Niinpä...olisin ostanut 160l valmiin paketin coral reef finlandilta...tai ostanut käytetyn mutta Mutsi ja Faija sano että "mennää mielummin asiantuntija liikkeeseen ostamaan kunnon paketti" Sitte me mentii siniriuttaa ja meinattii ostaa 250l merivesi akvaario mut sit mutsi sano et ei viel osteta ku se maksaa 3000e ja mä sitte ostin omilla rahoilla sieltä 54l nanon..luulin et siitä tulis halpa mut nyt siihen on uponnu koht 700e... Harmi...
h u z k y kirjoitti:Niinpä...olisin ostanut 160l valmiin paketin coral reef finlandilta...tai ostanut käytetyn mutta Mutsi ja Faija sano että "mennää mielummin asiantuntija liikkeeseen ostamaan kunnon paketti"
Niin, Siniriutassa on sitä asiantuntemusta mutta kyllä sitä löytyy myös Coral Reef Finlandistakin - voit kertoa näin Mutsille & Faijalle.
Sitäkin suuremmalla syyllä ne vuokkokalat saisi odottaa koska vanhempasi pistävät kapuloita rattaisiin joten sen isomman altaan osto vuoden lopulla ei ole kirkossa kuulutettu juttu.
Onkin tärkeää, että opiskelet harrastusta hyvin jotta voit näyttää heille, että pystyt hoitamaan pientä riutta-akvaariota. Kun homma on hanskassa niin saattaa Faijasi itse ruveta himoitsemaan sitä isoa allasta.
Hän onkin jo alkanut kiinnostua merivesiakvaarioista...Hän on alkanut kyselemään joka päivä että onko elävissäkivissä alkanut tapahtumaan mitään. Minulla on muuten 105l kehys-akvaario autotallissa...Saisiko siitä tehtyä merivesiakvaariota...Jos jtn kiinnostaa se niin voin vaihtaa sen johonkin merivesi jutskaan.Esim.Elävään tai ihan sama, en tee sillä mitään...
laskin väärin, siihen on tällä hetkellä kulunut noin 450e
mikkokoo kirjoitti:miksei hutzky hanki heti sitä 100 L allasta ja laita sinne jotain pikkusta vuokkokalapariskuntaa. kai ne nyt sinne mahtuu, siis pienimmät lajit. Hintaero 100 ja 54 L altaille kai on ihan mitätön?
öö...Mistä mä 100l akvan nyt repäsen ku oon jo ostanu ton 54l. Anteeksi että en jaksa puhua aina kirjakieltä.
Edit: Jälleen kerran yhdistetty kaksi peräkkäistä viestiä samalta kirjoittajalta, seuraavasta varoitus. --Kaizu
Jipii! äitini sanoi että voisimme ostaa isomman akvaarion,olemme ajatelleet 250l ja muuttaisimme tuon 54l ala-altaaksi. eli yhteensä litramäärä olisi 304l.
Miten ala-allas käytännössä toimii?
Entä jos poraa pää-altaaseen liian ison reiän?Sittenhän kaikki vesi valuu liian nopeasti,ja ala-allas täyttyy ja kaikki vedet valuvat lattialle?
Tai liian pienen?sitten pää-allas täyttyy?
Neuvoisin sinua menemään vanhempien kanssa uudelleen Siniriuttaan ja keskustelemaan Kimin kanssa uudesta allas-projektista, apua löytyy varmasti.
Ennen tätä voitte lukea Mikaelin riutta-akvaariomanuaalia niin tarvittavat käsitteet tulevat tutuiksi. Tässä linkki vielä jos sitä et ole aikaisemmin nähnyt, http://mikael.aqua-web.org/
Noihin kysymyksiin varmaan saat parhaiten vastauksen menemällä vaikka sinne Siniriuttaan ihan paikan päälle kysymään. En ole mikään merivesiasiantuntija, ja siksi jos itse olisin tuossa tilanteessa omalla tietomäärälläni marssisin takuulla liikkeeseen kasauttamaan itselleni sopivan paketin valmiiksi.
h u z k y kirjoitti:Olemme suunnitelleet että rakentaisimme sen itse se on todella helppoa...
En voi olla kommentoimatta; tämä on niitä kuuluisia viimeisiä lauseita..
Ei vaineskaan, jos todella tietää mitä tekee niin mikäs siinä. Tuli vain noista aiemmista kysymyksistäsi mieleen että oletkohan ihan varma mitä olet tekemässä.
Teknisentyön opettajani on tehnyt koko elämänsä altaita (100l-1500l) hän on neuvonut minua. Sitäpaitsi en tee sitä yksin. Menen luultavasti huomenna ostamaan lasia...Kuinka iso pitää olla ala-altaaseen virtaavaan johdon reikä?
Kannattaa muistaa myöskin, että tämä akvaarion itserakennus ei ole niin helppoa kuin se kuulostaisi. Siinä ei saa tulla virheitä ollenkaan missään vaiheessa, muuten on riski, että se valuttaa vedet lattialle.
h u z k y kirjoitti:Teknisentyön opettajani on tehnyt koko elämänsä altaita (100l-1500l) hän on neuvonut minua. Sitäpaitsi en tee sitä yksin. Menen luultavasti huomenna ostamaan lasia...Kuinka iso pitää olla ala-altaaseen virtaavaan johdon reikä?
Kerran yritin neuvoa mutta heti pitää nostaa kädet pystyyn neuvokaa te joilla on paremmat hjärmot. Sen verran vielä kuitenkin että tuonkin osaa Kimi sinulle neuvoa.
h u z k y kirjoitti:Ihanko totta? sanotaan että pohjan pitäisi olla paksumpi?
Noin pienessä altaassa sillä ei juuri ole merkitystä. Valmiit tuon kokoiset (ja isommatkin) altaat ovat pääasiassa tehty 8mm lasista. Esimerkiksi Wohan 100x50x50cm allas on kauttaltaan 8mm lasia. Sanoisin että kaikkein helpommalla pääset kun hankit valmiin tuon kokoisen akvaarion esim. Siniriutasta. Samalla saat tilattua valmiit poraukset pohjaan ja työnjälki on varmasti hyvä. Ja säästät hyvin todennäköisesti rahaa ja hermoja =)
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
h u z k y kirjoitti:Hermoja säästän mutta en rahaa..joka paikassa 250l akvaario maksaa 3000e...paljonkohan siniriutassa maksaa pelkkä allas?
3000€ 250l (100x50x50cm) altaan saat kyllä hankittua alta 300€, pelkkä allas siis. Siihen päälle poraukset. Soita Siniriuttaan ja kysy mitä maksaa 100x50x50cm allas porauksilla, sillä sen saa selville
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
(100x50x50cm) altaan saat kyllä hankittua alta 300€, pelkkä allas siis. Siihen päälle poraukset. Soita Siniriuttaan ja kysy mitä maksaa 100x50x50cm allas porauksilla, sillä sen saa selville
eli alle kolmellasadalla...tulee halvemmaksi tehdä itse...
Nyt pitää kyllä kommentoida. Jos sinulla ei ole muuta tarvetta suurentaa kuin haluamasi kaksi ocelarista, niin kysy Coral Reef Finlandista koska saavat suurempia altaita. Heillä hinnaston mukaan 160L allas 8mm laseilla on 119e ja kokonaisena pakettina HQI-valolla ja vaahdottimella 579e. Voit kyllä saada lasia jostain hieman jopa halvemmallakin, tuskin kyllä enää 15mm lasilla menee lähellekään halvemmaksi.