Kannattaa hankkia ihan kunnollisen tippatestit, joka vesiarvolle erikseen. Ne ovat riittoisampia ja tulevat siksi pitemmän päälle halvemmiksi. Lisäksi se ainakin säästää kustannuksia, ettei kalakuolemia tule liian epätarkkojen testien vuoksi.
Aloittelijan akvaario
Valvoja: Moderaattorit
- 
				7330
 - Katalysaattori

- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
 - Sukupuoli: Nainen
 - Viesti:

Olen kokeillu noista liuskatestejä. Arvot heittivät kyllä aika lailla tippastesteillä otetuista, ja tippatestit mitä ilmeisimmin olivat oikeassa.
Kannattaa hankkia ihan kunnollisen tippatestit, joka vesiarvolle erikseen. Ne ovat riittoisampia ja tulevat siksi pitemmän päälle halvemmiksi. Lisäksi se ainakin säästää kustannuksia, ettei kalakuolemia tule liian epätarkkojen testien vuoksi.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Kannattaa hankkia ihan kunnollisen tippatestit, joka vesiarvolle erikseen. Ne ovat riittoisampia ja tulevat siksi pitemmän päälle halvemmiksi. Lisäksi se ainakin säästää kustannuksia, ettei kalakuolemia tule liian epätarkkojen testien vuoksi.
- 
				Täplämonni
 - Starting Member

Anteeksi että tungen oman kysymykseni samaan ketjuun, mutta kun aihe on sama niin.. Olen ihan aloittelija ja neuvoja tuntuu olevan yhtä monia kuin neuvojiakin, joten vähän olen ulalla näissä jutuissa.
Minulla on nyt ollut 200-litrainen allas kypsymässä muutaman päivän. Altaassa on hiekka ja muutama kasvi (tarkoitus hankkia lähipäivinä lisää) ja veteen on lisätty ohjeiden mukainen määrä Aqua Safea. Suodatin on "vanhasta" akvaariosta joten siellä pitäisi olla "siemeniä" bakteerikasvulle. Kysymys siis kuuluu, tarvitseeko lisätä vielä jotain mömmöjä, vai kypsyykö allas ilmankin?

Minulla on nyt ollut 200-litrainen allas kypsymässä muutaman päivän. Altaassa on hiekka ja muutama kasvi (tarkoitus hankkia lähipäivinä lisää) ja veteen on lisätty ohjeiden mukainen määrä Aqua Safea. Suodatin on "vanhasta" akvaariosta joten siellä pitäisi olla "siemeniä" bakteerikasvulle. Kysymys siis kuuluu, tarvitseeko lisätä vielä jotain mömmöjä, vai kypsyykö allas ilmankin?
Minäkin ihmettelin alkuun tuota ymppi -juttua. Siis bakteeri ymppi = aloitusporukka niitä bakteereja, jotka muuttavat ammoniakin (kalan kakan) nitriitiksi ja niitä bakteereita, jotka puolestaan muuttavat nitriitin nitraatiksi. Ymppinä toimii esim. kukkamulta tai tuo safe start aine (jota ei kuulemma nyt saa, kun se menee huonoksi näillä pakkasilla). Sitten niitä alkubakteereita ruokitaan sillä ammoniakilla, joka taas voi olla joko ammoniumkloridi-liuosta tai hirvensarvisuolaa (=ammoniumbikarbonaatti). Näitä saa apteekista.Annaliini kirjoitti:Anteeksi kun olen tyhmä, mutta en ymmärrä alkuunkaan mikä on bakteeri ymppi..? Siis tarkoitatko sillä juuri sitä hirvensarvisuolaa.
Toivottavasti ette hermostu minun erittäin tyhmille kysymyksilleni. En katsos tiedä akvaariosta paljon vielä.
Ja onko kukaan kokeillut JBL 5 in 1 Easy Test, liuska testejä? (nämä mittaavat; pH, KH, GH, NO2, ja NO3) Ajattelin itse ostaa noita...
Kun niitä bakteereita ruokitaan ensin/nopeammin lisääntyy nuo, jotka muuttavat ammoniumin nitriitiksi (NO2). Sitten kun nitriittiä alkaa vedessä olemaan paljon (nitriittipiikki) noiden toisten bakteerien määrä kasvaa. Kun näitä jälkimmäisiä on niin paljon, että ne muuttavat heti kaiken syntyvän nitriitin nitraatiksi (NO3) on akvaario "kypsä" Sitten kalat tulevat ja niiden kakka sitten pitää tuota bakteerikantaa yllä.
Ammoniumin annostelussa esim. hirvensarvisuolalla 5mg/l sataan litraan on noin 1ml. (1,35 mg hirvensarvisuolaa sataan litraa antaa pitoisuudeksi 5 mg/l ja tuo 1,35 mg on pikkuisen päälle 1 ml). Maustemitta taitaa olla noin 1ml kokoinen, mutta apteekeista saa myös mittalaseja tai ruiskun, jossa voi tuon määrän mitata.
Sitten testeistä: Nuo liuskatestit ei ole kovin tarkkoja, ennemmin kannattaa sijoittaa tippatesteihin. Ne ovat hyvin riittoisia, vaikka maksavat enemmän kuin liuskat. Lisäksi ne ovat luotettavampia ja yleensä helpommin tulkittavissa.
Sitten siitä 100 litraisen kalastosta. Vähän vaikea heittää ehdotusta, kun ei tiedä mistä tykkäisit ja mitkä sitten akvassa tulee olemaan ne vesiarvot. (Mutta silti se on kivaa suunnitella, vai mitä
kardinaalitetroja parvi 10-12kpl (ovat värikkäitä, kestää lämpöä)
taistelukalakoiras (ulkonäössä on valinnan varaa!)
piikkisilmiä 5-6 (pohjalle sitten mielellään hiekkaa)
muutama katinkultamonni ("levänsyöjiksi")
JA kasveja kantoja kiviä ym. sisutusta
*toivottavasti tästä nyt oli jotain apua*
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni

kuvia
akvasivuni
Kiitos näistä ohjeista!
Pidin myös kaloista, mitä ehdotit. Mutta piikkisilmistä en jostain syystä tykkää. Kun käärmeitä pelkään, ja tuo muistuttaa minusta käärmettä. Eli tästä pikkisilmästä en oikein pidä. Mutta miten tuon taistelukalan kanssa.. Hyökkääkö se toisten kalojen kimppuun?
Minua kiinnostaisi kovasti myös Tiikeribarbi, tai viisiraitabarbi. Mietin vaan että voiko niitä laittaa 100l akvaarioon? Kuinka isoiksi kasvavat? Minkä kokoinen parvi on sopiva, jos jompiakumpia voisi 100l hankkia?

Pidin myös kaloista, mitä ehdotit. Mutta piikkisilmistä en jostain syystä tykkää. Kun käärmeitä pelkään, ja tuo muistuttaa minusta käärmettä. Eli tästä pikkisilmästä en oikein pidä. Mutta miten tuon taistelukalan kanssa.. Hyökkääkö se toisten kalojen kimppuun?
Minua kiinnostaisi kovasti myös Tiikeribarbi, tai viisiraitabarbi. Mietin vaan että voiko niitä laittaa 100l akvaarioon? Kuinka isoiksi kasvavat? Minkä kokoinen parvi on sopiva, jos jompiakumpia voisi 100l hankkia?
Piikkisilmien sijaan voi pohjalle ottaa joitain pieniä monnisiakin. Taistelukalat on yksilöitä, mutta ainakin mulla taistelukalat on tullut toimeen kardinaalitetrojen ja muiden kanssa, ainoastaan helmirihmoille mun koiras vähän pullisteli, mutta kiinni ei käynyt koskaan. 
Barbeista en osaa sanoa, en ole itse niistä kiinnostunut, joten en ole perehtynyt asiaan. San verran kyllä tiedän, että tiikeribarbit ovat vilkkaita ja saattavat nyppiä, joten ei siten sovi taistelukalan kanssa samaan. Ja 100l taitaa olla niille aika minimitila, faunattaren mukaan. Vähän saman näköinen viisiraitabarbi näyttäisi sopivan paremmin, on rauhallisempi. Sen tilavaatimuskin näyttäisi riittävän ja ei pitäisi olla nyppijätyyppiä.. Niitä menisi varmaan se 10, mutta lämmön puolesta ne tykkää viileämmästä vedestä, joten ei sovi sitten samaan taiston kanssa. Tässä yksi ehdotus taas:
lämpö 24-25 astetta
10 viisiraitabarbia
8-10 korumonnista (tai jotain muuta pienempää monnislajia)
5 katinkultamonnia
ja sitten kun akvaario on ollut joitakin kuukausia ja olot on vakaat, voisi miettiä jotain kääpiöahventa "pääkalaksi" Ne on vaan yleensä aika herkkiä, joten ei kannata ottaa ihan heti alkuun.

Barbeista en osaa sanoa, en ole itse niistä kiinnostunut, joten en ole perehtynyt asiaan. San verran kyllä tiedän, että tiikeribarbit ovat vilkkaita ja saattavat nyppiä, joten ei siten sovi taistelukalan kanssa samaan. Ja 100l taitaa olla niille aika minimitila, faunattaren mukaan. Vähän saman näköinen viisiraitabarbi näyttäisi sopivan paremmin, on rauhallisempi. Sen tilavaatimuskin näyttäisi riittävän ja ei pitäisi olla nyppijätyyppiä.. Niitä menisi varmaan se 10, mutta lämmön puolesta ne tykkää viileämmästä vedestä, joten ei sovi sitten samaan taiston kanssa. Tässä yksi ehdotus taas:
lämpö 24-25 astetta
10 viisiraitabarbia
8-10 korumonnista (tai jotain muuta pienempää monnislajia)
5 katinkultamonnia
ja sitten kun akvaario on ollut joitakin kuukausia ja olot on vakaat, voisi miettiä jotain kääpiöahventa "pääkalaksi" Ne on vaan yleensä aika herkkiä, joten ei kannata ottaa ihan heti alkuun.
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
kuvia
akvasivuni

kuvia
akvasivuni