Onko pakko ottaa kierteisiä?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Onko pakko ottaa kierteisiä?
Meille tulla tupsahti tuossa 375 litrainen akva ja laitoimme Bilteman hiekkapuhallushiekan pohjalle. Nyt luin eräästä artikkelista että se paakkuuntuu ja kovettuu niin ettei kasvit yms saa enää ravinteita. Hoitona oli vain kierteisten laittaminen akvaarioon. Itse en niitä sinne haluaisi, mutta onko tämä tosiaan näin että kun laitoimme hiekkaa pohjalle on pakko ottaa kierteisiä että se pysyy "pehmeänä" se pohja? Vai olisiko jotain muita vaihtoehtoja?
Jos uoman pohjalla
ei olisi kiviä,
ei puro voisi laulaa.
ei olisi kiviä,
ei puro voisi laulaa.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Möyhentämistä ovat toiset suositelleet. En sitten vaan osaa kertoa, että toimiiko se ikuisesti ja kuinka pitkään. Eli sormet vain hiekkaan ja vähän pöyrittelyä, ettei mahdollisesti pohjalannoitteet pääse pintaan. Itse pääsen sitä tekemään isomman altaan kanssa, kun kierteiset eivät siellä pärjää. Mutta... enpä ole sitä nyt piitkään aikaan tehnyt. Että ei kai se nyt niin pian silleen paakkuunnu.
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Tuosta paakkuuntumisesta en tiedä. Pohja saattaa tukkeutua, eli sinne syntyy kokonaan hapettomia kohtia jolloin hiekan sisään muodostuu kaasuja. Nämä kaasut ovat myrkyllisiä. Tukkeutuneen pohjan tunnistat siitä, että möyhiessä pintaan nousee pahan hajuisia kaasukuplia ja hiekka on mustunutta.
Käsittääkseni tukkeutumisen voi ihan yhtä hyvin estää möyhimällä hiekkaa vaikka parin viikon välein vedenvaihdon yhteydessä ja tietenkin istuttamalla akvaarioon isojuurisia kasveja. Itse hoisin tämän ihan haavin kahvapäällä tai sormin, ennenkuin kierteisiä sain. Kasvien juuretkin hoitavat hiekan möyhentämistä.
Jos möyhiessä pintaan nousee kuplia, ei kannata heti säikähtää, ovat todennäköisimmin happikuplia. Tukkeutunut hiekkapohja on tosiaan niin mustunutta, että sen kyllä tunnistaa. Olen joskus tuollaisen tukkeutuneen kohdan yhdestä altaasta bongannut, ja pohja menikin vaihtoon.
Mutta siis: Ei ole pakko hankkia kierteisiä, kunhan muistaa liikutella hiekkoja silloin tällöin.
Käsittääkseni tukkeutumisen voi ihan yhtä hyvin estää möyhimällä hiekkaa vaikka parin viikon välein vedenvaihdon yhteydessä ja tietenkin istuttamalla akvaarioon isojuurisia kasveja. Itse hoisin tämän ihan haavin kahvapäällä tai sormin, ennenkuin kierteisiä sain. Kasvien juuretkin hoitavat hiekan möyhentämistä.
Jos möyhiessä pintaan nousee kuplia, ei kannata heti säikähtää, ovat todennäköisimmin happikuplia. Tukkeutunut hiekkapohja on tosiaan niin mustunutta, että sen kyllä tunnistaa. Olen joskus tuollaisen tukkeutuneen kohdan yhdestä altaasta bongannut, ja pohja menikin vaihtoon.
Mutta siis: Ei ole pakko hankkia kierteisiä, kunhan muistaa liikutella hiekkoja silloin tällöin.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.