Hiilidioksidin aktiivilevitin ja passiivilevitin
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Hiilidioksidin aktiivilevitin ja passiivilevitin
Katselin noita muita ketjuja mutta selvyyttä asiaan en tarkasti saanut.
Eli mitne aktiivilevitin ja passiivilevitin eroaa toisistaan ja miten sellaiset saa kyhättyä? aktiivilevitin kuulostaa tehokkaamalta, onko näin? Miten passiivilevitin toimii?
Eli mitne aktiivilevitin ja passiivilevitin eroaa toisistaan ja miten sellaiset saa kyhättyä? aktiivilevitin kuulostaa tehokkaamalta, onko näin? Miten passiivilevitin toimii?
-
- Advanced Member
- Viesti:
Tosiaan hiilarista on paaaljon keskusteluja palstalla.
Mutta noin lyhykäisyydessään, aktiivilevittimessä hiilidioksidi liukenee veteen "täydellisesti" pumpun sekoittaessa hiilidioksidia veteen "sekoittimessa". Passiivilevittimessä hiilaria liukenee hiilidioksidikellosta veteen itsekseen, ilman sekoittimia.
Molemmat versiot saa kyhättyä itse helpohkosti ja edullisesti. Aktiivilevitin on tehokkaampi.
Kyhäämisestä kannattaa lukea vanhoista keskusteluista, koitanpa kaivaa tähän jatkoksi jonkun hyvän..
muoks: ainakin tässä linkkikoosteessa on paljon juttua mm. rakentelusta.
muoks2: tässä toinen linkki Hiilidioksidilevittimen rakentaminen (on muuten aloittamasi ketju
)
Mutta noin lyhykäisyydessään, aktiivilevittimessä hiilidioksidi liukenee veteen "täydellisesti" pumpun sekoittaessa hiilidioksidia veteen "sekoittimessa". Passiivilevittimessä hiilaria liukenee hiilidioksidikellosta veteen itsekseen, ilman sekoittimia.
Molemmat versiot saa kyhättyä itse helpohkosti ja edullisesti. Aktiivilevitin on tehokkaampi.
Kyhäämisestä kannattaa lukea vanhoista keskusteluista, koitanpa kaivaa tähän jatkoksi jonkun hyvän..
muoks: ainakin tässä linkkikoosteessa on paljon juttua mm. rakentelusta.

muoks2: tässä toinen linkki Hiilidioksidilevittimen rakentaminen (on muuten aloittamasi ketju

-
- Advanced Member
- Viesti:
-eli jos haluan aktiivilevittimen, niin hankin jonkun pikku sisäsuodattimen minkä ulostulon päällä on se "ilmaletku" ja siihen liitän kiljupullosta letkun, jos oikein ymmärsin.
300-litraiseen altaaseen riittää varmaankin joku pikku suodatinkin, ettei tarvi alkaa lähes 100 euroa maksamaan? Missähän kaikissa suodatinmalleissa on tuo ilmaletkusysteemi?
300-litraiseen altaaseen riittää varmaankin joku pikku suodatinkin, ettei tarvi alkaa lähes 100 euroa maksamaan? Missähän kaikissa suodatinmalleissa on tuo ilmaletkusysteemi?
Suodattimilla on myös eroja, esim. eheim 2210 suodattimella en saanut hiilaria juurikaan liukenemaan mutta pienellä aquael-suodattimella (joku 300l/h) hiilarit nousivat huimiin lukemiin. Se kun levittää hiilarin pienenä "sumuna" altaaseen.doriani kirjoitti: 300-litraiseen altaaseen riittää varmaankin joku pikku suodatinkin, ettei tarvi alkaa lähes 100 euroa maksamaan? Missähän kaikissa suodatinmalleissa on tuo ilmaletkusysteemi?
-
- Advanced Member
- Viesti:
Tässä vielä yksi linkki
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... =0#3346624
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... =0#3346624
Tungen tähän ketjuun vaihteeksi
Mulla on nyt kanssa kiljut pöhisemässä tossa akvan lampun päällä ( JJärven ohjeilla eli pesupullo on yms... ) Olen ajatuksissani ostanut 5 mm letkua(sisähalkaisija) onko sillä merkitystä? Tossa Tetran CO2 jutskassa on varmaan 3-4 mm se sisähalkaisia. No hiivate liivatteet oli lakannut yöllä käymästä ja nyt taas käy, mut tosi hiljakseen, kun laitoin kuumavesi pullon tohon viereen. Pitäisiköhän laittaa sokeria ton litkun päälle?

Mulla on nyt kanssa kiljut pöhisemässä tossa akvan lampun päällä ( JJärven ohjeilla eli pesupullo on yms... ) Olen ajatuksissani ostanut 5 mm letkua(sisähalkaisija) onko sillä merkitystä? Tossa Tetran CO2 jutskassa on varmaan 3-4 mm se sisähalkaisia. No hiivate liivatteet oli lakannut yöllä käymästä ja nyt taas käy, mut tosi hiljakseen, kun laitoin kuumavesi pullon tohon viereen. Pitäisiköhän laittaa sokeria ton litkun päälle?
-
- Advanced Member
- Viesti:
Tuo muuten näyttää aika näppärältä ja pieneltä, saisi hyvin jemmattua johonkin nurkkaan.KaarinN kirjoitti:Entä Tunzen levitin? 26 euroa akvaarioon.fi -kaupassa. Minulla ollut käytössä kiljupöntön kaverina kolme-neljä kuukautta. Kokeilin ensin pienen sisäsuodattimen kanssa, mutta se pörhelsi kuplat pintaan. Tämä tuntuu luotettavammalta.
Minulla on tällä hetkellä pienessä altaassa oma pikku viritelmä, ilmeisesti kyseessä passiivilevitin. Eli pullosta lähtevä ohut letku on vedetty vanhasta ulkosuodattimen imuputkesta sahatun palan läpi. Putken sisus on tiivistetty mattosuodatinsuikaleella niin, että letku ei sieltä karkaa. Putki on laitettu altaan lasiin kiinni imukupilla, taitaa olla suodattimen ulostulon imukuppi sinä. Hyvin on tämä toiminut tuossa 100-litraisessa, mutta 300-litraiseen mielusti huolisin jonkun paremman levittimen, että hiilidioksidista saisi mahdollisimman paljon irti.
Kuinkahan tehokas on muuten ilmastinkivi? Se ainakin hajoittaa kuplat todella pieniksi, liukeneeko ne kuinka tehokkaasti veteen? Oletettavasti paremmin kun isommat yksittäiset kuplat?
En tiedä muista Tunzen hiilarilevittimen omistajista, mutta itse olisin sitä mieltä, ettei se yksinään riitä yli 200-l hyvin valaistuun (monimetalleilla) altaaseen.
Kyllähän sen luvataan riittävän muistaakseni 1000-l, mutta...
Minulla se pelitti mainiosti 200-l altaassa niin kauan kuin valaisuna oli loisteputket, mutta kun kipon päälle tuli monimetalli niin toinen levitin täytyi laittaa.
Kyllähän sen luvataan riittävän muistaakseni 1000-l, mutta...
Minulla se pelitti mainiosti 200-l altaassa niin kauan kuin valaisuna oli loisteputket, mutta kun kipon päälle tuli monimetalli niin toinen levitin täytyi laittaa.
Minulla on Tunzen aktiivilevitin käytössä 470 -litraisessa, monimetallilla valaistussa altaassa yhdessä pH:n automaattisen säädön kanssa. Levittimen kapasiteetti ehkä sinänsä riittää, mutta siinä on muutamia aika huonoja puolia kuten se, että pumpun imuritilä tukkiutuu erittäin helposti, minkä jälkeen levittimen liuotuskapasiteetti dramaattisesti laskee. Tästä seuraa se että levittimen suppilo täyttyy vähitellen kaasulla, ja sen aiheuttama noste riuhtaisee levittimen irti imukupeistaan, jolla se on kiinnitettävä lasiin kehysaltaassa. Vaihtoehtoisesti levitin pysyy paikallaan, mutta pumppu täyttyy kaasulla ja alkaa niinsanotusti röpistä.
Tunzen levitin on kokonaisuutena ihan OK, mutta paremmin ovat minulla toimineet Eheimin Compactista ja muovipullosta itsetehdyt aktiivilevittimet jotka toimivat täsmälleen samalla periaatteella.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=80373
Compactin imukupit ovat tiukat ja pumpun imupuoli ei tukkeudu helposti. Pumppu ei myöskään tykkää kyttyrää vaikka pulloon kertyisi enemmänkin kaasua, vaan jatkaa toimintaa.
Tunzen levitin on kokonaisuutena ihan OK, mutta paremmin ovat minulla toimineet Eheimin Compactista ja muovipullosta itsetehdyt aktiivilevittimet jotka toimivat täsmälleen samalla periaatteella.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=80373
Compactin imukupit ovat tiukat ja pumpun imupuoli ei tukkeudu helposti. Pumppu ei myöskään tykkää kyttyrää vaikka pulloon kertyisi enemmänkin kaasua, vaan jatkaa toimintaa.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Tuonne toisaalle kirjoitin, jotta kasvien vaatiman (tarvitseman) hiilidioksidimäärän voi suurin piirtein katsoa taulukosta: http://www.dennerle.de/Fadenkreuz.htm
Linkistä huolimatta kuvassa ei ole sanaakaan saksaa.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Linkistä huolimatta kuvassa ei ole sanaakaan saksaa.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.