulkomuotoni takia. [;)]
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Niin, kasvavathan ne omatkin kynnet ylipitkiksi ihan huomaamatta, vähän vaan viilalla muotoilee niin siinähän istuvat. En ymmärrä. Sitä paitsi korvien peseminen muuttuu mahdottomaksi jossain vaiheessa kynsien pituuskasvua...

Ostin joskus sellaisen moottoroidun kynsienhoitosetin. Kuvittelin, että sitten vain pari kertaa pyöräytetään kynnen ympäri ja ne oikeasti lyhenevät säädettyyn pituuteen, mutta kattia kanssa. Eihän siinä vehkeessä ole tehoa ollenkaan, yhden kynnen muotoilu vie poskettomasti aikaa vaikka kynsiä miten liottaisi pehmeiksi etukäteen ja koko laite on jäänyt pölyttymään laatikon pohjalle. Vanha kunnon kynsileikkuri ja -viila -yhdistelmä on lyömätön.
Anii
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 20:33, 21.09.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anii »

Ei ole tullut koskaan rakennekynsiä kokeiltua, kun omatkin on niin vahvat että olen hajoittanut kynsileikkurin näitä lyhennellessä. Fiskarsin sakset on parhaat kynsileikkurit :mrgreen: .

Lakkoja en yleensä käytä, ja nyt pisti epäilyttämään että lakkaanko sittenkään nyt jouluksi kynsiä, kun huomenna on taas vedenvaihto- ja kasvientrimmauspäivä 8O
Todellisuus on niitä ihmisiä varten, jotka eivät pysty kohtaamaan science fictionia.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Jatkanpa tähän ketjuun. Mikä on tän hetkinen rakennekynsitilanne aqua-webbiläisillä?

Itse suunnittelen laittavani rakennekynnet (lyhyehköt), kun taas menen töihin tältä hoitovapaalta. Itse tykkään kun kynnet ovat huolitellut ja omani eivät valitettavasti tykkää kasvaa ja olla nätit, muuta kuin silloin kun olen raskaana tai imetän (nämä tapahtuneet 2 kertaa)..mitä ei kuitenkaan jaksa/viitsi kokoajan olla :mrgreen:
koran_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 10:28, 25.02.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja koran_ »

Rakennekynnet eivät satu ellei omaa kynttä ole viilattu tekovaiheessa liian ohueksi tai jopa puhki, toinen vaihtoehto kipeytymiseen on se, että tippi on liian kaareva omaan kynteen, tällöin oma kynsi taipuu tipin muotoiseksi ja se sattuu.

Itsellä on rakennekynnet ja tarkoitus olisi ostaa niitä pitkävartisia hanskoja akvaariohommiin, tiskatessakin käytän hanskoja.

Tikkuhirviö:
Pitävätkö jotkut (vaikkapa miehet) rakennekynsiä oikeasti hyvän näköisinä ja varsinkin kaiken tämän vaivan arvoisina?
Oma mieheni ainakin pitää kynsistäni kovasti, hänen mielestään nää on erittäin naiselliset 8-)
ToniR81
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 20:41, 20.08.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Tota mulla ei sinänsä ole mitään ko kynsiä vastaan, ihmettelen vain niiden käytännöllisyyttä ja muutama käytännön asia mietityttää. Voiko niillä kaivaa nenää? Entä miten niillä pyyhkii per****sä? Taikka sivistyneethän käyttää siinä touhussa paperia mutta ymmärsitte varmaankin yskän?

Ja toinen on juurikin se että laitetaanko ne siksi että niitä leikkaamalla saadaan omat kynnet kasvamaan siellä alla ja näin olleen saadaan pitkät kynnet. Vai onko ne vain oikotie onneen jos ei vaan jaksa kasvatella omia kynsiä?
koran_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 10:28, 25.02.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja koran_ »

Tyttöjen hömpötystä ;)
Perseensä saa pyyhittyä just niinkun aina ennekin. Kaikki muutkin arjen asiat hoituu normaalisti. Nenän kaivuu on kieltämättä hankalaa, mutta elämänlaatuni ei ole heikentynyt vaikka en kyseiseen toimenpiteeseen enää kykenekään.
dth
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 21:49, 17.06.2002
Paikkakunta: Helsinki/HAS

Viesti Kirjoittaja dth »

Mun mielestä rakennekynnet on vaan uskomattoman rumat. Itsellä ei ole (eikä tule), mutta serkkuni oli ennen lapsen saantia innokas rakennekynseilijä, niissä oli kaikemmoisia kuvioita lakalla taiteiltuna ja kynsikoruja ym. Eipä siinä, ne lakat ja korut oli kyllä hienot mutta se itse kynsi aivan järkky.
Ymmärrän toki ettei kaikilla kynnet ole niin vahvat että niitä voi kasvattaa pitkiksi ilman että ne lohkeaa heti alkumetreillä, mutta itse siinä tilanteessa tyydyn lyhyisiin.
No mulla ne kynnet sitten katkeilee kyllä töissä, ja se se sitten vasta sattuukin :mrgreen: . Nyt on taas vähän pidempien kynsien kausi.

Mutta mikäs siinä, jotkut tykkää, minä en. Kyllä se ihminen on useimmiten luonnollisena kauneimmillaan (pois lukien hirveet kanuunapäivät) 8-) .
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Viesti Kirjoittaja f_isu »

dth kirjoitti:Mun mielestä rakennekynnet on vaan uskomattoman rumat.
Makukysymys tietysti.


Ovatko nämä rumat?
<- Itse haluaisin vastaavalla lakkauksella (ranskalainen manikyyri), mutta tuo valkoinen osa saisi olla puolet lyhyempi.
::kata::
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 16:47, 28.05.2006
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ::kata:: »

Enpäs tiedä noista rakennekynsistä.. Itselläni on ollut, mutta ei silloin aikoja sitten tullut hoidettua akvaariota, kun sellaista ei silloin vielä ollut.. :mrgreen:
elky74
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 16:29, 25.02.2007
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja elky74 »

:D :D *nauraa* Otsikon takia oli ihan pakko tulla kattoon mitä täällä lukee.. Noh naisethan täällä sitten miettii että menikö se kynsi katki vai ei.
:D :D
Paskimmillaankin hevi on parasta !!
350+200+85+85 emty
http://kumipalaa.omafoorumi.com/
Vilpsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 00:53, 18.02.2007

Viesti Kirjoittaja Vilpsu »

Mä olen joskus harkinnut rakennekynsiä ihan vaan sen takia, kun omat kynnet lohkeilevat ja katkeilevat niin lyhyiksi, että sormenpäät on kipeinä. On sitten vaan jäänyt laitattamatta :roll:

Ettei ihan pelkkää turhamaisuutta, hyvät herrat [;)]
kalajuttu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 23:21, 25.03.2007
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kalajuttu »

Mulla oli monta vuotta rakennekynnet ja olin niihin tosi tyytyväinen. Pienen totuttelun jälkeen arkielämä sujui ilman ongelmia (esim. kolikoiden poimimiset lattialta jne). :-) Kynsistä piti luopua, kun aloin harrastaa kamppailulajeja. Siihen ne eivät sopineet alkuunsa. Vaarallisia sekä itselle että treenikaverille.

Akvaarioita en ole kynsien kera harrastanut mutta voisin kokemukseni perusteella veikata, etteivät ne kynnet nyt ihan mahdottomasti tykkää kyttyrää, jos ei nyt tuntikaupalla käsiä päivittäin altaassa uita.
Mikään ei ole niin fiksu kuin insinööri!
~ 290 l + 100 l + 40 l ~
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Ei ole ollut rakennekynsiä eikä tule. Mulla on paha tapa pureskella kynsiä ja siksi leikkaan ne aina ihan lyhyiksi. Tämä sopii onneksi kiipeilyharrastukseenkin, jossa pitkät kynnet ovat vain haitaksi :D.
emzei
Member
Member
Viestit: 324
Liittynyt: 00:45, 28.12.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja emzei »

Noin puoli vuotta sitten laitatin nuo geelikynnet kun kyllästyin omiin lohkeileviin malleihin. Tosi hyvännäköiset olisivat olleet mutta kun työkseni teen "kaupantätin" hommia niin eihän ne kuorman purkua kestäneet, yksi kerrallaan napsahtelivat irti ja sekös tuntui mukavalle... 8O Mukana kun meinasi aina irrota omakin kynsi. Lopputuloksena sain entistä huonokuntoisemmat omat kynnet. Laittasin silti uudelleen jos tuo ammatti vain sallisi, oli ne sen verran kivat... :mrgreen:
Uusioakvaristi, 240 l
vuosaari78
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 23:04, 11.02.2007
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vuosaari78 »

Vastailempa minäkin tähän.

Rakennekynsien tekijöitä tuppaa markkinoille, kuin sieniä sateella ja kolmasosalla on ehkä hajua miten homman tulisi toimia. Tiedän itse, koska muoti- ja kauneusalalla olen työskennellyt kohta 10-vuotta ja alaa opetan (en tosin kynsiä). Ihan ensimmäiseksi sanon, että kynsien kuntoon, kestävyyteen, muotoon ja jälkeen vaikuttaa tekijän käyttämät tuotteet ja ammattitaito.
Jos kynnet laittaa alan todellinen ammattilainen asiaankuuluvilla tuotteilla ovat kynnet ohuet, kestävät, kauniin muotoiset sekä helppohoitoiset. Oma kynsi ei myöskään mene pilalle tms, jos kynnet tekee ammattilainen. Tottakai niitä pitää viilata ja ohenee, mutta ei muuta.Itsellä on akryylikynnet, jotka kestävät akvaariot, puutarhat, muutot ja siivoukset 5-6 viikon huoltovälillä. En ole käyttänyt hanskoja akvaarioiden huollossa. Hyvä huomio muuten seurata, onko akryyli esim liukenevaa ja voi aiheuttaa jotain myrkytyksiä?? 8O
Omasta mausta tietysti riippuu mikä silmää miellyttää noinniinkuin yleisellä tasolla. maku asioistahan ei voi kiistellä :D .
500L + 250L + 160L +40L
kami82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 670
Liittynyt: 13:02, 12.12.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kami82 »

Pitkät kynnet helpottaa montaa asiaa. Omat kynteni kasvavat hurjaa vauhtia ja eivät katkeile. Valitettavasti työskentelen hoito-alalla joten kynsiä en voi pitää pitkinä. Nyt taas ku lomalla on ollut ja kynnet kasvanut... Ai ai kun on sormenpäät kipeät kun kynnet joutuu pätkiin lyhyeksi.

Tuosta kaloille myrkyllisyydestä --> kaverini on niin allerginen kynsilakalle, että kun laittaa sitä kynsiin ja koskee kasvoihinsa, kasvot turpoaa ja tulee punaista ihottumaa. Pitkään selviteltiin mikä oireet aiheutaa ja lopulta tulokseksi tuli kynsilakat. Luulempa siis, että voivat nämä kemikaalit aiheuttaa kaloillekin oireita.

Joskus näin "dokumentin" rakenne kynsistä ja siinä kerrottiin niiden aiheuttamista komplikaatioista. Jos kynsiä ei huolla tarpeeksi, alle voi tulla hometta yms. jotka voivat aiheuttaa pahoja tulehduksia. Ohjelmassa näytetyt kuvat eivät näyttäneet kovin hyviltä.
vuosaari78
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 23:04, 11.02.2007
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vuosaari78 »

Kynsien alle tulee helposti hometta ja muita sienisairauksia jos tekijä on kokematon eikä osaa hommaansa kunnolla. Huonon ammattilaisen jäljiltä komplikaatioita tulee nyt asiasta jos toisesta. Kynsilakkassahan on formaldefydiä joille moni on allerginen, tuotetta onneksi valmistetaan ilman tätä ainesosaa. Rakennekynsien lakka ja pinta on erilainen, tavalliseen verrattuna, joten peruskynsituotteisiin sitä ei voi verrata.
500L + 250L + 160L +40L
dth
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 21:49, 17.06.2002
Paikkakunta: Helsinki/HAS

Viesti Kirjoittaja dth »

vuosaari78 kirjoitti: Jos kynnet laittaa alan todellinen ammattilainen asiaankuuluvilla tuotteilla ovat kynnet ohuet, kestävät, kauniin muotoiset sekä helppohoitoiset.
Joo, no sitä oon vähän ajatellutkin että voisko se niiden rumuus olla siitä kiinni kuka ne tekee ja miten, koska ne rakennekynnet jotka olen nähnyt, on aina olleet sellaiset ällön paksut kohlot. Hyh. Mutta ehkä niistä sitten saa jopa siistejäkin. En ole vaan nähnyt ehkä. 8-)
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
Moonlight
Junior Member
Junior Member
Viestit: 139
Liittynyt: 20:43, 18.09.2006
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Moonlight »

Koskaan en ole rakennekynsiä tarvinnut (enkä toivottavasti koskaan hurahda ottamaankaan). Joskus varhaisteininä omat kynnet innostuivat 12 vuoden pureskelun ja kidutuksen jälkeen kasvamaan niin että olivat toista vuotta sellaiset 4-5cm pitkiä. Kyllähän se lapsena toimii kun äiti tiskaa ja siivoaa mutta ei kyllä enää. Todella pitkät kynnet sattuvat hieman silloin tällöin (kuvitelkaapas vaikka miltä tuntuu ottaa kirjaa täydestä repusta ja iskeä vahingossa ohi - vastaa ehkä vasaran iskua peukaloon, kuten myös kova pakkanen joka pureutuu pitkiin kynsiin) mutta kokemuksella voin sanoa että todella lyhyet kynnet sattuvat vielä enemmän, koska ne sattuvat aina ja koko ajan. Makuasioista ei tietenkään voi kiistellä, mutta oma mielipiteeni on että kynnet ovat kauniit kun ne ovat siistit, olivat ne pitkät tai lyhyet. (Kunhan valkoista osaakin on olemassa eikä vain veristä lihaa.) Takapuolensa kyllä voi pyyhkiä, oli kynnet kuinka pitkät tahansa [;)] Pitkillä kynsillä tarttumaote muuttuu pikkuhiljaa erilaiseksi, ainakin jos kynnet kasvavat itse paikalleen niin hitaasti että niihin ehtii mukautua. Itse ainakin tartuin kaikkeen "sormien sivuilla" - vaikea selittää :P

Ketjun aloittajalle, itse en kovin pitkillä (rakenne)kynsillä lähtisi hiekkapohjaa tonkimaan, mutta jos saat siemennyskäsineet jostain käsiisi niin miksei kohtuupitkillä rakennekynsilläkin voisi akaarion hoitaa.

ps. Kenellä oikein on edes varaa rakennekynsiin?! :roll:

-opiskelija-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”