Katinkultamonni paisuu

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Liini
Starting Member
Starting Member

Katinkultamonni paisuu

Viesti Kirjoittaja Liini »

Minulla on 180-litraisessa altaassa kuusi katinkultamonnia. Monnit ovat kait vielä poikasia, ovat kaikki noin 4 cm pitkiä. Monnit ovat olleet minulla vajaa pari kuukautta.
Yksi monneista on muihin verrattuna aivan valtavan paksu. Maha on levinnyt sivuille ja alapuolelle. Monni voi hyvin, liikkuu ja "imuttelee" juurakkoa ja kiviä, ei siis mitenkään sairaan oloinen. Muut monnit ovat solakoita. Väritys on myös erilainen, tämä monni on muita tummempi.
Osaako kukaan kertoa, mistä erottaa katinkultamonnikoiraan ja naaraan? Olisiko ylipäätään mahdollista, että ko. monni olisi ns. pieniin päin? Akvaarioliikkeessä sanottiin, ettei näiden kalojen kudetus ole helppoa. Siksi en usko kutemiseen. Onko jollain kokemusta lajin kudettamisesta?
Laji on minulle uusi, joten en tiedä, onko tämä loppuen lopuksi ihan normaali tila, esim. sukupuoliero?!
Vesiarvot ovat ihan ok, ph 7, GH 3, lämpötila 25 astetta. En ruoki kaloja liikaa, tänään ovat mm. paastolla.
Yksi kysymys vielä tästä lajista: voivatko ne syödä pennilehden lehtiä? Minulla on ollut yksi tiheikkö pennilehteä, jonka tosin aion akvaariostani poistaa. Joka tapauksessa alimpiin lehtiin on tullut pieniä reikiä ja kasvi näyttää muutenkin "epäsiistiltä". Onko syy monnien vai mahtaako johtua muista syistä? Muut kasvit voivat hyvin.
jimikkon
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jimikkon »

Inia ainaki on kudettanu nuita. Hänen kotisivuiltaan löytyy ainaki kuva miten uroksen ja naaraan erottaa toisistaan.
"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Katinkultamonnisista en tiedä mutta kuparimonnisnaaraat ovat ennen kutua olleet too...oodella pulleita ja koiraat sutjakan solakoita.

Yksi kuparinaaras ei ole vielä kutenut vaikka on tosi paksu. Naaraat ovat yleensä myös suurempiä kuin samanikäiset koiraat, siis monniskoiraat.

Aikanaan sitten kutee jos on kuteakseen. :roll:
Viola & eläintarhantynkä
Liini
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Liini »

Kiitos linkkivinkistä. Nyt monneja seuraamaan ja tutkimaan suun kokoa...
ellaf
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Minulla on sama juttu: kahdesta katinkultamonnistani toinen on tummempi ja todella paksu, toinen vaaleampi ja solakka! Inia ei kertonut sivullaan, millaisissa oloissa monnit olivat kuteneet ja oliko poikasia hoidettu mitenkään. Tarvitsevatko jonkin luolan tms., vartioiko koiras jälkikasvua kuten partamonnilla, ja onko realistista, että jossain vaiheessa altaaseen putkahtaisi itsestään pikkukattareita? Selviävätkö poikaset seura-akvaariossa monnisten, tetrojen ja taistelukalan kanssa?

Olisi kiva, jos joku osaisi vastata näihin kysymyksiin. :)
Kolme pientä kalallista kasviallasta
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Inia »

Kutevat esim seuraavanlaisissa oloissa: pH 7.0, virtausta jonkin verran (tykkäävät kunnon puhurista) lämpö 27C. Kutevat lasiin mihin virtaus osuu (eli kovimpaan koskeen). Laittavat kudut lasiin ja häipyvät paikalta. Voivat käydä jälkikäteen kurkkimassa ja imuttamassa kutujaan, mutta eivät vahingoita niitä. Poikaset kuoriutuvat parissa-kolmessa päivässä ja oleilevat ruskuaispussia kuluttaen altaan yläreunassa lasissa (vedenrajassa). Alkavat vähitellen syödä levää laseista ja muista pinnoista. Poikasten eloonjäämisen ehto on viherlevä altaassa. Kasvettuaan alkavat syödä muutakin kuin levää (katkarapupellettejä yms.) ja viherruokaa kannattaa myös tarjota. Poikasista osa saattaa menehtyä tuntemattomasta syystä.
ellaf
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Kiitos vastauksesta, Inia. Harmi, kun minulla ei viherlevää niin kauheasti ole, mitä nyt laseihin ilmestyy aika paljon sitä sitkeää vihreää täplälevää. En tiedä, onko monninpoikasten kasvatus siis lainkaan mahdollista tässä altaassa. pH:takin olen pitänyt reilusti seiskan alapuolella kardinaalitetrojen takia. En sitten tiedä, onko tämä kattareiden kudulle olennaista, mutta kuitenkin.
Kolme pientä kalallista kasviallasta
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Inia »

pH saa olla kyllä alle 7, tämä oli vain esimerkki. Jos katinkullat kutevat niin anna kutea vaan [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”