Hiekkaa/soraa Treen akvaarioliikkeistä
Valvoja: Moderaattorit
Hiekkaa/soraa Treen akvaarioliikkeistä
Missä Tampereen/Pirkanmaan akvaarioliikkeessä olisi hyvä sora/hiekkavalikoima ?
Akvaarion perustaminen kestää, kun ei löydy sopivaa hienorakeista soraa.
Viherkalassa, Noksopissa olen käynyt ja niissä ei ollut kunnollista valikoimaa. Missä siis olisi vai onko missään ?
Akvaarion perustaminen kestää, kun ei löydy sopivaa hienorakeista soraa.
Viherkalassa, Noksopissa olen käynyt ja niissä ei ollut kunnollista valikoimaa. Missä siis olisi vai onko missään ?
-
irkku82
- Senior Member

- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Nainen
Kuinka hienoa saisi olla? Jos oikein hienoa hiekkaa, niin mene biltemaan ja osta sieltä 25kg hintaan 6,50€.

460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
Hehhee...Juuri tuota hiekkasäkkiä välttelen laittamasta uuteen altaaseeni. Mulla on tota bilteman hiekkaa reippaasti yli säkillinen. Mutta en arvaa sitä tonne laittaa, kerran toisessa altaassa on siitä hiekasta huonot kokemukset kasvien suhteen.
Kiitos kuitenkin kun vaivauduit oikeen kuvan linkittämään
Ja se raekoko voisi olla jotain 2-3mm
Myös Englannin vai minkä jokisoraa ois mukava nähdä jossain liikkeessä.
Kiitos kuitenkin kun vaivauduit oikeen kuvan linkittämään
Ja se raekoko voisi olla jotain 2-3mm
Myös Englannin vai minkä jokisoraa ois mukava nähdä jossain liikkeessä.
Meillä kasvit rehottaa paremmin tuossa hiekassa ku sorapohjassajupeko kirjoitti:Mutta en arvaa sitä tonne laittaa, kerran toisessa altaassa on siitä hiekasta huonot kokemukset kasvien suhteen.
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
Sama vika täällä, viikottain joutuu harventamaan ja parturoimaan kasveja kun viihtyvät niin hyvin Biltsun hiekassa-Piia- kirjoitti:Meillä kasvit rehottaa paremmin tuossa hiekassa ku sorapohjassajupeko kirjoitti:Mutta en arvaa sitä tonne laittaa, kerran toisessa altaassa on siitä hiekasta huonot kokemukset kasvien suhteen.Vai liekö niitä nykyään enemmän rakkaudella hoidan
Eteläamerikkalaisia asukkaita: 4 x Mikrogeophagus altispinosa, 1 x Geophagus steindachneri, 2 x Thorichthys meeki, 2 x Otocinclus affinis, 1 x Ancistrus sp, 2 x Cryptoheros myrnae
Taitaa olla hiili, ravinne, hiilidioksidi jutut (ja hoito yleensä) tärkeämpää juu kasvien hoidossa kun pohjamateriaaliUffeS kirjoitti:Sama vika täällä, viikottain joutuu harventamaan ja parturoimaan kasveja kun viihtyvät niin hyvin Biltsun hiekassa-Piia- kirjoitti:Meillä kasvit rehottaa paremmin tuossa hiekassa ku sorapohjassajupeko kirjoitti:Mutta en arvaa sitä tonne laittaa, kerran toisessa altaassa on siitä hiekasta huonot kokemukset kasvien suhteen.Vai liekö niitä nykyään enemmän rakkaudella hoidan
jep, sitähän se on tietysti, mulla on nuo kaikki käytössä ja siksi ei mikään ihme että kasvit viihtyytry-out kirjoitti:Taitaa olla hiili, ravinne, hiilidioksidi jutut (ja hoito yleensä) tärkeämpää juu kasvien hoidossa kun pohjamateriaali
Eteläamerikkalaisia asukkaita: 4 x Mikrogeophagus altispinosa, 1 x Geophagus steindachneri, 2 x Thorichthys meeki, 2 x Otocinclus affinis, 1 x Ancistrus sp, 2 x Cryptoheros myrnae
Nii kai, täällä tosin ei oo käytössä ku toi hoito yleensä ja ravinne sillon tällön toisinaan ku muistaa laittaatry-out kirjoitti:Taitaa olla hiili, ravinne, hiilidioksidi jutut (ja hoito yleensä) tärkeämpää juu kasvien hoidossa kun pohjamateriaali
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
Niinhän se yleensä, mutta sellaisen eron olen ollut huomaavinani että sorapohjalla pohjalannoitteen unohtuminen ei ole niin vaarallista kuin hiekkapohjalla.try-out kirjoitti:Taitaa olla hiili, ravinne, hiilidioksidi jutut (ja hoito yleensä) tärkeämpää juu kasvien hoidossa kun pohjamateriaali
Ainakin meillä sorapohjaisen altaan kasvit voivat ihan hyvin ilman pohjalannoitetta, kun taas hiekkopohjaisessa altaassa pohjalannoite on kasveille välttämättömyys. Kummassakin altaassa on pääosin samoja kasveja.
Sorapohjalla kun kalojen jätöksiä ja aktiivilietettä pääsee painumaan myös sinne soran alle, mikä toimii kasvien pohjalannoitteena. Hiekkapohjalla sinne hiekan alle ei pääse mikään, ellei sinne sitä lannoiteta varta vasten laita.
Voisiko olla myös että hapettaa juuristoa (kun tonkii aika ajoin)? Eli auttaisikohan pohjan möyhennys kierteisten välityksellä. En tiä, itse en pohjalannotteita ole vielä käyttänyt. Ja on hiekka sekä sora (eri altaissa kumminkin..), en suurempia eroja ole huomannut (vaikka omassa hiekassa ei kierteisiä)NK kirjoitti:Niinhän se yleensä, mutta sellaisen eron olen ollut huomaavinani että sorapohjalla pohjalannoitteen unohtuminen ei ole niin vaarallista kuin hiekkapohjalla.try-out kirjoitti:Taitaa olla hiili, ravinne, hiilidioksidi jutut (ja hoito yleensä) tärkeämpää juu kasvien hoidossa kun pohjamateriaali
Ainakin meillä sorapohjaisen altaan kasvit voivat ihan hyvin ilman pohjalannoitetta, kun taas hiekkopohjaisessa altaassa pohjalannoite on kasveille välttämättömyys. Kummassakin altaassa on pääosin samoja kasveja.
Sorapohjalla kun kalojen jätöksiä ja aktiivilietettä pääsee painumaan myös sinne soran alle, mikä toimii kasvien pohjalannoitteena. Hiekkapohjalla sinne hiekan alle ei pääse mikään, ellei sinne sitä lannoiteta varta vasten laita.
Eipäs oleNK kirjoitti:
Ainakin meillä sorapohjaisen altaan kasvit voivat ihan hyvin ilman pohjalannoitetta, kun taas hiekkopohjaisessa altaassa pohjalannoite on kasveille välttämättömyys.
Ikinä en ole lannoitteita käyttänyt ja aina on bilteman hiekka ollut altaissa. Kasvit tykkää ja rehottaa
Ja nuo akvaarioliikkeiden hiekat on sitä samaa materiaalia kuin noissa rautakaupoissa myytävät
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus