Apua! T. suvattii ei syö!

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Miuruskin narskuttaa hampaita ja ääni on kyllä aika vaikuttava. Narskutuksen aikana on myös ohimenevä tilaisuus nähdä hampaat ja nekin ovat, noh, aika vaikuttavat, vielä paremmin niitä pääsee ihailemaan kalan haukotellessa. Joskus hyvin harvoin ja lähinnä iltaisin tai öisin se saattaa myös pitää semmoinen jännän viheltävän äänen. Äänten tuottaminen, kiinnostus altaan ulkopuolista elämää kohtaan ja kyky värityksellä kertoa hyvinkin tarkasti omasta olostaan, ovat varmaan juuri niitä seikkoja, jotka tekevät pallokaloista niin herkästi nimenomaan lemmikkejä eikä "vain kaloja". Itsekkin keräisin mielelläni vaikka koko sarjan, olisi hienoa päästä tutkimaan ja vertaamaan eri lajien käytöstä. Jos nyt ajattelee vaikkapa kyhmypallokalaa ja kimalaispallokalaa, niin aika erillaisia ovat kaikinpuolin.
Dixi et animam levavi.
MarjaR
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MarjaR »

pisamapallokala kirjoitti:Kyhmypallosta olisi vielä kiva kuulla jotain, lähinnä onko se aina tosiaan hyvin vähäliikkeinen, ilmeisesti on.
Kuten mysli jo mainitsikin kyhmypallo osaa olla piilossa ja paikallaan koko päivän taikka useamman, vaikka ei hiekkaan kaivaudukkaan. Meillä kyhmypallo liikkuu lähinnä öisin kun kukaan ei näkemässä. Joskus olen bongannut sen uimassa jolloin se heti pysähtyy/jähmettyy ja alkaa vajoamaan pohjalle, pohjalta uskaltaa liikkua vasta kun kukaan ei tuijota. Ruokaa kyhmypallo tulee hakemaan pinnastakin, mutta joskus kun laiskottaa niin ei edes koske ruokaan jos se menee hieman ohi suun. Meillä kyhmypallon ruokavalioon kuuluvat katkaravut, simpukat, katkarapupellietit (niitä se voisi syödä toistakymmentä kerralla) ja muutkin "pohjanapit", lisäksi maistellaan mustekalaa ja kastematoja silloin kun niitä on tarjolla. Herkkupaloina ovat tulisukaravut ja elävät isot surviaiset. Kotiloita tämä pallo ei syö. Kauneudella tätä palloa ei ole pilattu, mutta muuten kyllä on hyvin viehättävä persoona, niinkuin moni muukin pallo. Muutaman kerran olen nähnyt kyhmypallon "kaivautuneen" hiekkaan, eli lähinnä tehnyt kauhian montun hiekkaan jossa köllöttelee, hieman hiekkaa päälleensä puhkuneena.
Elämää eivät ole ne päivät, jotka ovat menneet vaan ne, jotka ovat jääneet mieleen.
mysli
Advanced Member
Advanced Member

MarjaR kirjoitti: Kauneudella tätä palloa ei ole pilattu, mutta muuten kyllä on hyvin viehättävä persoona, niinkuin moni muukin pallo.
Äläpäs nyt, kyllä ainaskin miusta tuo teidän kyhmy on pallokalaksikin hyvinkin nätti, hienoja kuvioita nahassa ja upeat isot, eri värejä heijastavat silmät.

Onkos muuten jokin pallokalalaji, joka näihin ihastuneenkin silmissä voisi näyttää kertakaikkiaan rumalta? Äkkiseltään ei ainakaan itsellein tule mieleen kuin hienoja ja vielä hienompia palloja. :mrgreen:
Dixi et animam levavi.
pisamapallokala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pisamapallokala »

Kiva kuulla kyhmyn omistajan kokemuksia, sellainenkin olisi kiva ;) Luulen, että seuraava pallo on kuitenkin miurus, koska olen niin ihastunut suvattiini, jonka nimi muuten on Terminaattori ;) Pisamasta tuli Rambo ;)
Täytyy jostain saada hommattua sitä verkkoa, aion laittaa kolmesataalitraiseen kolme loosia, joihin yhteen tulisi sitten se miurus jos sellaisen saan..
mysli
Advanced Member
Advanced Member

pisamapallokala kirjoitti: Täytyy jostain saada hommattua sitä verkkoa, aion laittaa kolmesataalitraiseen kolme loosia, joihin yhteen tulisi sitten se miurus jos sellaisen saan..
Kyllä nyt pitää sanoa, että miurukselle oma allas. Tähän on lähinnä kaksi oleellista syytä, ensinnäkin sata litraa tilaa ei miuruksella vaan riitä, tämä kaipaa nimenomaan sitä pohjapinta-alaa ja runsasta hiekkakerrosta. Kaivautumiseenkin otetaan reilusti vauhtia, joten kovin pienessä tilassa se ei onnistu. Toisekseen verkko on todennäköisesti entinen heti kun kala niin haluaa. Omani on haukannut paloja kannosta, purrut rikki lämmittimen johdon suojana olleen letkunpätkän ja murskannut ilmastinkiven. Miurus tutustuu asioihin nimenomaan maistamalla ja pistää armotta paloiksi kaiken häiritsevän mikä vain mahdollista on.
Dixi et animam levavi.
pisamapallokala
Junior Member
Junior Member

Joo, totta kun miettii minkä kokoinen siitäkin tulee. Ja hampaat varmasti tosiaan ovat aika tehokkaat :)
pisamapallokala
Junior Member
Junior Member

Kuinka suurta kokonaiskovuutta te pidätte suvattiilla, miuruksella, pisamalla ja esim. juovapallolla? Käytättekö juovapallon omistajat suolaa?
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Mulla GH 7, ei suolaa, tämä on makean veden kala!
pisamapallokala
Junior Member
Junior Member

Hassua, joissain lähteissä sanotaan lineatuksen olevan makeasta murtoveteen soveltuvan kalan! Täytyy muuten todeta, että mahtavaa vauhtia kasvavat sekä abei että suvattii! Ovat jo melkein tennarin kokoisia mollukoita, päivä päivältä upeampia, suvattiikin kotiutumisen myötä tulee melkein jopa kerjäämään ruokaa! Mahtavia ovat :) Kun nyt vain joskus saisi vielä jostain sen miuruksen, olisin täydellisen tyytyväinen ;)

--------------------

Heh, mitä mä höpisen, ne ovat siis reilusti isompia kuin tennari, ainakin pesäpallon kokoisia..
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Joo, lineatus on jokikala, saattaa tietenkin päätyä suistossa murtoveteen eikä se siihen kuolla kupsahda. Mutta suvattii käsittääkseni ihan ehdottomasti vain makeavetinen. Ja lineatuksenkin normaali eliinympäristö on siis makeavetinen eikä altaassa ole mitään tarvetta tai syytä pitää suolaa.
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Miten on...kun täällä lukee ja olen kuullut, että neulamuikkuja voi syöttää Losserolle.Kalamyyjä kun piti minulle "saarnan">( yritin siis ostaa "Poltsille" kyseistä ruokaa) että noin suolaisia kaloja ei saa syöttää edes kaloille 8O ne on myrkkyä. Eli miten on ?
Tavis muikku ei tuolle kelvannu.Muita "juttuja" kyllä syö eli syömättömyydestä ei ole kyse.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Suolaisia? Ei niitä tarvitse voissa paistettuina ja suolattuina ostaa. Maistuvat erinomaisesti ja kalat viihtyvät. Itse kuitenkin syötän enimmäkseen haukifilettä kun sitä on aina saatavilla.

Mika
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Juu sitähän minäkin . Ei vain huvittanu jäädä väittelemään myyjän kanssa :mrgreen: . Kun se ei suostunu niitä edes antamaan mulle 8O ...pitää vissiin laittaa blondi peruukki päähän ja toivoa ettei se tunnista mua :mrgreen: .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”