Dixie kirjoitti:
Kuvan taaimainen hapsukasvi on ostettu rotala bochii:na. Mutta google ei tuota tulosta. Kasvi n 10cm korkea ja kasvaa minulla ns puskissa.
Dixie kirjoitti:
Kuvan taaimainen hapsukasvi on ostettu rotala bochii:na. Mutta google ei tuota tulosta. Kasvi n 10cm korkea ja kasvaa minulla ns puskissa.
Jos tämä on sitä minulta ostettua, sillä nimellä (tai itseasiassa Rotala boschii) olen sen Helsingin Akvaariokeskuksesta ostanut. Kasvoi aluksi minullakin matalana, nyt pintakasvien varjossa pintaan asti (n. 30cm siis).
Miekka on joku suippomiekka, edelleen (kohta muuttuu) yleisnimenä koko ryhmälle virallinen on Echinodorus bolivianus. Mysteerikasvi näyttäisi minusta Tonina fluviatilikselta (itsellä oli tuota tuolla nimellä), tai joltain muulta Tonina-lajilta.
Mysteerikasvi on Tonina fluviatilis, intianvesitähdikki tavallista muotoa ja viimeinen näyttäisi kyllä Rotala bochiilta... Ja se ensimmäinen on Eriocaulonia.
Dixie kirjoitti:^ Juu tuo on se sinulta ostamani . Sattui näköjään pieni kirjoitusvirhe tuossa nimessä , mutta tuo siis viihtyy enemmän varjoisessa?
Molemmissa kasvaa ihan hyvin (ei nopeudeltaan mikään karvalehti), hämärässä vaan venyy enemmän pituutta. Alhaalta tuntuu samalla hieman tippuvan lehtiä.
Tarvitsisimpas minäkin nyt kasvintunnistusapua, joten tunkaisen samaan topiciin, toivottavasti ei haittaa
Kasvi nro 1. http://img102.imageshack.us/img102/4300/kasvi1ws7.jpg
Myyjä ei osannut sanoa suomenkielistä nimeä ja latinankielistä en muista. Kasvi ollut kolmisen viikkoa akvassa, eikä ainakaan vielä näytä kasvaneen kovin paljoa.
Sanoivat myös olevan sukua jollekin huonekasville.
Kasvi nro 2. http://img339.imageshack.us/img339/6446/kasvi2qu1.jpg
Pieni kasvi. Sanoivat olevan ruskomelalehden vihreä muoto, mutta voisiko sittenkin olla joku muu. On kuitenkin melko pieni ja lehdet näyttävät erilaisilta. Vai onko sittenkin? Kertokaa joku enemmän tietävä...
Tuo ykkönen kyllä tosiaan on jotain muuta kuin akvaariokasvi, tuskin siis elää kovin pitkään veden alla.
Jonkin sortin traakkipuulta näyttää (dracaena sp.). esim.
Voisi menestyä ihan huonekasvinakin mikäli tottuu kuolematta ulos altaasta. Altaassa oloon ei jokatapauksessa totu kuolematta.
Kakkonen ei minunkaan mielestäni ole melalehti, mutta apua minusta ei tässä ole sen enempää kun en osaa veikata mikä sitten olisi.
Mulla on ollut joitakin kuukausia juuri tuollaisia ykköskuvan lohikäärmepuita akvaariossa. Eivät ole kasvaneet, mutta eivät ole kuolleet, eivätkä näytä huonosti voiviltakaan. Akvaariokasvihan se ei tosiaankaan, olen ymmärtänyt, että terraariokasvi. - On sanottava, että moni oikea akvaariokasvi on nuutunut ja kuollut paljon nopeampaan.
Täällä tuollainen kasvaa ihan tavallisessa kukkaruukussa tavallisen kuivassa huoneilmassa. Akvaarioon en ole kokeillut laittaa. Saa kyllä kasteluvedeksi välillä akvaariovettä Ja oikeasti myös kasvaa eikä vain möllötä.
Akvaariokasvina tuon ykköskasvin tosiaan minulle myivät (kuten jo sanoinkin, sisäkasvin "sukulaisena"...). Nytpä sitten tuli selityskin sille, miksen ole missään akvaariossa tuota ennen nähnyt
Ei tosiaan ole mennyt mihinkään suuntaan akvaariossa, ei parempaan eikä huonompaan. Kivan erilainen kasvi kuitenkin on, että saa olla akvaariossa niin kauan kuin "näyttää hyvältä".
Osaisiko kukaan noista kahdesta muusta kasvista sanoa mitään? Etteivät nekin ole jotain akvaariokasveina myytyjä huonekasveja (vitsivitsi)
Etualalla on poikanen joka on taaemmasta lähtenyt, siinä on pari muutakin poikasta, mutta ne ei oikein erotu. Tikrut tuli vähän häiritsemään eteen, mutta jos jonkin käsityksen saisi.
Meinasin nimittäin noita poikasia lähteä myymään, joten ois kiva tietää mitä myy.
Inia kirjoitti:Mysteerikasvi on Tonina fluviatilis, intianvesitähdikki tavallista muotoa ja viimeinen näyttäisi kyllä Rotala bochiilta... Ja se ensimmäinen on Eriocaulonia.
Tuo intianvesitähdikki vielä ihmetyttää. Kasvaa mahdottoman hitaasti (rosanerviq taas leviää, kuin rutto) siinä on isommat lehdet ja on jämäkämmän oloista, kuin tavallinen jota minulla on myös aikoinaan ollut . Miten tuo 'big leaf' muoto? mites tuo eroaa tavallisesta?
punainen uruguayensis
Oriental (nro 1)
Frans Stoffels
E. 'Fantastic Color'
E. 'Erwindifol' (tämä nyt ei varmaan mikään noista, sen epäilen olevan keittiössä)
little bear
Ja vesimiekka-arpanne veikkausvastaukset ovat :
Nro 1 - 'Oriental'
Nro 2 - 'Frans Stoffels'
Nro 3 - jos listalta, niin ehkä 'Fantastic Color'
Nro 4 - punainen tuoksuvesimiekka (pun. uruguayensis)
Nro 5 - mielestäni ei mikään listalta, 'Rosé'-tyyppinen mutta ei varmaan se
lisäksi mainittakoon
Echinodorus 'Vesuvius' = Helanthium 'Vesuvius'
Kiitos! Sulta nuo kaikki on peräisin, mutta aina mä nuo sekoitan . Viimeinen ei rose taida olla. Kokoa n20cm. Korkeutta ei siis juurikaan...
Vanha mutta hiukan tarkempi kuva lehdestä: