Tummia pisteitä lehtikalan kyljissä

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
khalleman
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Tummia pisteitä lehtikalan kyljissä

Viesti Kirjoittaja khalleman »

Mitä ne mahtavat olla? Lehtikset ovat vielä nuoria. Kaiken pitäisi muuten olla ok. Minulla on kuusi lehtikalaa, ja toisissa niitä on enemmän toisissa ei yhtään.
-kalle-
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Ovatko ne luonnosta tuotuja? Kuvailisitko pisteitä vähän tarkemmin. Mustia vai tummanruskeita? Minkä kokoisia?
Fishy fella.
khalleman
Junior Member
Junior Member

Ihan akvaariokaupasta ne on tuotu. Pisteet on melko tummia, tumman ruskeita tai jopa mustia, vähän vaikeaa sanoa. Ne ovat pieniä. Onko ne jotain loisia?
-kalle-
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Kyllä minun luonnonmuotoisella lehtikalapariskunnalla on molemmilla ihan sellaisia säännöllisessä muodostelmassa olevia pieniä mustia pisteitä kyljissä, siis ihan runsaasti ja kuvittelisin että ne kuuluvat kalan luonnolliseen ulkoasuun. :) Mutta ehkä kyse ei ole sellaisista pisteistä?
Wyrda
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

khalleman kirjoitti:Ihan akvaariokaupasta ne on tuotu.
Ei pahalla mutta nauratti aika paljon tuo toteamus. :mrgreen: Tuskimpa kukaan niitä itse sieltä Amazonilta hakee.
Kysymyksellä tarkoitettiin varmasti että ovatko ne tulleet akvaariokauppaan kalakasvattamoilta vai ovatko ne luonnosta pyydettyjä ja tulleet tukkujen kautta akvaarioliikkeisiin.
Kiiki74
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Kuva varmaan auttaisi tähänkin ongelmaan. :|
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
khalleman
Junior Member
Junior Member

Wyrda kirjoitti: Ei pahalla mutta nauratti aika paljon tuo toteamus. :mrgreen: Tuskimpa kukaan niitä itse sieltä Amazonilta hakee.
Kysymyksellä tarkoitettiin varmasti että ovatko ne tulleet akvaariokauppaan kalakasvattamoilta vai ovatko ne luonnosta pyydettyjä ja tulleet tukkujen kautta akvaarioliikkeisiin.
Jospa minä vitsailin, tai sitten en ajatellut, kun kirjoitin. [;)]
Yritänpä ottaa kuvia pisteistä.

---------------------

Noniin, superhienoja vauhtiviivakuvia, olkaa hyvä. :)
Toivottavasti kuitenkin itse asia näkyy..

Kuva

Kuva
-kalle-
Ameno
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: PAK

Viesti Kirjoittaja Ameno »

Itsekin olin paniikissa samaisesta syystä silloin, kun olin juuri perustanut altaan ja lehtikalani olivat vielä nuoria.. Tyhmänä aloittelijana hain kaupasta lääkkeitä kuurin toisensa perään, kun kyselin myyjältä "mikä se voi olla kun on jo tätä ja tätä ja tätä jne kokeiltu?!?" Kunnes annoin periksi, ja ajattelin, että jos on joku tauti, ni sitten ne varmaan käyttäytyis kipeesti.. Ei söis ja olis apaattisen olosia.. Mutta mokomia ei näyttänyt vaivaavan mikään. Loppujen lopuksi ne pisteet hävisi ihan itekseen. Että ne lääkekuureihin törsätyt rahat ois voinu käyttää fiksumminki!

Näin meillä...
Kysy ihan mitä haluat, minä vastaan mitä minä haluan..
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kuvan perusteella en varmaksi voi sanoa, mutta yleensä mustat pisteet tai läikät kalojen ihossa ovat loismatojen metacercariatoukkia. Niihin ei mikään lääkitys auta, koska ne ovat koteloituneina kalan ihossa.

Akvaariossa ne eivät leviä, koska kala on vain väli-isäntä. Akvaariossa ne eivät myöskään kalaan tartu. Todennäköistä on että kyseiset kalat (mikäli kyseessä on metacercaria), ovat saaneet tartunnan ulkona lammikossa. Siis jossain etelän kalanviljelylaitoksessa.

Luonnossa tuollaisen kalan pitää tulla esimerkiksi linnun syömäksi, jotta loismadon elämä jatkuisi.

Suomessa syntyneissä lehtilaloissa ei metacercariatartuntaa ole.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Serafia
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Serafia »

Mun kerritetraparvessa on yksi naaras, jolla on tuollaisia mustia pisteitä kyljissä, mutta ei ole mitenkään sairaan oloinen. Onkohan samasta kyse, vai voisiko ne olla myös jotain pigmenttiläiskiä? :?
Raffu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Raffu »

Arvelisin, että kuuluvat väritykseen. Olen nähnyt vastaavia useilla lehtikaloilla.
I like pigs. Dogs look up to us. Cats look down on us. Pigs treat us as equals. - Winston Churchill
mb5165
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mb5165 »

Mullakin oli pari viikkoa sitten vain muutama piste toisen nuoren lehtikalan kyljessä. Nyt niitä on tullut kummallekkin ja ne on lisääntynyt. Toivottavasti on tosiaan vaan jotain pigmenttiläiskiä. Olis kiva jos joku osais sanoa varmaksi. Tässä vielä kuva:
Kuva
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Varmasti voi sanoa vain hyvästä lähikuvasta ja/tai ihonäytteestä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Ainakin tuossa khallemanin kuvassa, jossa lehtis viuhahti pois paikalta, pisteet näyttäisivät kuuluvan kalan väritykseen (ainakin kuvan perusteella, varmaksi en sano).

Metacercariapesäkkeet ovat läheltä katsottuna "palloja", jotka ovat kiinnittyneet kalaan. Ne saa myös pinseteillä irti, mutta pitää olla hyvin varovainen(+ tietty pinsetit täytyy desinfioida ensin). Toiset niistä ovat tiukemmassa kiinni kuin toiset. Jos omistaa hyvän lähinäön, vähän tarkkuutta ja vakaata kättä, niin eikun irrottelemaan. Toki täytyy olla hyvin varovainen ja ensin täytyy tarkastaa, ovatko ne varmasti irrotettavissa. Näytteeksi voisi ottaa 2-4 pallukkaa. Itse joskus tavallisella, vain 40x mikroskoopilla niitä tutkailin, mutta kuulemma mikroskoopin tulisi olla paljon enemmän suurentava tässä tapauksessa. Elektronimikroskooppi kenties?

ps.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=30559
Fishy fella.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”