halpa merivesiakvaario

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
h u z k y
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 11:12, 04.01.2007

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

Onko lasi kallista?
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 18:47, 15.04.2004
Paikkakunta: Joensuu, LAS

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Se on kallista, varsinkin paksu lasi.
Monet ovat todenneet sen, että kaupasta ostettu ja itsetehty tulee samoihin hintoihin.
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

eli alle kolmellasadalla...tulee halvemmaksi tehdä itse...
Onko lasi kallista?
Miten voit sanoa että tulee halvemmaksi tehdä itse jos et tiedä lasin hintaa? Suuria eroja lasien hinnoissa on, olen ottanut tällä viikolla 5 eri paikasta tarjoukset , 12mm ja 15mm laseista + low-iron lasista. Hinta erot olivat aika suuret, halvimman ja kalleimman ero oli 400€.

Takuutahan itse tekoisessa ei ole, se kannattaa muistaa myös. Mutta onnea projektille :)
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

huzky
On ymmärrettävää, että koska olet nuori ja malttamaton niin toimintatapasi uuden nano- tai riutta-altaan pystyttämiseksi ovat hyvin impulsiivisia. Keskustelusi ja kysymyksesi ovat kuin kirjoittelisit messingerissä eli teet kysymyksiä kuten esim. 'onko lasi kallista?' etkä malta perehtyä ja lukea perusasioita ensin joiden pohjalta voit muodostaa kokonaiskuvan ja niiden perusteella tehdä tarkentavia kysymyksiä joihin saisit hyviä vastauksia.

Sinun olisi ensin ymmärrettävä perusasiat ja niiden pohjalta päätettävä mitä haluat tehdä. Tähän asti tärkein asia on ollut, että haluat vuokkokaloja 54 litraiseen. Monien vastaväitteiden jälkeen olet ymmärtänyt ettei niitä voi sinne laittaa ja olet siirtymässä seuraavaan vaiheeseen jossa hankkisit itsellesi 250 litraisen altaan. Jälleen kun perusasiat eivät ole hallussa niin oletat, että altaan itse tekeminen tulee halvemmaksi kuin sen ostaminen valmiina.

Oletan, että ennen kuin allas on saatu keskusteltua niin siihen tarvitaan monia sivuja tähän viestiketjuun (nyt ollaan jo sivulla 11) ja tämän jälkeen saatetaan keskustella taasen voiko siihen 250 litraiseen laittaa 'sitä ja sitä' välskäriä ja toimisiko koko juttu 'sillä ja sillä' valaisimella ja eikös altaaseen riitä 'se ja se' vaahdotin jne.

Aikansa ihmiset jaksavat vastailla kysymyksiin mutta lopulta tulee piste jossa et enää saa vastauksia. Ainut oikea tapa on, että luet perusasioita. Voit saada vastauksia moneen mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin esimerkiksi käyttämällä Aqua-Wedissä erilaisia hakusanoja ja sitä kautta saat vastauksia epäselviin asioihin.
Kun sitten teet tarkentavia kysymyksiä tähän viestiketjuun niin muut harrastajat mielellään vastaavat niihin.

Onnea projektiin myös minun puoleltani.
Jay82
Junior Member
Junior Member
Viestit: 157
Liittynyt: 14:45, 30.01.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jay82 »

Tervehdys täältäkin!

Minullakin olisi pieni neuvo. Kun tuossa eräässä viestissä mainitsit, että isäsikin alkaa innostumaan touhusta niin näytäppä isällesi tuo linkki Mikaelin merivesioppaaseen ja käykää se yhdessä läpi. Tämän jälkeen uuden altaan pystyttäminen sujuu varmasti paljon mutkattomammin. Voin kuvitella sietämättömän halusi saada allas pystyyn (itsellänikin on sellainen mutta olen yli vuoden vain tutustunut teoriapuoleen) mutta ota rauhallisesti niin jää paljon harmia matkan varrelta!!!

Onnea projektiin!!!
"When you do things right,
people won't be sure you've done anything at all."
h u z k y
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 11:12, 04.01.2007

kiitos

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

Kiitos kaikille... :mrgreen: :roll:
h u z k y
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 11:12, 04.01.2007

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

Toinen vaihtoehto olisi että nyt ostaisin tokkoja,ja kun toukokuussa täytän 14 niin ostan sitten sen isomman altaan...

Muuten mitä taskuravut syövät?

Paljonko tokot maksavat?

Saako 15e tokkon?
lasagne
Member
Member
Viestit: 447
Liittynyt: 09:24, 23.04.2005
Paikkakunta: Hemiboreaalinen vyöhyke, Vantaa

Viesti Kirjoittaja lasagne »

Tokon hinta riippuu lajista. halvimmat ovat varmaan sen 15 e.
Team fortress 2!!!!!!!!
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Suosittelisin että ostaisit nyt muutaman tokon tms. pienen kalan ja harjoittelisit tällä pienellä altaalla ja toivot sitten synttärilahjaksi isompaa jos homma alkaa sujua. Sinne sitten saisit sen vuokkokalaparin.
h u z k y
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 11:12, 04.01.2007

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

Juuri noin! :mrgreen:

Mitä luulet saako siniriutasta mitään kalaa 15e? esim 1 tokkoa?
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 18:47, 15.04.2004
Paikkakunta: Joensuu, LAS

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Kannattaa soittaa ja kysyä [;)]
h u z k y
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 11:12, 04.01.2007

Kalastoa

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

Voisitteko antaa esimerkin kalastosta 180 litraseen?
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 18:47, 15.04.2004
Paikkakunta: Joensuu, LAS

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Pakko nyt kysyä, että minkä kokoisen altaan sä olet hankkimassa, 180 l, 250 l vai jonkun muun?
Tpip
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 13:16, 16.01.2004
Paikkakunta: lappeen Ranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tpip »

Poistin henkilökohtaisuuksia ja muuten turhia viestejä. Miettikää aina hetki ennenkuin painatte lähetä -nappulaa.

Tpip & ylläpito
h u z k y
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 11:12, 04.01.2007

180

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

Kissanhiekka kirjoitti:Pakko nyt kysyä, että minkä kokoisen altaan sä olet hankkimassa, 180 l, 250 l vai jonkun muun?
Juu olen nyt päättänyt että ostan 180l.Ja teen tosta mun 54l ala-altaan.Saan sen 180l etukäteen synttärilahjaksi.
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Kalastoa

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

h u z k y kirjoitti:Voisitteko antaa esimerkin kalastosta 180 litraseen?
Noiden aikaisemmin manitsemieni, nanoosi sopivien kalojen, lisäksi sopisi hyvin vuokkokalapari, eli tämän sivun valikoima on käyttökelpoinen edelleen:
http://www.liveaquaria.com/product/scat ... CatId=2124

Ja lisäksi ehkä esim Garamma loreto voisi sopia: http://www.liveaquaria.com/product/prod ... ?pCatId=53

Tuolla toisessa aiheessa havittelemasi keltavälskäri ei missään nimeesä mahdu. Se tarvitsee vähintään 400l altaan. eli kakki välskärit voit kyllä unohtaa tuonkokoisesta.
h u z k y
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 11:12, 04.01.2007

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

Eikö palettivälskärikala käy? Tai pinsettikala?
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 17:14, 28.08.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalastoa

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

h u z k y kirjoitti:Eikö palettivälskärikala käy?
KatjaN kirjoitti:eli kaikki välskärit voit kyllä unohtaa tuonkokoisesta.
Oli pakko huomauttaa kun satuin tätä aihetta lukemaan. [;)]
Ja eikös tuo pinsettikalakin kasva ihan kiitettävän kokoiseksi? Ainakin jostain netistä luin tilantarpeen olevan 75 gallonaa eli n. 285 litraa?

Ja huzky, netistä löytää usein kalojen vaatimukset kun hakee tieteellisellä nimellä (muilla kielillä, esim. englanti). Ja jos useamman lähteen perusteella vaikka 180 litraa on sopiva niin sitten kannattaa vasta varmistaa täältä.
heikki
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 19:06, 07.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja heikki »

Gramma loretto on hauska kala, se ui välillä ylösalaisin ja muutenkin omituisissa asennoissa..:)
Mantis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 16:36, 21.09.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mantis »

Välskärit haluavat uimatilaa, eivät pelkästään litroja. Juuri ja juuri olin tyytyväinen vanhaan 540l akvaariooni yhden välskärin kotina. Se kun oli 2m pitkä. Nyt kun minulla on 1100l, olen hankkinut välskäreitä peräti kaksi. Tuohon niitä uskaltaisin laittaa 4, jos olisi pakko.

Merivetisissä hauskaa on, että pienetkin kalat voivat olla mahtavan näköisiä. Itse pidänkin enemmän pienistä kaloista. Muista huzky, että 180 litraakin on vielä todella pieni merimaailmassa.

Jos jonkun ohjeen suostut minulta ottamaan, ota tämä:

Teet elämäsi hankalaksi täyttämällä akvaarion iso(i)lla kaloilla. Et tule saamaan itse ravinnekiertoa toimimaan ilman hillittömiä vedenvaihtoja ja huipputekniikkaa, joka sitten maksaakin moninkertaisesti akvaarion hinnan. Pelkkä vaahdotin maksanee huomattavasti itse lasipurkkia enemmän jos sen on toimittava ylikuormitetussa altaassa. Osta niin iso allas kuin vain saat. 250l/300l/400l hinta eroa ei juurikaan ole. Tekniikan ei tarvitse olla juurikaan erilaista 180 litraisessa kuin 400 litraisessa. Kaikki on helpompaa isommassa, kunhan sen täyttää pienempään akvaarioon aijotuilla asukeilla. Onhan se paljon hauskempaakin katsoa kun kaloilla on tilaa uida.

Toinen vaihtoehto on että pysyt nanossa ja harjoittelet sillä. Silloin hyväksyt sen että pysyt nanossa. Sinne ei tule vuokkokaloja eikä montaa muutakaan kalaa, mutta ne mitä sinne saat ovat todella mielenkiintoisia seurata. Hyvä vaihtoehto tämäkin.

Älä tee kompromisseja äläkä yritä venyttää kumpaakaan vaihtoehtoa rajoilleen, se ei kuitenkaan toimi.
h u z k y
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 11:12, 04.01.2007

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

Saan 180 l altaan,massiivisen puujalustan,ja kaikki putket ja ylivuotokulman,poraukset 120e.Tuleeko 400l halvemmaksi?Onko järkevät kaupat?
Mantis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 16:36, 21.09.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mantis »

Kuulostaa hyvältä paketilta. 400l on varmasti kalliimpi, mutta ei välttämättä älyttömästi. Jokatapauksessa kuulostaa jo ihan hyvältä.

Tuohon voi ottaa jo vuokkokalapariskunnan, jota olet paljon toivonut. Välkäreitä ei voi ottaa.
h u z k y
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 11:12, 04.01.2007

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

No joo...Tyydyn tuohon...Kai tuo kelpaa ensimmäiseksi akvaarioksi?
Mantis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 16:36, 21.09.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mantis »

Kelpaa ihan hyvin. Paljon paremmin mielestäni kuin 54l.
h u z k y
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 11:12, 04.01.2007

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

Voiko pinsettikalan laittaa? Tai voiko laittaa 4-6 koralliahventa?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”