Kuinka paljon taisto tarvii tilaa?

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
miiru
Junior Member
Junior Member
Viestit: 113
Liittynyt: 10:07, 21.11.2006
Paikkakunta: kouvola

Kuinka paljon taisto tarvii tilaa?

Viesti Kirjoittaja miiru »

Elikkäs haaveena minulla perustaa taistoallas. Ottaisin sinne ehkä haaremin? Kuinka suuren altaan tarvis? Ei olis tarkotus tunkea sinne muita kuin pohjakaloja (monnia) seuraksi? Ja kuinka monta morsianta yhdellä taistolla voi olla? Näitäkin varmaan kysytty satamiljoonaa kertaa, mutta kysympä taas...
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Yhdelle taistolle on sopiva 40 litranen

Olen pitänyt haaremia hyvin tuloksin 60 ja 100 litrasissa, mutta jos on äkäpussi uros tai jokin naaras niin 60 litranen on liian pieni.

1u + 3n olisi hyvä aloituskokoonpano ja jos mahdollista niin kaikki naaraat samasta poikueesta niin ei tule niin helposti tyttöjen kesken kinaa.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Naanu
Member
Member
Viestit: 421
Liittynyt: 12:39, 07.08.2004
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Naanu »

Yleensä taistoja pidetään 2-3 naaraan ja yhden uroksen haaremina. Tällaiselle kokoonpanolle allas saisi olla ainakin 100-litrainen, mielellään tilavampikin. Altaassa on joka tapauksessa huolehdittava piilopaikoista, joita on hyvä olla runsaasti. Riippuu tietenkin koiraan ja naaraiden luonteenlaadusta, miten monta niitä voi pitää keskenään, ja kenen kanssa. Taistot ovat persoonia, ja vain katsomalla voi tietää, miten niiden yhdessäelo sujuu.

Taistot on hurjan kivoja kaloja. Niitä pidettäessä kannattaa myös ottaa huomioon se, että pystyykö sijoittamaan kalat eri altaisiin, esim. kudun aikaan, tai siinä tapauksessa, jos yhteiselo ei sujukaan.
Sitä menee vaikka läpi harmaan kiven, mutta muitakin reittejä olisi.
miiru
Junior Member
Junior Member
Viestit: 113
Liittynyt: 10:07, 21.11.2006
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja miiru »

Kiitoksia vastauksista. Paulin mielestä minun 64l akvani siis voisi sopia haaremin pitoon. Mulla on toinenkin allas, mihin mahdollisen äkäpussin voi eroittaa. Että ei muuta kuin kokeilemaa vai ? :D
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Jos todella runsas kasvillisuus ja osuu hyvin yhteen sopiva porukka niin minulla ainakin kutivat tyytyväisenä eikä ollut ikinä piilottelevia naaraita tai repaleisia eviä eli hyviä kokemuksia :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Naanu
Member
Member
Viestit: 421
Liittynyt: 12:39, 07.08.2004
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Naanu »

No siinä tapauksessa, jos voit erottaa kalat toisistaan, jos ne ei sitten sovellukaan yhteen. 64-litrainen kuulostaa mun mielestä hiukan naftilta, mutta eipä sitä oikein kokeilematta tiedä. Riippuu niin paljon kaloista. Jos löydät semmosen mamoilevan koirastaiston ja pari kilttiä tyttöä, niin sitten vois onnistua. Mutta niistä kun ei ikinä tiedä. :D Kolmea tyttöä en laittais noin pieneen. Onhan mahdollista, että naaraatkin alkaa pompottaa toisiaa. [;)] Vähän henkimaailman juttuja noi taistot. :mrgreen:
Sitä menee vaikka läpi harmaan kiven, mutta muitakin reittejä olisi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”