Kalastoa 156 litraiseen
Valvoja: Moderaattorit
Kalastoa 156 litraiseen
Pyydän tuhannesti anteeksi, että vaivaan teitä jälleen kalastokyselyllä. Tällä hetkellä tuossa 156 litrasessa akvaariossa on platyja, mutta niistä on tarkoitus luopua ja muuttaa vesi pehmeäksi. Olen niin lopen kyllästynyt tuohon veden kovettamiseen, ettei enää yksinkertaisesti jaksa.
Nyt on sitten pää vain yksinkertaisesti tyhjä. Ensin kävi mielessä, että laittaisin sinne ainakin taistelukaloja, kun kerran uroskin jo on, mutta enää en tiedä siitäkään. Tietysti tekis mieli tiikeribarbejakin, mutta akvaario on auttamattomasti niille liian pieni. Jotain erikoista ja uutta haluaisin, jotain sellaista mitä mulla ei vielä ole ollut koskaan.
Näitä jo on/on kokeiltu:
keltabarbi
platy
miekkapyrstö
kardinaalitetra
neontetra
täplämonninen
kultainen levänuolija
taistelukala uros
sukarapu (red cherry)
omenakotilo
miljoonakala
kirsikkabarbi
kultakala (joskus alku ajoilla se perinteinen 5 kultakalaa 220 litrassa)
partamonni
^Muille paitsi tuolle taistelukalalle ja sukaravuille ehdoton ei myöskin kovalle vedelle ei. Toivoisin tietysti mahdollisimman värikästä ja mielenkiintoista akvaariota. Joku katseenkiinnittäjä olis ainakin hyvä olla kun tähän asti mulla on lähinnä ollut noita parvikaloja (lukuunottamatta taistelukalaa). Musta-aavetetrojakin olen hieman tiiraillut, mutta niistä en sitten tiedä mitään.
Jos jotain kalastoehdotuksia sais?
Nyt on sitten pää vain yksinkertaisesti tyhjä. Ensin kävi mielessä, että laittaisin sinne ainakin taistelukaloja, kun kerran uroskin jo on, mutta enää en tiedä siitäkään. Tietysti tekis mieli tiikeribarbejakin, mutta akvaario on auttamattomasti niille liian pieni. Jotain erikoista ja uutta haluaisin, jotain sellaista mitä mulla ei vielä ole ollut koskaan.
Näitä jo on/on kokeiltu:
keltabarbi
platy
miekkapyrstö
kardinaalitetra
neontetra
täplämonninen
kultainen levänuolija
taistelukala uros
sukarapu (red cherry)
omenakotilo
miljoonakala
kirsikkabarbi
kultakala (joskus alku ajoilla se perinteinen 5 kultakalaa 220 litrassa)
partamonni
^Muille paitsi tuolle taistelukalalle ja sukaravuille ehdoton ei myöskin kovalle vedelle ei. Toivoisin tietysti mahdollisimman värikästä ja mielenkiintoista akvaariota. Joku katseenkiinnittäjä olis ainakin hyvä olla kun tähän asti mulla on lähinnä ollut noita parvikaloja (lukuunottamatta taistelukalaa). Musta-aavetetrojakin olen hieman tiiraillut, mutta niistä en sitten tiedä mitään.
Jos jotain kalastoehdotuksia sais?
Etelä-Pohjanmaan akvaarioharrastajat facebook-ryhmä: https://www.facebook.com/groups/387388484649052/
-
- Member
- Sukupuoli: Mies
Hmm.. Tuohonhan löytyy jo monenmoista vaihtoehtoa:
Aasia-teema 1
haaremi taistelukaloja 1k ja 2-3n
~20 kpl rusokiilakylkiä
8-10 piikkisilmää
(sukarapuja taistelukalojen ruokailutottumusten varauksella)
Lämpötila n. 27 astetta, pH 6-7, pehmeää vettä, runsaasti kasvillisuutta, pintakasvillisuutta ja hitaasti virtaavia paikkoja taistelukaloille, hiekkapohja
Aasia-teema 2
haaremi hunajarihmakaloja 1k ja 2-3n
~30 kpl hehkurasboroita
6 kalan haaremi kirsikkabarbeja (2k ja 4n)
piikkisilmiä 8-10 kpl
sukarapuja (hunajarihmojen halu syödä näitä pitää ottaa huomioon)
Lämpötila n. 26 astetta, hapanta ja pehmeää vettä, runsaasti kasveja, pintakasvillisuutta ja hitaasti virtaavia paikkoja hunajarihmakaloille, hiekkapohja
Etelä-Amerikka
keltakääpiö- tai töyhtökääpiöahvenhaaremi 1k ja 2n
12 kpl sitruunatetroja tai 15 kpl mustaneontetroja tai 10 kpl mustatetroja
~10 kpl parvi panda-, kaari- tai kuparimonnisia
~6 kpl nuolimonneja (samaa lajia) tai 3-4 kpl noitamonneja tai täpläpartamonni
Lämpötila n. 24-25 astetta, pehmeää ja hapanta vettä, melko virtaavaa vettä, ahvenille piilopaikkoja, runsaasti kasveja, hiekkapohja
Nämä nyt vaan tälläisiä ehdotuksia, vapaasti muokattavissa olevia.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Aasia-teema 1
haaremi taistelukaloja 1k ja 2-3n
~20 kpl rusokiilakylkiä
8-10 piikkisilmää
(sukarapuja taistelukalojen ruokailutottumusten varauksella)
Lämpötila n. 27 astetta, pH 6-7, pehmeää vettä, runsaasti kasvillisuutta, pintakasvillisuutta ja hitaasti virtaavia paikkoja taistelukaloille, hiekkapohja
Aasia-teema 2
haaremi hunajarihmakaloja 1k ja 2-3n
~30 kpl hehkurasboroita
6 kalan haaremi kirsikkabarbeja (2k ja 4n)
piikkisilmiä 8-10 kpl
sukarapuja (hunajarihmojen halu syödä näitä pitää ottaa huomioon)
Lämpötila n. 26 astetta, hapanta ja pehmeää vettä, runsaasti kasveja, pintakasvillisuutta ja hitaasti virtaavia paikkoja hunajarihmakaloille, hiekkapohja
Etelä-Amerikka
keltakääpiö- tai töyhtökääpiöahvenhaaremi 1k ja 2n
12 kpl sitruunatetroja tai 15 kpl mustaneontetroja tai 10 kpl mustatetroja
~10 kpl parvi panda-, kaari- tai kuparimonnisia
~6 kpl nuolimonneja (samaa lajia) tai 3-4 kpl noitamonneja tai täpläpartamonni
Lämpötila n. 24-25 astetta, pehmeää ja hapanta vettä, melko virtaavaa vettä, ahvenille piilopaikkoja, runsaasti kasveja, hiekkapohja
Nämä nyt vaan tälläisiä ehdotuksia, vapaasti muokattavissa olevia.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Viesti:
Ruostekirjoahvenfani iskee jälleen!
Voisit alkaa perustaa kalastoa ruostekirjoahventen ehdoilla. Musta-aavetetra sopii niiden kanssa erittäin hyvin. Sitten korkeampiin vesikerroksiin tarvitaan jotakin. Kerritetrat ovat minulla olleet mukavasti hiukan ylempänä, joskin myös kiilakylki ajaisi tosi hyvin sitä tehtävää (tosin silloin globatooppi olisi tuloksena). Levänsyöjiksi kävisi kai katinkultamonniryhmä tai muunnoslimakotilot.
Siispä:
2 ruostekirjoahventa
8 musta-aavetetraa
10 kerritetraa tai 12 kiilakylkeä
4 katinkultamonnia

Voisit alkaa perustaa kalastoa ruostekirjoahventen ehdoilla. Musta-aavetetra sopii niiden kanssa erittäin hyvin. Sitten korkeampiin vesikerroksiin tarvitaan jotakin. Kerritetrat ovat minulla olleet mukavasti hiukan ylempänä, joskin myös kiilakylki ajaisi tosi hyvin sitä tehtävää (tosin silloin globatooppi olisi tuloksena). Levänsyöjiksi kävisi kai katinkultamonniryhmä tai muunnoslimakotilot.
Siispä:
2 ruostekirjoahventa
8 musta-aavetetraa
10 kerritetraa tai 12 kiilakylkeä
4 katinkultamonnia
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kävisikö tiikerin tilalle viisiraitabarbi?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Ainakin näin yhtäkkiä ajateltuna tuntuis että taistelukala haaremi, mustatetrat/musta-aavetetrat ja piikkisilmät vois olla se mun juttu. Mahtuukos nämä kaikki edes samaan akvaarioon?
Voishan sinne niitä sukarapujakin tunkea jos vaan mahtuu ja käy. Jos joku vois jotain määriä näille heittää? Niin ja toki pandamonniset on suloisen näköisiä mutta ei taida enää sekaan mahtua 
Mitähän eroja noilla mustatetralla ja musta-aavetetralla on? Hieman eroja näyttäs ulkonäön puolesta olevan että menee melkein siihen että kumpi näyttää akvaariokaupassa paremmalta tai kumpaa löytyy. Mustatetra näyttää kuvissa hieman paremmalta, mutta en sitten tiedä miltä ne näyttää sitten ihan omin silmin nähtynä.

Mitähän eroja noilla mustatetralla ja musta-aavetetralla on? Hieman eroja näyttäs ulkonäön puolesta olevan että menee melkein siihen että kumpi näyttää akvaariokaupassa paremmalta tai kumpaa löytyy. Mustatetra näyttää kuvissa hieman paremmalta, mutta en sitten tiedä miltä ne näyttää sitten ihan omin silmin nähtynä.
Etelä-Pohjanmaan akvaarioharrastajat facebook-ryhmä: https://www.facebook.com/groups/387388484649052/
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Sopihan nuo samaan, jos taistojen kohdalla tuuri käy. Musta-aavetetrat ovat kauniita. Eivät kyllä juurikaan parveile. Haahuilevat kasvien seassa. Kannattaa ottaa parisenkymmentä, jos niitä haluaa nähdä. Olisi kaunis kalasto. Mustatetroista ei ole kokemusta. Joku sanoo, että nyppii eviä, joku sanoo, että ei.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
-
- Member
Mielestäni molemmat, sekä musta-aavetetrat, että mustatetrat pitäisivät hieman viileämmästä vedestä kuin taistelukalat. Eli siinä mielessä en välttämättä lähtisi yhdistelemään..
Myös mustatetrojen nyppimisinnokkuuden takia miettisin niitä uudestaan. Ne ovat todella uteliaita, mutta alkuinnostuksen jälkeen usein jättävät rauhaan ainakin minulla. Itselläni oli samaan aikaan 8 mustatetraa ja 2 lyhyteväistä taistelukalaa (koiras ja naaras) samassa akvaariossa, eikä taistelukaloille tehty mitään muuta kuin käytiin katsomassa. Mutta täytyy muistaa se mahdollisuus, että mustatetrat voivat uteliaisuuttaan nyppiä huntueväisen taistelukalan eviä..
Ja se vielä, että mustatetrat ovat oikein ahmatteja, joten siltäkin osalta täytyisi pitää huolta siitä, että taistelukalat saavat ruokaa. Nehän ovat usein sellaisia ruokansa väijyjiä, että mustatetrat ehtivät syödä ruuat niiden edestä moneen kertaan ennen kuin taistelukalat ehtivät edes miettiä pitäisikö maistaa..
Myös mustatetrojen nyppimisinnokkuuden takia miettisin niitä uudestaan. Ne ovat todella uteliaita, mutta alkuinnostuksen jälkeen usein jättävät rauhaan ainakin minulla. Itselläni oli samaan aikaan 8 mustatetraa ja 2 lyhyteväistä taistelukalaa (koiras ja naaras) samassa akvaariossa, eikä taistelukaloille tehty mitään muuta kuin käytiin katsomassa. Mutta täytyy muistaa se mahdollisuus, että mustatetrat voivat uteliaisuuttaan nyppiä huntueväisen taistelukalan eviä..
Ja se vielä, että mustatetrat ovat oikein ahmatteja, joten siltäkin osalta täytyisi pitää huolta siitä, että taistelukalat saavat ruokaa. Nehän ovat usein sellaisia ruokansa väijyjiä, että mustatetrat ehtivät syödä ruuat niiden edestä moneen kertaan ennen kuin taistelukalat ehtivät edes miettiä pitäisikö maistaa..
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Musta-aaveille usean lähteen mukaan olisi maksimilämpö 27. Taistolle 25-. Minulla ovat olleet useita vuosia 26 lämmössä keskenään. Tämä lämpötila juttu on AW:n ikuisuuskysymys. Olinphan aikoinani ostavinani nuo arvostetusta liikkeestä samaan altaaseen; Helsingin akvaariokeskuksesta.
Oli miten oli, luotan kyllä useamman eri lähteen tietoihin, kuin pelkään AW:hen.
Oli miten oli, luotan kyllä useamman eri lähteen tietoihin, kuin pelkään AW:hen.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Juu pitää vielä noiden taistojen kohdalta harkita, että tuleeko niitä vai ei. Voihan tuota urosta mikä mulla on kokeilla jos pärjää samassa seurassa ja jos ei pärjää niin siirrän takaisin 73 litraseen.
Mutta ainakin sinne tulee sitten jompia kumpia mustatetroja tai musta-aavetetroja ehkä 10 kpl parvi ainakin alkuun? Näiden lisäksi vielä piikkisilmiä kuinkahan monta? Muu kalasto on vielä hieman avoin. Siivoaakos noi piikkisilmät kuínka pohjaa?
Jos en taistelukalahaaremia ota niin mikäs muu katseen vangitsija tuohon seuraan kävisi?
Pitää vielä mitata se pH tuosta isoimmasta akvasta ku luultavasti se on sama sitten tuossa 156 litraisessakin.
Mutta ainakin sinne tulee sitten jompia kumpia mustatetroja tai musta-aavetetroja ehkä 10 kpl parvi ainakin alkuun? Näiden lisäksi vielä piikkisilmiä kuinkahan monta? Muu kalasto on vielä hieman avoin. Siivoaakos noi piikkisilmät kuínka pohjaa?
Jos en taistelukalahaaremia ota niin mikäs muu katseen vangitsija tuohon seuraan kävisi?
Pitää vielä mitata se pH tuosta isoimmasta akvasta ku luultavasti se on sama sitten tuossa 156 litraisessakin.
Noniin jes edistystä. Maanantaina platyt lähtee uuteen kotiin ja saan kerralla vaihtaa veden pehmeäksi ja samalla vaihtuu sisustuskin reilusti. Josko nyt ne kasvit tykkäis kasvaa.
Sitten pääsen taas akvaariokaupoille shoppailemaan.
Sitä onkin jo odotettu.
Sitten pääsen taas akvaariokaupoille shoppailemaan.

Hieman taas kyselyä. Katseen vangitsijaa ei ole edelleenkään päätetty. Nyt kyselisin semmosta tälläiseen seurueeseen:
mustatetroja/musta-aavetetroja
piikkisilmiä
(ehkä red cherry sukarapuja tai jotain muuta sukarapua).
Ihan mitä vain saa ehdottaa kuhan sopii kyseisten kalojen seuraan
Sitten vielä yksi kysymys. Mahtuisikohan tuohon altaaseen ehkä mustatetroja ja musta-aavetetroja kumpiakin parvi vai tuleeko liian ahdasta? Jos ei mahdu niin sitten täytyy vaan raakasti päättää kumpiako otan.
Se tuleekin olemaan jo hankalaa.
mustatetroja/musta-aavetetroja
piikkisilmiä
(ehkä red cherry sukarapuja tai jotain muuta sukarapua).
Ihan mitä vain saa ehdottaa kuhan sopii kyseisten kalojen seuraan

Sitten vielä yksi kysymys. Mahtuisikohan tuohon altaaseen ehkä mustatetroja ja musta-aavetetroja kumpiakin parvi vai tuleeko liian ahdasta? Jos ei mahdu niin sitten täytyy vaan raakasti päättää kumpiako otan.

Minkähän verran sitä sitten mahtuis tuohon akvaan noita parvikaloja jos piikkisilmiä tulis n. 10 ja sitten se jonkin sortin haaremikala (?) 1u + 3-4 n (riippuu toki varmaan siitä kalastakin)? Ja ne sukaravut ei mitään pakollisia tuonne ole. 10 kpl kumpaakin? Vai mustatetroja enemmän kun ovat kerran parveilevampia? Riittäisikö musta-aavetetroja se 6 kpl ja mustatetroja sitten 10 tai enemmän?
Kuinkas paljon tilaa vaatis perhoskirjoahven? Se näyttäis ahvenista olevan se nätein versio. Jostain olen kyllä lukenut, että taitaa olla aika herkkä fisu?
Kuinkas paljon tilaa vaatis perhoskirjoahven? Se näyttäis ahvenista olevan se nätein versio. Jostain olen kyllä lukenut, että taitaa olla aika herkkä fisu?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Viesti:
Mustatetroja en laittaisi tuon enempää. Ne ovat ahneita ja ehkä turhan aggressiivisia. Sen sijaan voisin ehdota tällaista:
2 perhoskirjoahventa
7 musta-aavetetraa
12 mustaneontetraa tai kiilakylkeä
8 piikkisilmää
Perhoset ovat herkkiä, mutta mahdollisia hoidokkeja.
2 perhoskirjoahventa
7 musta-aavetetraa
12 mustaneontetraa tai kiilakylkeä
8 piikkisilmää
Perhoset ovat herkkiä, mutta mahdollisia hoidokkeja.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Nyt oon päässyt ajattelussa niin pitkälle että katseenvangitsijaksi tulee joko perhoskirjoahvenia taikka rusokirjoahvenia. Sitten pitäis vaan pohtia että kumpiko ois parempi kyseisen kalaseuran kanssa? Perhoskirjoahven näyttää ulkonäöllisesti ehkä hitusen paremmalta, mutta se ei ole se tärkein juttu. Onko jollain jotain omia kokemuksia kyseisten kalojen luonteesta? Jättääkö esim tetrat ja piikkisilmät rauhaan?
Miten kävis jos yhdistäis perhoskirjoahvenista kultaista ja tavallista muotoa? Kannattaako?
Välähti täs sitten yhtäkkiä, että syökö joku näistä fisuista, joita oon suunnitellut, mun kasvit altaasta? Se ei meinaan ole toivottavaa, koska kasvit on mulle kaikki kaikessa.
Miten kävis jos yhdistäis perhoskirjoahvenista kultaista ja tavallista muotoa? Kannattaako?
Välähti täs sitten yhtäkkiä, että syökö joku näistä fisuista, joita oon suunnitellut, mun kasvit altaasta? Se ei meinaan ole toivottavaa, koska kasvit on mulle kaikki kaikessa.
Yhä menee vaikeammaksi. Nyt olen lopullisesti päättänyt, että perhoskirjoahvenia tulee pariskunta taikka haaremi. Kumpikohan parempi? Siaminpiikkisilmiä tulee n. 10 kpl. Näiden lisäksi pitäisi vielä valita tetroista sopiva laji. Nyt on vaihtoehtoina mustatetra, musta-aavetetra ja punatetra. Kauhea miettiminen. Uskaltaisinko lykätä akvaarioon jossain vaiheessa myös sukarapuja? Tulisukarapu on käyny mielessä.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Haluisin muistuttaa siitä pH:sta. Perhoset on siitäkin tarkkoja. Ne viihtyvät hieman happamassa vedessä ja Ilmajoen kunnallisessa verkossa kraanaveden pH on n. 8. Se on niille perhosille liian korkea eli pH:ta on pakko laskea. Mulla meni kauan tajuta, mihin mun perhoset kuolee. Mittasin pH:n ja suoraan sanoen kauhistuin. Nykyään lasken sitä pH:ta seran tuotteella ja ehkä joskus, kun mulla on altaassa tilaa hankin vielä niitä perhosia uudestaan.