Monta täplämonnista mahtuu 240 litraan?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Anuski
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Monta täplämonnista mahtuu 240 litraan?

Viesti Kirjoittaja Anuski »

Eli itselläni majailee 5 täplämonnista n. 200 litran akvaariossa, pohjakavereina Kiinanmonni ja partis. Nyt akva vaihtuu 240 litraiseen Juwel Rioon ja olen ajatellut nostaa monnisten määrää.

Ylempiä kerroksia asustaa parvi miekkapyrstöjä ja mustamolleja.

Monta täplämonnista mahtuisi tuohon tankkiin vai mahtuu ollenkaan. Tällä hetkellä asustelevat sopuisasti, mitä partis nyt käy isottelemaan ruokinta-aikana.
240l
noel.runeberg
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja noel.runeberg »

Monta :mrgreen:
Ei varmaan 15-20 o liikaa jos et muita monnisia hanki :D
Monnisfriikki!! 250l
Sekä hölmö koiramme
Get a life or die tryin
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Re: Monta täplämonnista mahtuu 240 litraan?

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Anuski kirjoitti:Eli itselläni majailee 5 täplämonnista n. 200 litran akvaariossa, pohjakavereina Kiinanmonni ja partis. Nyt akva vaihtuu 240 litraiseen Juwel Rioon ja olen ajatellut nostaa monnisten määrää.

Ylempiä kerroksia asustaa parvi miekkapyrstöjä ja mustamolleja.

Monta täplämonnista mahtuisi tuohon tankkiin vai mahtuu ollenkaan. Tällä hetkellä asustelevat sopuisasti, mitä partis nyt käy isottelemaan ruokinta-aikana.
Tuo "kiinanmonni" on Aasianmutakala ja sillä pitäisi olla väh. kaksi kaveria. Tosin kaverit voivat kasvaa jopa 25 senttisiksi, eli isompi akva ei olisi pahitteeksi.

Eiköhän tuonne lisää noita täplämonnisiakin mahtuisi. Faunatar suosittelee pientä parvea (5kpl) 70 litraan.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Aasianmutakala tosiaan viihtyisi paremmin porukassa ja saattaa kasvaa jopa ylikin tuon 25 sentin, 30-35 sentin tuntumaan. Vilkkaana kalana tilaa saisi tosiaan olla enemmän. :roll: Lisäksi se pitäisi viileämmästä vedestä kuin mollit, jotka ovat lämpöisen veden asukkeja. Aasianmutakalan lämpötilahaarukka siis on jotakuinkin 4-25 astetta, mollien 25-28. Ääriarvot eivät tee hyvää kummallekaan lajille.

Täplämonniset ovat muuten myös viileämmän veden eläjiä, ja lisäksi kotoisin pehmeistä vesistä. Kestävät ne kyllä keskikovaakin. Kovetatko altaan vettä, ja jos, niin minkä verran?
Anuski
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kovetan kyllä. Se on keskikovaa. Kun monnisia hankin tuohon hammaskarppi tankkiin, minulle sanottiin, että täplämonninen olisi sopivin. Toivottavasti ei ole metsään mennyt, en monnisistani haluaisi millään luopua [:I] .

Juu ja muistan nyt oikein hyvin, ettei täällä saa puhua kiinanmonnista vaan se on aasianmutakala. Tyhmä minä... Sehän ei siis ole kiinanmonni. Ja olen aikanaan täällä vääntänyt aasianmutakalasta kättä ihmisten kanssa ja osa porukkaa oli sitä mieltä, että tankki on liian pieni. http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=60111 Tässä keskustelu siitä. Aasianmutakalan kaveri katosi kummallisesti. Uskoisin, että oli singahtanut kansilasin kulmasta ulos ja koirat syöneet sen. Eivät kyllä välittäneet toistensa seurasta yhdessä asuessaan. Paljon majailivat eri puolilla tankkia.

Mutta nyt kyselisin siis täplämonnisistani. Kuinka heidän kanssa nyt sitten elellään?

--------------------

Niin se vesi siis on 9dH, lämpötila 25 astetta.
240l
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Turhauttavaa yrittää neuvoa ihmistä, joka tekee kuitenkin oman päänsä mukaan tai "omantuntonsa mukaan", kuten tuossa linkittämässäsi ketjussa kuvailit aasianmutakalojen pitoa.

Eli uskon että on se ja sama, mitä täällä sanotaan, koska teet kuitenkin omantuntosi mukaan?!

Niin ja kiinanmonni ei ole aasianmutakalan nimi, siksi siitä sinulle mainitsin.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Eikä kyseinen otus ole myöskään monni. [;)] Jo siitäkin syystä moista harhaanjohtavaa nimeä pitäisi välttää. Se myös elää varsin laajalla alueella Aasiassa, ei pelkästään Kiinassa.
Oma aasianmutakalani aikanaan (sekin yksin ja liian pienessä altaassa) vietti aikaansa piikkisilmän kyljessä, kun lajitoveria ei ollut.

No, joka tapauksessa. gH 9 on täplämonnisille vielä sopiva, joten niistä ei tarvitse olla huolissaan.
Anuski
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Ja millähän tavalla minä siinä ketjussa tein oman pääni mukaan? Nimenomaan kyselin siinä, että millaiset olot se vaatii ja ilmaisin kyllä, etten voi akvaariooni ottaa sitä, kun ihmiset olivat sitä mieltä. Siinä vaiheessa olin jo valmis ajatuksesta luopumaan. Mutta luotin viimeisen vastaajan asiantuntemukseen ja kaksi aasianmutakalaa hankin. Faunattaren sivuilla suositellaan 200 litran minimikokoa aasianmutakalalle. Olen sitten ilmeisen tyhmä kun en ymmärrä lukemaa tekstiäni. Miksette puutu noihin kirjoihin ja sivustoihin jossa on virheellistä tietoa ja minun kaltaiseni aloittelevat tollot sitten menevät kalasen ostamaan. Tosin minähän siis kyselin sen lisäksi, että etsin sivustoilta tietoa ja tein päätöksen saamieni tietojen mukaan.

Kiinanmonniksi sitä vahingossa kutsuin siksi, että lapsena olen saanut Aasianmutakalan ja silloin siitä kutsuttiin Kiinanmonniksi. Olen kyllä tietoinen, että se on Aasianmutakala ja käsittääkseni kuuluu nuoliaisiin.

Yksi vaihtoehto olisi ottaa sille pari kaveria ja jättää täplämonniset ottamatta, mutta ajttelin kun se ei edellisenkään lajitoverin kanssa touhuillut, ettei kaipaa kaveria. Mutta sittenhän minä eläinrääkkääjä olisinkin kun pieneen tankkiini laitan niitä monta.

Se Aasianmutakalan edellinen kaveri ei ollut aivan samannäköinen kuin tämä, ilmeisesti ei samaa sorttia. Olisko se voinut vaikuttaa, etteivät niin hyvin viihtyneet yhdessä. Mutta niittenhän pitäisi kuitenkin olla samaa lajia.

7330, juu itselläni tämä lapsena ollut "Kiinanmonni" [;)] eleli myös liian pienessä akvaariossa, 90 litraa ja yksin. Tosin minulla oli ihan ekassa akvaariossa jonka sain 7-vuotiaana 2 kultakalaa. Akvaario oli jotain 60 litraa :roll: .

Voipi olla parempi olla ottamatta tuohon akvaarioon yhtään uutta kalaa.

-------------------------

Niin unohdin kysyä, että mikäs se ratkaisu nyt sitten ongelmaan on. Se, että Aasianmutakala etsii uuden kodin? Itse olen kyllä aika ihmeissäni taas enkä tiedä mitä teen.
240l
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

Tämä tuntuu olevan aika yleistä, että jos piiiiitkässä keskustelussa yksi puoltaa jonkin kalan hankkimista akvaarioon johon se ei muiden vastajien mielestä sovi, niin sillä perusteella aloittaja sen sitten "hyvällä omallatunnolla" hankkii.
En nyt viittaa mitenkään erityisemmin Anuskin aikaisempaan keskusteluun, koska en ole sitä lukenut, mutta näitä tapauksia kyllä on ihan liikaakin. Venytetään keskustelua kunnes se yksi "harhautunut" tulee tekemään synninpäästön ja sen jälkeen kaikki onkin ok.
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Anuski
Junior Member
Junior Member
Viesti:

On kyllä tosi paha mieli tämän jutun takia. Sitä kuvittelee hetken, että asiat on kunnossa ja toimit oikein kalojesi kanssa, niin taas löytyy joku asia mikä on päin takamusta. Täytynee Faunattaresta kysyä ottavatko ne tuon kalasen sinne takaisin.
240l
JKE
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja JKE »

Tälläkin foorumilla n. 1/10 todella tietää mistä puhuu, loput vetelevät pitkälti mutulla ja fiilispohjalta. Joten se oikea tieto ei välttämättä vastaa yleistä mielipidettä. Em. tapauksessa "synninpäästön" antoi Pertti Rassi kirjallisuusviitteen kera, joten eiköhän ne mutakalat siihen pyttyyn mahdu.
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

Kuten sanottu, en puhunut ko. ketjusta, koska en ole sitä edes lukenut. Tarkoitus ei muutenkaan ollut yleistää, mutta JKE ei varmasti voi väittää etteikö näitäkin tapauksia olisi runsaasti.

Anuski: toki jos pr-boy on sanonut että kalat altaaseesi sopivat, niin kyllä minä ainakin luottaisin siihen.
Serene and silent sky,
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Pirtsakka kirjoitti:Tämä tuntuu olevan aika yleistä, että jos piiiiitkässä keskustelussa yksi puoltaa jonkin kalan hankkimista akvaarioon johon se ei muiden vastajien mielestä sovi, niin sillä perusteella aloittaja sen sitten "hyvällä omallatunnolla" hankkii.
En nyt viittaa mitenkään erityisemmin Anuskin aikaisempaan keskusteluun, koska en ole sitä lukenut, mutta näitä tapauksia kyllä on ihan liikaakin. Venytetään keskustelua kunnes se yksi "harhautunut" tulee tekemään synninpäästön ja sen jälkeen kaikki onkin ok.
No huhhuh. Huono päivä tai jotain?
Kannattaapa nyt vaan mennä lukemaan tuo aiemmin mainittu ketju tuolta ja miettiä taas, että minkälainen "harhautunut aloittelija" se siellä taas selittääkään, että kultakalan voi laittaa maljaan.

Ei ihan tosissaan tarvitse täällä kaikkia tuomita ja lynkata vaan sen perusteella, että itsestä tuntuu sille, että kaikki kalat tarvitsevat viissataalitraa. Jos itsellä on mahdollisuus siihen, niin hyvä, mutta olisi varmasti ihan kehittävää ajatella asiaa joskus muidenkin kannalta. Kaikilla ei ole mahdollisuutta järjestää heti kehiin toista akvaariota, kaikilla ei välttämättä ole niitä enempää kuin yksi.

Sinäkin varmaan olet ollut joskus aloittelija, jolla on ollut yksi akvaario, joten menehän juomaan jotain kylmää juomaa, ettet vaahtoa täällä itseäsi ihan hajalle.
I'm #1 so why try harder?
Victor von Doom
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Victor von Doom »

Itse laittaisin monnisia 240 litraiseen ainakin 20, jos pohjalle ei tuon enempää kaloja ole tulossa.
f_isu kirjoitti:Turhauttavaa yrittää neuvoa ihmistä, joka tekee kuitenkin oman päänsä mukaan tai "omantuntonsa mukaan", kuten tuossa linkittämässäsi ketjussa kuvailit aasianmutakalojen pitoa.
On se kovaa, kun kaikki ei aina tottele muakaan vaan kehtaavat toimia omantuntonsa mukaan.

Tässä, kuten tähän linkitetyssäkin ketjussa 1-2 kirjoittaja on ollut selvästi sitä mieltä, että aasian mutakala ei ko. akvaarioon mahdu. Mitään viitettä ei tietenkään ole laitettu, kuten ei tapana ole "faktojen" perustuessa lähinnä omaan mielipiteeseen. Tyypillistä on myös, että alkuperäinen kysymys ei edes koskenut aihetta, josta ruettiin rähisemään.

Tyyppikeskustelu menee sitten jotakuinkin latua:

Q: Mulla on 100 l akvaariossa platyja ja neontetroja. Neontetroilla on pilkkutauti. Mitä lääkettä suosittelette?

A1: Mitkä olikaan vesiarvot???
A2: Platyt tarvii kovempaa vettä
A3: Käytä hakua
A4: Etkö vieläkään oo siirtäny platyja pois, vaikka niin neuvottiin!!! Ihme nuija!

Toivottavasti ei kuullostanut tutulta kovin monen mielestä.
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

Mielestäni olen kyllä pariinkin otteeseeen ilmaissut ihan selkeästi, etten viittaa puheillani tuohon em. keskusteluun. Tuli vaan noita viestejä lukiessani mieleen. Myönnetään, että vähän väärässä paikassa avauduin.
Serene and silent sky,
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Ai, olisitte heti sanoneet että se oli Rassi joka sanoi allasta sopivaksi. :mrgreen: Tyhmänä kun en jaksanut tuota edellistä ketjua lukea.

Siinä tapauksessa myönnän olleeni väärässä maalaisjärkipäättelyni kanssa (30 cm metrisessä altaassa -> liian iso), kyseessähän kuitenkin on ihminen, joka takuulla tietää mistä puhuu. Ehkä mutakalat sitten ovat niin rauhallista sakkia, etteivät kaipaa tilaa kuin sen kolmisen kertaa oman pituutensa verran.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Victor von Doom kirjoitti:Tässä, kuten tähän linkitetyssäkin ketjussa 1-2 kirjoittaja on ollut selvästi sitä mieltä, että aasian mutakala ei ko. akvaarioon mahdu. Mitään viitettä ei tietenkään ole laitettu, kuten ei tapana ole "faktojen" perustuessa lähinnä omaan mielipiteeseen.
Itselläni on ollut useita vuosia aasianmutakaloja. Pidän tässä asiassa kokemusperäistä tietoa yhtä hyvänä, kuin kirjaviisautta. Olen nähnyt, kuinka aasianmutakala "viihtyy" 180-litraisessa ja nyt näen kuinka se VIIHTYY reilussa 500-litrassa.

Siinä nyt kuitenkin muutama "viite" vielä vahvistamaan sanomaani.
http://www.loaches.com/species-index/we ... licaudatus
Ja jos et jaksa lukea viitettä, niin varmuudeksi vielä muutama lainaus sieltä:
"Maximum size: 9 to 10 inches"
"Care: This is a big fish when adult and often very active. The species needs adequate space to move around"

Voihan sitä tunkea omatunto puhtaana vaikka ne kaksi kultakalaa sinne 60-litraiseen ja isopurjeplekon hoitamaan pohjakalan hommia...:roll:
mollylady kirjoitti:Ei ihan tosissaan tarvitse täällä kaikkia tuomita ja lynkata vaan sen perusteella, että itsestä tuntuu sille, että kaikki kalat tarvitsevat viissataalitraa. Jos itsellä on mahdollisuus siihen, niin hyvä, mutta olisi varmasti ihan kehittävää ajatella asiaa joskus muidenkin kannalta. Kaikilla ei ole mahdollisuutta järjestää heti kehiin toista akvaariota, kaikilla ei välttämättä ole niitä enempää kuin yksi.
Ikävää jos pahoitin alkuperäisen kirjoittajan mielen, mutta eikö kuitenkin ole pyrkimyksenä, että lemmikeille tarjoaa hyvät olot ja ottaa lemmikiksi sellaisia eläimiä, joille ne voi tarjota.
7330 kirjoitti:Ehkä mutakalat sitten ovat niin rauhallista sakkia, etteivät kaipaa tilaa kuin sen kolmisen kertaa oman pituutensa verran.
Eivät muuten ole, mutta kait sitä kuka tahansa tulee rauhalliseksi, jos tungetaan pieneen kopperoon.
Victor von Doom kirjoitti:Tyyppikeskustelu menee sitten jotakuinkin latua:
Q: Mulla on 100 l akvaariossa platyja ja neontetroja. Neontetroilla on pilkkutauti. Mitä lääkettä suosittelette?

A1: Mitkä olikaan vesiarvot???
A2: Platyt tarvii kovempaa vettä
A3: Käytä hakua
A4: Etkö vieläkään oo siirtäny platyja pois, vaikka niin neuvottiin!!! Ihme nuija!
Olen kyllä sitä mieltä, että tuon ontuvan esimerkkisi "kirjoittajalle" pitäisi pyrkiä neuvomaan oikeaa lääkettä. Mutta ei ole mieltä hoitaa pelkkää oiretta, jos ei perinpohjin pyritä selvittämään "sairauden" syytä..pelkällä oireen hoidolla saadaan "sairaus" pois hetkeksi, mutta perimmäinen syy ja näin ollen riski taudin uusiutumiselle jää.

Ja tuo toisen nimittely nuijaksi tai muuksi ei ole aikuisen ihmisen käytöstä..
Victor von Doom
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Victor von Doom »

f_isu kirjoitti:Itselläni on ollut useita vuosia aasianmutakaloja. Pidän tässä asiassa kokemusperäistä tietoa yhtä hyvänä, kuin kirjaviisautta. Olen nähnyt, kuinka aasianmutakala "viihtyy" 180-litraisessa ja nyt näen kuinka se VIIHTYY reilussa 500-litrassa.
Tämä ei kyllä käynyt ilmi aiemmista viesteistäsi. Nimeäppä se akvaarioalan julkaisuja tekevä kirjaviisas, joka ei pohjaa tekstiään kokemusperäiseen tietoon.
f_isu kirjoitti:Siinä nyt kuitenkin muutama "viite" vielä vahvistamaan sanomaani.
http://www.loaches.com/species-index/we ... licaudatus
Ja jos et jaksa lukea viitettä, niin varmuudeksi vielä muutama lainaus sieltä:
"Maximum size: 9 to 10 inches"
"Care: This is a big fish when adult and often very active. The species needs adequate space to move around"
Ei tuossa ollut kuin yksi viite Martin Thoanen asialliseen kirjoitukseen ja jaksoin sen hyvin lukea. "Adequate" = "sopiva, välttävä". Eli akvaarion minimikokoon ei tässä kyllä otettu juurikaan kantaa.
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Tämähän meni ihan pipariksi koko keskustelu! Ihan ihmetyttää, miten paljon porua yksi kiinanmonni=aasianmutakala aiheutti 8O. Ja kirjoittaja on selvillä, että allas on kyseiselle kalalle liian pieni, eikä käsittääkseni aio hankkia niitä lisää, mutta haluaa kuitenkin tarjota jo hankkimalleen yksilölle parhaat mahdolliset oltavat ja näin ollen luonnollisesti pohtii, tarvitseeko kala seuraa.. Ei välttämättä, viihtyy itsekseenkin.
Minulla on itselläni ollut näitä kolme 180 litraisessa, koska akvaariokauppias vakuutti niiden jäävän piikkisilmien kokoisiksi! Siis oikeampaa olisi minunkin mielestäni yrittää vaikuttaa siihen lähteeseen, josta tyhmä aloittelija ensimmäisenä kysyy...

Alkuperäinen kysymyshän kai koski monnisia, ja niiden lukumäärää uudessa altaassa. Kyllä niitä menee se parikymmentä. Kun tuohduin keskustelun saamasta suunnasta :roll:, unohdin, olitko jo päättänyt mitä monnisia haluat? Kun monnisissakin on kokoeroja.
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Anuski
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Joo, pipariksi meni. Tuli vähän sellainen fiilis, että viitsiiköhän tässä enää kirjoitella. Mun puoliso sano, että miksi ihmeessä luet niitä juttuja ja kirjoitat sinne kun tiedät, että siellä pahoittaa vain mielensä 8O . Sehän ei varmaan ole tämän palstan idea. Mutta onneksi kaikki ei nyt minua ollut ihan lynkkaamassa. Rakentavat kommentithan tietysti ovat aina tervetulleita, vaikkeivat olisikaan mieleisiä.

Kiitos ihmisille kommenteista jotka koskivat täplämonnisia. Ajattelin nyt hankkia 5 kipaletta noiden viiden kaveriksi. Siinä alkaisi olla jo ihan oikea parvi. En nyt sitä 20 uskalla ottaa, että on tuolla Mutiksella tilaa enempi.
240l
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Älä välitä, näitä epäasiallisia vastauksia tipahtelee aika ajoin meille kaikille.
Me kun ollaan vain ihmisiä, ja ihmiset tekee joskus virheitä, ja sitten on ilmeisesti oma rotunsa, yli-ihmiset, joilla on oikeus ja valta morkata toisia, koska eivät ole itse koskaan töpänneet... Onneksi tuo rotu on kuitenkin aika harvalukuinen[;)] , niin että älä nyt mihinkään katoa.
Tuollakin määrällä monnisista tulee ihan kiva parvi, ja sitten on tosiaan tilaa myös mutakalalle, vaikka se liian pienessä altaassa onkin.
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Helinä79 kirjoitti:Älä välitä, näitä epäasiallisia vastauksia tipahtelee aika ajoin meille kaikille.
Me kun ollaan vain ihmisiä, ja ihmiset tekee joskus virheitä, ja sitten on ilmeisesti oma rotunsa, yli-ihmiset, joilla on oikeus ja valta morkata toisia, koska eivät ole itse koskaan töpänneet... Onneksi tuo rotu on kuitenkin aika harvalukuinen[;)] , niin että älä nyt mihinkään katoa.
Tuollakin määrällä monnisista tulee ihan kiva parvi, ja sitten on tosiaan tilaa myös mutakalalle, vaikka se liian pienessä altaassa onkin.
Omasta puolestani olisin voinut antaa tämän ketjun jo painua manan majoille, mutta tähän on pakko kommentoida. Ilmeisesti tällä yli-ihmiset -nimityksellä viitataan nyt minuun. Olinhan tässä ketjussa se, joka toi esille aasianmutakalan tilantarpeen. Mielestäni toin esille ainoastaan eriävän näkökannan, enkä keskittynyt morkkaamaan ap. kirjoittajaa. Ilmeisesti oli väärin neuvoa..

Vastasin tuohon monnistenkin määrään heti ensimmäisessä viestissäni, jossa sanoin myös aasianmutakalan tilantarpeesta ja oikeasta nimikkeestä (en voinut tietää, että ap. jo tämän tiesi), eli vastaukseni ei ollut "täysin epäasiallinen".

Se on kyllä mielenkiintoista, kuinka joitain kaloja, tässä tapauksessa aasianmutakalaa, saa pitää liian pienessä altaassa ilman lajitovereiden seuraa. Mutta auta armias, jos se kultakalanpitäjä kertoisi, että hänelle on kolme kalaa 200 litraisessa. Tuo tyyppihän saisi yleisen hirttotuomion - onhan kultsi parvikala ja 3 ei ole parvi ja allaskin pitäisi olla 500-litrainen.

Ja kuten jo aiemmin kirjoitin, ei tarkoitukseni ollut pahoittaa ap:n mieltä, ohjata vain siihen suuntaan minkä itse näen/koen/olen lukenut oikeaksi. Ikävää, että tämä tuntui joitain "ohiksia" niin kovasti ahdistavan..toivottavasti happi jo kulkee [;)]
SeijaKK
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

En halua riidellä kenenkään kanssa, mutta henkilökohtainen mielipiteeni (joka perustuu kalojemme käytöksen seuraamiseen) on se, ettei ainakaan monnisten kohdalla tulisi tuijottaa altaan litramääriä vaan ennemminkin sitä paljonko niillä on käytössään pohja-alaa.

Siirrettyäni reilun 300 litran normaalimallisessa altaassa olleet monniset tuohon pohja-alaltaan 120x120 altaaseemme ne kaikki muuttuivat huomattavan reippaiksi ja esilläoleviksi. Tuossa kolmisatasessa ne "pälyilivät" jotenkin koko ajan ja tulivat näkysälle ainoastaan ruoka-aikana.

Myös piikkisilmät, joista aiemmin näki vain vilauksen silloin ja toisen tällöin, ovat nyt esillä koko ajan.

Niin että ei aina se litramäärä kerro totuutta kalojen viihtyvyydestä vaan altaan muoto, valaistus, oikea lämpötila jne.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

SeijaKK kirjoitti:Siirrettyäni reilun 300 litran normaalimallisessa altaassa olleet monniset tuohon pohja-alaltaan 120x120 altaaseemme ne kaikki muuttuivat huomattavan reippaiksi ja esilläoleviksi. Tuossa kolmisatasessa ne "pälyilivät" jotenkin koko ajan ja tulivat näkysälle ainoastaan ruoka-aikana.

Myös piikkisilmät, joista aiemmin näki vain vilauksen silloin ja toisen tällöin, ovat nyt esillä koko ajan.

Niin että ei aina se litramäärä kerro totuutta kalojen viihtyvyydestä vaan altaan muoto, valaistus, oikea lämpötila jne.
Kalojen esillä olo on tietysti akvaarionpitäjän kannalta mukavaa, mutta millä perusteella voit objektiivisesti väittää kalojen nyt viihtyvän paremmin? Ovatko akvaarioidesi sisustukset ym. tekijät täysin idettiset? Toisessa vain on pohjatilaa enemmän. Sijaitsevatko akvaarit täsmälleen samassa paikassa huoneessa jne.?

Akvaarioissa nähdään tai tulkitaan nähdyksi helposti sellaista mikä tukee omaa olettamusta ilman, että samaa pystyttäisiin oikealla koejärjestelyllä mitenkään osoittamaan. No kaipa se riittää, että akvaristille tulee hyvä mieli.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
SeijaKK
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Selvä, koska en kerran järjestänyt identtisiä olosuhteita salliessani monnisille ja muille pohjakaloille paremmin niiden tarpeita vastaavat olosuhteet niin sovitaan niin että kalat eivät ole tyytyväisempiä nyt kuin mitä olivat normaalissa altaassa ollessaan.

Jos tilanne olisi identtinen entiseen verrattuna niin eihän se silloin olisi muuttunut mihinkään suuntaan, vai kuinka ?

Kamalan kiukkuinen tämä topiikki 8O .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”