Uusi akvaario, 400l

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
afro
Junior Member
Junior Member

Uusi akvaario, 400l

Viesti Kirjoittaja afro »

Olen ajatellut ostaa isomman akvaarion eli noin 400l. Ja olen ajatellut ostaa ihan uuden akvaarion kaapistolla. Mistä saisin sen halvimmalla vai onko kaikissa pääkaupunkiseudun kaupoissa suunnilleen samat hinnat? Esim. Rio 400 olisi ihan mukavannäköinen ja sen hinta oli yhdessä liikkeessä 890e.

Toisaalta jos eräs ystäväni tekisi minulle akvaarion ja jalustan niin paljonko suodattimiin menisi suunnilleen rahaa? Täytyykö 400l olla välttämättä isäsuodatin? Nyt minulla on 200l ja siinä on 2 valaisinta ja 2 sisäsuodatinta, mutta ne eivät ole tarpeeksi suuria 400litraiseen.
Paljonko 400l menee hienoa hiekkaa? Ostaisin hiekan varmaan Billtemasta kun se on kuulemma hyväää siellä...
Kiitos jo etukäteen kaikille vastauksista!
Trinket
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trinket »

Itselläni on tuo Rio 400 jossa suodattimena se Juwelin oma 1000l/h ja sen lisäksi 2 biologista sisäsuodatinta (molemmat 1000l/h). En tehnyt itse niitä, vaan tilasin täältä A-W:sta eräältä toiselta harrastajalta ja hintaa niille tuli muistaakseni 120e yhteensä (60e/kpl siis). Ulkosuodatinta mulla ei tuossa ole ollenkaan, mutta voisihan noi sisäsuodattimet sellaisella korvata toki.

Akvaarion hinta-asiaan en puutu, itse ostin Akvaariokeskuksesta lähinnä siksi, että minulla oli sinne lahjakortteja (900 euron arvosta), niin en lähtenyt edes katselemaan muiden hintoja.

Mulla on tuossa Bilteman hienompaa hiekkaa 75kg, siis 3 säkkiä, mun makuun sopisi ehkä vielä vähän enemmänkin, ei kuitenkaan ihan neljää kokonaista säkkiä.
höylämemmot
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja höylämemmot »

Katsoppas puutorin akvaariosta, itse tilasin äskettäin 400L altaan ja maksoi 308€, tekevät myös jalustan jolloin antavat 4 vuoden takuun.
Ja rahdista nyt ei hirveästi tule lisä kustannuksia.
Niin ja suodattimista, minulla altassa pörisee Fluval Fx5 8-)
Panu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Panu »

Se Rio 400 on kyllä ihan olohuonekelpoinen kokonaisuus. Stadista ei sitä varmaan alle tuon mainitsemasi summan saa? Lisäetuna sitten nuo alennukset kalojen ja kasvien hinnasta perustamisvaiheessa, sekä akvakauppiaan asiantuntemus todennäköisissä ongelmatilanteissa.
Vissiin kaikki tuntemani Rio 400-paketit on tosiaan varustettu jollakin ylimääräisellä suodatuksella. Tuo Trinketin mainitsema mattosuodatinhärpäke on kyllä kustannustehokas, muttei tietysti ihan kaikkien silmää miellytä. Saahan sen toki maisemoitua kasveilla/karahkoilla, mut kannattanee käydä katsomassa pitempään käytössä ollutta yksilöä ja päättää vasta sen jälkeen? Toinen vaihtoehto on sitten iso ulkosuodatinpönttö.
Bilteman hiekkaa taitavat ainakin talvisin myydä enemmän akvaristeille kuin rakennuksille ja eipä ihme. Suoraan pussista voi kaataa käyttöön ilman pesua ja hintaa tyyliin 6€/säkki. Varsinkin jos meinaa pohjalannoitusta laittaa niin kannattaa pistää paksu kerros. Saahan sitä pois, jos tuntuu myöhemmin liialta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”