Täytyykö mun laittaa tuo likainen vesi akvaarioon?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Retuliini
Member
Member
Viestit: 359
Liittynyt: 20:54, 05.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Siuntio

Täytyykö mun laittaa tuo likainen vesi akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

Nyt tarvitsen pikaista apua! Eli sain käytetyn 60 litrasen altaan, jonka juuri kannoin autosta sisään. Sain sen ilmatteeksi vanhalta naiselta, joka ei jaksanut hoitaa akvaariota. Vanhuksen mies oli hoidellut näitä kaloja ja mies kuoli ennen joulua. Akvaario olikin nyt aikamoisessa kunnossa...

Kolmessa ämpärissä on nyt vanhan akvaarion likaiset vedet sekä kalat. Hiekat ovat yhdessä ämpärissä ja ne muutamat kasvitkin sain mukaan (olivat vielä siinä ruukussaan :? ). Kaloina valtavan suuri monni, koitan katsoa myöhemmin onko ihan peruspartis vai mikä möhkäle ja miljoonakaloja valtavasti. Juu ja suodatin tuli myös sekä ilmastinkivi.

Nyt mietin, että riittääkö, jos laitan nuo vanhat hiekat ja suodattimen sekä ne muutama kasvia(otettu siis ½ tuntia sitten akvaariosta ulos) niin voinko lisätä puolet uutta vettä (tai peräti kokonaan uusi vesi)? Vai pitääkö mun laittaa tuota vanhaa pa**kaista vettä vielä lisäksi? Pohjaa ei ole viime syksyn jälkeen lapottu/imuroitu kertaakaan, vähän vaan kuulemma vettä lisätty silloin tällöin. Ja kovetettu sitä ei ole ikinä. Akvaario ollut heillä viime syksystä.

Eli vanhat likaiset hiekat yms laitan sinne sellaisenaan ilman mitään huuhteluja mutta tuo likainen vesi on kyllä ällöttävää...
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
pimboli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 11:13, 10.01.2007

Viesti Kirjoittaja pimboli »

Ei tarvitse laittaa vanhaa vettä takaisin. Sellaisen käsityksen olen ainakin saanut tältä palstalta.
Korjailkoon muut jos olen väärässä...
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Laita vaan pohjamateriaali ja muut sisustukset, uutta vettä jonka jälkeen suodatin pörisemään ja oottele jonkun aikaa. Kalat sitten kotvan kuluttua vasta. Ei ne tarpeelliset bakteerit siellä pas...sessa vedessä elä vaan pinnoilla, kuten altaan laseissa, pohjamateriaalissa jne.
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1076
Liittynyt: 01:15, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Laita vaan uusi vesi, voithan mitata jos sinulla on vesitestejä että missä arvoissa se vanha vesi on ja verrata sitä uuteen.

Mutta sinäänsä likaista vettä ei ole järkeä laittaa altaaseen, siinä ei ole kuin taudinaiheuttajia ja sitä *askaa, ainut vaan että kalat saattavat oireilla jos joutuvat kerralla "toisenlaiseen veteen" (varsinkaan jos vettä ei ole vaihdettu, toisaalta vanha vesi on varmasti melkoisen epäterveellinen jo sinällään kaloille), jos arveluttaa niin voithan vaihtaa tänään vaikka puolet vedestä uudeksi ja huomenna toiset puolet.

Tulipas monimuotoinen selitys. :roll:
mairea
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 00:05, 07.03.2006
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja mairea »

Itsellä oli vähän samankaltainen tapaus, josta lisää täällä,
ja täytyy kyllä sanoa, että vesiarvot yllättivät.. Luulin myös, että laiminlyödyt kalat olisivat pehmeään veteen tottuneita, mutta vesi osoittautuikin erittäin kovaksi.
Kannattaa ehkä kuitenkin totuttaa kalat pikkuhiljaa puhtaaseen veteen ja mahdollisesti myöskin kovettaa vettä.
Itse lopulta totutin kalat parin päivän aikana, aina vähän lisäten puhdasta vettä ja vedenparannusainetta ämpäriin, missä kalat ilmastus. Näin homma sujui ihan hyvin, eikä tullut menetyksiä.
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1899
Liittynyt: 09:47, 26.05.2004
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Micke »

Minä laittasin osan siitä vanhasta vedestä (1/2) ettei uusivesi ole niin kova shokki kaloille.

Perustelen sillä että todennäköisesti ko. vesi on ollut akvaariossa jo pitkään jopa useita kuukausia. Siis kalat ovat tottuneet siihen ovat ne sitten voineet pahoin tai ei mutta suosittelen veden vaihtamista pikkuhiljaa. Eli sitten vaikka 1/3 neljän päivän välein pari viikkoa ja sulla on hyvä vesi altaassa.
ELi tuoretta vettä tarvitaan kyllä heti mutta rajallisesti ja lisäksi voisi olla hyvä laittaa esim. AquaSafea hieman sekaan tai jotain muuta veden parannusainetta jossa on "stressiä" helpottavia aineksia.

Ota niistä ämpäreistä vain vettä äläkä pohjalla olevia mömmöjä.

Tautien tai bakteerien kannalta ei ole merkitystä laitatko vanhan veden akvaarioon. Jos et pese oikeastaan mitään niin se on aivan samassa tilassa niiden osalta kuin se oli vanhassakin paikassa.
Siinä vanhassa vedessä ei ole yhtään mitään haitallista mikä ei jo olisi noissa kaloissa tai pohjahiekassa sekä suodattimissa.

Kraanasta tuleva vesi ei koskaan vastaa kuukausia akvaariossa ollutta vettä vaikka testit sanoisi mitä.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Retuliini
Member
Member
Viestit: 359
Liittynyt: 20:54, 05.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

Ihanaa, että täältä saa apua näin nopeasti :D .

Olen nyt laittamassa vesiä akvarioon. Kamala työ nyppiä noita kotiloita. Niitä on satoja. Laitan nyt puolet uutta ja puolet vanhaa.

Mittasin vanhan veden arvot, aika karmeita tuloksia

NO3 80
NO2 5.0
GH 150
KH 40
pH 6.2

Piti vielä varmistaa, että oliko se niin, että monnin vettä ei saanut laittaa lainkaan akvaarioon?
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1899
Liittynyt: 09:47, 26.05.2004
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Micke »

Retuliini kirjoitti: Piti vielä varmistaa, että oliko se niin, että monnin vettä ei saanut laittaa lainkaan akvaarioon?
Mistä sait tälläisen käsityksen?
Yritin lukea ketjua läpi uudelleen mutten löytänyt mitään tohon monniiin viittaavaa.

"Ota niistä ämpäreistä vain vettä äläkä pohjalla olevia mömmöjä. "
Jos sait käsityksen tästä että tarkoitin monnia. Niin tarkoitan että jos ämpäreiden pohjalle on kertynyt kalanulostetta tai muuta kiinteää ainesta.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja memma »

Retuliini kirjoitti:Piti vielä varmistaa, että oliko se niin, että monnin vettä ei saanut laittaa lainkaan akvaarioon?
Tämä ohje koskee monnisia, jos niitä kuljetetaan pitkä aika pussissa pienessä vesimäärässä. Kuuleman mukaan monniset erittävät veteen jotain myrkkyä, joka voi olla muille kaloille haitallista. Tätäkö tarkoitit? Jos se monni on partis tai joku muu imusuu, ei mitään tällaista vaaraa ole.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Luulen että Retuliini tarkoittaa nimenomaan "monnin" vettä.
Periaatteessa tarkemmin sanoen monnisten kuljetusvettä. Monnisethan erittävät stressaantuessaan veteen myrkkyä joka on saattaa olla tappavaa jopa erilajisille monnisille, joten tästä syystä on erittäin tärkeää että monnisille on oma lajikohtainen kuljetusmuotonsa oli sitten kyseessä ämpäri (itse nähnyt miten samaan ämpäriin laitetuista tetroista osa heitti veivinsä kaverin muuton yhteydessä) tai kalakaupan pussi.
Retuliini
Member
Member
Viestit: 359
Liittynyt: 20:54, 05.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

Joo eihän tässä topicissa oltukaan puhuttu monnin vedestä :D . Mutta mulla oli sellainen mielikuva, että jostakin olen lukenut, että erittävät jotakin myrkkyä veteen stressaantuessaan. Piti vaan varmistaa, että uskallanko käyttää "monnin tuomaa vettä" vai olenko ymmärtänyt ihan väärin.

Ymmärsin kyllä, tuon sun moska jutun :D . Nyt on monnia vaille laitettu vedet tuonne ja nyt alkaa operaatio monnin metsästys. Kyllä tuo vesi näyttää keltaiselta, mutta toivotaan että vedenvaihdoilla saan sen kirkkaaksi.
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 17:27, 06.12.2004
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Mymmeli81 »

Retuliini on varmasti kuullut monnisten erittämästä "myrkystä" joskus (niitä ei sovi kuljettaa samassa laarissa muiden kalojen kanssa) ja tuumii nyt monninkin erittävän veteen myrkkyä.
Jos kyseessä on partamonni/jokin pleko, on vesi luultavasti käyttökelpoista. Joudut kyllä noiden vesitestilukemien perusteella vaihtamaan vettä useasti lähiaikoina. Itse vaihtelisin pieniä määriä pari kertaa päivässä.
Retuliini
Member
Member
Viestit: 359
Liittynyt: 20:54, 05.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

Hih, moni ehtikin jo ennen mua kirjoittaa :) . Juuri tuota tarkoitin. Ja kun en oikein vielä erota mitä lajia tuo on, niin siksi halusin varmistaa.

*muoks. Onhan se partamonni. Sitä ei vaan tuosta vedenvärin seasta oikein erottanut. Ja kokoa lähes 20 cm, valtava urosjötkäle. Suurempaan asuntoon se kuuluisi. Jossain vaiheessa siirrän sen tuonne 200 litraiseen, nyt sai vielä mennä millisten sekaan.
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Onko kyseessä tälläinen kaveri?
Vai Tälläinen? 20senttiä kuulostaa melko suurelta partikseksi vaikka onhan noita isoja muillakin.
Retuliini
Member
Member
Viestit: 359
Liittynyt: 20:54, 05.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

Kyllä se näytti partamonnilta. Ehdin jo laittaa sen akvaarioon ja piiloutui nyt niin, etten sitä näe. Kunnon "partakin" on. Itse en ole ennen näin isoa nähnyt, siksi yritinkin sitä pikaisesti mitata.

Nyt olisi tarjolla jollekin hienoja miljoonakala uroksia tai naaraita, jos jollakin tarvetta. Yritin laskea niitä samalla kun pyydystin niitä ja niitä on (älkää hirttäkö mua, kun en vielä pienentänyt tätä määrää)
uroksia 72 kpl ja naaraita 61. Erittäin kauniita ja hyvinvoivan näköisiä (vaikka tuollaisista oloista tulivatkin). Löytyy sitten jos jonkinlaista pyrstöväriä :) . Tarkoitus on tietysti karsia osa ja eristää urokset naaraista, mutta tappamaan en vielä ainakaan ryhdy. Mulla on ennestään jo yhdessä akvaariossa milliksiä (ei paljoa), joten saan jaettua näitä sukupuolien mukaan kahteen eri akvaarioon.

Paljonko olisi hyvä pyrstömäärä miljoonakaloja 60 litraiseen? Jos olisivat siis ainoita kaloja tuossa?
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”