Piikkisilmien oudot kuolemat

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Shiny^
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 18:09, 07.07.2005
Paikkakunta: Helsinki

Piikkisilmien oudot kuolemat

Viesti Kirjoittaja Shiny^ »

-Akvaario on 325 litranen (130x50x50)

-Neljällä valaisinputkella (joista tällä hetkellä vain kaksi putkea päällä ajastimien kanssa, toiset kaksi ovat "jäähyllä" poikasaltaan takia)

- pH 7, KH 3, nitriitti näytti keltaista, eli alle 0,3mg/l

- vedenvaihdot noin viikon, puolentoista välein + silloin tällöin nopeita pohjanputsauksia jätöksistä 8-)

- hiilidioksidinlevitin laitettu muutama viikko sitten (piikkisilmä kuollut sitäkin ennen yhtä äkillisesti)

- ei mitään ulkoisesti havaittavia sairauksia kaloissa, kaikki näyttää ihan normaalilta (joku pilkkutauti oli parilla kalalla noin kuukausi sitten, mutta sen hoidin pois, ja osa piikkisilmistä tullut tuon jälkeen vasta)

- keltabarbeja, kirsikkabarbeja ja keisaritetroja piikkien lisäksi + pari monnia. (+ paljon piiloja kaikille ja kasvillisuutta, enkä ole koskaan nähnyt kenenkään jahtaavan piikkejä)

Eli mistä ihmeestä voisi johtua, että nyt on 3 piikkisilmää mennyt hyvinkin lyhyen ajan sisällä ihan yllättäen?

Oon yrittäny tarkkailla ruokkimista ja muutenkin kattella että kaikki uiskentelis siellä ihan hyvin, ilman ongelmia.. Ne vaan ilmestyy jostain
elottomana, joka harmittaa enemmän kuin uskoiskaan :/

Tuolla vielä kuva akvasta: [/url]http://irc-galleria.net/view.php?nick=R ... d=56175073[/url]
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja memma »

No kalojen kuolinsyytä on ihan mahdoton lähteä arvailemaan. Kaloissa ei ole näkynyt oireita, eikä kaloja ole sen tarkemmin ilmeisesti tutkittukaan. Mikä laittoi silmään, on tuo pilkkuhoito(?) ja hiljattain tulleet uudet kalat. Ilmeisesti pilkunkin toi joku uusi kala, tai sitten olosuhdemuutokset saivat taudin puhkeamaan? Piikkisilmät, kuten muutkin nuoliaiset, ovat varsin herkkiä lääkitykselle. Kalat ovat voineet kuolla myös itse pikkutaudista johtuneeseen bakteeri-infektioon. Pilkkuloinenhan tekee ihoon reiän, josta sekundaariset taudinaiheuttajat pääsevät tunkeutumaan kalaan. Vaikka siis varmuudella tautia ei diagnosoitu juuri valkopilkkutaudiksi?

Minkään taudin jälkeen ei kannata heti hankkia uusia kalasia, sillä tauti ja lääkitys heikentää kalojen vastustuskykyä uusille taudinaiheuttajille. Ja taudin on voinut alunalkaenkin saada puhkeamaan jokin asia, joka on ensin korjattava. Kai uudet kalat karanteenattiin riittävä aika erillisessä altaassa? Karanteenaamattomat kalat joko selviytyvät siirrosta, tai epäonnisempina sairastuvat ja kuolevat parin viikon sisällä ostosta yleensä bakteeritartuntaan.

Tuossa ei tainnut olla altaan lämpötilaa mainittuna? Itse en yhdistäisi keltabarbeja ja piikkisilmiä niiden varsin huonosti päällekäin menevien lämpövaatimusten takia. Keltabarbin käytöksestä ei ole omakohtaista kokemusta, mutta tuskin laittaisin sitä rauhallisempien piikkareiden kanssa muutenkaan. Käytätkö vedenvaihdoissa vedenparannusainetta, Helsingin vesi kun ainakin paikka paikoin on melkoista soppaa?
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
vuosaari78
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 23:04, 11.02.2007
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vuosaari78 »

Minulla on käynyt juuri samalla tavalla. Tosin minun altaassa on ollut kummallisia nitriitti ilmentymiä, joten ovat voineet osaltaan vaikuttaa. Itsellä 7 piikkistä, joista 4 tuli vanhan akvan mukana, joten heidän iästään ei ole aavistustakaan. Uudet pikkupiikkikset voivat hyvin ja vanhemmatkin näyttivät hyvin voivilta. Kolme viikkoa sitten meni yksi (ilmaantui vaan yhtäkkiä kuolleena ja eilen löytyi taas yksi). Ei mitään oireita ensin. Tutkin kalaa haavissa ja paperin päällä, ei mitään ulkoisia merkkejä. Minulla kun on todella ollut ongelmaa vesiarvojen kanssa, laitoin sen piikkiin.
500L + 250L + 160L +40L
itaki
Member
Member
Viestit: 357
Liittynyt: 00:03, 14.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja itaki »

Olethan pitänyt huolen myös, ettei hiekkapohja ole päässyt tukkeutumaan?
Osa piikkisilmistä on siis melko uusia tulokkaita, olisiko mahdollista, ettei kotiutuminen olekaan onnistunut eivätkä ne ole toipuneet tämän aiheuttamasta stressistä. Karanteenasitko kaloja tai miten hoidit kotiuttamisen? Lääkejäämät ja tuo "pilkkutaudin hoito" on myös osaltaan voineet vaikuttaa asiaan.
Kuten edellä; paha mennä arvailemaan tämän enempää...

Edit: "Tuo paljon kasveja" on melko suhteellinen käsite [;)] Kuvan mukaan niitä omaan makuuni voisi olla reeeippasti enemmänkin, jolloin piikkisilmät saisivat kunnon pöheikköjä, joiden katveissa olla piilosella mikäli siltä tuntuu. En nyt tiedä kuinka paljon on kyse kalojen sopeutumisesta ja stressistä, mutta uskoisin että runsaskasvisemmassa akvaariossa piikkisilmät tuntisivat olonsa alkuaikoina ehkä hiukan turvallisemmaksi? [;)]
Shiny^
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 18:09, 07.07.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Shiny^ »

Uusimmat piikkisilmät ovat noin 3 viikkoa sitten ostettuja. Oon aina ensin laittanut sen kuljetuspussin kellumaan veteen lämpitilan tasaamiseksi, jonka jälkeen lisänny akvaariosta vettä hieman tuohon pussiin pariin otteeseen ja jonkun ajan päästä sitten vasta päästänyt kalat akvaarioon. Näin neuvotaan niissä pusseissa, joten en ole toisin osannu toimia. Miten sitten kannattaa jatkossa, kun mulla kuiteskin olis tommonen n. 10litran poikasallaskin?

Ja kuvahan on hieman vanha, en vain pystynyt ottamaan uutta kameran akku kun oli vasta latautumassa. Eli tuon kuvan jälkeen olen lisännyt kasveja tuohon keskemmälle sekä levitellyt noita pienilehtisimpitä kasveja laajemmalle alueelle.

Pilkkutautia ei ainakaan näkynyt muilla kuin keisaritetroilla, (joilla valkoisia pilkkuja noin viidellä, jotka lopetin ja loput lääkitsin) Ne tulivat akvaarion oston myötä (käytetty) ja omilla entisillä kaloillani ei ole ollut koskaan pilkkuja. Mulla oli suodatinongelmia alkuun parin viikon ajan (silloin pyöri vain sisäsuodatin, kun piti korjata ulkosuodatin). Voisko johtua esim tosta aiheutuneesta stressistä ..?

Vedenparannusainetta käytän. Veden lämpötila näyttää nousseen 27 :o
Yleensä se on pysynyt 25, enintään 26asteessa. (Akva tuli mulle tammikuussa, en siis vielä osaa arvioida miten se käyttäytyy lämpimämpien ilmojen kanssa) Hassua, kansilaseja en käytä, ei ole lämmitintä, vain kaksi valaisinputkea päällä päivän ajan, ja toinen valokansi on poissa paikaltaan, että luulisi ilmankin kiertävän. Ikkunan puoleisin pääty on peitetty paperilla, jos se yhtään auttais auringonvaloa estää. Mitkä sit on keltabarbien ja piikkisilmien vaatimukset ton lämmön suhteen?
Netistä ilmeisesti saa niin paljon erilaista tietoa, ja kalakaupassakin sanottiin että noi menis samaan akvaarioon :/ (ja olen vielä pitänyt tätä kalakauppaa parhaimpana palvelunsa ansiosta)

Mitenkäs toi hiekkapohja sitten, sen tukkeutuminen? En ole ennen osannut ajatella asiaa, olen vain ajatellut kuuleman perusteella että piikkisilmät tykkää kaivella hiekassa. Nää on ihan uus laji mulle, kuten huomaatte ;) Eli pitäiskö tuota pohjaa jotenkin pöllyttää välillä, vai miten neuvoisit tekemään? Lapolla en oikein voi putsata, vääränlainen lappo siihen (hiekat menee samantien viemäriin asti sit..)
vuosaari78
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 23:04, 11.02.2007
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vuosaari78 »

Mä en ole mikään asiantuntija todellakaan, mutta olen kotiuttanut omat kalani juuri tuolla tavalla. Täällä nyt neuvotaan karanteenaamaan, mutta faktahan on, että kaikilla ei ole siihen a)varaa b) tilaa c) intoa. Nyt, kun oman karanteenin sain sattumien kautta laitan kalat tuon pussisäätämisen jälkeen sinne.

Hiekkapohja vaatii möyhimistä jos sulla ei ole siellä kierteissarvikoteloita möyhimässä (näitä saat kaupanpäällisiksi akvakaupasta tai täältä foorumilta kyselemällä, alkuun pääset parilla kymmenellä tai jopa vähemmällä). Jos pohja on tukossa siitä nousee kuplia ja haisee pahalle.

Suodatin asioihin vastatkoon joku viisaampi :) . En jaksaisi uskoa, että ne kuolemat siittä johtuu. Se hiekka kantsuis kyllä ekaks testata :) .

Tsemppiä vaikka potuttaakin. Olen itse tässä samassa tilanteessa arvuuttelemassa erilaisten ongelmien kanssa uutena akvaharrastajana, ottaa päähän. Täältä foorumilta saa hyviä apuja.
500L + 250L + 160L +40L
Shiny^
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 18:09, 07.07.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Shiny^ »

Multa löytyy vaihteleva määrä noita kierteisiä kyllä, ei ole liikaa että niitä näkisi jatkuvasti jossain, mutta öiden jälkeen niitä kyllä näkee kiipeilemässä laseissa aika paljonkin. Eikä hiekka mielestäni haise oudolle, ainakaan näin niinkun muuten tässä haistellessa :D Vielä en ole upottanut päätä pohjalle ottaakseni selvää asiasta.. Eikä kyllä kupliakaan ole näkynyt muualta nousevan,kuin noilta poikasaltaan asukeilta hapettimesta. Hmmh..

Akvaarioiden kanssa olen harrastellut kyllä jo vuodesta 2004, mutta nyttemmin vain paljon enemmän kunnon innostuksen kanssa, kun tuli uusi akvaario ja saanut paljon lisää tietoa. Entisen akvaarion kanssa se oli sitä tutustumista ja opettelemista pahimmillaan :p
vuosaari78
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 23:04, 11.02.2007
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vuosaari78 »

Sitten uskon kyllä, että olet tehnyt kaiken ihan oikein :mrgreen: . Olethan uusvanhakonkari. Ehkäpä tämä menee osastoon x-files selvittämättömät kalakuolemat. :(
500L + 250L + 160L +40L
Shiny^
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 18:09, 07.07.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Shiny^ »

Niin, voihan se olla että kalojen vaatimukset eivät vaan mene yks yhteen. Ehkäpä tästä opin, että jos nuo loput nyt eivät pärjääkään niin enempiä pikkisilmiä ei mun akvaarioon oteta.Jätetään ne sit osaavimpiin käsiin.. :)
Damae
Junior Member
Junior Member
Viestit: 191
Liittynyt: 15:36, 22.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja Damae »

Shiny^ kirjoitti:Oon aina ensin laittanut sen kuljetuspussin kellumaan veteen lämpitilan tasaamiseksi, jonka jälkeen lisänny akvaariosta vettä hieman tuohon pussiin pariin otteeseen ja jonkun ajan päästä sitten vasta päästänyt kalat akvaarioon.
Muistathan että kuljetuspussin vettä ei saa päästää akvaarioon. Kalat pussista haavilla altaaseen.
Pessimisti ei pety.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”