Heips kaikille. Eli mulla on 160 litrainen akvaario johon aion hankkia malaweja. Ensinnäkin montako sinne menisi ja menisikö kahta eri lajia kaiken lisäks? Ajattelin 1 uros ja 2 naarasta kumpaakin lajia eli siis demasoneja ja caeruleuksia. Niin että mahtuuko?
Unohdin kysyä myös että kellään mitää suodatinideoita? ajattelin jotain tehokasta ja ärhäkkää demasonejen vuoksi.
Toinen vaihtoehto olisi mattosuodatin mutta en tiedä miten se sopii malawi-akvaarioon ;/
Demasoneja pitäisi olla enemmän muuten tulee ruumiita.
Me olemme laittamassa 300-litraiseen malawaarioon nurkkamattosuodatinta. Jonka pumpuksi tulee Eheim compact 1000. Lisäksi altaaseen tulee Fluval 4 plus -sisäsuodatin.
Itse laitoin kaksi viikkoa sitten malawialtaan, 180-litraisen. Nyt tuunaamme tuota 300-litraista, eli nälkä kasvaa syödessä ja tässä tapauksessa nopeasti.
Kymmenkunnasta olen kuullut puhuttavan, sitten pysynnee rauha maassa. Se että miten sopivat omaasi, en osaa sanoa.
Fluvaleita saa 60-80 eurolla, riippuu mistä ostaa. Mattosuodattimeen menee suodatinmattoa (parikymppiä pala, josta jää yli - ainakin meillä) ja tuo pumppu n. 25€. Meillä tuo mattosuodatin kiilataan kalliotaustajäljitelmien väliin. Ostimme styroksiset jäljitelmät akvaarioliikkeestä 9€ kappale (60*45 cm).
Ainut "vika" on, että tuolla altaassa ei ole mitään siniraitaista. Omaani aion elongatuksia (tai vastaavia) laittaa, mutta tuohon sinun omaasi ei taida sopia kuin max. kaksi lajia. Nämä kun tuppaavat vielä lisääntymään.
Dauthi kirjoitti:Eijei kun haluun demasoneja! Eikös kävisi näin että 10 demasonia ja muutama keltaista affenta?
Jos haluat 160 litraseen demasoneja on sinun kyllä muut unohdettava. Jos haluat kaksi lajia niin unohda demasonit. Kannattaa muistaa, että akvaario potää kuitenkin kalojen ehdoilla perustaa.
Jos laitat sen 10 demasonia (joka on minimi suositus) niin ei sinne hirveästi muuta mahdu kun demasonit myös lisääntyy kovasti.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Juu Dauthi kyllä se taitaa niin olla kuin viisas Paul-setä sanoo
Minulla on myös suunnitteilla 180L malawaario ja sen aion demasoneille pyhittää, koska ei tuon kokoiseen purnukkaan toista lajia demasoneiden
lisäksi mahdu.
Kaikkea ei voi saada tai sitten pitää hommata isompi purkki, näin on näreet
Ja demasoneista löytyy hyvin herkkiä yksilöitä, joten sinuna harkitsisin vakavasti jotain toista lajia ensimmäiseen malawaarioon.
Ja omasta mielestäni tuollainen 160-litrainen on yleensä ottaen turhan niukan kokoinen malawaarioksi. Itselläni on 171 pönttö vauvalana, enkä moiseen voisi kuvitella täysikasvuisia malaweja laittavani...
MiPiK kirjoitti:Parvi Melanochromis johanniita ? Tulisi sini-keltaista väriä .
Miksei myymiäsi cyaneorhabdoksia? Olisi aavistuksen pienempi kuin Johannii. Samalla tulisi sitä sinistä, kun keltasta on jo carulaeuksissa? Tosin onko 160l liian pieni melanochromiksille ja carulaeuksille?