Miksi minulle tulee akvaariosta ihottumaa tai jotakin?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
serana
Junior Member
Junior Member

Miksi minulle tulee akvaariosta ihottumaa tai jotakin?

Viesti Kirjoittaja serana »

Hei! Minkä takiakohan kun olen vaihtanut vettä ja huomannut päivän parin päästä että sormieni päissä on semmosta ihmeellisen näköstä ihottumaa niinku niissä ois monta semmosta pientä vesirakkulan näköstä ihottumaa.
rkl82
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rkl82 »

Veikkaisin, että olisit allerginen kalalle. Tämä tuli ekana mieleen.
sos-84
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

Atooppinen ihottuma, joka puskee päälle näin pimeänä ja kylmänä aikana(siis talvella). Iho kuivuu ja kun veden kanssa lotraa, se kuivaa vielä lisää. Jotku puhuu noista vesirakkuloista et ne liittyis stressiin(nk. stressinäppylät), mutta ihotautilääkäri kertoi niiden kuuluvan olennaisesti atooppiseen ihottumaan. Kortisonikuuri auttaa. Mutta sitäkään ei jatkuvasti saa käyttää. Runsas käsien rasvailu ennalta ehkäisee ihottumaa ja kun lorkkii akvaariota kannattaa käyttää suojahanskoja.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
Pakke
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Pakke »

Voi olla myös kalatuberkuloosiakin?
Vossikat
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Vossikat »

Yksi atoopikko äänestää ihottumaa.
Tää on niin tavallista talvella, kun on kuivempi iho. :?
Ameno
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: PAK

Viesti Kirjoittaja Ameno »

Täällä toinen atoopikko väittää ihottuman olevan erittäin todennäköistä! Itselle ainakin iskee ihan hillitön kutina käsivarsiin aina kun käsiään akvassa liottaa. Myös lähes rakkulamuodostus on melko tuttua. Kylläkin sellaiset ylipitkät kumikäsineet helppaa kummasti, kun iho ei ole veden kanssa kontaktissa.
Kysy ihan mitä haluat, minä vastaan mitä minä haluan..
KSusanna
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja KSusanna »

Täällä kolmas atoopikko väittää myös sen olevan ihottumaa. Ainut mikä siihen auttaa on kesä. Ameno: mistä ihmeestä olet löytänyt niitä hanskoja?
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

KSusanna kirjoitti:Täällä kolmas atoopikko väittää myös sen olevan ihottumaa. Ainut mikä siihen auttaa on kesä. Ameno: mistä ihmeestä olet löytänyt niitä hanskoja?
Täältä löytyy ainakin.
96l+38l+20l
KSusanna
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja KSusanna »

Kiitos paljon!
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja skare »

Pete28 kirjoitti:
KSusanna kirjoitti:Täällä kolmas atoopikko väittää myös sen olevan ihottumaa. Ainut mikä siihen auttaa on kesä. Ameno: mistä ihmeestä olet löytänyt niitä hanskoja?
Täältä löytyy ainakin.

Noista Akvaariotekniikassa myytävistä hanskoista herkkäihoiselle sopivat paremmin ne punaiset suojakäsineet (löytyy koot S, M, L ja XL) jotka huuhdellaan käytön jälkeen ja käytetään aina uudelleen.

Kaupassa on myös kertakäyttöisiä suojakäsineitä 10 kappaleen pakkauksissa mutta ne ovat ohutta muovia eikä hanskan sisäpintaa ole nukattu ihoa miellyttäväksi kuten noiden punaisten hanskojen.
Thomas29Hki
Member
Member

Re: Miksi minulle tulee akvaariosta ihottumaa tai jotakin?

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

serana kirjoitti:Hei! Minkä takiakohan kun olen vaihtanut vettä ja huomannut päivän parin päästä että sormieni päissä on semmosta ihmeellisen näköstä ihottumaa niinku niissä ois monta semmosta pientä vesirakkulan näköstä ihottumaa.
Spekuloinnit sikseen... Minulla on ollut aivan sama ongelma, mutta kun olen alkanut käyttämään antihistamiinilääkitystä eli allergiaoireisiin lääkkeitä kyseiset oireet ovat hävinneet. Kyse ei ole kalatuperkuloosista eikä atooppisesta ihostakaan. Jos ihon pintaan ilmestyy akvaariovedessä käsiä pidettäessä pieniä kutiavia näppylöitä ja häviävät muutaman tunnin päästä. Jos kutiavat näppylät ovat jonkin ajan päästä (tunnin parin päästä) omia aikojaan hävinneet kyse on selkeästä allergiaoireesta.

Kuten Skare tuossa jo edellä informoi tuollaiset kunnon suojakäsineet toki suojaavat ärsytykseltä. Ainakin käsiin kohdistuvista. Sitten eri asia onkin jos alkaa myös akvaarionhajut ärsyttämään nenää ja alkaa hervoton aivastaminen. Tähänkin oireiluun löytyy lääkkeet.
Cattleya
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Cattleya »

Olen huomannut, että jatkuva kastele--kuivaa--kastele taas -operaatio tekee käsille tosi huonoa, samoin pesuaineiden kanssa lotraaminen (eilen saunottiin, nyt kädet elämöivät). Iho kuivaa korpuksi, hilseilee ja tulee niitä pieniä rakkuloita, josko minulla ne tulevat sormien sivuihin ja väleihin sekä rystysiin. Yllättävää kyllä, ei tuntunut missään, vaikka vietin viikko sitten muutaman tunnin kädet vedessä akvaariosisustuksen parissa. Kädet eivät päässeet kuivamaan välillä ;) .

Tämä talvi on ollut käpälille tavallista pahempi, vastaiskuna olen käyttänyt käsien desinfiointiaineita, kumihanskoja pesuaineiden kanssa, ahkeraa rasvausta sekä tietysti huolellista kuivausta aina käpälien kastelemisen jälkeen. Akvaarion lutraamisen jälkeen pesen kädet pesuaineella ja rasvaan, muuten tuntuu jäävän jotain akvaariovedessä lilluvaa käsivarsiin kutittamaan.

Kesäksi vaiva taas katoaa, mutta silloin iskee siitepölyallergia...
takaisin akvaarioiden pariin muutaman vuoden tauon jälkeen
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

skare kirjoitti:Noista Akvaariotekniikassa myytävistä hanskoista herkkäihoiselle sopivat paremmin ne punaiset suojakäsineet (löytyy koot S, M, L ja XL) jotka huuhdellaan käytön jälkeen ja käytetään aina uudelleen.
.
Jep, noita hanskoja käyttämällä on tämä atoopikko päässyt eroon akvaarionhoitoihottumista.
jube
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jube »

Minäkin käytän muovihanskoja nykyään kun laitan käteni meriakvaarioon ja siltikin yleensä jälkikäteen polttelee ja saattaa tulla jotain ihottuman tapaista. En kyllä ymmärrä miten makean veden altaista voisi tulla ihottumaa, ellei kaloilla ole jotain sairautta.
Pepsi Max, mustaa kultaa
sos-84
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

jube kirjoitti:Minäkin käytän muovihanskoja nykyään kun laitan käteni meriakvaarioon ja siltikin yleensä jälkikäteen polttelee ja saattaa tulla jotain ihottuman tapaista. En kyllä ymmärrä miten makean veden altaista voisi tulla ihottumaa, ellei kaloilla ole jotain sairautta.
Ei se vedenlaatu ratkaise, vaan ylipäätänsä vesi. Se kun tahtoo vaan kuivattaa ihoa. Nyt kun on joutunut käsiään kastelemaan ja pesemään enemmän, kun tuon juniorin kans touhuaa, on ihokin ollut huomattavasti kovemmalla. Sormien iho ihan halkeilee ja nesterakkuloita nousee jatkuvasti. Myös tämä ilman kuivuminen ja kylmeneminen vaikuttaa. Voi kun olis taas kesä... :roll:
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
Jario
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jario »

Minullakin tulee sormenpäät ja kämmen araksi lähes aina kun läträä akvaveden kanssa pitempään.
Voi kun olis taas kesä... :roll:
Niinpä... Huoh*
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”