Kiekolla uimarakko oireita?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Kiekolla uimarakko oireita?

Viesti Kirjoittaja karihe »

Tervehdys,
mikähän on mahtanut aiheuttaa yhdellä vanhalla kiekollani uimarakko oireita?
Perjantaina kun ruokin kiekot huomasin että yksi ei tullut syömään.
Huomasin että sillä oli mädin asetus putki ulkona mutta muuten käyttäytyi oudosti ui vähän kallellaan ja pää ylöspäin.
Seurasin sitä pitkin iltaa ja totesin jo vaimollekkin että tuo ei aamua nää on se niin huonona. Kala kuitenkin hengitti rauhallisesti mutta muuten oli sekaisin. Valojen sammumisen jälkeen kiekko oli pinnan tuntumassa ja ui lappeellaan. Aloin jo etsiä haavia kalan lopettamiseksi mutta vaimon vaatimuksesta en sitä kuitenkaan tehnyt.
Seurasin kalaa yöllä puoli kolmeen ja se pääsi pinnalta takaisin pohjalle ja sai jotenkin tasapainonsa takaisin.
No kala on edelleen hengissä ja pysyy nyt suhteelisen suorassa mutta ruokailun aikana ei kyllä syönyt, yritti mutta ei saanut surviaisia suuhunsa.

Onko muilla ollut vastaavanlaista ongelmaa ja mistähän tämä voi johtua.

Kalalla oli pariviikkoa sitten pieni nirhaisu silmän yläpuolella ja luulinkin että oli saanut reikätaudin mutta tuo home piste hävisi parissa päivässä.

Tässä kalasta kuva silloin
Kuva

Kala oli käyttäytynyt normaalisti ja syönyt hyvin aina perjantai iltaan asti.

Jos joku osaisi arvaila mistä moinen johtuu niin olisin kiitollinen. Nostin altaan lämmön reiluun 30 asteeseen mutta muuta en ole tehnyt koska muissa kaloissa ei mitään oireita ole ollut.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Pelkkää mutua: Minä veikkaisin Hexamitaa ja sen aiheuttamaa sekudaaritulehdusta sisäelimissä/suolistossa/uimarakossa. Ulostyöntyneeltä kutuputkelta saattaapi vaikuttaa pullottava tulehtunut suoli. Vaikuttaa kyllä huonolta. Jos muut kalat ovat terveitä en lähtisi koko allasta lääkitsemään. Onko ko. kiekko vanha? Kuvan perusteella vaikuttaa vanhahkolta.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Meillä kuoli parven johtaja 2-viikkoa sitten. Itse en tätä nähnyt koska olin reissussa mutta kalalla kuulema oli uimavaikeuksia. Ilmeisesti kala oli myös turvoksissa. Ei ole ihan 100%varmuutta kun en ollut näkemässä.

Muutaman kerran on olllut meillä myös noita vaivoja jotka näyttävät uimarakko ongelmilta. Ihmeellisesti ne ovat AINA liittyneet veden vaihtoon, koska oireita on ollut aina seuraavana päivänä veden vaihdosta. Samoin kävi viimeisen kanssa,joka siis kuoli. Vaihdoin veden ennen lähtöä illalla.
Oisko veden laadussa kuitenkin ollut vikaa...? Mene ja tiedä...
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

Reikätautia epäilen nyt itse, huomasin toisella kiekolla nyt samassa kohtaan silmän yläpuolella valkoisen matomaisen homeläiskän täysin samanlainen kuin tuolla toisellakin kiekolla pariviikkoa sitten.

Mikä lääke olisi paras nyt altaaseen?
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

Tässä kuva tämänpäivän kiekosta jossa havaitsin tuon valkean töhnän tuössa silmän päällä tämä on muuten se sama kiekko jolla oli niitä silmä oireita minulle tullessa.
Kuva

Edit:
Onko Zoomedica Hexa-Ex paras lääkitys reikätautiin?
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
puolukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 21:46, 11.02.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja puolukka »

Parhaimman lääkkeen saat eläinlääkäriltä. Pyydä metronidatsol kuuri kiekoillesi, olen itse nujertanut reikätaudin sillä. Parhaiten liettyy pieneen vesitilkkaan Trikotsol-niminen lääke, taitaa olla halvinkin. Luulenpa, että saat samalla kuurilla tuon silmä-oireisenkin kuntoon ja syömään kunnolla. Annostelu: 1 tabletti(400mg)/100l vettä joka toinen päivä kolme kertaa. Nosta lämmöt 32-33. Olen lääkinnyt koko kalaston, enkä vain kipeitä kaloja, eipähän siirry tauti heti takaisin! Ainut ongelma on löytää kalataudeista jotain tietävä eläinlääkäri, itse löysin sellaisen Oulun Akuutista. Toivottavasti saat avun kaloillesi! :)
-Jos olisin eilen kuollut, en olisi tuotakaan tiennyt-
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Tämä vahvistaa siis epäilyksiä Hexamitasta.
Minä käyttäisin Junglen Paracite clearia. Siinä on samassa tulehduksia hoitavaa ainetta ja on helppokäyttöinen.
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

En löytänyt tähän hätään kuin tuota Hexa-ex sitä oli Akvaario Kurjessa sillä lähdetään liikkeelle.
Toivottavasti tokenee sillä.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

KatjaN kirjoitti:Tämä vahvistaa siis epäilyksiä Hexamitasta.
Minä käyttäisin Junglen Paracite clearia. Siinä on samassa tulehduksia hoitavaa ainetta ja on helppokäyttöinen.
Joo sitä se oli hexamitasta. Sen yhden kiekon päästin kärsimyksistä kun se ei ollut parantunut hoitokuurin jälkeen.
Muut näyttävät selviytyneen hyvin ja uusia valkoisia finnejä ei ole tullut pääaltaassa.
Mutta takkahuneen altaassa missä muutama uusi tulokas yhdellä villillä oli tänään valkoinen maitomainen finni yläselässä. No nyt laitoin kuurin takkahuoneen ja myös työhuoneen altaaseen ei tästä muuten pääse eroon. Epäilen että itse kuljetan tautia altaasta toiseen huoltotöiden yhteydessä.

Voiko tuo hexamita tarttua ihmiseen ja jos voi niin millaiset ovat oireet?

KatjaN minkä hintaista tuo Junglen Paracite Clear oli ja mihin litra määrään yksi paketti riittää?
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
JanneH
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 19:45, 10.11.2004
Paikkakunta: Vantaa, Myyrmäki Rock City

Viesti Kirjoittaja JanneH »

Junglen Paracite Clear:n annostelu on siitä helppoa että yksi tabletti vastaa 40L akvaariovettä, hinnoista en osaa sanoa. Itselläni oli aina ns. tukkupaketti ( 100kpl ) kotona Junglen Paracite Clear:ia koska kiekkoaltaanikin olivat isohkoja (720L - 380L). Yleensä jos joku hässäkkä tuli että lääkitystä tarvitsi niin sillon oli joulu, juhannus tai joku muu pyhä että lääkettä ei saanut mistään.
JanneH
* Itseäni olen aina kiittänyt ja kiitosta on riittänyt *
Kuvia
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

Joo selvisi itsellekkin kun kävin paikallisessa eläinkaupassa klaukkalassa.
Tabuja oli paketissa 8 ja hintaa oli 11,50. Ostin kaikki 2 pakettia mitä kaupasta löytyi juuri myös varalle jos tuossa pääaltaassa 530L ilmaantuisi nyt joulunpyhinä oireita.
Nuo Hexa-ex olivat myös tabletti muodossa mutta paketissa 6 kpl ja vaikutus 1 tabu 50L vettä.
Tiedä sitten onko niissä paljon eroa vaikuttavissa aineissa.

JanneH minkä hintainen tuo 100 tabun paketti oli ja mistä ostit sen.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Itse olen löytänyt parhaan keinon noista "laikuista" pääsemiseen veden kovuuden nostamisen ruokasoodalla. Penang Discusin mukaan (s. 84) reikätaudin ykkösaiheuttaja on mineraalivajaus väärän ravinnon/huonon veden seurauksena ja hoitokeinoksi suositellaan Terminalia cottapa L.-puun lehtiä.
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

kantarelli kirjoitti:Itse olen löytänyt parhaan keinon noista "laikuista" pääsemiseen veden kovuuden nostamisen ruokasoodalla. Penang Discusin mukaan (s. 84) reikätaudin ykkösaiheuttaja on mineraalivajaus väärän ravinnon/huonon veden seurauksena ja hoitokeinoksi suositellaan Terminalia cottapa L.-puun lehtiä.
Meidän veden KH on 6-7 ja akvaariossakaan ei laske alle 5 eli en usko että siitä johtuu.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
kiekkoilija
Member
Member
Viestit: 286
Liittynyt: 09:24, 31.10.2005
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja kiekkoilija »

Parasite clear maksoi tilattuna ja kotiin kannettuna zeppeliinin eläinliikkeen kautta about 100€, muistaakseni vähän alle. (siitä on jo joitakin kuukausia aikaa) Eli kyllä se kannattaa ostaa tuo iso.
Tämä harrastus vain rönsyää ja rönsyää...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”