Levät

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pääpä
Starting Member
Starting Member

Levät

Viesti Kirjoittaja Pääpä »

No niin, tämä asia ei tunnu tulevan kuntoon sitten millään. Akvaariokeskuksen Petri on nyhtänyt lompakon tyhjäksi moneen kertaan ja ongelma jatkuu, joten kysyn nyt ilmaista neuvoa :) Kaikki on hankittu Akvaariokeskuksesta ja nyt loppuu rahkeet.

# akvaarion tilavuus ja mitat: 130 x 50 x 50 = 325 l

# valaistus Sylvania 2 x 36 w, putkien vaihto vuorotellen puolen vuoden välein, valaistusaika 8 h/vrk (pidemmällä tuntui piilevä villiintyvän niin pahasti)

# suodatus Eheim 2226 ja Eheim sisäsuodatin, mallia neliö, teho 10 l/min

# akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)vedenvaihto 40 % viikon välein ja jos venyy kahteen viikkoon niin 50 %, vedenparannusaine Aquasafe, kasviravinne Planta Min/Flora Pride + pohjahiekassa akvaarion perustamisajalta vihreä ämppärillinen jotain ravinnetta + Duplan Root-ravinnetta, ruokinta 1 x vrk (laiskuus) (surviainen+hiutale+pohjatabletti x 1 1/4) Hiilaripönttö löytyy, tosin aina en jaksa täyttää... Ymmärtääkseni tuo 5 - 17 % hiilaria olisi ihanne? Pohja hiekkaa, lappo ei vedä/nostaa hiekan letkuun, niin putsaus varovasti pintaa pöyhimällä + pohjan käyn läpi sormilla n. 1/kk.

# akvaarion asukit (kalat + muut eliöt) 5 x kimalaispallokala, 10 x rubiiniseeprakala, 20 x kardinaalitetra, 7 x siamin piikkisilmä, 2 x helmipartamonni, 6 x leväbarbi, kotiloita ei ole (pallot syö), kasveina tiikerivallisneria, kääpiökeihäslehti, punainen tiikerilumme, konnanputki, intianvesitähdikki, rasvalehti, karvalehti, rusomelalehti, jaavansammal, jaavansaniainen, kierteisvallisneria + jotain muutakin taitaa vielä olla.

# vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila) (vuoden ajalta mittausarvot) ph 7,1 - 7,4, nitraatti 10 - 20, nitriitti <0,1, karbonaatikovuus 2 - 3 d, kovuus 3 - 6 d, C0 n. 5 - 6, sähkö 195 - 285, lämpö 24,5 c

# mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Piilevää, jota pitäisi ymmärtääkseni olla vain uusissa kypsymättömissä akvaarioissa, esiintyy yhä varsinkin hennommissa vaaleanvihreissä kasveissa, kuten intianvesitähdikissä, vedensuosikissa ja konnanputkessa. Syvänvihreä levä, jonka lajimäärityksestä en ole varma, valloittaa kannot ja hitaammin kasvavat kasvit vallisnerioita myöten. Näistä pitäisi päästä eroon.

# milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia? Leväongelma on pysynyt ennallaan koko akvaarion 1-vuotisen historian. Kokeilin myös laittaa lisävaloa samanlaisilla putkilla hieman tehottomammalla valaisimella, mutta silloin nuo vihreät levät villiintyivät. Kutu/poikasakvaariossa on ongelmana mysö piilevä.

Onko syynä valaistusaika/teho, ravinteiden määrä, kunnan vesi vai mikä?

Tiedän, että täältä tietotaitoa löytyy, joten antakaa palaa!

Pääpä
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Muuta vikaa en huomaa paitsi: Mielestäni valoa on liian vähän litraa kohti vain n. 0,22w/litra. Laittaisin enemmän valoa. Ehkä noin 0,5w/litra olisi hyvä tavoite arvo. Entä kuinka paljon lannoitat? Vaihtaisin planta min lannoitteen johonkin halvempaa, kuten PMDD:hen tai seachem flourish:iin tällöin ravinteita raaskii laittaa riittävästi.
sakosa
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja sakosa »

Kerro vähän lisää siitä vihreästä levästä. Minkänäköistä se on, onko tiukassa kiinni jne.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Re: Levät

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Pääpä kirjoitti:# valaistus Sylvania 2 x 36 w, putkien vaihto vuorotellen puolen vuoden välein, valaistusaika 8 h/vrk (pidemmällä tuntui piilevä villiintyvän niin pahasti)
...
vedenparannusaine Aquasafe, kasviravinne Planta Min/Flora Pride + pohjahiekassa akvaarion perustamisajalta vihreä ämppärillinen jotain ravinnetta + Duplan Root-ravinnetta, ruokinta 1 x vrk (laiskuus) (surviainen+hiutale+pohjatabletti x 1 1/4)
...
pohjan käyn läpi sormilla n. 1/kk.
...
7 x siamin piikkisilmä, 2 x helmipartamonni
...
kasveina tiikerivallisneria
...
kierteisvallisneria
Valaistusajan olisi kyllä parempi olla se 12h. Valoa saisi myös olla tuplasti nykyisen verran, ja jos nykyiset putkesi ovat Aquastaria, ottaisin niille kaveriksi Philipsin 840. Sen sijaan voit huoletta säästää polttamalla putkia ainakin 3-4 vuotta.

Sinulla on siis pohjalannoitetta mutta sanot silti myllääväsi pohjaa kuukausittain. Lisäksi kaloissasi on kaivavia lajeja. Minä epäilisin että tuo pohja kannattaisi laittaa kokonaan uusiksi, ilman pohjalannoitteita, jos aiot pitää tuon kalaston. Vaikuttaisi siltä että sieltä voi päästä lannoitetta veteen. Lisäksi nuo nestemäiset lannoitteet voisi vaihtaa esim. PMDD:hen ja Aquasafen tarpeellisuuden tarkistaa paikalliselta vesilaitokselta. Laiskuus ei riitä syyksi kalojen ruokkimiseen kerran päivässä, koska satavarmasti annat silloin hieman liikaa ja loppu on levien riemuna.

Vallisneriat korvaisin sinuna jollain muilla kasveilla, ainakin kunnes ongelma on ohi. Suvun nimi mainitaan minun mielestäni turhan usein sinileväongelmien yhteydessä jotta se voisi olla sattumaa, mutta mitään muuta perustelua minulla ei tälle neuvolle ole. Tämä siis olettaen että syvän vihreä leväsi on sinilevää.
Pääpä
Starting Member
Starting Member

levistä

Tuota valoa oli välillä enemmän, eli lisäksi 2x 30 w putkivalaisin Sylvanian putkilla, mutta tuolloin leväongelma paheni niin, että joutui karsimaan suuren osan kasveista pois levien vuoksi. Valaisukin on ollut jossain vaiheessa 10 -1 2 h, mutta ei auttanut. Kun hain levästä juttuja, löytyi täältä Aqua-webistäkin ainakin pari juttua, jossa leväongelmassa neuvotaan valaisun vähentämisestä sekä ajallisesti että määrällisesti ja myös lannoituksen vähentämisestä mainittiin. Muita vaihtoehtoja olivat nuo myrkyt ja pimennys viikoksi. Mitäs tässä nyt sitten kannattaisi tehdä, kun ohjeet ovat päinvastaisia? Positiivinen tieto oli, ettei tarvitse lamppuja vaihtaa koko ajan. Tähän asti olen ollut käsityksessä, että lamppujen säännöllinen vaihto pitää levät kurissa, koska lamput menettävät puolet tehostansa ensimmäisen puolen vuoden jälkeen ja ymmärtääkseni se valonpituuksien suhdekin kai jotenkin muuttui ajan myötä vanhoissa lampuissa? Olenko hakoteillä???

Levät on voimakkaan vihreää, ja ilmestyvät vallisneriaan latvaan päin reunoille, leveämpilehtissä hitaasti kasvavissa kasveissa laikkuina ja kivet ja kannot peittyy melko tasaisesti. Voi olla eri leviäkin, mutta väri ainakin sama. Kuvaa en osaa tänne liittää ja en löytänyt netistä 10 minuutin etsinnällä yhtään kuvaa akvaariossa esiintyvästä sinilevästä, joten ei tietoa, mikä levä kyseessä. Fiksummat voi vaikka laittaa linkkejä, jos ei näillä tiedoin pysty lajimääritystä tekemään.

Lannoitus on about ohjeen mukaan mutta helpompana versiona, eli ohjeistus 10ml/20l kohden, mutta laitan vedenvaihdossa noin desin, koska olen huono muistamaan, milloin olen tehnyt uudelleenlannoituksen koko vesimäärälle niin laitan sitä tasaisesti reilummin. Ja olen ymmärtänyt, että on ihan ok laittaa reilummin. Onko tästä haittaa? Halvempaan ei ainakaan vielä tarvitse vaihtaa, nuo 5 l pönikät riittää pitkäksi aikaa..

Tuosta pohjan mylläämisestä vielä tarkennus: siis pintaa putsailen viikottain letkun kera varovammin (ja pohjaravinnettahan ei tuossa päällikerroksessa ole) ja sitten käyn sormilla läpi kerran kk. Näin neuvottu Akvaariokeskuksessa, jotta hiekkaan ei synny hapettomia alueita. Hiekkaa ei siis nostella eikä myllätä, vaan sormilla sekoitellaan. Tästä nyt nousee vähän ainesta, mutta jos tuota ei tee, niin pohja kyllä tummuu (näkyy lasin läpi) ja juuret mätänee. En ole huomannut kalojen kovin pohjaa tonkivan, pallotkin ovat vielä pieniä, joten en usko niiden nostavan ravinteita pohjasta.

Kirkkonummen vesi Petrin mukaan vaatii vedenparannusaineen, en ole itse asiaa laitokselta tarkastanut. Itsekin kyllä epäilen vahvasti, että paikallinen vesi ei ole sellaisenaan akvaariokelpoista.. Tiedän mistä se tulee ja vaatinee käsittelyä...

Ruokinnassa täytynee tsemppailla, täytyy ottaa kotona puheeksi ja kokeilla tuota valaistuksen lisäämistä sekä ajallisesti että määrällisesti.

Leväongelmaa on ollut koko ajan, mutta tuli mieleeni vielä tuo kanto. Eli n. 1 m puunjuuri tuotiin kesällä Kostonjärvestä, jossa puut olivat jääneet veden alle vedenpinnan noston takia joskus kauan sitten. Kuivana kesänä olivat kannot näkyvissä ja sieltä tuli kaivettua pari komeaa yksilöä. Järvi on keskellä ei-mitään ja vaikutti puhtaalta. Voiko tässä kannossa olla jotain, mistä levät hyötyisivät?

Ja mitenkä levänsyöjäkalojen laita? Tiedättekä jotain kalaa, jolle kelpaisi kaikki levät?

Pääpä
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: levistä

Viesti Kirjoittaja memma »

Pääpä kirjoitti:Lannoitus on about ohjeen mukaan mutta helpompana versiona, eli ohjeistus 10ml/20l kohden, mutta laitan vedenvaihdossa noin desin, koska olen huono muistamaan, milloin olen tehnyt uudelleenlannoituksen koko vesimäärälle niin laitan sitä tasaisesti reilummin. Ja olen ymmärtänyt, että on ihan ok laittaa reilummin.
Yhtään en tiedä, mistä uudelleenlannoituksesta puhut, mutta eikö tuo ole aika hurja annostelu? Itse laitan vastaavankokoiseen altaaseen, jossa samantehoinen valaistus, vain 20 ml/viikko. Pohjassa on vain Florenaa tai Cryptoa tabletteina, joita tyrkin isojuurisimpien kasvien juurille. Vettä vaihdan siinä 100 litraa viikottain ja valaistus on lähes 12 tuntia päivässä. Riippuu toki paljon kasviston määrästä ja kasvunopeudesta tuo lannoitustarve. Olen kuitenkin elänyt uskossa, että reipas lannoitus tarvitsee myös tehokkaan valaistuksen ja kunnon hiilidioksidilevityksen, että tasapaino säilyy ja kasveilla on edellytykset käyttää lannoitteet hyväkseen.

Syötätkö kimalaisille paljon pakasteita, joista voisi teoriassa tulla reilusti fosfaatteja? Joskus kimalaisten juuri tultua meille, oli altaassa sinilevä- ja rihmaleväongelmaa. Allas oli tosin eri kuin tuo 325-litrainen, eli pienempi ja kimalaisiakin enemmän. Ja ongelma poistui itsekseen. -Itseasiassa tähän altaaseen, vaikka on vain 200-litrainen, laitan saman verran PlantaMiniä. Koska valaistus siinä on samaa luokkaa kuin isommassakin, ja hiilarilevityskin sama.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Maisu
Elite Member
Elite Member

Kuulostaa tosiaan aikamoiselta tuo lannoitteen annostelu. Toisaalta kovin vaikea antaa neuvoja jos mitään muutoksia ei olla valmiita tekemään.
Pääpä
Starting Member
Starting Member

Muutoksia olen valmis tekemään, mutta en mielellään kokeiluluontoisesti mihin suuntaan tahansa. Pyrin vain kertomaan tarkkaan rutiinit ja mitä itse olen asiasta kuullut, viisaat voivat sitten kertoa, mitä kannattaa tehdä ja missä on perää ja missä ei :)

Uudelleenlannoitus on tuo purkin kyljessä oleva teksti, että 4 viikon välein lannoitetaan koko vesimäärän mukaan, muuten vaihdetun vesimäärän mukaan.

Voiko tästä nyt johtopäätöksenä vetää, että vähennän kasviravinteita ja ruokintaa ja lisätään valaistusaikaa ja -määrää? Pitääkö jotain muuta ottaa huomioon? Mitenkä tuo kanto ja sitten levämyrkyt?

Pääpä
Räähkä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Räähkä »

Ei ne levämyrkyt auta kuin enintään hetkellisesti (jos silloinkaan?), jos syytä ei korjaa. Voisit hankkia vaikka fosfaattitestin, niin tiedät ruokitko liikaa. Kanto tuskin aiheuttaa ongelmaa, koska minullakin on altaassani luonnosta otettu suuri kanto, eikä ole mitään suurta leväongelmaa ollut tässä puolen vuoden aikana. Kasvavatko kasvisi reippaasti ja onko niitä paljon? Piilevä muuten viihtyy myös huonosti valaistuissa altaissa. Olen itse huomannut tämän yhdessä pikku altaassani, jossa oli vain yksi vanhentunut loisteputki. Lisäsin valaistusta, niin ongelma häipyi. Toinen erinomainen keino hävittää leviä ovat tiikerikotilot (seepraleväkotilot), joita parempia leväntuhoajia ei ole! Voittaa kaikki levää syövät kalat, ainakin jos puhutaan viherlevästä. Kun hommasin näitä altaisiini, niin ei ole juuri tarvinnut leväraappaan hipaista. Mutta miten lie pallokalojen kanssa...
Maisu
Elite Member
Elite Member

Minulla oli erä kotimaisia hyvälaatuisina markkinoituja vedestä nostettuja puita, joista kuitenkin vain yksi osoittautui kunnolliseksi pitemmällä aikavälillä. Kyllä niistä ainakin ihan leväongelmia seurasi.
Pääpä
Starting Member
Starting Member

Mä epäilinkin tuota kantoa... Mutta kun liikkeestä ei löydy tarpeeksi isoa, halusin yhden suuren, eikä kai tollaista metristä tuoda maahan.. Nyyh. :( Täytynee kokeilla siitä luopumista.

Ja ei kun fosfaattitestin hankintaan.. Kalat saa noita surviaisentoukkia, tuleeko niistä fosfaatteja veteen?

Ja kotilot ei pysy hengissä, pallot syö kaikki, enää ei ole kuin kuoria akvaariossa.

Kasveja on "akvaario puolillaan", eli kait riittävästi, mutta kun näkee harrastajien kuvia netissä, niin kyllä niissä on runsaammin rehuja, kasvavat paremmin. Mielessä kävi myös virittää parit cokispullolliset hiilaria menemään suoraan ulkosuodattimeen, sillä sais varmaan volyymia?

Kiitos kaikille neuvoista!

Pääpä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”