Sinirihmakala - tuhoon tuomittu haave?

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
datael
Starting Member
Starting Member

Sinirihmakala - tuhoon tuomittu haave?

Viesti Kirjoittaja datael »

Pakko saada sinirihmakala 8O
Tai pieni rihmakala "parvi". Uros ja pari naarasta, ehkä...

Tilanne on semmoinen, että allas on valmiina. Siis ollut toiminnassa useamman vuoden. Kokoa reilut 300 litraa ehkä 325 tms.
Kasvipöheiköt, kannot ja mattosuodatin tötteröt on joiden taakse pääsee kipakampaakin herrakalaa piiloon.
Kiekkokalat on myyty pois tämän sinirihmakala pakkomielteen tieltä, pohjalla on parvi monnisia.
Vesi on erittäin pehmeää oman kaivon vettä, joka sopi kiekoille loistavasti ilman mitään lisäaineita. Altaan lämpö on ollut kiekoille sopiva 30 astetta, nyt sen voisi ilmeisesti hiukan laskea (parilla asteella).

Veikkauksia. Tuleeko tässä hommassa lunta tupaan vai onko olemassa onnistumisen mahdollisuuksia?
Mitä vielä voisin huomioida, jotta puitteiden puolesta olisi jotain saumaa selvitä tästä kunnialla ja minimoida tappioita?

Ja pyydän, älkää suositelko tilalle kääpiörihmoja tai vastaavia. Ne ei kiinnosta. Sinirihmassa kiehtoo sen kipakka luonne ja ainutlaatuinen väritys...
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Sinirihmalle käy sitten haaremi paremmin. :)
Mielestäni ei yhtään hullumpi idea sinulla, sillä olen itsekkin aina pitänyt sinirihmoista ja niiden tulinen luonne on liioiteltu. Kunhan on tilaa niin yleensä ovat rauhallisia.

26-27 on rihmakalolle ihanteellisin lämpötila.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mymmeli81 »

Minulla oli aikoinaan sinirihma haaremi (1k+2n) 330-litr. altaassa. Myöhemmin siirtyivät 450-litr. (ja sieltä uuteen kotiin kiekkohuuman johdosta), mutta kerkesivät tuossa pienemmässäkin elelemään vuoden päivät. Nätisti olivat ja tykkäsin otuksista kovasti.
Voi toki olla, että meille sattui ylikiltit yksilöt, eivät hätistelleet/häiriköineet koko aikana toisiaan eikä muita.
datael
Starting Member
Starting Member

:D Varsin kannustavia kommentteja. Mainiota. Siispä sinirihmaprojekti pakkomielteestä toteutukseen...
tetranen_
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tetranen_ »

Mainiosti tuonne sinirihmoja menee. Meillä 720 l akvaariossa 1 koiras ja 2 naarasta, eikä merkkiäkään tulisesta luonteesta. :) Naaraita ajattelin vielä lisää hankkia, ovat niin kauniita kaloja...
-Tassu-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja -Tassu- »

Pintakasveja voi suositella yleisesti kaikille rihmakaloille. Ovat sitten aika reipasotteisia kaloja verrattuna eräisiin muihin labyrinttikaloihin, voivat kovin hitaat ja hiljaiset seuralaiset jäädä "jalkoihin" ruoka-aikaan :) Ja ihan pienenpienet joutua vahingossa syödyiksi :roll: Että muu kalasto sen mukaisesti.

Itse olen ihastellut naapurin keltarihmakaloja. Sama kala eri paketissa :) Niitä tulee meille, kun saan ison akvaarion hankittua!
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Pikku neuvo vielä, joka saattaa lisätä mahdollisuuksia rihmakalahaaremin sopuisaan yhteiseloon. :)
Hanki ensin naaraat, vaikkapa 3 kappaletta, ja anna niiden kasvaa reiluun kokoon, niin että myöhemmin hankittava koiras on aluksi niiden "armoilla", eikä saa heti tyrannin asemaa.

Kauniita kaloja nuo sinirihmat kyllä ovat. Harmi ettet asu lähempänä. Saisit täältä yhden ison ja pullean naaraan, joka jäi yksin puolisen vuotta sitten.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Vähän lisää lietsontaa :twisted:

Kuva

Sinirihman "cosby" eli marmorimuoto on ehdottomasti yksi kauneimpia kaloja!
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
datael
Starting Member
Starting Member

Adrianna: aaarrrggh!
Älä yllytä hullua! Tai siis myöhästä jo. Mä tilasin paikalliseen liikkeeseen sinirihmoja. Niitä tulee kolme kipaletta ja toiveena oli, että 1+2, mutta veikkaampa, että sieltä tukusta tulee tasan ne jotka on kiinni saatu. Mun tuurilla 3 urosta [}:)]
Kerron miten tämä tarina etenee... pitäkää peukkuja!
datael
Starting Member
Starting Member

Sinirihmat onnyt sitten noudettu ja kotiutettu uuteen asumukseensa.
Mun pettämätön (p**ka)tsägä ei pettänyt tälläkään kertaa. Ilmeisesti kaloista on yksi naaras ja kaksi urosta [}:)]
Pieniähän nuo sillit on vielä ja tilaa olisi uiskennella, mutta eikö mitä, nämä kaksi painelevat peräkanaa ja pörhistelevät toisilleen. Voi kilin kellit :frown:

Ei kellään olis vaihtaa yhtä (mitä ilm.) urosta naaraaseen?

Taidan kuitenkin ottaa yhteyttä liikeeseen ja kysyä, josko ne huolis tuon toisen pojan takas. Etsin sitten naaraan tai kaksi tilalle.

Yllättävää, että tämäkään projekti ei mennyt ihan niin kuin elokuvissa :roll:
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Ystävälläni on 2 sinirihma paria suunnilleen samankokoisessa altassa. Toinen uros saa koko ajan köniinsä ja olen suositellut toisen uroksen poistamista.

Parinakin voivat sinirihmat mennä, mutta usein pieni haaremi on se parempi vaihtoehto.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
datael
Starting Member
Starting Member

Jep. Näin mäkin sen ajattelin. Eli yksi ukko tuohon purkkiin ja pari tai kolme rouvaa "juoksuttamaan" tuota herrahenkilöä.
Soittelen siis kalakauppiaalle tänään.
Tanjuzka
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tanjuzka »

Itselläni on 5kpl sinirihmoja 325l altaassa.
Hienosti elelevät toisilleen.. välillä jahtaavat toisiaan, mutta enemmän se on mielestäni leikkiä kun mitää tappelua :D

Tässä kuvia omistani:

Kuva

Kuva

Kuva

2 naarasta on pienempiä, 1 naaras on tosi pullukka, kutsunkin häntä isomammaksi :P
3 on marmorikuvioisia 2 normaaleja :)

Tykkään kovasti heistä, he on niin suloisia "äidin mussukoita" :D
Kun olen altaan lähellä, he seuraa mitä teen. Kun esim. kasveja laitan / siistin niin tulee katselee mitä teen.
Yksi päivä tein testin kun yksi oli tulossa ihan lähelle kättäni mutten uskaltanut päästää koskettaa, mutta sitten laitoin käden altaaseen ja se tuli ja tökki mua hellästi suullaan :P mut sit pelästyin kun vähän kovemmin, ja sit hänkin pelästy, ei se mua satuttanut kyllä :)

Usein olen kuullut että sinirihmat elelee akvaarion yläosassa, mutta omani on kyllä kaikkialla :) Ja syö mitä vaan, mm. monnien pohjatabletteja ja kesäkurpitsaa nyppii myös :)
Terttu H
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Terttu H »

Mahtavia otuksia. :) Mulla oli aikanaan yksi iso marmorikoiras, varsinainen persoona. Nykyiseen pyttyyn noita ei valitettavasti mahdu.
Pihka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pihka »

Menisköhän noita muutama (1+3?) 320-litraisessa monnisten, ottojen ja kiilakylkiparven kanssa? Päätyykö otot ruokalistalle?

Suunnittelen jo, mitä tehdä altaalle kunhan killeistä aika jättää. Siihen nyt saattaa mennä vielä jokunen vuosi tosin.
elisabeth73
Junior Member
Junior Member

sinirihmoista

Viesti Kirjoittaja elisabeth73 »

Meillä 3pv ollut naaras ja uros ja meilläpäin käy kyllä niin että naaras jahtaa urosta.. vauhti on melkoinen.
born to party, forced to work
Tanjuzka
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Re: sinirihmoista

Viesti Kirjoittaja Tanjuzka »

elisabeth73 kirjoitti:Meillä 3pv ollut naaras ja uros ja meilläpäin käy kyllä niin että naaras jahtaa urosta.. vauhti on melkoinen.
Mullakin naaras (isomamma) on se joka jahtaa jos joku jahtaa :D
elisabeth73
Junior Member
Junior Member

ken tietäisi mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja elisabeth73 »

Minusta tuntuu jo että ukko kohta läkähtyy, sellaista kyytiä se lihava emäntä antaa! Haluaako se lapsentekoon vai rakentaa oman reviirin? Ei pysty ymmärtämään mokomaa kiusaamista.
born to party, forced to work
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”