Kertokaa nyt viisaammat miten nämä nimet menee.
Nimisoppa
Valvoja: Moderaattorit
Nimisoppa
Nyt alkaa jo tympimään kun en saa selkoa tähän nimiasiaan.. kyseessä siis vauvankyynel/helmiruoho/mikä lie jonka tieteellinen nimi vaihtelee vähintäänkin välillä Micranthemun/Hemianthus micranthemoides. Olenpa jopa bongannut useampaan otteeseen Micranthemun umbrosumin sanottavan vauvankyyneleeksi
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Kyllä niitä tosiaan paljon sekoitetaan toistensa nimiin, mutta käsittääkseni löytyy ainakin seuraavia eri kasveja:
Kääpiökyynel Hemianthus callitrichoides,
Micranthemum umbrosum eli pyörölehti ent. helmilehti ja se
Vauvankyynel on Micranthemum micranthemoides.
Sitten on vielä Glossostigma elatinoides eli kääpiökieli ja Hemianthus micranthemoides eli helmiruoho.
Kääpiökyynel Hemianthus callitrichoides,
Micranthemum umbrosum eli pyörölehti ent. helmilehti ja se
Vauvankyynel on Micranthemum micranthemoides.
Sitten on vielä Glossostigma elatinoides eli kääpiökieli ja Hemianthus micranthemoides eli helmiruoho.
Joka päivä oppii jotain uutta.
Ja mun käsitykseni mukaan M. micranthemoides on synonyymi H. micranthemoidesille, eli että eroa on vain sukunimessä... Jälkimmäisen pitäisi olla pätevä nimi... (?)
Edit: ja kuitenkin eka lienee pätevä (?), vrt. tämä.
Tätä tukisi sekin, että kasveilla on yllättävän samanlaiset piirteet, mitä tulee kokoon ja vaatimuksiin.Danny kirjoitti:Ja mun käsitykseni mukaan M. micranthemoides on synonyymi H. micranthemoidesille, eli että eroa on vain sukunimessä... Jälkimmäisen pitäisi olla pätevä nimi... (?)
* Huvinsa kullakin! *
Juuri tätä olen itsekin pähkäillyt, että onko se oikea suku Micranthemum vai Hemianthus. Tämä umbrosum-heitto oli vähän kuin sivuraide, lähinnä päivittelyä siitä että paikka paikoin tämä ainakin mun käsittääkseni täysin eri kasvi on sotkettu tähän samaan soppaan.
Mutta: onko siis Hemianthus micranthemoides ja Micranthemum micranthemoides yksi ja sama kasvi? Ja mikä on sen oikea suomenkielinen nimi?
Mutta: onko siis Hemianthus micranthemoides ja Micranthemum micranthemoides yksi ja sama kasvi? Ja mikä on sen oikea suomenkielinen nimi?
Serene and silent sky,