Nakupelle tähtipartis?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
jarvimar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 107
Liittynyt: 15:18, 08.03.2003
Paikkakunta: Jyväskylä /JAS

Nakupelle tähtipartis?

Viesti Kirjoittaja jarvimar »

Mulla on pari Tähtipartista akvaariossa. Toinen niistä on aina kuusen juuripaakusta tehdyssä koristeessa, sellaisessa kannon reiässä.

Kun tässä kerran herra paineli sieltä pihalle, vilkaisin sitä tarkemmin ja huomasin, että sehän on nakuna....eli ei sillä mun mielestä ole suomuja suht ollenkaan kyljissä ja selässä, vaan se on sellanen vaaleanpunainen niinkuin nakupelle


Onko toi ihan normaalia ja voiko kanto aiheuttaa tuollaisen vai mistä johtuu? Kala on muuten ihan normaali, ollut altaassa jo pari vuotta.

Miten jos tuon kannon vaihtaisi Kookospähkinän kuoreen?
_mocca_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 00:13, 25.02.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja _mocca_ »

Eikös siitä kuusesta liuennut pihkaa veteen? Ja kun se oli pahaksi kaloille niin ei suositella kuusesta oksia tai kantoja akvaarioon. Itse vaihtaisin sen pois johonkin muhun juurakkoon, mutta on ne kookoskuoretkin sopivia.

Partiksen alastomuudesta en osaa sanoa mitään. :?
Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Ei kuusen käytössä altaassa ole välttämättä mitään ongelmaa, keskustelu asiasta.

Partiksen kuuluuki olla suomuton, kalaa peittävät luulevyt ja niiden päällä nahkaa vastaava pinta. Tässä näkyy nuo levyt nätisti. Säikkyessään partis menee usein vaaleaksi, samettisen musta tulipyrstö taasen muuttuu ihan pinkiksi pelätessään. Josko monnisi olisi säikkynyt jotain?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
jarvimar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 107
Liittynyt: 15:18, 08.03.2003
Paikkakunta: Jyväskylä /JAS

Viesti Kirjoittaja jarvimar »

_mocca_ kirjoitti:Eikös siitä kuusesta liuennut pihkaa veteen? Ja kun se oli pahaksi kaloille niin ei suositella kuusesta oksia tai kantoja akvaarioon. Itse vaihtaisin sen pois johonkin muhun juurakkoon, mutta on ne kookoskuoretkin sopivia.

Partiksen alastomuudesta en osaa sanoa mitään. :?
Ei liukene, se on reilut 25v ollut ulkona kuivamassa ollut nk juuren niskan palanen, jota keitettiin ulkopadassa, liotettiin kylmässä vedessä ja raaputeltiin aikoinaan tosi moneen kertaan.

Kiitokset kommenteistanne. Partikset on aik säikkyjä, eli veikkaan että olet oikeassa ja siks se olin niin omituisen vaaleanpunainen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”